Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korot nousevat, mutta palkat eivät. Meidän lainanhoitoon menee kohta +500 euroa enemmän :(

Vierailija
16.06.2022 |

Jos korot nousevat kolmeen prosenttiin (Euribor 12kk), meidän lainan korot nousevat 500 euroa nykyisestä. Aika kova lasku, vaikka tähän varaa onkin. Se on vaan sitten kaikki pois kulutuksesta, eli talous sakkaa, kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa samaan tapaan.

Jää meiltä huvipuistot ja konsertit, ravintolat ja muut ylimääräiset huvitukset kohta välistä. Onpahan seinät, joiden sisällä kökkiä perheen kesken.

Kommentit (510)

Vierailija
201/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap:lle tehty ns stressitestiä 6%:n korolla asuntolainasta neuvoteltaessa? Ja silloin on sitten todettu, että ap pärjää, vaikka korko nousisi. Ja laina siis myönnettiin ja nostettiin.

Tehtiinkö näin siksi, että ap ajatteli että jos tuo korko todella nousee niin silloin hän voi vähentää kulutusta? No nyt on tultu tilanteeseen, että Ap:n on vähennettävä sitä kulutusta. Näin se vaan on.

Stressitestissä ei huomioida mitenkään sitä, että nyt on ihan kaikki muutkin kustannukset nousseet hitosti.

Vierailija
202/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan on osannut varautua tilanteeseen jossa korkojen lisäksi muukin eläminen kallistuu samaan aikaan aivan järkyttävästi. Pelkästään korkojen nousuhan olisi hyvin harvalle mikään ongelma. Kaikki yhdessä alkaa olla hyvin monelle ongelma. Johtaa siihen että ihmiset tinkivät kaikesta mistä voivat. Palveluja ei käytetä kuten ennen ja valitaan entistä halvempaa esimerkiksi kaupoista. Se taas johtaa työttömyyden kasvuun. Lisänä tietysti vielä että iso osa turisteista ei enää käy maassamme kuluttamassa mikä etenkin osassa maassa näkyy tylyllä tavalla.

Moni asuntovelkainen menettää työpaikkansa. Ihmiset säästävät partureista, kahviloista, ravintoloista, remonteista, vaateostoksista.

Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä eli moni ei saa mitään.

Ansiosidonnaiselle sitä ensin jäädään jos typt menettää. Aika pahasti saa kaiken omaisuutensa menettää jos toimeentulotukea pitää lähteä hakemaan. Ja miksi ihmeessä kesämökin omistajan pitäisi saada toimeentulotukea??

Niin jos on kesämökki, niin miksi ihmeessä pitäisi vielä toimeentukea maksaa. Laittaa sen kesämökin rahoiksi vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin oktn just ennen ku jäin työttömäksi. Maksoi 20 k. Lyhennän kevyesti eli vain 100 e kk. Perse kestää kevyesti 6 prossaa korkoja. Lämmitän puilla talvella ja vesi omasta kaivosta pihalla. 400 neliötä viljelyä menossa. Autoa en työttömänä edes halua. Jännä et mä pärjään mut töissä käyvät ei. Hullu maailma.

Te 20 tonnin omakotitalojen ostajat voitte pysyä ihan siellä omassa kuplassanne itseksenne ihmettelemässä elämän jännyyttä. Pääkaupunkiseudulta tai mistään isommasta kaupungista, jossa me töissä käyvät tukien maksajat suurimmaksi osaksi asumme ei saa edes yksiötä tuolla hinnalla, perheasunnoista puhumattakaan.

Kohta saa.

Vierailija
204/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin oktn just ennen ku jäin työttömäksi. Maksoi 20 k. Lyhennän kevyesti eli vain 100 e kk. Perse kestää kevyesti 6 prossaa korkoja. Lämmitän puilla talvella ja vesi omasta kaivosta pihalla. 400 neliötä viljelyä menossa. Autoa en työttömänä edes halua. Jännä et mä pärjään mut töissä käyvät ei. Hullu maailma.

No kyllä kelpaa leveillä, kun muut maksaa sen sun lainan kaikenlaisina tukina 🤣

Vierailija
205/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samoin käy meille. Kulutuksesta se suoraan on pois. Olen kyllä miettinyt, että tästä omasta asunnosta saa niin hyvän vuokran, että voisi sitten muuttaa pienenpään sijoitusasuntoon niin se voisi kompensoida menoja. Ja hyvähän se olisi asua se 2 vuotta joka tapauksessa. Vaihtoehtoisesti voisi vuokrata tätä asuntoa silloin tällöin ollessamme mökillä. Hätä keinot keksii.

Vierailija
206/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset hätääntyy jostain 3 %:n korosta? 

Koska kaikki tietää että taivas on rajana niinkuin vähän kaikessa nykyään. Kun nyt nousemaan on lähtenyt ei se siihen 3% eikä siihen 6%:iin jää.

Korot 90 % 2024 🔮

Vierailija
207/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova on  nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%

Meillä on lainaa jäljellä noin 350 000 euroa, ei olla edes ehditty kovin montaa vuotta maksaa. 30 vuoden asuntolaina otettiin, 24 jäljellä. Maksetaan 1400 euroa kuussa, josta 1250 euroa lyhennystä ja loput korkoa.

Ja siis korostan: on laskettu moneen kertaan, että talous kestää ja riskirajana on pidetty kuutta prosenttia. Siitäkin selvitään. Mutta kyllähän tällainen melko yhtäkkinen satojen eurojen muutos talouteen näkyy. Ja tulee näkymään nimenomaan palvelu- ja muilla aloilla.

ap

Vakava paikka noin massiivisella velalla. Oletko laskenut mitä on maksut 6% tai jopa 10% korolla? Kannattaa tehdä jotain muutakin kuin jättää joku huvipuisto väliin. Nyt ruutuvihko ja kynä käteen ja laskemaan mistä kuluista voi kunnolla leikata. Kuulostaa ihan suomen ministeritason taloudenhoidolta. Huono homma. Eikö kukaan ole teille sanonut? Mä hakisin teinä velkaneuvontaan.

Luitko AP:n aloituksesta mitään muuta kuin otsikon?! Hän kertoo, että pystyvät hyvin maksamaan nousevat korot, mutta harmittaa, kun aiemmin oli enemmän löysää rahaa, jota saattoi käyttää matkusteluun, ravintoloihin, huvipuistoihin jne. Mikä tuossa on sinun mielestäsi sellainen uhkakuva, että pitäisi hakeutua velkaneuvontaan?

Ärsyttää, kun suurin osa vastanneista ei ymmärrä lukemaansa. Minä ajattelen samoin kuin AP, mulla on varaa maksaa reilustikin nousevia korkoja. Otin asuntolainani pari vuotta sitten yksin ja ihan itse testasin maksukykyni 7 prosentilla, kun halusin olla varma, että suoriudun nimenomaan kokonaan yksin velastani. Tuolla 7 % korolla pääsin samaan tulokseen yhteen lasketun hoitovastikkeen kanssa, mitä siihen aikaan maksoin vuokraa eli reilun tonnin asumiskuluihin. Tuollaista vuokraa olin maksanut useita vuosia eli ei mitään ongelmaa. 

Tähän asti olen laittanut joka kuukausi säästään 500-1000 € ja siltikin ostanut aika lailla sitä mitä olen halunnut (mulla ei ole kallis maku). Minulla ei siis ihan faktisesti tule olemaan vielä pitkään aikaan mitään hätää nousevien korkojen kanssa. Siltikin harmittaa, että elintaso väistämättä laskee. En saa säästettyä remppabudjettiin aiemman kaltaisia summia ja se remontti tulee olemaan paljon kalliimpi kuin aikaisemmin. Joudun jossain kohtaa varmasti myös tinkimään ruokakuluista, jotka nykyisellään ovat noin 500 €/kk yhdelle aikuiselle. 

Korkojen nousu ei siis ole kaikille asuntovelkaisille katastrofi, mutta samaan aikaan osuva kaiken muun aivan tolkuton kallistuminen tulee kyllä vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta talouden kasvuun, työpaikkoihin jne.

Aika tekopyhää kun nyt kun joutuu maksamaan korkoakin on olevinaan hätä jotain hemmetin palvelualan työpaikoista ja turismista? Kun tähän mennessä ei suomen tyttömyys ole pätkääkään asuntounelmissaan eläviä kiinnostanut, päinvastoin on hakuttu työttömiä ties miksi ja yllensä nyt ainakin ne korvaukset pitää poistaa. Hyhyh työtön. Toivottavasti stagflaatio tuo sen työttömyyden myös teille nousukkaille vierahille. Juuri sen työttömyyden joka johtuu vaan omasta laiskuudesta tai vaikka siitä ettei ole tarpeeksi hyvä tyyppi. Jeesjees. Maksakaahan nyt ne laskunne.

Vähän sekavaa settiä sinulla, ehkäpä siitä johtuu myös työttömyytesi? Ei mulla ole mikään hätä kenenkään muun työpaikasta ja itse olen ihan perusduunari, kaukana nousukkaasta. Se asuntounelmakin on Suomen suurimassa lähiössä eli ei varmasti kovin monen nousukkaan unelma :D

Olen itse ollut myös nuorempana työtön pariinkiin otteeseen eli tiedän kyllä minkälaista se on. Ihan yhtä hyvin tiedän, että on myös lukuisa joukko elämäntapa pummeja, jotka loisii yhteiskunnan varoilla, että hyhyh työtön vaan.

Vierailija
208/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, jonka kanssa asumme yhdessä vuokralla pk-seudulla. Ystävällä on muuttotappiopaikkakunnalla velkainen omakotitalo, pitänyt sitä tyhjillään viimeiset 7 vuotta, koska ei halua myydä sitä.

Hän ei ole mökillään käynyt näinä vuosina kuin 3-4 kertaa.. asunto rapistuu kovaa vauhtia. Piha oli päässyt villiintymään ja kaikki yleiset käytävät pihamaalla kasvat heinää, puiden alkuja jne

On vuosia siirtänyt vuosiremppaa eteenpäin. Asuntoa on kuitenkin maksellut, kun korot ovat matalalla.

Miten mahtaa kaverin käydä korkojen nousun myötä?

Osti juuri uuden saksalaisvalmisteisen sähköauton joka osittain on velkavetoinen.

Raha-asioistaan ei minulle puhu, mietin vain kun vuokraan täällä tulee varmasti korotus ja kaikki muu kallistuu, niin mistä alkaa tinkimään?

No mites se sitten aikoi sillä päästä eteenpäin kun velan vetoapu loppuu? kuinka tuo velka käytännössä siirtyy niihin pyöriin siinä autossa?

Vierailija
209/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä on joku järjettömän iso tasalyhenteinen laina? Oma annuiteettilainani ei tuo kuin 200 eur kuussa lisää maksettavaa, jos euribor on 3%. Lainaa on kuitenkin ihan reilusti.

Annuiteetti on lainanottajalle kokonaiskustannuksiltaan huonoin. Sitä tarjotaan aina ensimmäiseksi, koska se on pankille paras.

Vierailija
210/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmenien ajan on eletty yli varojen velkarahalla koko valtio (no koko maailma melkein jos tarkkoja ollaan). Nyt on tullut se hetki milloin riskit realisoituvat. Eihän nyt mitenkään voi olla niin että kaikki jatkuu normaalisti loputtomiin kun kulutus ylittää jatkuvasti tuotannon osalla maailmaa, ja toiset vain tuottavat kaiken kiltisti ja ottavat maksuksi pelkästään velkakirjoja joita ei aiotakaan ikinä maksaa heille.

Valtion voi ja pitääkin velkaantua, mutta maallikko sitä ei ymmärrä ja vertaa valtion velkaantumista yksilön velkaantumiseen.

Vierailija
211/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova on  nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%

Meillä on lainaa jäljellä noin 350 000 euroa, ei olla edes ehditty kovin montaa vuotta maksaa. 30 vuoden asuntolaina otettiin, 24 jäljellä. Maksetaan 1400 euroa kuussa, josta 1250 euroa lyhennystä ja loput korkoa.

Ja siis korostan: on laskettu moneen kertaan, että talous kestää ja riskirajana on pidetty kuutta prosenttia. Siitäkin selvitään. Mutta kyllähän tällainen melko yhtäkkinen satojen eurojen muutos talouteen näkyy. Ja tulee näkymään nimenomaan palvelu- ja muilla aloilla.

ap

Vakava paikka noin massiivisella velalla. Oletko laskenut mitä on maksut 6% tai jopa 10% korolla? Kannattaa tehdä jotain muutakin kuin jättää joku huvipuisto väliin. Nyt ruutuvihko ja kynä käteen ja laskemaan mistä kuluista voi kunnolla leikata. Kuulostaa ihan suomen ministeritason taloudenhoidolta. Huono homma. Eikö kukaan ole teille sanonut? Mä hakisin teinä velkaneuvontaan.

Luitko AP:n aloituksesta mitään muuta kuin otsikon?! Hän kertoo, että pystyvät hyvin maksamaan nousevat korot, mutta harmittaa, kun aiemmin oli enemmän löysää rahaa, jota saattoi käyttää matkusteluun, ravintoloihin, huvipuistoihin jne. Mikä tuossa on sinun mielestäsi sellainen uhkakuva, että pitäisi hakeutua velkaneuvontaan?

Ärsyttää, kun suurin osa vastanneista ei ymmärrä lukemaansa. Minä ajattelen samoin kuin AP, mulla on varaa maksaa reilustikin nousevia korkoja. Otin asuntolainani pari vuotta sitten yksin ja ihan itse testasin maksukykyni 7 prosentilla, kun halusin olla varma, että suoriudun nimenomaan kokonaan yksin velastani. Tuolla 7 % korolla pääsin samaan tulokseen yhteen lasketun hoitovastikkeen kanssa, mitä siihen aikaan maksoin vuokraa eli reilun tonnin asumiskuluihin. Tuollaista vuokraa olin maksanut useita vuosia eli ei mitään ongelmaa. 

Tähän asti olen laittanut joka kuukausi säästään 500-1000 € ja siltikin ostanut aika lailla sitä mitä olen halunnut (mulla ei ole kallis maku). Minulla ei siis ihan faktisesti tule olemaan vielä pitkään aikaan mitään hätää nousevien korkojen kanssa. Siltikin harmittaa, että elintaso väistämättä laskee. En saa säästettyä remppabudjettiin aiemman kaltaisia summia ja se remontti tulee olemaan paljon kalliimpi kuin aikaisemmin. Joudun jossain kohtaa varmasti myös tinkimään ruokakuluista, jotka nykyisellään ovat noin 500 €/kk yhdelle aikuiselle. 

Korkojen nousu ei siis ole kaikille asuntovelkaisille katastrofi, mutta samaan aikaan osuva kaiken muun aivan tolkuton kallistuminen tulee kyllä vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta talouden kasvuun, työpaikkoihin jne.

Aika tekopyhää kun nyt kun joutuu maksamaan korkoakin on olevinaan hätä jotain hemmetin palvelualan työpaikoista ja turismista? Kun tähän mennessä ei suomen tyttömyys ole pätkääkään asuntounelmissaan eläviä kiinnostanut, päinvastoin on hakuttu työttömiä ties miksi ja yllensä nyt ainakin ne korvaukset pitää poistaa. Hyhyh työtön. Toivottavasti stagflaatio tuo sen työttömyyden myös teille nousukkaille vierahille. Juuri sen työttömyyden joka johtuu vaan omasta laiskuudesta tai vaikka siitä ettei ole tarpeeksi hyvä tyyppi. Jeesjees. Maksakaahan nyt ne laskunne.

Vähän sekavaa settiä sinulla, ehkäpä siitä johtuu myös työttömyytesi? Ei mulla ole mikään hätä kenenkään muun työpaikasta ja itse olen ihan perusduunari, kaukana nousukkaasta. Se asuntounelmakin on Suomen suurimassa lähiössä eli ei varmasti kovin monen nousukkaan unelma :D

Olen itse ollut myös nuorempana työtön pariinkiin otteeseen eli tiedän kyllä minkälaista se on. Ihan yhtä hyvin tiedän, että on myös lukuisa joukko elämäntapa pummeja, jotka loisii yhteiskunnan varoilla, että hyhyh työtön vaan.

Porukkaa tullaan irtisanomaan remonttiyrityksistä, partureista, ravintoloista, kahviloista, vaatekaupoista.

Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä.

Vierailija
212/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
213/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan on osannut varautua tilanteeseen jossa korkojen lisäksi muukin eläminen kallistuu samaan aikaan aivan järkyttävästi. Pelkästään korkojen nousuhan olisi hyvin harvalle mikään ongelma. Kaikki yhdessä alkaa olla hyvin monelle ongelma. Johtaa siihen että ihmiset tinkivät kaikesta mistä voivat. Palveluja ei käytetä kuten ennen ja valitaan entistä halvempaa esimerkiksi kaupoista. Se taas johtaa työttömyyden kasvuun. Lisänä tietysti vielä että iso osa turisteista ei enää käy maassamme kuluttamassa mikä etenkin osassa maassa näkyy tylyllä tavalla.

Moni asuntovelkainen menettää työpaikkansa. Ihmiset säästävät partureista, kahviloista, ravintoloista, remonteista, vaateostoksista.

Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä eli moni ei saa mitään.

Ansiosidonnaiselle sitä ensin jäädään jos typt menettää. Aika pahasti saa kaiken omaisuutensa menettää jos toimeentulotukea pitää lähteä hakemaan. Ja miksi ihmeessä kesämökin omistajan pitäisi saada toimeentulotukea??

Niin jos on kesämökki, niin miksi ihmeessä pitäisi vielä toimeentukea maksaa. Laittaa sen kesämökin rahoiksi vaan. 

Ei saa myytyä. Luuletko, että ihmiset ostavat mökin, kun kaikki kulut nousevat.

Sähkönhinta kolminkertaistuu, kiinteistöveroja ollaan nostamassa, ruoan hinta nousee syksyllä, bensan hinta nousee, alkaa luvulla 3 elokuussa, korot nousevat.

Vierailija
214/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkolaskut näyttävät aiheuttavan haasteita, niin tässä ohje miten se lasketaan:

Jäljellä oleva lainamäärä*korko/100=vuotuinen korkokustannus. 

vuotuinen korkokustannus jaetaan sitten 12 (kuukaudet) niin saadaan se vaikutus kuukausilyhennyksiin. 

Esim. Lainaa 200000€, korko 3%

200000*3/100=6000€

6000 / 12 = 500€/kk

Laskelma on suuntaa antava, koska pääomahan pienenee joka kuukausi lyhennyksen johdosta. Mutta tällä voi karkeasti arvioida korkojen vaikutusta kuukausierään. 

Pääoman voi kertoa suoraan myös 0,03, mikä tarkoittaa siis 3%.

Vierailija
215/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tiukkaa jo nyt niin kohta tulee olemaan todella ankeaa: ruuan hinta +25-40% nykyisestä, bensa 3 eur, verotus kiristyy maakuntaveron muodossa jne. Maailmaan ja Suomeen on tulossa vanha vihulainen lama, kannattanee valmistautua jo nyt.

Vierailija
216/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä on joku järjettömän iso tasalyhenteinen laina? Oma annuiteettilainani ei tuo kuin 200 eur kuussa lisää maksettavaa, jos euribor on 3%. Lainaa on kuitenkin ihan reilusti.

Annuiteetti on lainanottajalle kokonaiskustannuksiltaan huonoin. Sitä tarjotaan aina ensimmäiseksi, koska se on pankille paras.

Eiköhän tasaerälaina ole ylivoimaisesti yleisin, silloin koron heilathtelut ei vaikuta talouteen mitenkään.

Vierailija
217/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tiukkaa jo nyt niin kohta tulee olemaan todella ankeaa: ruuan hinta +25-40% nykyisestä, bensa 3 eur, verotus kiristyy maakuntaveron muodossa jne. Maailmaan ja Suomeen on tulossa vanha vihulainen lama, kannattanee valmistautua jo nyt.

Lama ja hintojen nousu ovat vähän niin kuin päinvastaiset asiat.

Itseasiassa aika huvittavaa miten maailmanlopunjulistajat poimivat kaikista taloushäiriöistä epämielyttävät asiat, kuin rusinat pullasta.

Vierailija
218/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankilla on kuitenkin väliä mistä lainansa ottaa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4695382/osuuspankin-vapaamuurarit-ja-si…

Vierailija
219/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkolaskut näyttävät aiheuttavan haasteita, niin tässä ohje miten se lasketaan:

Jäljellä oleva lainamäärä*korko/100=vuotuinen korkokustannus. 

vuotuinen korkokustannus jaetaan sitten 12 (kuukaudet) niin saadaan se vaikutus kuukausilyhennyksiin. 

Esim. Lainaa 200000€, korko 3%

200000*3/100=6000€

6000 / 12 = 500€/kk

Laskelma on suuntaa antava, koska pääomahan pienenee joka kuukausi lyhennyksen johdosta. Mutta tällä voi karkeasti arvioida korkojen vaikutusta kuukausierään. 

Pääoman voi kertoa suoraan myös 0,03, mikä tarkoittaa siis 3%.

Minun lainan kuukausi erä on 1300 euroa, ei se siitä mihinkään muutu vaikka korko noususi kuuteen prosenttiin.

Vierailija
220/510 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kaapit on täynnä vaatteita, hiukset voi leikata itse ja kotia on sentään rahaa siivota, vaikka olisi kuinka köyhä. Ruokaa täytyy tehdä enemmän itse ja leipoa leipää ja leivonnaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän