Korot nousevat, mutta palkat eivät. Meidän lainanhoitoon menee kohta +500 euroa enemmän :(
Jos korot nousevat kolmeen prosenttiin (Euribor 12kk), meidän lainan korot nousevat 500 euroa nykyisestä. Aika kova lasku, vaikka tähän varaa onkin. Se on vaan sitten kaikki pois kulutuksesta, eli talous sakkaa, kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa samaan tapaan.
Jää meiltä huvipuistot ja konsertit, ravintolat ja muut ylimääräiset huvitukset kohta välistä. Onpahan seinät, joiden sisällä kökkiä perheen kesken.
Kommentit (510)
Tuskin kukaan on osannut varautua tilanteeseen jossa korkojen lisäksi muukin eläminen kallistuu samaan aikaan aivan järkyttävästi. Pelkästään korkojen nousuhan olisi hyvin harvalle mikään ongelma. Kaikki yhdessä alkaa olla hyvin monelle ongelma. Johtaa siihen että ihmiset tinkivät kaikesta mistä voivat. Palveluja ei käytetä kuten ennen ja valitaan entistä halvempaa esimerkiksi kaupoista. Se taas johtaa työttömyyden kasvuun. Lisänä tietysti vielä että iso osa turisteista ei enää käy maassamme kuluttamassa mikä etenkin osassa maassa näkyy tylyllä tavalla.
Ei näin ei näin. Mielummin varaton kuin velallinen ja varaton.
Edelleen Suomessa aatellaan eise mitään.
Bensan hinta nousee: eise mitään, mutta vähän ärsyttää. Silti ajetaan töihin.
Korot nousee: eise mitään, silti ajetaan töihin...
Ruuan hinta nousee: eise mitään, mulla on lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova on nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%
Meillä on lainaa jäljellä noin 350 000 euroa, ei olla edes ehditty kovin montaa vuotta maksaa. 30 vuoden asuntolaina otettiin, 24 jäljellä. Maksetaan 1400 euroa kuussa, josta 1250 euroa lyhennystä ja loput korkoa.
Ja siis korostan: on laskettu moneen kertaan, että talous kestää ja riskirajana on pidetty kuutta prosenttia. Siitäkin selvitään. Mutta kyllähän tällainen melko yhtäkkinen satojen eurojen muutos talouteen näkyy. Ja tulee näkymään nimenomaan palvelu- ja muilla aloilla.
ap
Vakava paikka noin massiivisella velalla. Oletko laskenut mitä on maksut 6% tai jopa 10% korolla? Kannattaa tehdä jotain muutakin kuin jättää joku huvipuisto väliin. Nyt ruutuvihko ja kynä käteen ja laskemaan mistä kuluista voi kunnolla leikata. Kuulostaa ihan suomen ministeritason taloudenhoidolta. Huono homma. Eikö kukaan ole teille sanonut? Mä hakisin teinä velkaneuvontaan.
Luitko AP:n aloituksesta mitään muuta kuin otsikon?! Hän kertoo, että pystyvät hyvin maksamaan nousevat korot, mutta harmittaa, kun aiemmin oli enemmän löysää rahaa, jota saattoi käyttää matkusteluun, ravintoloihin, huvipuistoihin jne. Mikä tuossa on sinun mielestäsi sellainen uhkakuva, että pitäisi hakeutua velkaneuvontaan?
Ärsyttää, kun suurin osa vastanneista ei ymmärrä lukemaansa. Minä ajattelen samoin kuin AP, mulla on varaa maksaa reilustikin nousevia korkoja. Otin asuntolainani pari vuotta sitten yksin ja ihan itse testasin maksukykyni 7 prosentilla, kun halusin olla varma, että suoriudun nimenomaan kokonaan yksin velastani. Tuolla 7 % korolla pääsin samaan tulokseen yhteen lasketun hoitovastikkeen kanssa, mitä siihen aikaan maksoin vuokraa eli reilun tonnin asumiskuluihin. Tuollaista vuokraa olin maksanut useita vuosia eli ei mitään ongelmaa.
Tähän asti olen laittanut joka kuukausi säästään 500-1000 € ja siltikin ostanut aika lailla sitä mitä olen halunnut (mulla ei ole kallis maku). Minulla ei siis ihan faktisesti tule olemaan vielä pitkään aikaan mitään hätää nousevien korkojen kanssa. Siltikin harmittaa, että elintaso väistämättä laskee. En saa säästettyä remppabudjettiin aiemman kaltaisia summia ja se remontti tulee olemaan paljon kalliimpi kuin aikaisemmin. Joudun jossain kohtaa varmasti myös tinkimään ruokakuluista, jotka nykyisellään ovat noin 500 €/kk yhdelle aikuiselle.
Korkojen nousu ei siis ole kaikille asuntovelkaisille katastrofi, mutta samaan aikaan osuva kaiken muun aivan tolkuton kallistuminen tulee kyllä vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta talouden kasvuun, työpaikkoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama täällä, siis on meillä varaa siihen, mutta kyllä pistää miettimään kulutustottumuksia uusiksi. Kaikki tiesi että korot tulee jossain vaiheessa nousemaan, mutta että tällä vauhdilla yhdessä kaiken muun hinnannousun kanssa. Palkat ei todellakaan pysy inflaation perässä. Saa kai se harmittaa että joutuu elintasoaan tinkimään, ja onhan se ihan selvä juttu että tämä tulee heijastumaan kulutukseen, erityisesti jo muutenkin hankaluuksissa olevaan matkailu- ja ravitsemusalaan.
Juuri näin. On varaa korkojen nousuun, mutta koska tulee näin yhtäkkiä ja kaiken muun kallistumisen kanssa samaan aikaan (bensa, sähkö, ruoka), niin tulee aika kovana iskuna.
Kyllähän me voidaan tinkiä kulutuksesta entisestään, jotta päästään Lintsille ja vaikka leffaan lasten kanssa, mutta totuus on se, että 500 euroa menee ravintola-alan, tapahtumatuotannon ja palvelualan toimijoiden sijasta pankille korkoihin. Ja koska ei olla ainut kotitalous tässä samassa tilanteessa, tulee varmasti näkymään näillä aloilla. Näkihän sen jo korona-aikaan, missä jamassa nimenomaan kulttuuri-, tapahtuma-ala ja ravintolat olivat.
ap
Jotta kuukausikorko nousee 500 eurolla kuukaudessa, teillä täytyy olla siis esimerkiksi puoli miljoonaa velkaa ja maksuaikaa jäljellä 25 vuotta. Että eipä teillä mitään hätää sitten ole, tuossa ajassa korot ehtii tulla jo alas ja varmaan nousta vielä uudestaan ylöskin.
Maksuajan pituudella ei ole väliä koronnousun vaikutuksesta kuukausimaksuun, ellei kyseessä ole annuiteettilaina. Puhtaassa tasalyhennyslainassa laina-ajalle ei ole merkitystä vaan koron nousu kasvattaa 1:1 maksettavaa summaa, ja ainoat asiat mitkä merkitsevät ovat vuosikorko, pääoma ja korkopäivät maksujaksolla. Puhtaassa tasaerälainassa koron nousu taas ei näy mitenkään, kuukausisumma pysyy samana (laina-aika vain pitenee).
Vierailija kirjoitti:
Edelleen Suomessa aatellaan eise mitään.
Bensan hinta nousee: eise mitään, mutta vähän ärsyttää. Silti ajetaan töihin.
Korot nousee: eise mitään, silti ajetaan töihin...
Ruuan hinta nousee: eise mitään, mulla on lainaa.
Missä on Suomen keltaliivit? Enkä tarkoita nyt mitään kännivoita jonka kylkeen liittyy kaikenmaailman örveltäjiä ja hörhöjä vaan kunnollista kansanliikettä joka vaatii että julkiset varat käytetään suomalaisten eduksi ja lopetetaan ihmisten tahallinen kurjistaminen. Eipä tämä lammaskansa tule koskaan heräämään.
Vierailija kirjoitti:
No keskimäärin suomalaisella on asuntolainaa noin 100.000 euroa. Sen koron nousu kolmella prosentilla tarkoittaa 3000e/v eli 250e/kk. Sitten pitää huomioida että aika moni laina on tasalyhenteinen joten kuukausimaksu ei muutu vaan laina-aika pitenee. Sitten on vielä ne joilla on korkokatto lainassaan ja he sitten maksavat sen oman katon mukaan.
Tää on osuva, mulla on lainaa jäljellä 105te, mutta niin on myös vaimolla eli se on sitten yhteensä 500e/kk. Alkujaan oli yli 300te yhteensä onneks on ehditty jo jokunen vuosi lyhentää.
Ja tietysti on ostettu kallis asunto, koronavuotena kesämökki, vene, asuntoauto ja se koira.
Mä niin tiesin tän tulevan. Miksi pitää elää veloilla ja ostaa kaikkea kun sitä lainaa tyrkytettiin pankeista.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan on osannut varautua tilanteeseen jossa korkojen lisäksi muukin eläminen kallistuu samaan aikaan aivan järkyttävästi. Pelkästään korkojen nousuhan olisi hyvin harvalle mikään ongelma. Kaikki yhdessä alkaa olla hyvin monelle ongelma. Johtaa siihen että ihmiset tinkivät kaikesta mistä voivat. Palveluja ei käytetä kuten ennen ja valitaan entistä halvempaa esimerkiksi kaupoista. Se taas johtaa työttömyyden kasvuun. Lisänä tietysti vielä että iso osa turisteista ei enää käy maassamme kuluttamassa mikä etenkin osassa maassa näkyy tylyllä tavalla.
Moni asuntovelkainen menettää työpaikkansa. Ihmiset säästävät partureista, kahviloista, ravintoloista, remonteista, vaateostoksista.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä eli moni ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt hymyilyttää asua vuokralla. Odottelen lopullista romahdusta.
Odotahan vaan, vuokralordisi täällä. Ensi vuonna on tulossa vuokraan muhkea korotus, mutta voin kertoa sen sinulle jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hymyilyttää asua vuokralla. Odottelen lopullista romahdusta.
Odotahan vaan, vuokralordisi täällä. Ensi vuonna on tulossa vuokraan muhkea korotus, mutta voin kertoa sen sinulle jo nyt.
Mutku Kela maksaa.
Työssäkäyvillä verot nousevat.
Ei Ap:lla mitään "löysää rahaa" koskaan ollut. Oli vain lainaa ja nyt velkaa.
Jos 3% korko tuottaa ongelmia, niin laina on aivan liian iso (tai sen oton jälkeen on iskenyt työttömyys/sairaus tms.). Talouden pitäisi selvitä vielä 6% korostakin kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova on nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%
Meillä on lainaa jäljellä noin 350 000 euroa, ei olla edes ehditty kovin montaa vuotta maksaa. 30 vuoden asuntolaina otettiin, 24 jäljellä. Maksetaan 1400 euroa kuussa, josta 1250 euroa lyhennystä ja loput korkoa.
Ja siis korostan: on laskettu moneen kertaan, että talous kestää ja riskirajana on pidetty kuutta prosenttia. Siitäkin selvitään. Mutta kyllähän tällainen melko yhtäkkinen satojen eurojen muutos talouteen näkyy. Ja tulee näkymään nimenomaan palvelu- ja muilla aloilla.
ap
Vakava paikka noin massiivisella velalla. Oletko laskenut mitä on maksut 6% tai jopa 10% korolla? Kannattaa tehdä jotain muutakin kuin jättää joku huvipuisto väliin. Nyt ruutuvihko ja kynä käteen ja laskemaan mistä kuluista voi kunnolla leikata. Kuulostaa ihan suomen ministeritason taloudenhoidolta. Huono homma. Eikö kukaan ole teille sanonut? Mä hakisin teinä velkaneuvontaan.
Luitko AP:n aloituksesta mitään muuta kuin otsikon?! Hän kertoo, että pystyvät hyvin maksamaan nousevat korot, mutta harmittaa, kun aiemmin oli enemmän löysää rahaa, jota saattoi käyttää matkusteluun, ravintoloihin, huvipuistoihin jne. Mikä tuossa on sinun mielestäsi sellainen uhkakuva, että pitäisi hakeutua velkaneuvontaan?
Ärsyttää, kun suurin osa vastanneista ei ymmärrä lukemaansa. Minä ajattelen samoin kuin AP, mulla on varaa maksaa reilustikin nousevia korkoja. Otin asuntolainani pari vuotta sitten yksin ja ihan itse testasin maksukykyni 7 prosentilla, kun halusin olla varma, että suoriudun nimenomaan kokonaan yksin velastani. Tuolla 7 % korolla pääsin samaan tulokseen yhteen lasketun hoitovastikkeen kanssa, mitä siihen aikaan maksoin vuokraa eli reilun tonnin asumiskuluihin. Tuollaista vuokraa olin maksanut useita vuosia eli ei mitään ongelmaa.
Tähän asti olen laittanut joka kuukausi säästään 500-1000 € ja siltikin ostanut aika lailla sitä mitä olen halunnut (mulla ei ole kallis maku). Minulla ei siis ihan faktisesti tule olemaan vielä pitkään aikaan mitään hätää nousevien korkojen kanssa. Siltikin harmittaa, että elintaso väistämättä laskee. En saa säästettyä remppabudjettiin aiemman kaltaisia summia ja se remontti tulee olemaan paljon kalliimpi kuin aikaisemmin. Joudun jossain kohtaa varmasti myös tinkimään ruokakuluista, jotka nykyisellään ovat noin 500 €/kk yhdelle aikuiselle.
Korkojen nousu ei siis ole kaikille asuntovelkaisille katastrofi, mutta samaan aikaan osuva kaiken muun aivan tolkuton kallistuminen tulee kyllä vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta talouden kasvuun, työpaikkoihin jne.
Aika tekopyhää kun nyt kun joutuu maksamaan korkoakin on olevinaan hätä jotain hemmetin palvelualan työpaikoista ja turismista? Kun tähän mennessä ei suomen tyttömyys ole pätkääkään asuntounelmissaan eläviä kiinnostanut, päinvastoin on hakuttu työttömiä ties miksi ja yllensä nyt ainakin ne korvaukset pitää poistaa. Hyhyh työtön. Toivottavasti stagflaatio tuo sen työttömyyden myös teille nousukkaille vierahille. Juuri sen työttömyyden joka johtuu vaan omasta laiskuudesta tai vaikka siitä ettei ole tarpeeksi hyvä tyyppi. Jeesjees. Maksakaahan nyt ne laskunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No, mun strategia taas on ollut se, että kuukausierä samana, on korko viisi tai nolla. Laina on lyhennyt rivakkaan, kun korko laski viisi ja puolesta nollaan ja kulutus pysyy vakiona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli tiedossa, kuten ap myönsi. Mutta ei siis varautunut mitenkään? Ei se pelkkä tieto auta, jos ei tee mitään toimenpiteitä Ap olisi voinut maksaa aluksi enemmän lainaa pois > nyt olisi pienempi pääoma ja korot myös sen myötä. Tai olisi voinut laittaa nollakorkoaikana rahaa säästöön, nyt sitä olisi kulutettavana. Harvahan oikeasti noin tekee, mutta mahdollista se olisi. Me maksettiin lainaa rivakkaan tahtiin, vaikka moni meille naureskeli, että ihan typerää toimintaa. Itse olen sen luonteinen, että helpotti henkisesti kun laina oli saatu maksettua.
Minäkin olen maksanut lainaa ylimäärin pois mahdollisimman paljon vaikka mullekin sanottiin, että sijoita mieluummin. Nimenomaan henkisen hyvinvoinnin takia olen sitä lainaa maksanut. Nyt ehkä uskaltaisi sijoittaakin, kun lainaa niin vähän jäljellä ja kurssit alhaalla.
Sama täällä. Elin se 90-luvun laman ja tajusin, että asunto maksetaan mahd. pian, koska elämässä voi sattua kaikenlaista. Pari ihmistä piti tyhmänä, he lyhensivät minimin tai elivät vuokralla, ja sijoittivat lainalla. Nyt on muut paitsi asunnot pudonneet ilmoisesti, ja kun korko nousee, ovat olleet ihan hiljaa.
Ei pitäisi koskaan ottaa lainaa eli velkaa. Jos ei ole pulittaa 200000 € asunnosta, sitä ei osteta.
Vierailija kirjoitti:
Ostin oktn just ennen ku jäin työttömäksi. Maksoi 20 k. Lyhennän kevyesti eli vain 100 e kk. Perse kestää kevyesti 6 prossaa korkoja. Lämmitän puilla talvella ja vesi omasta kaivosta pihalla. 400 neliötä viljelyä menossa. Autoa en työttömänä edes halua. Jännä et mä pärjään mut töissä käyvät ei. Hullu maailma.
Te 20 tonnin omakotitalojen ostajat voitte pysyä ihan siellä omassa kuplassanne itseksenne ihmettelemässä elämän jännyyttä. Pääkaupunkiseudulta tai mistään isommasta kaupungista, jossa me töissä käyvät tukien maksajat suurimmaksi osaksi asumme ei saa edes yksiötä tuolla hinnalla, perheasunnoista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asuntovelkainen menettää työpaikkansa. Ihmiset säästävät partureista, kahviloista, ravintoloista, remonteista, vaateostoksista.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä eli moni ei saa mitään.
Ansiosidonnaiselle sitä ensin jäädään jos typt menettää. Aika pahasti saa kaiken omaisuutensa menettää jos toimeentulotukea pitää lähteä hakemaan. Ja miksi ihmeessä kesämökin omistajan pitäisi saada toimeentulotukea??
Nyt veri punnitaan.
Eli onko hlö oikeasti varakas vai vain velkapelle.
Velkapellet joutuu nyt maksamaan kovaa hintaa.
Eli jos on ottanut ylisuuren as.lainan ja vipit päälle on kusessa.
Nämä perheet menetti asuntonsa 90 l lamassa.
Nyt sama ralli alkaa taas.