<`)))>< HELMET alkuviikkoon (ma-ke) ><(((´>
Kommentit (23)
Pahus, kalat joutuivat eri riveille -mistä tulikin mieleeni, että useammin kuin kerran olen kaivannut tänne muokkaustoimintoa.
Ja edelleen, te jotka teette itse soseet, mitä kalaa olette käyttäneet? Muuta kuin lohta? Ajattelin kokeilla, miten helppoa (?) on itse tehdä liha- ja kalasoseet.
Oodi77, taisit jossain vaiheessa kirjoittaa siitä, ettei teillä oikein karkeammat soseet uppoa? Meillä pukelmo yökkii heti, jos ruoka on vähänkin rakeisempaa. Syö siis todellakin vielä vain niitä kaikkein hienojakoisimpia soseita sekä hieman karkeampia. Jostain 8 kk soseista on turha edes haaveilla. Viime päivinä mulla on ollut projekti, jossa koetan saada Silpun syömään edes Semperin hitusen rakeisempia sapuskoita. Sekoitan puolet Semperiä ja toisen puolen jotain peruna-porkkanaa tms. Niitä pukernaattori syö jotenkuten. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
Pottaa ollaan kokeiltu, mitään sinne ei ole vielä tullut. Nokkamukia testaillaan, tuo ei tajua siitä hölkäyksen pöläystä. Huoh. Imaisee kyllä toisinaan hieman maitoa, mutta siihen se jää. Ja kun sitä maitoa just pitäis saada menemään enemmän, kun nyt jää menekki alle 600 ml/vrk. Kaipa mä vaan olen jotenkin huono.
Jos menis masentumaan jonnekin muualle.
KL.
Voi hel***ti, että mulla alkaa mennä hermo noiden öiden kanssa. Viime yönä Helmi huusi taas 2 h, klo 01-03. Olin ehtinyt nukkua sitä ennen ehkä tunnin ja olin niin K otsassa, että mies joutui hoitamaan ton 2 h huuto-show:n. Ehti nukkua sen jälkeen vajaat 3 h, joten oli varmaan kiva mennä töihin n. 4 h unien jälkeen... Mä en tajua, miksi ton tytön pitää valvoa ja huutaa öisin????????? Ehkä 2 krt/vko valvoo 1,5-2 h ja huutaa. Muut yöt nukkuu sitten joko yhdellä heräämisellä, jolloin saa tissiä tai sitten syö kerran ja herää hetkeksi itkemään pari kertaa, mutta nukahtaa silloin heti uudestaan. Pakko soittaa tänään neuvolaan, vaikka ei ne sielläkään oikein voi auttaa.
Tänään Helmi sitten heräsi vasta klo 9, joten alkaa nukkumaan vasta, kun lähdetään hakemaan poikaa kerhosta. Mun ois pakko päästä päiväunille, mutta enpä sitten pääse, kun jos poika tänään nukkuisi, niin nukkuisi just siinä välissä, kun Helmi on hereillä. Pako kyllä laittaa pojalle tänään Helmin tokien unien aikana video ja yrittää nukkua silloin itse. En kyllä käsitä, miten mies jaksaa tänään olla töissä.
Helmi on alusta asti syönyt tosi hyvin myös karkeampaa ruokaa. Tarkoituksella ollaan heti alusti alkaen annettu esim. ihan tavallista riisipuuroa, joten on tottunut pienestä pitäen syömään klönttistä ruokaa. Toisaalta jotkut lapset vaan on sihtikurkkuja, vaikka kuinka olisi heitä totuttanut karkeaan ruokaan. Nokkamukia meillä ei ole koskaan käytetty lapsilla, vaan pienestä pitäen ovat juoneet mukin reunasta ja ovat sen oppineet parilla kerralla. Meillä onneksi sujuu edes tämä syöminen, kun tuntuu, ettei mikään muu tällä hetkellä Helmin kanssa sujukaan. Äsken tyttö söi riispuuroa aamupalaksi ihan aikuisten annoksen.
Kalasta Kaalilaatikko kyseli. Helmi ei ole vielä saanut kalaa, mutta sitten kun alan antamaan, niin annan varmaan aika pitkälti lohta ja jotain pakasteseitä. Eipä itsekään juuri muuta kalaa syödä, vaikka pitäisi kyllä syödä monipuolisemmin. No, tonnikalaa (säilyke) syödään, mutta sitä en viitsi vielä antaa Helmille. Ehkä ostan jotain puna-ahven-pakasteita ja teen myös niistä.
Nyt pitää mennä vaihtamaan Helmin vaippa (osaan nykyään laittaa harso+lisäimu+kuori-yhdistelmän sylissä, kun ei sitä muuten saa) ja sitten lähdetään kaupan kautta puistoon hakemaan poikaa. Helmi nukkuu ihan varmaan tänään ekat unet 1,5 h ja me sitten hytistään sen aikaa puistossa. Pitäisköhän laittaa talvitakki...
T:Fassiloora ja Helmi (tasan 8 kk)
Paitsi että viime yönä huudettiin 2 tuntia kun äiti peijoona ei antanu tissiä pojalleen. Nyt se on loppu kertakaikkisen loppu -koko perhe on ihan loppu !!!! Siis yötissit jää pois ja tilalle tulee niinkauan kuin yöllä on nälkä joko velliä tai vettä tai puuroo tai sosetta tai ihan mitä vaan mut ei tissiä. MINÄ en valvo enää -8 kk riittäääääääää , murrrrrr
No niin NYT on purkauduttu ;)
KAALILAATIKKO : Mä olen tehnyt Oskulle Siikaa ja Muikkuja -muikut on varsin ärsyttävä siivota kun ne pitää niin tarkaa laittaa. mitään oireita ei ole tullut ja kaikki toistaiseksi hyvin. lohtakin voisi meillä kokeilla ?
Oskari on ruvennut syömään kun kuuri loppui eli meillä ollaan siis parannuttu. Eilen illalla veti ruokaa kanasosestta 17 sekä 19 ja vielä 8 kk puuroo 20 aikaan ja tissit päälle. ja määrät oli varsin huimia :) Että kyllä se pienikin alkaa kasvaa.
Edelleen huvittaa Tuo liikkuminen -Osku vetää kylkimyyryä niin että toinen jalka on kuin koiralla joka käy puun juurella ja toinen konttaa normaalisti -huvittava saa kyllä nauraa kun vauhti on hirmuinen :)
Meillä siis 6 hammasta hienossa rivissä ja kyllä niillä narskutellaan ja irvistellään -mutta nyt täytyy mennä pelastaa ennekuin sattuu vahinkoja olohuoneessa. huom. kaikki mihin ylettää ja mistä saa kiinni saa kunnon kyytiä .
hauskaa maanantaita
Minkki ja kylkimyyryläinen
yhtä juttua kun ottaa niin päähän että .......
Ostatteko vaatetta netistä ? siis käytettyjä ?
Ostin ensimmäistä kertaa käytetyn vaatepaketin -bodeja yms.. housuja, toppatakin jne. Oskulle ja mä olen NIIN PETTYNYT niin pettynyt että EN IKINÄ enää osta mitään käytettyä !!!!!!!!
Vaatteet oli huonossa kunnossa -myyjä lupasi että ovat yhdellä olleet ja mä sanon p***kat -meillä yhdellä olleet vaatteet ja uutena ostettu on kyllä pikkasen eriluokkaa kun noi mitkä paketista avasin jep ottaa päähän ottaa päähän ......
ärinäääää Minkki
Oli viime viikko hiljainen kun en kerennyt taas lukea enkä kirjoittaa. Tytön piti lähteä koko viikoksi isänsä kanssa mummolaan mutta niin vaan kävi ettei lähtenytkään kun lomalla pitää saada levätä eikä heräillä aikasin!! Se ei kuulemma ole lomaa jos ei saa nukkua. Muistui taas hyvin mieleen miksei olla äijän kanssa yhdessä... Ja nyt on sellainen fiilis että pohjoisen mummo luulee etten antanut isän ottaa tyttöään mukaan. Sain ex-anopilta vähän sen oloisen viestin. Selvitin kuitenkin heti asian,mun ei tarvitse valehdella tai kaunistella asioita enää kenellekkään. Jos ei isä jaksa lastaan niin äiti jaksaa!! : )
Noh ei se mitään,isä menetti ihanat hetket tytön kanssa koska oltiin sitten mökillä eikä isä nähnyt tytsyä koko viikolla. (käy vähintään joka toinen päivä meillä kotona). Tyttö oppi viime viikolla konttaamaan ja nyt on hauska tutkia asuntoa ja kiusata koiraa... Häntä on kiva ja huulia on ihana repiä!!
Meillä oli pientä ripulin poikasta ja pelkäsin että ollaan jostain saatu se rotaviirus mutta meni sitten onneksi kotikonstein ohi. Muuten ollaan oltu terveitä ja touhuttu kaikenlaista. Mökkielämä nukutti tyttöä kivasti ja itsellä hermo sekä sielu lepäsi kun oli vain hiljaista ja rauhallista. Koira juoksi itsensä väsyksiin ja nyt on vaan nukkunut koko päivän.
Tosta ruoka-asiasta vähän. Mä olen tehnyt kalaruokaa puna-ahvenesta (saa pakastettuna paloina niinkuin seitiä),lohesta,seidistä ja kuhasta. Höyryttämällä tulee tosi hyvää ja sitten vihannesta lisäksi. Tosin meidän neiti syö jo aika karkeaa ruokaa. Mutta tein myös aikasemmin ihan hienoksi soseeksi. Ja lihan olen ottanut vähän lämpenemään ensin ja sitten keittänyt,tulee mureaa ja helposti soseutuvaa. Meidän neiti syö tosiaan aikalailla kaikkea mitä eteen laittaa. Olen ruvennut jo käyttämään vähän mausteitakin ettei aina olisi niin samanmakuista. Teen tosi paljon ruokaa niin että erotan vain itselleni tekemästä ruuasta osan ennen kuin laitan suolaa tms. Joskus saan sitten innon päälle että rupean oikein varta vasten tytölle tekemään ruokaa ja sitten onkin montaa sorttia pakastin täynnä. Pitää sitten vain aina muistaa käyttää niitä...
Mä aloitin karkeaan ruuan laatuun opettamisen puurosta. Neuvolasta neuvottiin että keitetty puuro pitäisi soseuttaa mutta en tehnyt niin. Sai heti neljän viljan puuroa ilman soseutusta. Sitten tein makaronilaatikkoa jota ei ihan niin hirveän hienoksi saa. Olen antanut myös raastettua kurkkua,jyrsiä porkkanaa,näkkileipää,hapankorppua ja ruisleipää. Saanut niistä pieniä paloja suuhunsa ja mupeltanut sitten niitä aikansa ja niellyt. Muutaman kerran kakonut mutta nyt jo sujuu. Haluaa maistaa aina kaikkea. Myös pehmeiden hedelmien palat on osoittautuneet hyviksi harjoitukseksi.
Ruuasta puheenollen täytyy sitä lähteä tekemään,itselleen. Tyttö herää kohta ja sitten syödään. Sen jälkeen on taas ohjelmassa ulkoilu ja sitten otetaan konttauskisa kämpän ympäri!!
Mukavaa viikkoa kaikille!!
DEVIL
Minkille, ilmeisesti Huuto.netistä olet ostanut vaatepaketin? Harmi että kävi huono säkä, mä olen tehnyt PALJON kauppaa siellä (sekä ostanut että myynyt) enkä kertaakaan ole joutunut pettymään. Toki jotkut vaatteet on sitten kuitenkin jääneet käyttämättä, mutta laatu on ollut hyvää. En kyllä isompia paketteja ole ostanutkaan, korkeintaan 4-5 asua yhdessä nipussa. Olen ostanut sekä vauvojen että taaperoiden vaatteita, äitiysvaatteita ja kaikenlaista muutakin tavaraa. Joskus olen nauranutkin että taitaa meidän lasten kaikki vaatteet olla huutonetistä...älä nyt ihmeessä jätä nettikirppiksiä yhden huonon paketin takia, kyllä siellä tekee ihan löytöjäkin =)
Tää päivä on kyllä ollut ihan pebasta. Helmi nukkui ekat unet puistossa 1,5 h, mutta tokilta unilta parvekkeelta heräsi huutamaan 30 min jälkeen. Olin onneksi just ehtinyt itse torkahtaa, mutta kyllä vit***ti mennä partsille rattaita hytkyttämään. Helmi karjui ½ tuntia, mutta nukahti sitten onneksi vielä ja nukkui tunnin. Mä olen niin kurkkuani myöten täynnä ton tytön nukkumisia ja kesken kaiken heräilyitä!!!
Ostettiin lauantaina Helmille Patapum-kantoreppu sekä taaperokärry. Eilen oltiin metsäretkellä (jonne mentiin kahdella bussilla yhteensä tunti/suunta, kiva asua täällä Helsingin keskustassa...), jossa tehtiin tunnin kävelylenkki luontopolkua pitkin ja Helmi oli sen aikaa mulla tossa Patapumissa. Ihan hyvin viihty. Kotona olen myös vähän pitänyt siinä, mutta ei luonnollisestikaan viihdy, jos en ole liikkeessä. Mulla on vaan toinen lonkka ihan kipeä, kun aina kannan Helmiä lonkalla (kipeä lonkka on se, millä en kanna).
Täällä se Helmi siis mennä viuhtoo tolla taaperokärryllään =) Laitettiin siihen kirjoja painoksi, ettei kaadu taaksepäin. Helmi on myös alkanut liikkumaan kävellen huonekalulta toiselle, esim. sohvalta sohvapöydälle. Ja osaa nykyään onneksi laskeutua yleensä nätisti alas, ettei enää kaadu niin usein.
Nyt lähden pyörällä punttikselle...
T:Fassiloora ja Helmi (tasan 8 kk)
Erittäin huonoa sellaista, tää oli taas niitä päiviä ettei olis pitänyt nousta sängystä ylös ollenkaan...
Siis yö meni ihan hyvin, ja aamukin siihen saakka kunnes Eetu pisti matalaksi taas meidän yhden kukkasen. Se oli sellaisen " kukkapöydän" minkä päälle mahtuu neljä kukkasta/viherkasvia, päälimmäisenä (muut " hyllyt" jo tyhjinä!) No, Eetu päätti sen sitten kaataa, onneksi ei kaatanut päällensä, no, nyt on kukka sitten tuhannen palasina telkkarin takana! Ei vissiin enää saada kukkasta siitä tehtyä (valitettavasti oli kyllä kaunis kukkanen, anopin kasvattama...). No sitten lähettiin Eetun kanssa " vanhaa" tietä kohti Parolaa (oltiin menossa mun työpaikalle) siis se on sellainen mutkainen tie, kun ajattelin et menee kauemmin aikaa JOS vaikka ukkeli nukahtais uudestaan, nukku siis vaan n puoli tuntia... No, eipä nukkunut ei! Poikkesin sitten kaupasta hakemaan jotain vietävää töihin (karkkii lapsille ja kakkuu työkavereille..) MUTTA kun päästiin parkkipaikalle ja ajoin ruutuun, niin viereisestä ruudusta lähti " kaveri" pakittamaan ja kuinka ollakaan hänen etupuskuri osui meidän auton etupuskuriin... Ja näin ollen molemmista autoista lähti maalia puskureista! Onneksi molempien autojen puskurit olivat muovia, joten peltiruttuu ei tullu!!! Sitten kävin kaupassa ja työpaikalla ja vakuutusyhtiöön piti mennä tekeen vahinkoilmoitus (soitin miehelle hänen työpaikalleen, jotta tulis mun henkiseksi turvaksi Tapiolaan ja onneksi tulikin) Sen jälkeen vielä piipahdin (olin kolme tuntia) mun serkullani, ja sit kotiin. Äskön sitten mies tuli mun kanssa jutteleen tähän tietsikalle, jättäen Eetun syöttäriin, ja hetken päästä mentiin jo eteiseen juttelemaan ja näin sivusilmästä kuinka Eetu tömähti lattialle hirveän huudon kera!!! Joten eipä täällä kauhean hyvä päivä ole ollut!!! Toivottavasti huomenna vähä parempi (meitsi täyttää vuosia, KÄÄK!)
No, meille ei muuta ihmeempää!!! Paitti että eilen käytiin Kuljun kartanossa ja mä ostin ittelleni sellaisen iiiiihanan kevyttoppapuvun, viime talvena hajos edellinen, jota käytinkin kymmenen edellistä vuotta! Siinä on sellaiset mustat housut ja vihreä (aikas kirkas ja piristävä) valkoinen takki... Aivan mahtava! Joten nyt sais sitten tulla pakkasta ja talvi!!!
Pesuaineista ja kylpyöljyistä, muistaakseni meille sanottiin synnärillä että sitten voi käyttää öljyjä yms kun on jo " varmat otteet" , mutta eipä meillä ainakaan ole vielä käytetty kertaakaan vaikka kaapissa sellaisia on!!! Ehkä tässä joskus..
Eetu onneksi sietää suht hyvin karkeampaa mössöä, joten nyt mä oon sitten innostunut tekeen itekin ruokia, ainoostaan kun viikonloppuna tein sellaista kasvis-kanasosetta, niin tottakai unohdin sen lopun (laitoin pakkaseen osan ja sit loput jääkaappiin) sitten tuohon pöydälle! No, eipä auttanut muutakuin laittaa se roskiin, ja harmitti!
Fassiloora meilläkin on tuo patapum-reppu ja on tosi hyvä! Meillä Eetu nautti jopa niin paljon ekalla reissullaan, että nukahti!!! Vaikka oli juuri herännyt kolmen tunnin päikkäreiltään ennen kävelylenkkiä! (oli aikas söpön näkönen!)
Muuten vaikka näistä toppapuvuista on ollu puhetta! Niin kysynpä vielä... Millonkas ootte ajatelleet ottaa käyttöön toppapuvut? Niinkuin ulkoillessa, puistossa? Ei siis vaunuissa nukkuessa!!! Mä tänään jo kaivoin, mutten vielä laittanut, olis vissiin pitänyt, kun kuitenkin aikas kylmä jo tuolla pihalla on!!!
Mutta nyt mua huudellaan tuolla siihen malliin että pitää lopettaa.
napero, jolla huono äitifiilikset ja Eetu, jolla tuli naarmu päähän putoamisestaan...
Oodi, meidän Onni on kans ihan mustelmilla! Päässä kaksi mustelmaa ja polvet kans ihan kamalat!
Me ei olla käytetty vissiin kuin kerran sitä kylpyöljyä Onnilla. Ei oo ollut tarvista. Pesuainetta kakkapyllyn pesuun olen harkinnut mutta en ole kuitenkaan ostanut.
Fassiloora, meillä kans Onni joskus itkee ja huutaa yöllä sen pari tuntia. Ei olla saatu muuten lopettamaan kuin antamalla maitoa/velliä. Sillä se on aina loppunut. En tiedä tuleeko sille sitten joskus muka niin kova nälkä yöllä vaikka yleensä pärjää koko yön syömättä. Aina muka meinaan etten anna maitoa silloin yöllä mutta ei olla sitten raaskittu huudattaakkaan... Onni on lellipentu! :)
Nuo yöhuutamiset on kyllä tosi raskaita ja inhottavia!!!!
Minäkin mietin Patapumin ostoa... Saatiin ilmaiseksi joku ikivanha kantoreppu ja mieskin jopa hieman innostui siitä joten nyt vois olla mahdollisuuksia saada se suostumaan paremmankin repun ostoon! :) Pystyykö sillä Patapumilla kantamaan lonkalla? Ergolla ilmeisesti pystyy?
Olishan se kantoreppu varmaan ihan hyvä hankinta ja jos sattuis että joskus siunaantuis lisää niitä lapsiakin ja jos ei, niin ihan hyviä hintoja näkyvät pyytävän käytetyilla repuillakin!!
Tänään käytiin vähän metsässä kävelemässä ja Onni oli siinä vanhassa kantorepussa miehen selässä. Hyvin viihtyi vaikka minusta Onnin jalat jäi siinä aika huonoon asentoon.
Toppapuvusta, meillä oli se tänään siellä metsässä päällä, koska oli kova ja kylmä tuuli. Siellä alla ei tietenkään ollut mitään villapukua tms. Olis kyllä varmaan pärjännyt sen reissun kevyemmälläkin vaatetuksella mutta kiireessä nappasin sen haalarin mukaan naulakosta. Vasta siellä paikan päällä puin sen Onnin päälle ja heti autossa riisuin pois, kun tultiin. Niin ja se oli siis se äitiyspakkauksen puku.
Meidän olis tarkoitus alkaa " polttopuu savottaan" eli pitäis kerätä metsästä puita tuleviksi talviksi. Me lämmitetään talvella yleensä joka päivä leivinuunia tai takkaa. Mun vanhemmat oli kaataneet metsää ja sieltä sitten saatais kerätä puita itselle. Musta on aivan ihanaa päästä sinne metsään rehkimään ja tekemään kunnon fyysistä työtä! Jos vaan saadaan Onnille lapsenvahti... Ennen kyllä pyrin välttämään tuommoiset hommat ihan täysin mutta nyt kun on ollut niin kauan vaan kotona niin on mieli muuttunut. :)
Nyt nukkumaan niin jaksaa aamulla lähtee anopin kanssa ostoksille! :)
kumppari & Onni
Kiitos Fassiloora kun kerroit tosta taaperokärrystä;))) meillä se on lojunut parvekkeella ja sit eilen luin tätä ketjua ja heti kaivoin minäkin sen parvekkeelta.Dunsku kans rullaa ees taas kärryllä ja päreet menee heti kun seinä tulee vastaan, sit kun katseet kohtaa niin tyttö nauraa hampaatonta nauruaan ja morjestaa(morjsestaminen näyttää enemmän natsitervehdykselle minusta). Ekaks oli ihan hillitön etukeno,mut itse näyttää asentoaan korjaavan ettei maha viistä maassa.
Toppahaalarin mä kaivan esille varmaan vasta kun mennään 0 alapuolelle, tyttö on nimittäin samanlainen kuumakalle ku isänsä.Nyt on vaan sisävaatteet ja haalari päällä ja tyttö on ihan lämmin sisälle tullessa, ainut et oon välillä pitänyt sitä aluskypärää kun muuten olis korvat aina paljaana.
Mä olen kans ostanut huutonetistä vaatetta, ihan on vastanneet kuvauksia,eikä susia ole sattunut. Aion jatkossakin ostaa jos jotain kivaa kohdalle sattuu. Siellä mua vaan ihmetyttää et kuka viittii maksaa vanhoista vaatteista liki 100¿ tai jopa sen yli, olipa sitten merkkitavaraa tai ei, käytetty on aina käytetty.
Vähän omaa napaa:tämä kuvotus ja oksentelu ajaa mut mielisairaaksi, samoin väsymys. Kuinka te jaksoitte hoitaa pikkusta raskaana ollessa??? Viljaa??? kenellä muulla oli vuoden ikäerolla lapset???mä viikonlopun vaan nukuin...
Missäköhän meidän tytön hampaat oikeen viipyy...mä luulen et on sattunut nyt joku maanantaikappale!!!! Eikä muuten lekuri sanonut mitään yömaidosta, kun siitä aina vaahdotaan ettei tarvii enää tän ikästä yöllä syöttää. No ehkä ei jos maitoa uppois päivällä...ja kerran kaks yössä herää enää ja nekin pienellä ähinällä, mut maidot hävii hetkessä pullosta.
No nyt mun pitää pukee kun koululainen on menossa hammaslääkäriin ja menen kuuntelemaan kauanko tämä oikominen vielä jatkuu.
Kuumetta ja Dunsku ja rv jotain
Sillonhan oli tosi kuuma kesä kun oltiin raskauden alkumetreillä. Makasin pimeessä makkarissa ja nukuin ja nukuin ja nukuin. Onneksi mies oli kesälomalla. Nostan hattua sulle kun jaksat Dunian kanssa touhuta pahoinvointis keskellä. Mun ei onneksi tarttenu. Nää meidän helmivauvat on hyvään vuodenaikaan pantu alulle. :)
Meillä pitää mies nyt pari päivää vapaata kun on ollut niin paljon töissä. Juotiin eilen illalla viskiä ja hihiteltiin. Mukava vaihteeksi tämmöstä.
Aaro nostaa peppua nyt ylös massullaan ja vetää polvia mahan alle, lähtee varmaan tällä viikolla liikkeelle. Hampaita ei näy meilläkään. Yöllä itkee taas tunnin välein. Ja yskäkin on vielä. Hitsi kun saa taas miettiä, että onko sillä joku paikka kipeenä vai onko se vaan tätä kehitysvaihetta kun heräillään, niinku teillä on ollu monella.
Paneudun taas vähän paremmin näihin keskusteluihin kun mies palaa huomenna töihin.
Vilja
Ihan pikaisesti vaan.. Jaksamista kuumetta! Tiedän tunteen! Itsellä nyt rv 15 menossa ja väsymys ja paha olo jo melkein tiessään. Oli ihan järkyttävät pari kuukautta, en muista että ekassa raskaudessa olis näin paha olo ollu. Tosin sillon ei ollu toista pientä hoidettavana, töiden jälkeen sai levätä niin paljon kun halusi. En oo jaksanu kirjotella tännekään mitään, lukeminenkin on jääny aika vähälle. Ei vaan yksinkertasesti ole jaksanu, eikä paljon muutakaan. Mut nyt siis onneks jo helpottaa, että jospa tässä huhtikuulle saakka jaksais. Joo, ja siitä eteenpäinkin.. Huh! Laskettuaika on tosiaan varmistunu, se on siellä huhtikuun puolessa välissä.
Mukavia syyspäiviä helmet!
-elmiina ja Iita (kohta 8kk)
Puuh... käykää lukemassa uusimmat erillisestä ketjusta... " äitiyslomasijainen viemässä työpaikkani" -jep. En voi uskoa tätä todeksi. Minä, joka olen nyt vihdoin palaamassa takaisin töihin nauttimaan palkankorotuksestani ja mielekkäästä työnkuvastani. Minä, jonka firma palkkasi, koska ammattitaitoni oli niin vakuuttava ja persoonakin passeli... minä olen aivan kusessa! Olen niiiiiin raivona sille v***n lehmälle. Aion todellakin kertoa sopivassa hetkessä, miten paljon arvostan tällaisia naisia. Että nainen voikin tehdä toiselle naiselle näin. Tää on röyhkeintä, sikamaisinta mitä keksin! Oikein sinkkunaisen isku lapsiperheeseen...
Mutta sitten se realiteetti; kiukun ja raivon lisäksi ei ole paljon tehtävissä. Olen kyllä laatinut sellaisen strategiashown toimitusjohtajalle esitettäväksi, että oksat pois. Mutta jos tää blondi (se muuten on blondi) on siellä vuoden lirkuttanut ja ylistänyt omaa ammattitaitoaan, niin ei kai se ole ihme, jos on ukot lääpällään. Parasta on se, että kun mä olen vastannut tän firman markkinoinnista ja viestinnästä, niin tää sijainen töksäytti mulle, että: " etkös sä tykännyt tilata näitä liikelahjoja?" Siis TÄ??? Mä en tiennyt itkeäkö vai nauraa... sijainen mietti, että me tosiaan jaettais hommat. Hän ottais kokonaisvastuun ja meikäläinen alkais tyyliin assariksi. USKOMATONTA! Ekan kerran tekis mieli lähettää joku saakelin lynkkausporukka matkaan. Eihän tommosia naisia voi olla?
Hmm... saattelinkin siis mieheni tunti sitten lentokentälle varsin sekavassa mielentilassa. Ei ole paljon tullut nukuttua...
Mä en tiedä, mitä pitäis tehdä! Viime yö oli se hyvä yö ja Helmi heräsi vain 2 krt, joista toisella kerralla sai tissiä. Ensi yökin on varmaan ihan OK, mutta sen jälkeen varmaan taas huutaa sen 2 h. Tänään olikin sitten ongelmana päiväunet. Olin jo saanut Helmin aika hyvin nukkumaan ekat unet n. tunnin ja tokat unet 1,5-2 h. Nyt lauantaista alkaen on Helmi herännyt joka päivä kesken kaiken noilta tokilta unilta. Yleensä n. 30 min jälkeen. Eilen huusi 30 min, jonka jälkeen onneksi nukahti ja nukkui vielä tunnin. Tänään nukkui ekat unet 45 min ja tokilta unilta heräsi huutamaan 30 min jälkeen. Taas yritin ½ h nukuttaa uudestaan, mutta ei nukahtanut, vaikka lähellä oli. Makasi jo hiljaa silmät kiinni, mutta sitten aina hätkähti huutamaan. Eli tämän päivän päiväunisaldo oli 1 h 15 min... Ja yöllä nukkui 10 h. Helmi nukkuu koko ajan liian vähän ja mulla on jotenkin tosi kamala olo sen takia. Melkein itkettää, kun tiedän, että lapseni nukkuu liian vähän. En tiedä, miksi mulla nyt onkin siitä niin kova morkkis. Tiedän, ettei se ole mun vika. En sinne neuvolaankaan viitsinyt soittaa, kun ei ne siellä osaa kuitenkaan auttaa. Onko täällä muita, joiden vauva nukkuu jatkuvasti alle 12 h/vrk? Eikä siinä mitään, jos vauva on vähäuninen, mutta kun Helmille ei toi unimäärä riitä.
Mä en edes muista, mistä muusta piti kirjoittaa... Päässä pyörii vaan Helmin unet.
Oodille ainakin pidän peukkuja kamalasti pystyssä, että työtilanteesi selviää. Kuulostaa kyllä todella raivostuttavalta tilanteelta! Niin kuin joku jo siinä toisessa pinossa kirjoitti, niin taistele viimeiseen saakka!
Nyt pätkii ajatus, joten lähden sohvalle odottamaan BB:tä. Ai niin, mennään huomenna Helmin kanssa siihen pneumokokkirokotteen tutkimukseen. Pitää varmaan antaa tytölle suppo jo etukäteen, kun ihan varmaan huutaa koko päivän piikin jälkeen.
T:Fassiloora ja Helmi (8 kk)
Kylläpä on lohdullista lukea teidän öistänne. Meilläkin tuo tissin lutkutus yöaikaan sai toissailtana lopun. Äitin hermot ja henkinen & fyysinen kunto loppuivat iänikuisen lirutuksen päätteeksi. Ja päätös on vakaa, että edes hampaat ja flunssat eivät saa yötissiä palaamaan. Samaan raakapeliranualla-taktiikkaan kuuluu, että Herttuli menee omaan sänkyyn yhdeksältä ja istun vieressä kunnes nukahtaa. Tänään meni reilu tunti. Öisin sama homma eli vierihoitoa, mutta sängystä en ota pois. Viime yönä heräsi vain kaksi kertaa, mutta kumminkin unikouluttaminen näillä silmäpusseilla on aikas kovaa puuhaa. Näin toisella kierroksella homma ei tunnu enää ihan niin kamalalta. Nyt en kokoajan analysoi saako Herttuli traumoja. Päätöksessä on jotenkin helpompi pysyä. Niin ja kai ne kolmekymppisetkin vähän motivoi...
Miekin olen tehnyt itse niitä kalaruokia lohesta ja seistä(vai seitistä...kuinkas pirussa tuo taipuu). Keitän isomman palan kerralla ja pakastan jääpalamuotteihin. Sitten otan joka toinen päivä ruuan sekaan. Nyt olen tosin antanut jo vähän kaupantekoisia, kun kerran syöpi niitä herneineen päivineen. Alkaa vissiin ote löystyä!
Niin, unohdin melkein kertoa että, HERTTA ON OPPINUT NUKKUMAAN PÄIVÄUNIA! Vetelee kerran parin tunnin unet eli itkuhälyttimelle on vihdoin kahdeksan kuukauden jälkeen sittenkin käyttöä. Nyt on nukkunut jo neljänä päivänä eli voikohan tämän ihanuuden jatkumiseen jo luottaa? Hertta löysi myös ensimmäisen porrasaskelman pari päivää sitten. Kohta on portti poikaa.
Käytiin tänään Valkeakoskella seikkailupuistossa muksujen kanssa. Mennäänkö sinne joskus retkelle? Oli fantastiset leikkivälineet ja rimpuilutelineet, nuotiopaikat jne. Kaksoset oli aivan innoissaan.
Hyvää ja rauhallista yötä,
Noora ja Herttuli vähän päälle 8 kk
Nordenskjold, niin sitä pitää! Ja minkki75, kuin myös :).
Kiitos kaikille kalavinkeistä. Olen allerginen raa' alle kalalle, pystyn käsittelemään vain kypsää kalaa. Vaikka tykkään kalasta niin sitä tulee laitettua turhan harvoin :I. Nyt en siis puhu kalapuikoista. Lohta en käytä sanoisinko luonnonsuojelullisista syistä -olin monta kesää sitten tekemässä merenpohjatutkimuksia Turun saaristossa kalankasvattamoiden lähistöllä. Kalankasvattajat olivat meitä haulikolla vastassa joten pysyimme aluksella turvallisen välimatkan päässä, mutta se kyllä selvisi että koko merenpohja kasvattamoiden ympärillä oli täysin kuollutta. Saimme kauhottua sieltä vain mädän kananmunan hajuista liejua. Noh, tärkeä elinkeino tuokin, mutta kasvatetun lohen jätä kaupan tiskille.
Fassiloora, ei varmaan helpota yhtään mutta sanon silti, että älä stressaa. Silppu, joka siis noin yleensä on nukkunut vaikka seisten seinällä on viime päivinä nukkunut tosi huonosti päikkäreitä eikä öissäkään hurraamista. Joko se johtuu hampaista tai sitten kuuluu kuvioihin. Luotan silti siihen, että nukkuu minkä nukkuu enkä minä nyt juuri voi siihen vaikuttaa eikä se ole mun vika tai työ saada toinen nukkumaan. Silppua ei ole koskaan heijattu, hyssytelty eikä keinuteltu vaan se nukahtaminen on pitänyt oppia itse, ja joskus se ottaa vähän kovillekin. Ajan kanssa tämäkin vaihe menee ohi. Mutta helppoahan tässä on puhella, kun ei ole sitä esikoista, joka kovasti kaipaa myös sitä omaa aikaansa :/.
Minkki75, niistä vaatteista vielä. Olen ostanut tosi paljon käytettyjä vaatteita itselleni huuto.netistä ja ollut tyytyväinen. Jonkun kerran olen saanut esim. likaisia vaatteita, jolloin olen heti soittanut tai mailannut myyjälle ja kertonut miten asia on. Aina noi jutut on saatu sovittua. Joko niin, että myyjä on palauttanut osan kauppasummasta tai olen palauttanut tuotteen myyjälle.
Kylpyöljyistä ja vauvapesuista -kumpaakin ollaan käytetty, vauvapesulla on muutaman kerran pesty pää. Kylpyöljyä käytettiin pienempänä, nyt ei enää pitkään aikaan. Laitoin sitä kylpyveteen.
Kuumetta ja elmiina80, hyviä vointeja teille kumpaisellekin :).
Oodi77, suutuin perhanasti tosta sun kohtelusta >:(. Pidä meidät ajantasalla tapahtumista.
Nyt yöpuulle, hyvää yötä kaikille, etenkin vauvoille!
KL.
Tänään Joona meni ihmeen helpolla nukkumaan, viime aikoina kun on vähän ollut vaikeampaa. Huusi noin kymmenen minuuttia, mutta sitten nukahti itsekseen, kävimme kyllä välillä rauhoittelemassa, mutta sängystä ei otettu pois. Toivottavasti palataan vanhaan systeemiin, että poika sänkyyn, tutti suuhun ja se on siinä. Päiväunille nukahtaa edelleen helposti-melkein aina...Edelleen syö öisin tissiä, vaikka voisi mun puolesta sen touhun jo lopettaa. Välillä on öitä ettei herää ollenkaan, yleensä menee yhdellä syötöllä, mutta esim. viime yönä imetin kaksi kertaa.
Tänään tuli pojalla 8kk täyteen ja oli neuvola. Lääkäri kehui, että Jontun voi nimittää oikein malliasiakkaaksi=) Pituutta oli nyt 72.5cm ja painoa 11475g. Ja tänään soittelin tuloksia niistä allergiavasta-aine verikokeista ja niiden perusteeella Joona on sen maidon lisäksi allerginen myös kananmunalle.
Jaksamista teille raskaana oleville! Mä olen kateellinen siitä huolimatta, että olotila ei tuossa alkuvaiheessa ole aina kovin kehuttava. Vauvakuumetta siis pukkaa taas, mutta ei taida meidän isäntä ihan vielä suostua, kun tuo esikoinenkin on vasta 2v7kk:tta.
Tuntuu hassulta lukea, kun osa teidän vauvoista jo kävelee taaperokärryillä ja osaa jo vaikka mitä. Joona osaa istua jämäkästi jos sen laittaa istumaan, mutta ei osaa itse nousta. Jonttu ryömii(lujaa), mutta ei vielä konttaa. Mutta ehtiihän tuo oppimaan. Ja hampaita on se yksi.
Taidan mennä hetkeksi vielä lukemaan, mä en siis osaa mennä ajoissa nukkumaan...
nonnu78 ja Jonttu 8kk ja Veeti
Huomenta Helmet!
Näyttääpä olevan kaikilla nyt kovasti huolia ja raskasta, vähän eri asioista, mutta kuitenkin paljon mielenpäällä. Jaksamista vaan kaikille!
Meillä Veikko meni tänään taas viikon tauon jälkeen päiväkotiin ja meillä oli varhaiskasvatuskeskustelukin Veikon hoitajan kanssa aamun alkuun. Poika meni kyllä juoksujalkaa sinne, mutta paikanpäälle päästyämme tarras minuun kiinni. Päästi kyllä sitten irti kun näki kaikki lelut ja kaverit. Istu siellä puurolla kun kävin antamassa pusun. Sillon se katto ympärilleen kavereita vähän hämmästyneenä, että mitäs tuo meidän äiti tulee tuohon pussailemaan kun ei täällä kenenkään muiden äitejä enää ole.
Aarolla on nyt ekat näpyt ja päänahassa jo yksi vesikellokin. Saapa nähdä miten rajuksi tulee. Soitin jo Yliopiston apteekkiin ja kysyin saako noin nuorelle laittaa sitä vesirokkorasvaa. Ei kuulemma ole haitaksi millään lailla. Meilläkin on nyt öitä itkeskelty, en tiedä sitten onko tuo yskä ja nuha jotka vaivaavat vai joko sitä on kutittanut vai onko sitten joku muu syy. Aaro syö kyllä tosi hyvin päivisin. Ihan joudun rajottamaan että menis vähän maitookin kun menee muuten maha ihan mahdottoman kovalle. On nyt tehny kyllä kakat pottaan pari kertaa päivässä, mutta joskus tulee vaan pitkin päivää sellaisia kuvia kikkaroita vaippaan. Olikos Minkki teillä jotain erikoista sen Oskun vesirokon kanssa? Miten hoiditte? Miten nopeesti meni ohi? Mua vähän pelottaa semmonen ku tuolla päiväkodissa niillä on ollu jälkitautina keuhkokuumetta ja Veikollakin oli tuo keuhkoputkentulehdus.
Meillä ei käytetä kylpyvedessä mitään öljyjä eikä pesuaineita. Veikon kanssa heräsin ajatukseen kun se oli jo reilusti yli vuoden vanha. Sen jälkeen oon laittanu apteekin Sebamed vaahtoa kylpyveteen ja pessyt tukan Sebamed shampoolla. Edelleenki se haluaa usein, ettei kylpyveteen laiteta mitään. Meidän molemmilla pojilla on paksu vahva tukka, kerran viikossa on pesty vuoden ikään asti ilman shampoita. Se on riittäny meille mainiosti. Veikon neuvolan täti sanoi siellä Kampissa (kokenut entinen kätilö, jonka neuvoihin kovasti luotan), että ei sitä lasta tarvi pestä jos se ei ole likainen. Eli niin kauan kun tuntuu että se pelkkä vesi riittää, ei ole tarvetta millekään pesuaineelle. Veikosta kyllä selkeesti huomas kun se tukka ei enää tullut puhtaaksi vedellä. Varsinkin tyttövauvojen äidit on ollu aina hirmu kateellisia Veikon tukasta. Sehän on nykyään jo niinku joku tsekkijääkiekkoilija pitkän takatukkansa kanssa. Pitäs varmaan jo vähitellen luopua tuosta lookista kun sen tukan saa jo letille. :)
Pitää kai alkaa sitten tiskaamaan. Mukavaa keskiviikkoa!
Vilja
mistä sais tilattua postitse vaaleen t-paidan miehelle? Painavat itte jotain paitaan päiväkodissa isänpäivälahjaksi, sinne pitäs viedä vaan paita, enkä jaksais lähtä ihan lähipäivinä täältä periferiasta metsästään t-paitaa. Ihana idea muuten, eikö totta?
Vilja vieläkin
missä muuten kaikki on tänään?
Heippa hei... tai oikeammin atsh-iiiii!
No niin, nyt se flunssa-aalto on saavuttanut myös meidän talouden. Olenkin ollut koko äitiysloman ajan hyvin terve ja kevätflunssatkin jäivät potematta, joten tämä flunssa tuntuu aivan ylitsepääsemättömän raskaalta. Pahinta tietty, että olen aivan varma sen tarttumisesta myös Simppuun. Se jo yskii ja pärskii, joten kohta sekin pikku-nassu on varmaan ihan tukossa. Mies köhi jo tänään... lupaavaa.
On ollut jotenkin rankka viikonloppu. Tai ilmeisen rankka loppuviikko, sanotaan näin. Tässä on ollut kaikenlaista sotkua ja murhetta, niin eilen valvottiin miehen kanssa varmaan kahteen aamuyöllä vaan jutellen. Olipa virkistävää taas keskustella asioista... mikähän siinä muuten on, että keskustelu viriää aina keskellä yötä?
Simpulla on ensimmäiset mustelmat. Tai on sillä pari sellaista punotusta ollut, jotka on hävinneet parissa päivässä, mutta nyt on isot. Se oli kaatunut lauantaiaamuna naamalleen lattialla ja nyt on ruhjeet sekä poskessa, että ohimolla... huuto olikin melkoinen, se kiljui jotain puoli tuntia ja rauhoittui vasta kun minä nousin (niin, lauantai aamu piti olla se, kun mies nousee ja minä saan nukkua pitkään...) sylittelemään. Ilmeisesti miehen kovasta tsempistä ja osallistumisesta huolimatta äiti on ykkönen? Minun sylissä se sitten istua tillitti ja itku helpotti kun sai kyyneleet ja räät pyyhkiä mamin paitaan...
Kävin sunnuntaiaamuna Myyrmäkihallin kirppiksellä! Vitsi mikä määrä tavaraa!!! Siellä olis mennyt helposti enemmänkin aikaa ja rahaa, mutta tein jälleen hyviä vaatelöytöjä varsin sopuhintaan. Mm. ihana talvihattu, jossa päällinen mokkaa ja vuori sellaista tekolampaankarvan oloista. Vähän fleecen tyylistä. Oikein passeli ja tulee käytettyä varmasti. Ja hinta 50senttiä!
Huomenna mies lähtee Amsterdamiin koko viikoksi. Kiva kiva kun on tää lentsu niin sit jäädä kotiin yksin. No, olen hankkiutunut koirista eroon koko viikoksi. Totesin, että pakko tehdä jotain helpotusta arkeen... ekaa kertaa saan siis kokeilla, millaista on olla kaksin vauvan kanssa. Kun ei ole noiden sessujen hoitoa lainkaan. Raportoin sitten kokemuksistani -heh heh.
Käytättekö te muuten jo vauvalla jotain pesuainetta tai kylpyöljyjä? Me pestään ihan vaan vedellä ja mietin, että missä kohtaa pitäisi alkaa jotain pesuainetta käyttää?
Simpulle on puhjennut se toinen alaetuhammas. Tuli siis kaksi kerralla. Puraisi ilmeisesti eilen itseään kieleen/huuleen. Ihan rauhassa istui ja jotain mutusteli ja yhtäkkiä kauhea parku. Päättelin, että tällainen vahinko lienee pääsi käymään. On se pienen ihmisen elämä kovaa :-)
Jeps, eipä muuta. Mä meen tänään töihin! Hui! Mulla on palaveri äitiyslomasijaiseni kanssa, jossa käydään läpi töihin tuloani ja mitä hän on vuoden aikana tehnyt... pitääkin alkaa taas virittäytyä markkinoinnin ja viestinnän maailmaan. Eipä ole muuten tullut luettua niitä opuksia, jotka toin kotiin ja vannoin, että " äitiysloman aikana mulla onkin aikaa lukea alan kirjallisuutta ja kerätä uusia idiksiä" juu niin vissiin olen lukenut :-)
Tsemppistä ja valoa viikkoon helmet!
Oodi ja Simppu
ps. PK-SEUDUN HELMET HUOMIO! TREFFIT TORSTAINA SELLOSSA (ROBERT' S COFFEEN EDESSÄ AULASSA) KLO 13!