Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruskettuuko kyproksella 50spf aurinkorasvalla?

Vierailija
16.06.2022 |

Haluan ruskettua mutten palaa.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan ihmisestä. Itse vietän kesät lähinnä varjossa ja suojaan itseni 50spf rasvalla ja olen silti joka kesä varsin ruskettunut.

Vierailija
62/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen luontainen väri on aina paras. Vaaleilla ihmisillä se on vaalea. Etelämmässä sitten tummempia.

Tää rusketuksen mollaaminen on mennyt melko överiksi. Itse olen vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen, mutta rusketun todella helposti hyvin tummaksi, enkä pala. Silti käytän aima spf30 suojakerrointa.

En makoile auringossa, vaan ihan normaalisti urheilen ja liikun ulkona, sekä puuhailen pihalla / metsissä/ leikkipuistoissa/ rannalla noiden kahden taaperomme kanssa. Ei siis tule kuuloonkaan, että tällä elämäntyylillä voisin lukittautua sisätiloihin koko kesäksi ja välttää ruskettumasta :D

Joten hyvät haiset, ei kaikki ruskettuneet ota sitä aurinkoa makoilemalla biitsillä joka päivä. On myös meitä, jotka päivetymme vaan helposti, oli se muodikasta tai ei.

Hyvät sulle, mutta valtaosa ei ole niin kuin sinä.

Täällä toinen joka ruskettuu älyhelposti, ihan supisuomalainen olen kans. Juu, valtaosa väestöstä ei ehkä omaa tämmöstä pigmenttiä, mutta kyllä meitäkin on . Eli en lähtis suoralta kädeltä tuomitsemaan kaikkien vastaantulevien rusketusta, että voi luoja ohhoh siinä on kohta kävelevä melanoomapotilas, näkee kyllä että nyt on grillattu nahkaa aurinkotuolilla (kuten minulle joku täti ystävällisesti heitti, kovin oli huulipyöreänö kun kerroin kuinka monta tuntia olen "ottanut aurinkoa" kesällä - tasan 0!)

Jo on tökerö kommentti, sitäpaitsi nykyään kun on näitä purkkirusketuksia sun muita iholle suihkutettavia itseruskettajia, ei vastaantulijan päivetyksestä välttämättä voi sanoa, mistä on peräisin.

Ei voikaan erottaa! Senpä tähden syövän riskeeraaminen rusketuksen takia on aivan älytöntä. Ei ole tainnut auringonpalvojilla olla ketään läheistä syöpäpotilasta.

Lääkäri: " Valitettavasti teillä on ihosyöpä ja joudumme nyt suunnittelemaan hoitoja". Joku: "Ei se mitään!!! Ihanasti olin ruskettunut! Haluatko nähdä kuvia?"

Itse olen nähnyt sen verran paljon syöpiä lähietäisyydeltä, että otan melanooman ihan mielelläni. Sen yleensä kuitenkin voi itse havaita jos ei ole sitä ihotyyppiä, että on joka tapauksessa täynnä luomia.

Otat melanooman mielelläsi? Herran jestas, kuka ottaa syövän mielellään?

Itse varmaan syöt pelkkiä kasviksia, et juo ikinä alkoholia, käy röntgenissä etkä ulkona auringossa tai syö edes banaania, kun siitä voi tulla syöpä. Hirveä stressi tuollaisesta ilonpilaamisesta ainakin tulee, ja sekin on muuten tosi vaarallista terveyden kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruskettuminen on palamisen esiaste. Kuka nykyisin, kun ihosyöpä kukoistaa, edes ottaa aurinkoa?

Kyllä minä kesäisin otan maltillisesti aurinkoa, kun pieni rusketus on kauniimpaa kuin kalpeus. Maltilla aurinkoa, hyvät suojaukset, niin ei pala.

Terveys (ei aurinkoa) on kauniimpaa kuin ihosyöpä (aurinkoa).

Ei tarvitse palaa, kun ihosyöpä voi iskeä. Pelkkä aurinko riittää!

Ja +50 suojalla todellakin ruskettuu. Olen erittäin vaalea ja palan hetkessä, mutta Roomassa ollessani suikutin +50 aurinkorasvaa monta kertaa päivässä ---> rusketus ilman palamista.

Ihosyöpä voi olla liki oireeton, ja sen riski voi kasvaa talvellakin tunnista syövän merkit ajoissa https://www.is.fi/terveys/art-2000007819007.html

Ihotautilääkäri: Turvallista auringonottoa ei ole "On surullista, miten ihmiset ihoaan grillaavat"

https://yle.fi/uutiset/3-10328168?utm_source=social-media-share&utm_med…

Melanooma ei vaadi palamista

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/melanooma-ei-vaadi-palamis…

Vierailija
64/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen luontainen väri on aina paras. Vaaleilla ihmisillä se on vaalea. Etelämmässä sitten tummempia.

Tää rusketuksen mollaaminen on mennyt melko överiksi. Itse olen vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen, mutta rusketun todella helposti hyvin tummaksi, enkä pala. Silti käytän aima spf30 suojakerrointa.

En makoile auringossa, vaan ihan normaalisti urheilen ja liikun ulkona, sekä puuhailen pihalla / metsissä/ leikkipuistoissa/ rannalla noiden kahden taaperomme kanssa. Ei siis tule kuuloonkaan, että tällä elämäntyylillä voisin lukittautua sisätiloihin koko kesäksi ja välttää ruskettumasta :D

Joten hyvät haiset, ei kaikki ruskettuneet ota sitä aurinkoa makoilemalla biitsillä joka päivä. On myös meitä, jotka päivetymme vaan helposti, oli se muodikasta tai ei.

Täällä toinen joka ruskettuu älyhelposti, ihan supisuomalainen olen kans. Juu, valtaosa väestöstä ei ehkä omaa tämmöstä pigmenttiä, mutta kyllä meitäkin on . Eli en lähtis suoralta kädeltä tuomitsemaan kaikkien vastaantulevien rusketusta, että voi luoja ohhoh siinä on kohta kävelevä melanoomapotilas, näkee kyllä että nyt on grillattu nahkaa aurinkotuolilla (kuten minulle joku täti ystävällisesti heitti, kovin oli huulipyöreänö kun kerroin kuinka monta tuntia olen "ottanut aurinkoa" kesällä - tasan 0!)

Jo on tökerö kommentti, sitäpaitsi nykyään kun on näitä purkkirusketuksia sun muita iholle suihkutettavia itseruskettajia, ei vastaantulijan päivetyksestä välttämättä voi sanoa, mistä on peräisin.

Ei voikaan erottaa! Senpä tähden syövän riskeeraaminen rusketuksen takia on aivan älytöntä. Ei ole tainnut auringonpalvojilla olla ketään läheistä syöpäpotilasta.

Lääkäri: " Valitettavasti teillä on ihosyöpä ja joudumme nyt suunnittelemaan hoitoja". Joku: "Ei se mitään!!! Ihanasti olin ruskettunut! Haluatko nähdä kuvia?"

Itse olen nähnyt sen verran paljon syöpiä lähietäisyydeltä, että otan melanooman ihan mielelläni. Sen yleensä kuitenkin voi itse havaita jos ei ole sitä ihotyyppiä, että on joka tapauksessa täynnä luomia.

Mun tutuista melanooman on saanut vain 1 kalmankalpea tyyppi, joka ei ota aurinkoa. Outoa.

Jos ei ikinä ole auringossa eikä syö d-vitamiinia purkista, kaikenlainen sairastaminen on aika todennäköistä.

Vierailija
65/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ihosyöpään tarvitaan yliannos UV-säteitä, mutta se kertyy myös vähitellen. Paljonko talletit säteitä ihollesi viime kesänä?

Auringossa palamisesta on varoiteltu jo pitkään. Totuus on, että pelkästään runsas UV-säteily voi altistaa ihosyövälle. "

Vierailija
66/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruskettuminen on palamisen esiaste. Kuka nykyisin, kun ihosyöpä kukoistaa, edes ottaa aurinkoa?

Kyllä minä kesäisin otan maltillisesti aurinkoa, kun pieni rusketus on kauniimpaa kuin kalpeus. Maltilla aurinkoa, hyvät suojaukset, niin ei pala.

Terveys (ei aurinkoa) on kauniimpaa kuin ihosyöpä (aurinkoa).

Ei tarvitse palaa, kun ihosyöpä voi iskeä. Pelkkä aurinko riittää!

Ja +50 suojalla todellakin ruskettuu. Olen erittäin vaalea ja palan hetkessä, mutta Roomassa ollessani suikutin +50 aurinkorasvaa monta kertaa päivässä ---> rusketus ilman palamista.

Ihosyöpä voi olla liki oireeton, ja sen riski voi kasvaa talvellakin tunnista syövän merkit ajoissa https://www.is.fi/terveys/art-2000007819007.html

Ihotautilääkäri: Turvallista auringonottoa ei ole "On surullista, miten ihmiset ihoaan grillaavat"

https://yle.fi/uutiset/3-10328168?utm_source=social-media-share&utm_med…

Melanooma ei vaadi palamista

Jos on alttius melanoomalle, auringonotto aikaistaa sen puhkeamista ehkä. Mutta saisit sen joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Ei kannata jättää elämättä ja nauttimatta pelon vuoksi. Vaan käydä vaikka tarkistuttamassa luomet kerran vuodessa.

Vierailija
67/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinin saantiin riittää 10-15 minuuttia kesällä ja 2 tuntia talvella, jos rusketus ei ole pääasia

Vierailija
68/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvakaan ei ole mielestäni turvallinen iholle. Siinähän se kiehuu iholla. Mitä saakaan aikaseks.

Vierailija
69/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tutuista melanooman on saanut vain 1 kalmankalpea tyyppi, joka ei ota aurinkoa. Outoa.

Jos ei ikinä ole auringossa eikä syö d-vitamiinia purkista, kaikenlainen sairastaminen on aika todennäköistä.

Purkista ei riitä. Siitä saat kymmeniä yksikköjä, kun taas auringossa olemisesta kymmeniä tuhansia. Ehkä jotkut d-vitamiinipistokset voisivat auttaa näitä pelkääjiä.

Vierailija
70/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari huomioita:

Ihnmsten ihoja on erilaisia. Itse esim. en ole koskaan palanut, ja ihoni ruskettuu hyvin vaikka olen ns. 'suomalainen' ja vaaleat hiukset.

En juurikaan käytä aurinkorasvaa Suomessa, pl. jos menen rannalle/järvelle pidemmäksi aikaa 'ottamaan aurinkoa'. Jos menen aurinkoisella ilmalla pidemmälle lenkille ulos, niin silloin laitan kasvoille.

Kaverini taas ei koskaan rusketu. Alkaa punottaa todella herkästi, kärjistäen silöä matkalöa kum hakee postin laatikosta. Ja vaikka on palanut joskus (olen nähnyt) niin on taas sen jälkeen 'valkoinen', ei se puna ei muutu rusketukseksi kuten useimmille kai käy?

Ja kannattaa muistaa sekin, vähättelemättä auringon vaaroja, että ihosyövät ovat kasvaneet myös linjassa aurinkorasvojen käytön kasvamisen kanssa.

Ymmärrän ettei voi aina vetää suoria johtopäätöksiä (esim. että ajatus siitä että jäätelönsyönti lisäisi hukkumisia kun kulkevat tilastoissa rinta rinnan, mutta oikea selitys lämmin sää mikä ajaa syömään

jäätelöä/vesille) mutta onhan noissa tasvoissakin ties mitä 'myrkkyjä'. Moni tuoksuukin hyvin voimakkaalle jne. +miten hyvin on tutkittu sinänsä turvallisen aineen vaikutusta iholla paahteessa jne.

Vierailija
71/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Ihosyöpään tarvitaan yliannos UV-säteitä, mutta se kertyy myös vähitellen. Paljonko talletit säteitä ihollesi viime kesänä?

Auringossa palamisesta on varoiteltu jo pitkään. Totuus on, että pelkästään runsas UV-säteily voi altistaa ihosyövälle. "

Säteet TALLETTUU ikään kuin pankkiin (= kehoon) ja ne säilyy siellä/ihossa. Tarpeeksi kerryttyään puhkeaa ihosyöpä.

Ei tarvita palamista.

Vain "talletus" riittää.

Mittaa tehköön kohoillenne mitä lystäätte.

Jos tietoisesti ottaa aurinkoa niin saisi maksaa itse ihosyöpähoitokulutkin eikä sälyttää niitä yhteiskunnan ja muiden maksettavaksi.

Vierailija
72/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari huomioita:

Ihnmsten ihoja on erilaisia. Itse esim. en ole koskaan palanut, ja ihoni ruskettuu hyvin vaikka olen ns. 'suomalainen' ja vaaleat hiukset.

En juurikaan käytä aurinkorasvaa Suomessa, pl. jos menen rannalle/järvelle pidemmäksi aikaa 'ottamaan aurinkoa'. Jos menen aurinkoisella ilmalla pidemmälle lenkille ulos, niin silloin laitan kasvoille.

Kaverini taas ei koskaan rusketu. Alkaa punottaa todella herkästi, kärjistäen silöä matkalöa kum hakee postin laatikosta. Ja vaikka on palanut joskus (olen nähnyt) niin on taas sen jälkeen 'valkoinen', ei se puna ei muutu rusketukseksi kuten useimmille kai käy?

Ja kannattaa muistaa sekin, vähättelemättä auringon vaaroja, että ihosyövät ovat kasvaneet myös linjassa aurinkorasvojen käytön kasvamisen kanssa.

Ymmärrän ettei voi aina vetää suoria johtopäätöksiä (esim. että ajatus siitä että jäätelönsyönti lisäisi hukkumisia kun kulkevat tilastoissa rinta rinnan, mutta oikea selitys lämmin sää mikä ajaa syömään

jäätelöä/vesille) mutta onhan noissa tasvoissakin ties mitä 'myrkkyjä'. Moni tuoksuukin hyvin voimakkaalle jne. +miten hyvin on tutkittu sinänsä turvallisen aineen vaikutusta iholla paahteessa jne.

Ihosyöpien lisääntyminen johtuu juuri lisääntyneestä auringossa olosta, lisääntyneistä etelänmatkoista eritoten. Vielä parikymmentä vuotta sitten tilanne oli ihan toinen tässä suhteessa. Ks. esim. Duodecimin sivut.

Vierailija
73/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säteet TALLETTUU ikään kuin pankkiin (= kehoon) ja ne säilyy siellä/ihossa. Tarpeeksi kerryttyään puhkeaa ihosyöpä.

Ei tarvita palamista.

Vain "talletus" riittää.

Mittaa tehköön kohoillenne mitä lystäätte.

Jos tietoisesti ottaa aurinkoa niin saisi maksaa itse ihosyöpähoitokulutkin eikä sälyttää niitä yhteiskunnan ja muiden maksettavaksi.

Yleensä sanotaan, että basaliooma kehittyy nimenomaan runsaasta aurinkoannoksesta pitkän ajan kuluessa. Melanooman taas ajatellaan johtuvan äkillisistä isoista aurinkoannoksista, eli monessa tapauksessa palamisesta. Basaliooma on helppo hoitaa eikä yleensä edes leviä, melanooma taas on vaarallinen, vaikka senkin voi kyllä yleensä havaita melko varhaisessa vaiheessa, jos itseä asia kiinnostaa. Hankalin se tietenkin on selässä tai hiuspohjassa, josta sitä ei niin helposti näe.

Vierailija
74/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusketushan on jo itsessään ihovaurio, ei pelkästään palaminen.

Itse käytän kesät ja talvet spf50. Vaikka lisään rasvaa usein niin silti viime kesänäkin huomasin pientä rusketusta kasvoissa. Huom. kun ostatte aurinkorasvaa niin katsokaa että siinä on sekä UVA että UVB- suoja:) joissakin on vain ensimmäinen.

Vierailija
75/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusketus on OUT !

Vierailija
76/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rusketushan on jo itsessään ihovaurio, ei pelkästään palaminen.

Itse käytän kesät ja talvet spf50. Vaikka lisään rasvaa usein niin silti viime kesänäkin huomasin pientä rusketusta kasvoissa. Huom. kun ostatte aurinkorasvaa niin katsokaa että siinä on sekä UVA että UVB- suoja:) joissakin on vain ensimmäinen.

Toi kertoo kyllä pahemman luokan psykoosista, että käyttää talvella SPF 50 -kerrointa.

Vierailija
77/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rusketus on OUT !

Voi teitä trendien orjia. Ottaisitko aurinkoa, jos se olisi in? Entäs jos tupakanpoltto olisi in? Aloittaisitko? Entäs jos terveelliset elämäntavat olisi "OUT"?

Vierailija
78/80 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a

Vierailija
79/80 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rusketu jos aurinko rasva blokkaa uva ja uvb säteet.

Vierailija
80/80 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kaksi sukulaistani on kuollut melanoomaan, tykkään silti oleilla ulkona kesäisin vähissä vaatteissa. Käytän yleensä 30-suojakerrointa. 

Suomen sää on sellainen, että on yksinkertaisesti pakko nauttia auringosta ja lämmöstä sen lyhyen hetken kun niitä on.