Korreloiko imetyksen pituus kokemuksesi mukaan äidin koulutuksen kanssa?
Näinhän tutkimuksissa on käsittääkseni todettu, että mitä parempi koulutus äidillä on sitä pidempään hän imettää. Ainakin omassa tuttavapiirissäni asia on yleisesti ottaen näin. Tosin kaikilla tuttavaäideilläni on kyllä vähintään yo-pohja. Työpaikkani akateemiset naiset ovat kaikki imettäneet tosi pitkään. Onko tämä vain sattumaa vai onko tosiaan niin että koulutus vaikuttaa imetyksen pituuteen?
Kommentit (21)
Ne akateemiset tuttavani, jotka ovat imettäneet alle 6 kk, ovat joutumeet lopettamaan muusta syystä kuin omasta halustaan imetyksen (lääkitys, leikkaus...) Useimmat ovat imettäneet vuoden tai ylikin, kunnes uusi raskaus on ollut pitkällä ja lopettaneet sen takia.
Imetyksen pityuus riippuu niin monesta muustakin asiasta, ettei koulutus lopulta nouse määrääväksi, vaikka jotkut tahot niin väittävätkin. Tunnen pitkään imettäneitä merkonomeja ja vähän imettäneitä lisensiaatteja.
Itse imetin vain 5 kk vaikka olin silloin jo melkein tohtori, kun slekä meni niin jumiin ettei siinä auttanut muu kuin vahva lääkitys - ja silloin oli imettäminen lopetettava.
täällä sitten tosi tyhmä akateeminen, joka imetti vain 4 kk.
Vähemmän koulutetut taas helposti luovuttivat, jos tuli rintaraivareita, tai jos tuli tiheän imun kausi (" maito ei riitä" sanoivat he). Samoin tupakointi odotus- ja imetysaikana näyttäisi riippuvan koulutustasosta.
kumpaakin imettäny hieman päälle vuoden. Olenkos korkeasti sitten koulutettu??
Tutkimusten mukaan koulutetut äidit imettävät pidempään ja enemmän kuin kouluttamattomat. Tilastotietoa, piste.
Itse olen koulutettu ja imetin pitkään, mutta kaveri ja miehensä ovat lääkäreitä ja 1kk-iästä opettiin osittain korvikkeelle, kun kaverini halusi jatkaa harrastustaan ja pumppaamalla maitoa ei tullut tarpeeksi pulloihin.
Pari muutakin akateemista tuttua äitiä on jättänyt imetyksen vähiin, mutta taas kouluttamattomia taaperoimettäjiäkin löytyy tuttavapiiristä. En kuitenkaan yleistäisi suuntaan tai toiseen.
Omassa tuttavapiirissäni pisimpään (2,5 v) imetti äiti, jolla ei ole kuin peruskoulu käytynä.
Tuttavia minulla on ympäri Suomen ja ne, joilla korkeampi koulutus, on vauvat olleet pulloruokinnassa ja nämä " II-luokan kansalaiset" ovat imettäneet tosi pitkään.
Itse olen alempiluokkainen ja olen imettänyt n. 3 kk.
Joten omasta mielestäni tämä tutkimus on pelkkää puppua.
koulutetulla äidillä mielenkiintoinen työpaikka odottamassa, ne kenellä ei koulutusta ei ole työpaikkaa voi jäädä kotiäidiksi ja imettää 3v.
oppineisuuden tai älykkyyden mittari jonka perusteella voi tehdä yhtään mitään johtopäätöksiä?
Ja jos molemmat vanhemmat on koulutettuja ja hyvässä työssä niin luultavasti pärjäävät myös yhden tuloilla + kotihoidontuella. Jos taas molemmilla vanhemmilla on pieni palkka (tiedän, tämä ei suinkaan aina korreloi koulutuksen kanssa) tai mies on vaikka työtön niin äidin on pakko mennä töihin aikasin.
ole kuitenkaan ihan näin mustavalkoinen tämäkään asia. Ehkäpä ne äidit imettävät pitkään, ketkä ovat tottuneet hakemaan tietoa. Näin he myös tietävät imetyksen eduista ja osaavat hakeutua esim. imetystukilistalle.
Kyllähän aika moni akateeminen on joutunut hakemaaan tietoa opiskeluaikanaan, joten siltä osin väite on varmasti totta.
Yleensä he jo vauvan synnyttyä uskovat että " ei multa tule maitoa kun ei mun äidiltäkään tullut" tai " vauva tarvii velliä eikä sille rintamaito riitä kun se syö niin usein" jossain 1 kk iässä. Usein he myös tupakoivat ja siksikään eivät ole halukkaita imettämään. Tunnen kyllä myös koulutettuja äitejä joilla imetys on epäonnistunut, mutta he ovat kyllä yrittäneet hankkia tietoa ja apua ennen korvikkeeseen siirtymistä.
Esim yliopiston käyneillä on halu lukea tutkimuksia ja etsiä tietoa, eiväthän nämä hullut muuten yliopistolle olisi halunneetkaan. Monille ei-koulutetuille kirjojen ja tutkimusten " pänttääminen" on kauheinta mitä he tietävät ja ohjeet otetaan vanhemmilta, jotka taas ovat saaneet sen ajan lyhyen imetyksen ohjeet.
Omat kaverini ovat useimmat suorittaneet korkeakoulututkinnon ja pieni aika mitä meistä kukaan on imettänyt on 8 kk (ja se on minulla). Jos otettaisiin keskiarvo niin se olisi varmaankin noin vuosi.
Mikä mahtaa olla Suomessa imetyksen keskimääräinen kesto?
Vierailija:
Omat kaverini ovat useimmat suorittaneet korkeakoulututkinnon ja pieni aika mitä meistä kukaan on imettänyt on 8 kk (ja se on minulla). Jos otettaisiin keskiarvo niin se olisi varmaankin noin vuosi.Mikä mahtaa olla Suomessa imetyksen keskimääräinen kesto?
Itse olen saanut keskitason koulutuksen (kyllä, amismamma!) ja imetin 1v5kk. Tuttavapiirissäni eivät tilastot ole pitäneet paikkaansa, imetyksen kesto ei ole ollut mitenkään sidoksissa koulutuksen pituuteen. Ja tiedän, tiedän, tilastollisesti näin kuitenkin on. Sitä eivät täällä av:lla kerrotut omat kokemukset muuta miksikään.
Tunnen esim. yhden lääkärin, joka imetti vaan pari kuukautta, ja yhden juristin, joka imetti tosi pitkään (en muista tarkkaan, mutta oli kuitenkin lähemmäs vuoden). Itse olen KTM, ja imetin esikoista 3kk, ja kuopusta 6kk. Mitäköhän tämä musta kertoo, älykkyys muuttunut vuosien mittaan :-D?