Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korot nousevat, mutta palkat eivät. Meidän lainanhoitoon menee kohta +500 euroa enemmän :(

Vierailija
16.06.2022 |

Jos korot nousevat kolmeen prosenttiin (Euribor 12kk), meidän lainan korot nousevat 500 euroa nykyisestä. Aika kova lasku, vaikka tähän varaa onkin. Se on vaan sitten kaikki pois kulutuksesta, eli talous sakkaa, kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa samaan tapaan.

Jää meiltä huvipuistot ja konsertit, ravintolat ja muut ylimääräiset huvitukset kohta välistä. Onpahan seinät, joiden sisällä kökkiä perheen kesken.

Kommentit (510)

Vierailija
161/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin oktn just ennen ku jäin työttömäksi. Maksoi 20 k. Lyhennän kevyesti eli vain 100 e kk. Perse kestää kevyesti 6 prossaa korkoja. Lämmitän puilla talvella ja vesi omasta kaivosta pihalla. 400 neliötä viljelyä menossa. Autoa en työttömänä edes halua. Jännä et mä pärjään mut töissä käyvät ei. Hullu maailma.

Jos työkkäri määrää työkokeiluun niin kela ei maksa auton kuluja ja jos et mene niin tulee karenssi.

Vierailija
162/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin oktn just ennen ku jäin työttömäksi. Maksoi 20 k. Lyhennän kevyesti eli vain 100 e kk. Perse kestää kevyesti 6 prossaa korkoja. Lämmitän puilla talvella ja vesi omasta kaivosta pihalla. 400 neliötä viljelyä menossa. Autoa en työttömänä edes halua. Jännä et mä pärjään mut töissä käyvät ei. Hullu maailma.

Jos työkkäri määrää työkokeiluun niin kela ei maksa auton kuluja ja jos et mene niin tulee karenssi.

Onneksi on itsellä puoliso jolla isot tulot etätöitä. Joten ei kiinnosta karenssi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset hätääntyy jostain 3 %:n korosta? 

Koska kaikki tietää että taivas on rajana niinkuin vähän kaikessa nykyään. Kun nyt nousemaan on lähtenyt ei se siihen 3% eikä siihen 6%:iin jää.

Vierailija
164/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap:lle tehty ns stressitestiä 6%:n korolla asuntolainasta neuvoteltaessa? Ja silloin on sitten todettu, että ap pärjää, vaikka korko nousisi. Ja laina siis myönnettiin ja nostettiin.

Tehtiinkö näin siksi, että ap ajatteli että jos tuo korko todella nousee niin silloin hän voi vähentää kulutusta? No nyt on tultu tilanteeseen, että Ap:n on vähennettävä sitä kulutusta. Näin se vaan on.

Se stressitesti on tehty niin ettei lainanottaja ole kertonut muista veloistaan lainaa hakiessa. Lainanhakija on salannut ne. Esim autokaupoissahan autokauppiaat jopa auttavat asiakasta kiertämään säännökset, kuten että pitää se käsiraha olla. Merkkaavat papereihin korkeamman hinnan ja laittavat sen käsirahan omistaan ja saa näin 100% rahoituksen ylivelkaisille joiden tulot ei riitä lainaan.

Vierailija
165/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on opettanut että töitä tehdän ja velalla ostetaan? Siis kuka?! En todellakaan voisi kuvitella ostavani mitään VELAKSI! Velallinen on rahaton joka esittää omistavansa jotakin. Totuus on täysin muuta. Se johon kalikka kolahtaa...

Vierailija
166/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on opettanut että töitä tehdän ja velalla ostetaan? Siis kuka?! En todellakaan voisi kuvitella ostavani mitään VELAKSI! Velallinen on rahaton joka esittää omistavansa jotakin. Totuus on täysin muuta. Se johon kalikka kolahtaa...

No harva asuntoa ostaa ilman asuntolainaa. Mieluummin sitä lainaa maksaa kuin vuokraa. Tuntuisi hullulta maksaa jonkun sijoitusasuntoa sitten. 

Vierailija
167/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli ostettua sioitus asunto ehkä väärään aikaan.

Jos korot alkaa nouseen niin taitaa kohta joutuu itte maksaan joka kk, eikä saakaan tuloa.

Sijoittaminen on vaikeaa, suuri osa asuntosijoitushypeen lähteneistä ei varmasti ymmärtänyt ettei riskitöntä sijoitusta olekkaan. Nyt sitten on ns. ooppera asuntoja. Sitten vaan katselemaan verstävin silmin cosi fan tuttia tuskanhikisenä ulosottomiehen kysellessä velkojen takaisinmaksun perään.

Vierailija
168/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat ottaneet ehkä liian isoja lainoja, kun pienempikin asunto olisi varmaan riittänyt. 

Vierailija
169/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harva asuntoa ostaa ilman asuntolainaa. Mieluummin sitä lainaa maksaa kuin vuokraa. Tuntuisi hullulta maksaa jonkun sijoitusasuntoa sitten. 

Ota huomioon, että monella vuokralla asuvalla ei ole työpaikkaa eli he ovat aina pari vuotta kotona ja sitten 6 kuukautta palkkatukityössä ja taas kotona.

Vierailija
170/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon, että monella vuokralla asuvalla ei ole työpaikkaa eli he ovat aina pari vuotta kotona ja sitten 6 kuukautta palkkatukityössä ja taas kotona.

Nyt olen hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa, mutta työnantaja ottaa aina ammatinvaihtajan eli teen käsitöitä kotona jne.

Vierailija
171/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti teillä on tasaerälaina, eikä kuukausieeä muutu yhtään, eli lyhyellä aikavälillä ei tapahdu mitään taloudelle. Jatkuessaan pitkäön jotain tarvii tehdä, mutta kyllä ne palkatkin nousee inflaation myötä ja velan pääoma pienenee.

Vierailija
172/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tajua että kun ottaa lainaa, pankki luo ne rahat TYHJÄSTÄ?! kuka helevetti luulee tukevansa maailman taloutta siten? Minä, ja minä, minun täytyy ostaa asunto kun en halua tukea muutakuin täydellistä katastrofia kun rahaa on nyjästy tyhjästä jos jonkun aikaa! Wau! ONNITTELUT!! HURRAA!!

Vierailija
173/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä velattomat ovat varattomia

Vierailija
174/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 13 vuotta olen maksanut alhaisilla koroilla. Mukavasti on laina pienentynyt ja loppu jo häämöttää. 

Vierailija
175/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjästä luotu raha on maksettava takaisin

Korot kuuluvat normaaliin pankkitoimintaan eikä niillä ole mitään tekemistä palkkojen kanssa vaan pikemminkin lainojen ja  talletusten kanssa. Pankkien tulisi maksaa korkoa talletuksista (ottolainaus) ja saada vastaavasti korkeampaa korkoa lainaamalla rahaa asiakkailleen (antolainaus). Tuon korkoeron pitäisi tehdä pankkitoiminnasta kannattavaa mutta sen sijaan pankit ovat keksineet korvaavan tulolähteen erilaisista palvelumaksuista.

Korot ovat myös paras tapa hidastaa ja pysäyttää yksityinen ja julkinen velkaantuminen kun ns. kauniit puheet eivät tehoa.

Taloustietoa ns. perse edellä. Sulla ei ole mitään ymmärrystä inflaatiosta ja koroista .

Vierailija
176/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä koulukuntaa, että päätin lyhentää omaa lainaani 10v lyhennystahdissa alkuvuodet koska mitä pienempi lainapääoma, sitä vähemmän se koronnousu sitten vaikuttaa erityisesti kokonaiskustannuksiin. Se ei välttämättä näy ihan niin merkityksellisenä siinä kuukausittaisessa maksussa, mutta korkoa korolle ilmiö toimii toisinpäinkin ja kun menee katsomaan lainan kokonaisukustannuksia niin erot on jo kymppitonneja hyväkseni laina-ajalta.

Olen aina ihmetellyt näitä lyhennysvapaita alkuun: isolla pääomalla pankki voittaa kyllä ja reilusti..

Ei toimi. Et siis tiedä MITEN korkoa korolle toimii. Se toimimisi AINOASTAAN jos kertyneet korot pääomitettaisiin, mutta näin EI toimita asuntolainojen kanssa. Vaikka laina olisi lyhennysvapaalla, siitä maksetaan kuukausittain kuitenkin ne kertyneet korot.

Vierailija
177/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea velkahelvettiin niille joilla siihen näköjään varaakin on, mukamas. 😁😁😁👍

Vierailija
178/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat ottaneet ehkä liian isoja lainoja, kun pienempikin asunto olisi varmaan riittänyt. 

Niin tai olisivat tyytyneet vain siihen jota tarvitsevat omaan asumiseen. Monet lähti sijoitusasuntobuumiin mukaan ja nyt ovat nesteessä sen takia.

Vierailija
179/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli tiedossa, kuten ap myönsi. Mutta ei siis varautunut mitenkään? Ei se pelkkä tieto auta, jos ei tee mitään toimenpiteitä Ap olisi voinut maksaa aluksi enemmän lainaa pois > nyt olisi pienempi pääoma ja korot myös sen myötä. Tai olisi voinut laittaa nollakorkoaikana rahaa säästöön, nyt sitä olisi kulutettavana. Harvahan oikeasti noin tekee, mutta mahdollista se olisi. Me maksettiin lainaa rivakkaan tahtiin, vaikka moni meille naureskeli, että ihan typerää toimintaa. Itse olen sen luonteinen, että helpotti henkisesti kun laina oli saatu maksettua.

Vierailija
180/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli tiedossa, kuten ap myönsi. Mutta ei siis varautunut mitenkään? Ei se pelkkä tieto auta, jos ei tee mitään toimenpiteitä Ap olisi voinut maksaa aluksi enemmän lainaa pois > nyt olisi pienempi pääoma ja korot myös sen myötä. Tai olisi voinut laittaa nollakorkoaikana rahaa säästöön, nyt sitä olisi kulutettavana. Harvahan oikeasti noin tekee, mutta mahdollista se olisi. Me maksettiin lainaa rivakkaan tahtiin, vaikka moni meille naureskeli, että ihan typerää toimintaa. Itse olen sen luonteinen, että helpotti henkisesti kun laina oli saatu maksettua.

Minäkin olen maksanut lainaa ylimäärin pois mahdollisimman paljon vaikka mullekin sanottiin, että sijoita mieluummin. Nimenomaan henkisen hyvinvoinnin takia olen sitä lainaa maksanut. Nyt ehkä uskaltaisi sijoittaakin, kun lainaa niin vähän jäljellä ja kurssit alhaalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän