Keräätkö lupiineja pois luonnosta
Oletko kerännyt lupiineja pusikoista ja ehkäissyt sillä tämän vieraslajin leviämistä?
Kommentit (69)
Mökillä noita jokunen kasvaa, joka vuosi yritän kaivaa niitä ylös.
Ovathan ne kauniita, mutta en halua, että hetken päästä koko tontti on täynnä lupiineita.
Minulla on viha/rakkaussuhde lupiineihin. Ne ovat lempikukkiani, mutta.
Lupiini on kaunis kukka ja niiden poistamisesta... onnea yritykselle. Niitä on vähän yli v i t u s t i joka paikassa.
Kerään maljakkoon, on kaunis. En kuitenkaan omaan pihaan haluaisi koska leviää ja vie kaiken tilan muilta kasveilta.
Kerään pois. Arvostan kotoperäisiä lajeja ja pölyttäjiä ja niiden takia kerään pois vieraslajeja. Eivät pörriäiset siihen itse pysty.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on viha/rakkaussuhde lupiineihin. Ne ovat lempikukkiani, mutta.
Minulla sama palsamin kanssa. Palsami on orkideamainen ja äärettömän kaunis kukka. Silti nyhdän kaikki pois, että se ei valtaa alaa luonnonkasveilta.
En viiti kerätä. Onpahan kimalaisilla ja mehiläisillä jotain pörräytettävää ja syötävää.
En ymmärrä tätä vouhkaamista leviämisestä. Ollaan asuttu tässä 15v ja pihassamme kasvoi lupiinia jo valmiiksi. Edelleen sitä on tuossa tasan samassa paikassa kuin ennenkin, ei ole levinnyt muualle pihaan. Annan olla, jos ei aleta sakottamaan. Pidän lupiineista. Tämä nykyvouhkaaminen kaikesta menee ihan överiksi.
Vierailija kirjoitti:
.No en varmasti kerää. Lupiinit ovat kauniita. Tienvarret on paljon kauniimpia kun on lupiineita. Ne ei tee kenellekään pahaa, ei edes sille ns. alkuperäisluonnolle, niinkuin väitetään.
Minkäs alan asiantuntija sinä olet??? 😂
En. Minä kerään hirvikärpäsiä, itikkoja ja pungkkeja poisa mehistä niin on mukavanpi tulla sinne thaikkujen ja vietkongien poimureinensa
Miksi niitä on nyt hirvee vimma poistaa, kun niitä on ollut ties miten monta vuosikymmentä. Miksi silloin aikoinaan niitä ei pidetty niin haitallisina ympäristölle. Sama tuon kauniin kurtturuusun kanssa.
En. Oman tontin olen tarkastanut. Ihmettelen vaan kun kaupunki ei ole käynyt kaatamassa lähistöllä olevan valtatien pientareen lupiineja. Siellä on varmaan pari sataa metriä lupiineja.
Vierailija kirjoitti:
Kerään niitten siemeniä ja levitän sinne, missä niitä ei ole. Älytöntä tollanen kasvien vainoaminen ihan kuin ei tärkeämpää hommaa olisi.
VOISITKO SINÄ keksiä tärkeämpää hommaa kuin ilkivallan teon?!?
Missä ihmeessä tällaista sakkia kasvaa. 😫
Yhtä toivotonta kuin koettaa kerätä juolavehnän juuret poisa pellosta ja pajut ojista
Juuri kitkin niitä 20 km pätkän tien varressa ja huomenna jatkan toisen puolen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä on nyt hirvee vimma poistaa, kun niitä on ollut ties miten monta vuosikymmentä. Miksi silloin aikoinaan niitä ei pidetty niin haitallisina ympäristölle. Sama tuon kauniin kurtturuusun kanssa.
Tietoa näiden(kin) haitallisuudesta puskee joka tuutista. Miten joku voi olla vielä tietämätön?
Ja voi hyvä ihminen. Maailmassa on tehty paljon asioita vastoin parempaa tietoa, mutta onneksi tieto lisääntyy, ja virheistä opitaan, ja niitä virheitä edes yritetään korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerään niitten siemeniä ja levitän sinne, missä niitä ei ole. Älytöntä tollanen kasvien vainoaminen ihan kuin ei tärkeämpää hommaa olisi.
VOISITKO SINÄ keksiä tärkeämpää hommaa kuin ilkivallan teon?!?
Missä ihmeessä tällaista sakkia kasvaa. 😫
https://www.youtube.com/watch?v=tHUDiT7iQng&list=RDtHUDiT7iQng&start_ra…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietoa näiden(kin) haitallisuudesta puskee joka tuutista. Miten joku voi olla vielä tietämätön?
Ja voi hyvä ihminen. Maailmassa on tehty paljon asioita vastoin parempaa tietoa, mutta onneksi tieto lisääntyy, ja virheistä opitaan, ja niitä virheitä edes yritetään korjata.
Mä en ainakaan ole fanaattinen lupiinivihaaja. En keräile niitä pois. Tehkää te jotka saatte niistä kiksejä.
En. Koska tykkään niistä. Ja JKarjalaisen laulusta myös.
Kyllä poimin! Ovat nättejä maljakossa. Täällä päin kasvaa punaista, lilaa ja valkoista, niistä tulee kivoja kimppuja maljakkoon!