Partioleirin (finnjamboree) vierailupäivä maksaa perheenjäsenille 20 € + bussi leirialueelle 20 € (Kajo)
Meitä on 3 eli yhteensä 120 €.
(oman auton parkkilippu leirin lähellä maastossa maksaa 30 €)
Edellinen finnjamboree 2016 (Roihu) : vierailupäivälippu 20 € sisälsi sekä tuon kuljetuksen että lisäksi eväät kangaspussissa. Yhteensä siis 60 € +bonuksena eväät.
Ei ehkä inflaatio ole ollut ihan noin suurta 6 vuodessa? Meneekö partiojärjestöllä kehnosti kun alettu rahastamaan sillä että vanhemmat voi käydä moikkaamassa lastaan?
Kommentit (90)
tämä maksu on vihjeenä vanhemmille, että antakaa lasten olla rauhassa siellä leirilllä, älkääkä tunkeko sinne häiritsemään
Vierailija kirjoitti:
En ole partion ohjaaaja, mutta erään toisen suositun lajin parissa toimin. Tämä on hyvin tyypillistä; vanhemmat valittavat jokaisesta kulusta, mutta talkoita ei olla valmiita tekemään. Sitten heille, jotka tekevät, tulee palkaksi haukkuja ja moitteita. Mikään ei saisi maksaa mitään. Kohta varmaan vanhemmat haluavat, että heille maksetaan siitä, että laskevat lapsensa harrastamaan. Tällaisen asenteen takia tiedän monen vapaaehtoistoimijan lopettaneen ja itsekin suunnittelen sitä.
Toiset osallistuu vapaaehtoisesti tällaisia tapahtumia ja muita tilaisuuksia järjestämään, sitten kun kaikki on valmista, niin lokkeilijat tulevat paikalle ja vaativat itselleen ilmaista ruokaa ja juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin partion hinnat ovat nousseet aivan liikaa viime aikoina. Olin itse lapsena partiossa ja silloin oli paljon halvempaa käydä leireillä. Omaa sudenpentua en ilmoittanut edes suurleirille koska ovat hinnoitelleet ison osan perheistä ulos. Harmi sinällään koska olisi ollut hieno kokemus lapselle. En tiedä mikä siinä maksaa kun vapaaehtoisvoimin tehdään, kuka vetää välistä?
Et ole ilmeisesti koskaan ollut tekemässä mitään isoa tapahtumaa? Niissä on paljon kuluja, jotka pitää maksaa ihan rahalla. Esimerkiksi maa-aluetta tai muuta tilaa harvoin saa käyttöön ilmaiseksi, samoin lähes aina tarvitaan erilaisia lupia ja ne maksavat. Niistä ei usein edes saa antaa alannusta. Samoin tuollaiseen tarvitaan paljon erilaisia tarvikkeita, joita ei saa ilmaiseksi. Myös vakuutukset maksavat, eivätkä ihan vähän. Samoin tapahtumaan todennäköisesti tarvitaan erilaista erikoisosaamista, kuten isojen ajoneuvojen kuskeja, sähköverkon luonnissa tarvittavia henkilöitä jne. Kaikki näistä maksaa ja paljon.
Miten tuo ei kuullosta minusta lainkaan kalliilta, kun vertaa siihen, miten paljon olen laittanut rahaa urheiluharrastuksiin. Siellä joku neljäkymppiä on pikkuraha.
Tukeehan tuossa myös toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin partion hinnat ovat nousseet aivan liikaa viime aikoina. Olin itse lapsena partiossa ja silloin oli paljon halvempaa käydä leireillä. Omaa sudenpentua en ilmoittanut edes suurleirille koska ovat hinnoitelleet ison osan perheistä ulos. Harmi sinällään koska olisi ollut hieno kokemus lapselle. En tiedä mikä siinä maksaa kun vapaaehtoisvoimin tehdään, kuka vetää välistä?
Ja montakojan kymmentä vuotta noista sinun omista sudariajoista on??? On hintataso muuten vähän noussut... Noille leireille ja muuhunkin partiotoimintaan myönnetään muutrn stipendejä vähävaraisille, jottei kenenkään osallistuminen olisi rahasta kiinni. Parempituloiset maksavat siis myös osuutta näiden stipendiläisen osallistumisesta mutta ainakin minä maksan sen erittäin mielelläni! Partio on tasa-arvoinen ja mahtava harrastus, ja edustaa kaikkea sellaista mitä haluan mielläni tukea.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ei kuullosta minusta lainkaan kalliilta, kun vertaa siihen, miten paljon olen laittanut rahaa urheiluharrastuksiin. Siellä joku neljäkymppiä on pikkuraha.
Tukeehan tuossa myös toimintaa.
kuulosta* piti kirjoittaa
Kuulostaa kalliilta, mutta tahdon luottaa siihen, ettei tässä ole tienaamistarkoitus, vaan että saadaan kustannukset katettua.
Monet lippukunnat avustavat perheitä leirikustannuksissa, lainaavat kamoja ym., jos osallistuminen jäisi muuten rahasta kiinni. Kannattaa rohjeta kyselemään, miten leirille osallistumisen kustannuksia saisi pienemmäksi, jotta teillä olisi mahdollisuus myös tulla vierailupäivänä. Tai maksut on ehkä jo maksettu tässä kohtaa, mutta jatkoa ajatellen tällainen vinkki.
Ap on muka niin köyhä, ettei ole varaa partiolaisille maksaa mitään, mutta 600 km matka kotoa Hämeenlinnaan ei ole mikään ongelma. Firman täysautoetu käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sinulle oikeasti yllätyksenä, että yleinen hintataso on noussut asiassa kuin asiassa reippaasti lapsuusajoistasi
Vierailija kirjoitti:
Ap on muka niin köyhä, ettei ole varaa partiolaisille maksaa mitään, mutta 600 km matka kotoa Hämeenlinnaan ei ole mikään ongelma. Firman täysautoetu käytössä?
tai sitten ei ole varaa maksaa partiolaisille, kun rahat kuluvat viherveroihin.
Vierailija kirjoitti:
tarkoitatko, että kun nykyään joudun maksamaan enemmän liikkumisesta, minulle jää enemmän rahaa käytettäväksi myös muuhun????
Se on tätä nykyaikaa. Ennen oli harrastuksissa lasten vanhemmat aktiivisesti mukana, vetivät toimintaa jne. Nyt olen itse huomannut että omallakin paikkakunnalla kovasti mainostetaan että pulaa on ohjaajista. Itse olen vielä lapseton, mutta kovasti jo houkutellaan että tulkaa aikuisetkin partioon, jotta saadaan lippukuntia lapsille kasaan. Paljon lapsia jonossa partioon kun ohjaajia ei ole tarpeeksi että voitaisiin lisää lapsia ottaa eli uusia lippukuntia perustaa... Olen ajatellut että jos aikanaan lapsen saan ja hän partiosta kiinnostuu (tai muusta lajista) niin ehdottomasti mukaan vaan sitten itsekin jotta nämä asiat järjestyy. Ja kovassa harkinnassa on toimintaan mukaan meno nytkin jo, ilman omaa lasta, vapaaehtoiseksi.
Mutta nykypäivän meninki on että vain valitetaan kaikesta maksuista ja mitään ei olla valmiita itse tekemään jotta kuluja saisi pienemmäksi... Sitten on pakko hommata niitä maksullisia työntekijöitä tai toimintaa ei ole.
Leirin pitäjille ilmainen vinkki: ensi kesänä hinta 350€/kakara ja toi perhevierailu ilmaiseksi. Apkin on iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tarkoitatko, että kun nykyään joudun maksamaan enemmän liikkumisesta, minulle jää enemmän rahaa käytettäväksi myös muuhun????
Siirry pyörään tai joukkoliikenteeseen osalla matkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ratkaisu ei tietenkään ole jäädä kotiin. Pakko on mennä, vaikka paikan päällä ei ohjelmassa ei ole muuta kuin teltan katsominen ja ulkovessat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ratkaisu ei tietenkään ole jäädä kotiin. Pakko on mennä, vaikka paikan päällä ei ohjelmassa ei ole muuta kuin teltan katsominen ja ulkovessat.
Mutkun ei se Jessica-Yulianna mussukkainen siellä mitenkään pärjää ilman mamman näkemistä muutamaa päivää. Ja pitäähän sitä mm. sipsukoita viedä ettei murunen vaan kuihdu ravinnon puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan, että jos olisit oikeasti köyhä, et lähtisi tuollaisia matkoja ajelemaan. Mutta sinä oletkin oikeasti turhasta narisija. Mene sinne leirille vapaaehtoiseksi, niin vältyt noilta pöyristyttäviltä maksuilta.
Vierailija kirjoitti:
Osallistutko lainkaan lapsesi harrastukseen? Oletko vapaaehtoisena mukana edes kerran vuodessa jollakin leirillä?
Tiedostatko muuten lainkaan, mikä tuossa maksaa? Vapaaehtoiset tarvitsevat ruokaa, siinä missä leiriläisetkin. Ja ihan esimerkiksi tilajärjestelyt - tuo tuoskin on aivan ilmaista puuhaa tuhansia ihmisiä majoittaa millekkään alueelle. Kaikki turvajärjestelyt ja suunnittelut, materiaalit, saniteettijutut...
Kuvitteletko todella, että leireillä tai millään vastaavilla, ainoa kulu on ohjaajat, ja kulut jäävät pois jos se tapahtuu vapaaehtoisvoimin?
Ohis,
En ole eläessäni partiossa ollut, enkä siitä tiedä mitään.
Mutta yleisellä tasolla ajan mittaan useampia asia on muuttunut:
-Ihmiset eivät ole enää niin vapaaehtoisia (tapahtuma)talkoisiin, moni voi kyllä osallistua jonkin verran.
Mutta (kärjistäen!) jos ennen koko iso porukka raatoi kellon ympäri, niin nykyään on muutama aktiivi, mutta useimmat tulevat vain tunnin siellä tai toisen täällä tekemään.
-Luvat ja lait ovat nykyään tiukempia. Ennen riitti hihamerkki missä luki "järjestysmies" niin kuka tahansa kelpasi ko. hommaan. Nykyään pitää olla x määrä kurssin käyneitä tapahtumissa , harva haluaa käydä/maksaa kurssista. Samoin ymmärtääkseni ajokrittien luvat on tiukentuneet, ennen Erkki Eläkeläinen saattoi ajaa bussia kun aikanaan tietyn luokan ajokortin saanut, ei enää ellei uusi korttiaan x vuoden välein --> enemmän joudutaan käyttämään/maksamaan ammattikuskeille.
-Ihmisten laatuvaatimukset ovat kasvaneet. Ennen ehkä riitti kun oli "soppatykillinen hernekeittoa" per päivä, nykyään halutaan (kärjistäen!) "susheja" tai muita mitkä vastaavia maksavat enemmän, +monella on ruokarajoitteita, eli se yksi ruoka pitää varioida niin vegenä kun gluteenittomana jne. mikä lisää kustannuksia +vaatii usein ammattilaisen tekemään joka osaa toteuttaa turvallisesti erikoisruokavaliot jne.
-Vastuiden sekä vakuutusten ym. takia monesta asiasta ollaan nykyään tarkempia mitä ennen. Pitää olla pelastus- ja muut suunnitelmat, sähköä ei voi vaan vetää jollain roikalla pisteestä a pisteelle b, vaan sähkärin pitää hoitaa virran kulku jne.
Jos monessa kohtaa homma nousee vaikka 5% niin ei tarvita kun 20 tuollaista "pikkukorotusta" niin hinta onkin tuplaantunut.
-
Huomaa että sinä et ole järjestänyt edes kahvikutsuja kenellekään. Vai oletko juuri niitä, joiden vessoissa on vieraille lappuja max. 1 arkki/ käyttäjä. En rupeaisi kritisoimaan kymmenien tuhansien kävijöiden tapahgumajärjestelyjä, jos itsellä ei ole mitään käsitystä minkäänlaisten tapahtumien järjetelyistä ja organisoinnista.