Hääkutsukysely - kenelle kutsu on tarkoitettu ?
Käsittääkseni tästä asiasta on jonkin verran tulkintaeroja, joten kysytäänpä, että kuinka yksimielisiä asiasta ollaan.
Eli olet perheellinen ja saat hääkutsun, jossa on vain sinun ja mahdollisen kumppanisi nimi. Miten tulkitset kutsua ?
a) Kutsu on tarkoitettu vain minulle ja mahdolliselle kumppanille. Jos lapset olisi kutsuttu, heidät olisi kutsussa myös mainittu, tai vähintäänkin olisi termi "perheineen"
b) Kutsu on tarkoitettu koko perheelle, vaikka sitä ei ole erikseen mainittukaan Ei kukaan lähetä hääkutsua perheelliselle kertomatta kutsussa, että juhla on tarkoitettu vain aikuisille
Kommentit (35)
Siis eihän tässä ole mitään tulkintaeroja, mistä edes keksit moista?
Vai meneekö se myös niin, että kun perheetömänä saan kutsun vain omalla nimelläni, niin se tarkoittaa, että isä ja äiti ovat myös tervetulleita, olenhan heidän pikkuinen tyttönsä.
Jos mulle aiheuttaa liikaa vaivaa tulkita kirjettä, niin soitan lähettäjälle. En osaa lukea kirjettä, jos en ymmärrä sisältöä, koskeeko kirje ketä kaikkia.
Vaihtoehto A, eli sinä ja puolisosi. Lapsia ei ole kutsuttu.
B
Oudolta kuulostaa että joku kutsuisi perhejuhlaan vain osan perheestä.
Kutsu on niille joiden nimi siihen on kirjoitettu. Tietty avec nyt on kuka tahansa tyyppi mutta muuten.
A tietysti. Ei kukaan voi tulkita toisin.
Taas aloitus samasta aiheesta,moneskohan lienee.
A tietysti. Häiden järjestäjät maksavat nykyään pääluvun mukaan. Kaikkien kymmenien lasten kutsuminen tulee aivan liian kalliiksi. Siksi lapsia ei kutsuta.
A tietenkin, ei ole muita vaihtoehtoja.
En kutsuis tollasta aloittajaa yhtään mihinkää. Kakaroilla tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
B
Oudolta kuulostaa että joku kutsuisi perhejuhlaan vain osan perheestä.
Kyllä yleensä hääpari oman perheensä kutsuu. Ei vain haluta ystävien, serkkujen lapsia, joita ei tunne.
Miksei voi vaan räätälöidä jokaiselle vastaanottajalle kirjeet:
Tervetuloa ______________
Siihen lisää käsin vaikka Maija ja Hannu
tai Maija ja Hannu+lapset
Oikea vastaus on A. Ihan yleisen etiketin mukaan.
Miehen serkku lähetti mieheni äidille ja isälle, eli sulhasen tädille ja puolisolle hääkutsun maininnalla "perheineen". Ihmeteltiin, kun ei kutsunut ketään miehen veljesparvesta eli sulhon omia serkkuja. Kunnes viikko ennen häitä selvisi, että "perheineen" tarkoitti myös miestäni ja hänen veljiään eli jo vuosia sitten kotoa muuttaneita ~30v serkkuja omine perheineen. Olivat kuulemma luulleet, että ymmärretään kutsun koskevan meitäkin. Kun oli kuulemma niin kallista laittaa kaikille serkulle omaa kutsua.
Ei ole vain hääkutsu, vaan ihan mikä tahansa kutsu. Koskee vain heitä, joille se on osoitettu.
A.
Oma erillinen keskustelunsa on mielestäni sitten se, ketkä kuuluu kutsua häihin perheineen.
Jos mainitaan Matti ja Maija, niin kutsu on vain Matille ja Maijalle. Jos taas lukee Matti ja Maija perh. on kutsu myös perheen lapsille.
Sain kutsun mammografiaan, mutta kyllä minä tiesin, että se tarkoitti myös puolisoani. Yhdessä mentiin, Martti ja minä. Olemme samaa perhettä, toki kutsu on molemmille.
B. Tottakai.