Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keräätkö lupiineja pois luonnosta

Vierailija
17.06.2022 |

Oletko kerännyt lupiineja pusikoista ja ehkäissyt sillä tämän vieraslajin leviämistä?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalta katkaissut varren ennen kukintaa ettei siemenet leviä , hommaa riittää , tien varret täynnä ja pihalle meinaa pyrkiä.

Vierailija
2/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Miksi keräisin jotain mitä en ole istuttanutkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, just kävin katkomassa lupiinit pois pihakadulta.

Vierailija
4/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
5/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kävelylenkeillä katkon kukinnat, jottei siemeniä kehity.

Vierailija
6/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska täällä ei ole lupiineja paikoissa joissa liikun jalan/pyörällä, enkä ala motarilla pysähtymään tien varteen että voin mennä repimään lupiinit.

Vierailija
7/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä keräisin, ei niitä keräämällä pois saada. Sitä paitsi ne ovat 100x kauniimpia kuin esim meidän alkuperäinen kasvimme paju.

Vierailija
8/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.No en varmasti kerää. Lupiinit ovat kauniita. Tienvarret on paljon kauniimpia kun on lupiineita. Ne ei tee kenellekään pahaa, ei edes sille ns. alkuperäisluonnolle, niinkuin väitetään.

Vierailija
9/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä keräisin, ei niitä keräämällä pois saada. Sitä paitsi ne ovat 100x kauniimpia kuin esim meidän alkuperäinen kasvimme paju.

Tein minä pillin lupiinista, toki vain lupiinista, ei eipä tule pihahdusta inahdusta lainkaan, toki vain lupiinista.

Vierailija
10/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin ennen kukintaa käydä lähilammelta kiskomassa juurineen, mutta jotkut riemuidiootit näyttävät kasvattavan näitä lupiineja kotipihoillaan...

Eli turhaa työtä tein.

Vierailija
11/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kesän parhaan ajan kukat pitäisi poistaa?

Vierailija
12/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki on vieraslajeja Suomessa. Täällä oli jäätä päällä kymmeniätuhansia vuosia viimeksi ja jäät veivät lohkareita Saksaan saakka. Kilometrinen jää ei anna elintilaa kuin bakteereille jäätikön alla. Ja jääkaudet tulevat toistumaan.

Vierailija
13/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn poimimassa niitä maljakkoon ihan omaksi ilokseni. Kauniita ovat.

Vierailija
14/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen putsannut rivarimme viereisen ojan lupiineista. Kadun varrella aika harva on näin tehnyt. Meillä on sitä sikolätti-Neukkulaperimää. Ympäristöstä, luonnosta, siisteydestä ei ole niin väliä.

Vierailija
15/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poiminut itse asiassa useinkin kimpun niitä olohuoneen ikkunamme kukkamaljakkoon !

Vierailija
16/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pajut ovat itseasiassa elintärkeitä ravintokasveja keväällä erilaisille medensyöjille. Ne ovat ainoita kukkivia kasveja silloin aikaisin keväällä, kun nuo öttiäiset lähtevät liikkeelle. Vaikka ne pajut eivät olekaan mitenkään silmiä hiveleviä esteettisessä mielessä, niin ne kyllä ovat ihan oikeasti todella todella tärkeitä!!!

Lupiini sitten taas - se on toki kaunis katsoa (suomalaisia viehättää sininen kukinta...) mutta todella harva hyönteinen pystyy hyödyntämään niiden mettä tai siitepölyä :-(  Eli maisema, joka on lupiinien vallassa, on hyönteisille erämaa ilman ravinnonlähteitä.

Vierailija
17/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiineille tulee tuskin koskaan samanlaista poistopakkoa kuin kurtturuusulle. Suurimmat esiintymät ovat kuntien ja valtion mailla, joten tuskin niiden torjuntaan halutaan käyttää rahaa. Kurtturuusu oli helpompi kun sitä esiintyy vähemmin. Toki ihan varmasti tullaan valvomaan että lupiinia ei kasva yksityisten mailla mutta tien varsilla niiden annettaneen rehottaa vapaasti.

Vierailija
18/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään niitten siemeniä ja levitän sinne, missä niitä ei ole. Älytöntä tollanen kasvien vainoaminen ihan kuin ei tärkeämpää hommaa olisi.

Vierailija
19/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Päivänkakkaroiden kanssa niistä saa oikein  nätin kimpun ilmaiseksi ja helposti kukkamaljakkoon.

Vierailija
20/69 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kerään. Keväisin revin irti pikkutaimia lenkkieni varsilta, ja nyt kerään sylillisiä kukkia maljakoihin kotin. Pyrin myös repimään loput kukat, joita en ole ehtinyt maljakoihin kerätä, pois, ennenkuin ne alkavat muodostaa siemeniä.

Näin toimialla olen saanut poistettua lupiinit omasta pihasta liki kokonaan, ja naapurin pellonreunasta vähennettyä muutamaan yksilöön. Nyt työn alla on naapurin kesannolla oleva niitty, josta olen suurimman osan lupiinikasveista nyhtänyt pois niin, että ne eivät ihan muutamaan viikkoon ehdi kukkia. Viime vuodesta kasvusto on selvästi harvempaa!

Olen myös yksinäni tuhonnut yhden noin 40m2 esiintymän jättiputkia naapurin pihalta, siinä tosin kitkeminen ei auttanut, vaan paikallisen ympäristötoimen ohjeistuksella olen katkonut, myrkyttänyt, peittänyt maata ja aloittanut joka kevät uudelleen. Alunperin parinsadan täysikasvuisen kasvin tilalla on nyt noin 5kpl kitukasvuisia kasveja, ja siementaimia ehkä muutamia. Aikaa tähän on mennyt kymmenen vuotta, mutta ihan oikeasti - ihan ITSE olen sen saanut aikaan, ei ole kukaan ulkopuolinen auttanut muuta kuin neuvomalla. Itse olen myrkytkin ostanut (naapuri hoitokodissa ollut jo pitkään, jäi leskeksi ja sen jälkeen ollut pelkkää alamäkeä). Seuraavaksi täytynee aloittaa kurttulehtiruusun tuhoaminen.

Yksikin ihminen VOI saada merkittävää vaikutusta aikaiseksi, olipa se sitten lupiini tai jättiputki. Yhtään lupiinia en ole itse tähän pihaan tuonut, enkä kylvänyt niitä tuonne niitylle. Se ei silti tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi, että kukaan muu ei niitä sieltä tuhoa. Koska haluan turvata esimerkiksi kimalaisten elinolosuhteita, niin pyrin oikeasti sitten myös toimimaan niin, että ne elinolosuhteet säilyvät tai mielummin paranevat. Lupiini on siitä "helppo" kasvi tuhottavaksi, että sitä ei ole pakko myrkyttää, ja se väsyy nopeasti jatkuvaan niittoon/perkaamiseen. No, nopeasti ja nopeasti, mutta viiden vuoden sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi