Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh. Nyt ahdistaa sillä sukumme hautakivi poistuu kolmen vuoden kuluttua. Yritin tänään neuvotella isäni kanssa

Vierailija
17.06.2022 |

että kysyisivät saako kivi jatkoaikaa. On siis ollut paikoillaan 50 vuotta ja kuulema ei enää saa jatkoa. Onko tää nyt se totuus?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ikuinen sukuhauta. Seurakunta päätti joitain vuosia sitten, että ikuisuus päättyy nyt. Vietiin asia oikeuteen ja voitettiin.

Vierailija
22/63 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa kivi talteen ja laittakaa johonkin omalle maalle.

Onhan hautakivet kalliita mutta en siltikään itse ottaisi talteen. Voishan sen kai hioa ja kaivertaa uudestaan?

Omainen pysyy mielessä ilman kiveäkin ja hautapaikkaa, vrt. Tuhkatut. Valokuvia voi ottaa kotimuseoon.

On sanottava, joskus 1800- luvun puolella kuolleille isoisovanhemmillani ei ome mitään muistoarvoa kuin nimi sukututkimksessa. Enhän ole nähnyt isovanhempianikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei oo totta kyllä. Rahalla saa. Isäsi ei nyt kertonut kaikke

Vierailija
24/63 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ok. Täytyy kysyä suostuuko isäni tähän. Kyseessä hänen isoäitinsä hauta. t.ap

Onko hautaan tarkoitus tulevaisuudessa haudata ketään muuta? Oletettavasti edellisestä hautauksesta on sen verran aikaa että hautaan voidaan jo haudata toinen vainaja tai useampia uurnia. Jos mikään muu ei auta ja hautapaikan haltijuus on oikeasti vaarassa raueta, olisiko mahdollista ostaa kyseiselle haudalle toinen hautapaikka jolloin aika jatkuisi sen perusteella?

Vierailija
25/63 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa kivi talteen ja laittakaa johonkin omalle maalle.

Onhan hautakivet kalliita mutta en siltikään itse ottaisi talteen. Voishan sen kai hioa ja kaivertaa uudestaan?

Omainen pysyy mielessä ilman kiveäkin ja hautapaikkaa, vrt. Tuhkatut. Valokuvia voi ottaa kotimuseoon.

On sanottava, joskus 1800- luvun puolella kuolleille isoisovanhemmillani ei ome mitään muistoarvoa kuin nimi sukututkimksessa. Enhän ole nähnyt isovanhempianikaan.

Kiven voi kierrättää. Käytännössä se kivi materiaalina ei paljon maksa vaan hionta, kaiverruksia ja kuljetus. Ehkä siinä jotain säästää - ainakin jos kivi on muuten erikoinen ja etupuolen hionta riittää.

Vierailija
26/63 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hemmetissä et itse maksa sitä hautaa?

Varmaan siksi, että asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Vierailija
27/63 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suvun isä ja setä elossa ja he vanhimpina määräävät. Ovat yli 70-vuotiaita ja eivät sitten enää jaksa käydä haudalla. Kukaan muun lapsista kuin minä, käy haudalla. Eli setäni lapsia oo koskaan kiinnostanut. t.ap

Vierailija
28/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla suvun isä ja setä elossa ja he vanhimpina määräävät. Ovat yli 70-vuotiaita ja eivät sitten enää jaksa käydä haudalla. Kukaan muun lapsista kuin minä, käy haudalla. Eli setäni lapsia oo koskaan kiinnostanut. t.ap

Eivät määrää. Kyllä sinä voit ottaa asian vastuullesi ja maksettavaksi jos haluat.

Vierailija
29/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika säälittävä suku kun ainoastaan yksi tärkeä henkilö 50 vuoden aikana ollut ja tätä vielä suku palvoo...

Vierailija
30/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautapaikkaoikeus maksaa. Meillä oli ennen ns ainaishoito mutta seurakunnat luopuivat siitä joitakin vuosia sitten. Uusin hiljattain sukuhautamme hautaussopimuksen joka sisältää kesähoidon (kukat ja siistiminen)ja seuraavat 5 v maksaa 738 euroa. Tällä hetkellä sinne on haudattu 9 sukulaista, myös omat vanhempani  mutta muut eivät ole kiinnostuneet maksaa tästä.  Itse hoidin homman nyt 5  vuodeksi eteenpäin, seuraava sukupolvi saa päättää sitten jatkosta.

Vierailija
31/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla suvun isä ja setä elossa ja he vanhimpina määräävät. Ovat yli 70-vuotiaita ja eivät sitten enää jaksa käydä haudalla. Kukaan muun lapsista kuin minä, onkäy haudalla. Eli setäni lapsia oo koskaan kiinnostanut. t.ap

Heille ei hauta merkitse enää mitään. Lunasta itsellesi, omankin hautapaikan voi ostaa etukäteen.

Sitten kun seurakunta on kuuluttanut ei isäsi eikä setäsi voi vastustaa, srk saa myydä paikan.

Kyseessä kai se että jostain syystä pakottaisit isääsi laittamaan sen n 1000 euroa paikkaan?

Tosin seurakunnat näyttävät säilyttävän jotenkin historiallisia paikkoja ja hautakiviä ilmeisesti hoitaenkin ne.

Vaikka opettajatar selma, kuollut 1915, kivi korkea ja erikoinen tms.

Vierailija
32/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni 40- luvulla haudattujen isovanhempieni hautapaikka katkolle. Se serkuksista johon srk otti yhteyttä kysyi meiltä 30 muulta serkulta. Ei ketään kiinnostanut, noin vuoden kivi oli ja sitten srk poisti sen. Ei vielä ketään ole haudattu, hautapaikka on vanhempieni haudan vieressä joten olen laittanut merkille.

Toisaalta 1932 kuolleen sisareni pieni laatta on edelleen paikallaan vaikkei siitä koskaan ole maksettu. Se on joku yhden hengen paikka tai olisiko peräti lapsen kun ahtaassa välissä, muut isomnat kivet ihan tiukasti vieressä. Mistä johtunee, ei kukaan tiedä.

Nyt kävi kiinnostamaan oma ikäsi.

Vierailija
33/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikkaoikeus maksaa. Meillä oli ennen ns ainaishoito mutta seurakunnat luopuivat siitä joitakin vuosia sitten. Uusin hiljattain sukuhautamme hautaussopimuksen joka sisältää kesähoidon (kukat ja siistiminen)ja seuraavat 5 v maksaa 738 euroa. Tällä hetkellä sinne on haudattu 9 sukulaista, myös omat vanhempani  mutta muut eivät ole kiinnostuneet maksaa tästä.  Itse hoidin homman nyt 5  vuodeksi eteenpäin, seuraava sukupolvi saa päättää sitten jatkosta.

Kuitenkin tuo viiden vuoden (kukka) hoitosopimus on eri asia kuin se varsinainen paikka. Joka on maksullinen, kuten sanoit. Ja siihen päälle jos tahtoo kukat yms hoidon.

Mieheni kuoli 50 vuotta myöhemmin kuin sisarensa. Silloin 60-luvulla myytiin vielä 50 vuoden paikkoja. Muiden sisarusten suostumuksella lunastimme tämän paikan ja mieheni on sisarensa vieressä siellä. Minäkin sovin siihen. Nyt vain 25 vuoden hautaoikeus, maksoi jotain vajaat 1000 euroa.

Kun kuolen, lapseni joutuvat maksamaan taas niin paljon että kuolemastani eteenpäin 25 vuotta tulee täyteen. Tosin olen sanonut, sirotelkaa muistolehtoon. Jolloin hekin kun tulevat vanhoiksi ei ome haudan hoidon rasitetta.

Vierailija
34/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni 40- luvulla haudattujen isovanhempieni hautapaikka katkolle. Se serkuksista johon srk otti yhteyttä kysyi meiltä 30 muulta serkulta. Ei ketään kiinnostanut, noin vuoden kivi oli ja sitten srk poisti sen. Ei vielä ketään ole haudattu, hautapaikka on vanhempieni haudan vieressä joten olen laittanut merkille.

Toisaalta 1932 kuolleen sisareni pieni laatta on edelleen paikallaan vaikkei siitä koskaan ole maksettu. Se on joku yhden hengen paikka tai olisiko peräti lapsen kun ahtaassa välissä, muut isomnat kivet ihan tiukasti vieressä. Mistä johtunee, ei kukaan tiedä.

Mitäs kummallista tuossa. Isovanhempani jotain 70+ kuolivat 40 - luvulla. Itse olen vanhojen vanhempien lapsi, isäkin oli syntynyt 1899, äiti 43 kun synnyin suurissa ikäluokissa. He kuolivat 80- luvulla.

Vierailija
35/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(En ole tuon kirjoittaja.) Mikä ihme siinä on, että lapsi on kuollut ennen isovanhempiaan? Minulta esimerkiksi on kuollut kaksi sisarusta pieninä, eikä isovanhemmista ollut kuollut kuin yksi, hänkin kaatui sodassa, vain 33-vuotiaana.

Vierailija
36/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(En ole tuon kirjoittaja.) Mikä ihme siinä on, että lapsi on kuollut ennen isovanhempiaan? Minulta esimerkiksi on kuollut kaksi sisarusta pieninä, eikä isovanhemmista ollut kuollut kuin yksi, hänkin kaatui sodassa, vain 33-vuotiaana.

Tämä 1932 sisarus kuoli tuhkarokkoon 2- vuotiaana. Vanhempieni toinen lapsi ikäjärjestyksessä, esikoinen elää (95v). Tuntuu hirmu vanhoilta ajoilta mutta ei itse asiassa ollut kuin 16 vuotta minua vanhempi mikä ei siihen aikaan ollut ihmeellistä.

Isovanhempiani en ole nähnyt, he olivat kyllä syytingillä kotonamme. Heilläkin oli nuorimmat lapset vielä 20- luvun alussa samassa taloudessa. Isäni osti siis tilan ja isovanhemmat syytingillä.

( Mummun la- illan muistelmat)

Vierailija
37/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä rahalla saa jatkaa? Niin se yleensä toimii. Haudanhoitomaksulla.

Ei haudanhoitomaksulla, vaan haudanhallintamaksulla, joka yleensä voimassa 25 vuotta kerrallaan. Ja maksetaan aina uudelleen 25 vuoden välein.

Onkohan isäsi käsittänyt jotakin väärin? Ota yhteys siihen seurakuntaan tai seurakuntayhtymään, jonka hallinnoi sitä hautausmaata, jossa tuo teidän hauta on.

Ihan tiedoksi, haudanhoitomaksu on se vuosittainen maksu, joka maksetaan hautausmaalle kesäkukkien istuttamisesta.

Vierailija
38/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ole siitä käykö kuka ja kuinka usein siellä haudalla, vaan siitä, että se haudan hallintamaksu maksetaan.

Ap maksakoon tuon seuraavan hallintamaksun. Sillähän tämä (tehty) ongelma ratkeaa.

Vierailija
39/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla suvun isä ja setä elossa ja he vanhimpina määräävät. Ovat yli 70-vuotiaita ja eivät sitten enää jaksa käydä haudalla. Kukaan muun lapsista kuin minä, onkäy haudalla. Eli setäni lapsia oo koskaan kiinnostanut. t.ap

Heille ei hauta merkitse enää mitään. Lunasta itsellesi, omankin hautapaikan voi ostaa etukäteen.

Sitten kun seurakunta on kuuluttanut ei isäsi eikä setäsi voi vastustaa, srk saa myydä paikan.

Kyseessä kai se että jostain syystä pakottaisit isääsi laittamaan sen n 1000 euroa paikkaan?

Tosin seurakunnat näyttävät säilyttävän jotenkin historiallisia paikkoja ja hautakiviä ilmeisesti hoitaenkin ne.

Vaikka opettajatar selma, kuollut 1915, kivi korkea ja erikoinen tms.

Älä levitä väärää tietoa. Kukaan ei voi ostaa itselleen hautapaikkaa etukäteen. Uuden hautapaikan hankkimiseen tarvitaan aina vainaja.

Vierailija
40/63 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ok. Täytyy kysyä suostuuko isäni tähän. Kyseessä hänen isoäitinsä hauta. t.ap

Hautapaikan hallintaoikeutta voi jatkaa ja se on esim Helsingin seurakunnassa muistaakseni 10€/vuosi. Pienillä paikkakunnilla edullisempi. Sillä pidetään nurmialueet leikattuna, mutta ei sisällä istutuksia/kukkia haudalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi