"Jaksan syödä terveellisesti viikolla, kun saan viikonloppuna herkutella"
Jotenkin typerä lause. Monien ruokailu saattaa olla kuitenkin juuri tuollaista.
Terve syöminen mielletään sellaiseksi, että sitä pystyy tekemään vain kun saa viikonloppuna "palkinnon" kärsimyksestä.
Varsinaista syömishäiriöisen touhua.
Kommentit (67)
Te, jotka tyrmäätte ajatuksen karkkipäivästä, niin miten te siis itse syötte? Ettekö rajoita mielitekoja mitenkään? Syötte joka päivä mitä haluatte? En yritä v* ttuilla vaan olen aidosti kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen noin ja koen hyväksi. Koko viikon on mukava suunnitella että mikä olisikaan se viikonlopun herkku/herkut. Näin tehden jaksaa hyvin vetää terveellistä linjaa koko muun viikon. Ja rajoitan kuitenkin sen viikonlopun herkuttelunkin yhteen päivään eli mitään pe-su-putkea vaan valitsen yhden päivän.
Mitä vikaa tässä systeemissä on? Pysyn timminä ja näin on henkisesti helppo elää. Jos napostelisin arkena pieniä herkkumääriä niin en varmasti pysyisi normaalissa painossa ja silloin kun herkuttelee, pitää saada vetää kunnolla. En näe tälle systeemille mitään järkevää vaihtoehtoa.
Onko terveellinen syöminen noin amkeaa, että joutuu koko viikon kärvistelemään odottaessa viikonloppua kun "saa syödä"?
Pizza, suklaa, hampurilaiset! Hyvää!
Yökk.
No pizza yms. on nyt tässä yhteydessä vain kielikuva. Joskus se herkku on sisäfilepihvi ja joskus roiskeläppäpizza.
Syön jokapäivä hyvää herkullista ruokaa.Somtam ehdoton suosikki.
Kokkaus on hyvä harrastus.
Ei tarvi mitään herkkupäiviä pitää erikseen.
Karkkeja ei kaipaa kun oppii kulinarismin .
Selitysta-vailla kirjoitti:
Te, jotka tyrmäätte ajatuksen karkkipäivästä, niin miten te siis itse syötte? Ettekö rajoita mielitekoja mitenkään? Syötte joka päivä mitä haluatte? En yritä v* ttuilla vaan olen aidosti kiinnostunut.
En tyrmää karkkipäivää, syököön karkkia ken haluaa. Syön joka päivä ihan sitä, mitä haluan enkä rajoita mitään mielitekoja.
En rajoita koskaan mitään. Olen jo sen verran vanha, että tiedän mihin se johtaa. Haksahdin (viimeisen kerran) tuossa kaksi vuotta sitten "sokerittomalle" ruokavaliolle, tiedättehän; ei lisättyä sokeria. Ajattelin tyhmyyksissäni, että se on se joka pudottaa nämä viisi ylimääräistä kiloa ja tekee minut sellaiseksi hymyileväksi kaunottareksi, joka jaksaa sisustaa ja harrastaa. Näin ei kuitenkaan käynyt. Pääsin eroon sokerittomasta syömällä viikon munkkeja, hedelmäkarkkeja ja limua. Sitten se tasoittui ja sokerintarve putosi samoihin lukemiin, kuin normaalistikin, eli silloin tällöin mustikkapiirakkaa, irtokarkkeja kerran kuussa ja joskus jäätelöä. Opin läksyni, ei koskaan enää rajoituksia enkä suosittele muillekaan.
Tietenkin syön joka päivä juurikin sitä, mitä haluan. Miksi ihmeessä toimisin toisin ja söisin sellaista, mitä en halua.
Karkit jätän muille, en niistä välitä.
Onhan se joillakin jonkunlainen nautinto kärsiä viikolla ruuasta, jota ei halua ja sitten viikonloppuna palkinnoksi repäisee. Terveeltä se ei kuitenkaan vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä yksi herkkupäivä viikossa on tärkeä terveellisen ylläpitämisen kannalta. Sitä herkkupäivääkään ei kannata vetää överiksi, mutta itse syön esim pizzan 800-900 kaloria ja 100-150g suklaata joka +500 kaloria
Siis pizzan JA suklaata? Sairasta.
Miten niin sairasta? Eihän noista tule kuin n. 1400 kcal. Päivään mahtuu vielä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä yksi herkkupäivä viikossa on tärkeä terveellisen ylläpitämisen kannalta. Sitä herkkupäivääkään ei kannata vetää överiksi, mutta itse syön esim pizzan 800-900 kaloria ja 100-150g suklaata joka +500 kaloria
Miten niin sairasta? Eihän noista tule kuin n. 1400 kcal. Päivään mahtuu vielä muutakin.
Sairasta on toi kaloreiden kyttääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt mitä "sairas" oikeasti tarkoittaa, äläkä hoe sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt mitä "sairas" oikeasti tarkoittaa, äläkä hoe sitä.
Sä voit miettiä kaloreitten laskemisen järkevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin syön joka päivä juurikin sitä, mitä haluan. Miksi ihmeessä toimisin toisin ja söisin sellaista, mitä en halua.
Onhan se joillakin jonkunlainen nautinto kärsiä viikolla ruuasta, jota ei halua ja sitten viikonloppuna palkinnoksi repäisee. Terveeltä se ei kuitenkaan vaikuta.
Kunpa ihminen tekisikin terveitä ratkaisuja luontaisesti, eikä elämää tarvitsisi rajoittaa. Hyvä jos sun mieli/keho toimii niin.
Sinun mielestä minun rajoitukset ei kuulosta terveeltä. No kuules olisin vielä sairaampi jos tekisin aina mitä mieli tekee. Joudun terveyden nimissä esimerkiksi välttelemään rasvaisia ruokia. En käytä myöskään huumeita vaikka mieli tekisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen noin ja koen hyväksi. Koko viikon on mukava suunnitella että mikä olisikaan se viikonlopun herkku/herkut. Näin tehden jaksaa hyvin vetää terveellistä linjaa koko muun viikon. Ja rajoitan kuitenkin sen viikonlopun herkuttelunkin yhteen päivään eli mitään pe-su-putkea vaan valitsen yhden päivän.
Mitä vikaa tässä systeemissä on? Pysyn timminä ja näin on henkisesti helppo elää. Jos napostelisin arkena pieniä herkkumääriä niin en varmasti pysyisi normaalissa painossa ja silloin kun herkuttelee, pitää saada vetää kunnolla. En näe tälle systeemille mitään järkevää vaihtoehtoa.
Pitää saada vetää kunnolla? Syömishäiriö.
Jep. En saa kuin v* tutuksen jostain kahdesta rivistä suklaata. Siksi on ihan sama jättää herkut kokonaan pois arjessa. Lauantaina vedän vaikka pizzan ja karkkipussin jälkkäriksi. Sen jälkeen tekeekin taas mieli palata terveelliseen. Olkoon tämä sitten syömishäiriötä mutta mulla tämä toimii mukavasti näin, eikä aiheuta mitään ongelmia elämään. Päinvastoin.
Kamalaa elämää kun terveellinen ravinto koetaan niin huonoksi, että viikonloppuna vedetään överisti kaikkea "hyvää" palkinnoksi viikon kärsimyksistä.
Olet ymmärtänyt väärin. En itse ainakaan koe terveellistä ruokaa huonoksi, vaan pidän kaikesta terveellisestä. Mutta yritän pudottaa painoa, ja joudun sen vuoksi kärvistelemään nälässä pienin ruoka-annoksin koko viikon, niin kyllä sitä vaan kummasti haaveilee, että viikonloppuna saa syödä pizzaa, palan lasagnea, kermaperunoita tai vaikka pienen pussin sipsejä.
Kuten yllä oleva sanoi, ei terveellinen ruoka ole pahaa. Emme me rajoittajat syö arkisinkaan mitään vastenmielistä. Ihan hyviä mulla on arkiruuatkin. Ne parhaat lempparit vaan sattuu monella olemaan niitä vähemmän terveellisiä. Ei niitä voi joka päivä syödä vaan pakko tyytyä toiseksi tai kolmanneksi parhaisiin vaihtoehtoihin. Mutta yhtenä päivänä viikossa kun syö niitä lemppareita niin homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa ihminen tekisikin terveitä ratkaisuja luontaisesti, eikä elämää tarvitsisi rajoittaa. Hyvä jos sun mieli/keho toimii niin.
Sinun mielestä minun rajoitukset ei kuulosta terveeltä. No kuules olisin vielä sairaampi jos tekisin aina mitä mieli tekee. Joudun terveyden nimissä esimerkiksi välttelemään rasvaisia ruokia. En käytä myöskään huumeita vaikka mieli tekisikin.
Ns. rasvaisia ruokia kannattaakin välttää. Rasva sinänsä ei ole millään tavalla haitallista, jos se rasva on ihmiselle sopivaa.
Ehkä sä kuitenkin kuvittelet ruokia rasvaisiksi, vaikka ne saattaa olla pääosin hiilaria. Syytät sitten sitä rasvaa haitalliseksi.
Tosin noinhan meitä opetetaan lapsesta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Kuten yllä oleva sanoi, ei terveellinen ruoka ole pahaa. Emme me rajoittajat syö arkisinkaan mitään vastenmielistä. Ihan hyviä mulla on arkiruuatkin. Ne parhaat lempparit vaan sattuu monella olemaan niitä vähemmän terveellisiä. Ei niitä voi joka päivä syödä vaan pakko tyytyä toiseksi tai kolmanneksi parhaisiin vaihtoehtoihin. Mutta yhtenä päivänä viikossa kun syö niitä lemppareita niin homma toimii.
Syön kyllä ihan joka päivä lemppariruokaa.
Tuttavani syö 5 pv viikossa jotain ihme diettiruokaa (siis laihdutusvalmisteita) ja viikonloppuisin viiniä ja mättöä kaksin käsin. Vaikuttaa sairaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko terveellinen syöminen noin amkeaa, että joutuu koko viikon kärvistelemään odottaessa viikonloppua kun "saa syödä"?
Jostain syystä moni luulee että terveellinen ruoka on pahaa. Kannattaisi opetella laittamaan hyvää ruokaa, ei se ole vaikeaa eikä edes kallista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi, että syö terveellisesti edes viitenä päivänä viikossa niin sekin auttaa.
Minulle lääkäri sanoi että olisit edes kerran viikossa juomatta.
-Arska
Onko itse tehty mutakakku ja korvapuustit sitä kokonaan kielletty, kun viikonloppuna ei saa herkutella? Miten mummon synttärit, saako siellä syödä täytekakkua vai pitääkö kieltäytyä, kun se nyt ei ole millään muotoa terveellistä? Kyläilyt nyt ainakin pitää lopettaa, ties mitä sokeriherkkuja siellä tarjotaankaan.
Pizza, suklaa, hampurilaiset! Hyvää!
Yökk.