Muistellaan lapsuuden herkkuja joita ei saa enää kaupasta tai joiden maku on pilattu?
Vaahtosammuttimen kokoisena joskus 70-luvun lopussa muistan syöneeni suklaata jota kutsuttiin mansikkapötköksi, tosi hyvää, mutta kadonnut.
Kasarin huolettomina alkuvuosina tuli syötyä kokiksen makuista mehujäätä, kovasti yritän miettiä, että olisikohan sen nimi ollut mäkki tai jotain sinne päin...?
Mansikkaeskimo oli joskus jotain ihan muuta kuin nykypäivänä, reilusti isompi ja paljon enemmän makua.
MItä kadonneita herkkuja sinä muistelet lämmöllä?
Kommentit (1331)
Vierailija kirjoitti:
Apteekkarin salmiakki.
Eikö tätä vielä saa kaupoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
McDonald'sin Filet-o-fish-hampurilainen!
Meidän kaikista naapurimaista tätä saa edelleen.
Suomen mäkkärissä ovat ilmeisen laiskoja paistamaan tätä hampurilaista koska eivät jaksa myydä sitä.Seuraavalla Tallinnan reissulla paikalliseen donaldsiin ostamaan kalahampurilainen. Omenapiirakkaa myös myydään siellä edelleen.
https://mcdonalds.ee/
Eestissä Pistaasikahvia ja litsilimuakin.
Miksi Suomen Mcdonalds on niin perseestä?
Kuka firmassa tekee päätökset mitä tuotteita myydään ja mitä tuodaan myyntiin? Vaikuttaa todella huonolta myyntityöltä kun osaa tuotteista ei ole ollenkaan saatavilla eikä uusia erikoisuuksia tuoda? Käsittämätöntä.
Hopeatoffee maistuu nykyään liikaa salmiakilta. Ennen enempi lakritsinainen maku.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähikaupassa oli paikallisen leipomoon N**k*rinpusu-leivoksia. Pohja oli pyöreä kakkupohja ja kansipuoli hieman pyöreähkö ja suklaalla sekä nonparelleilla kuorrutettu. Välissä oli voikreemiä tai kermavaantoa ja jotakin punaista hilloa. Olisivatkohan enää yhtä hyviä?
Kyllähän niitä pusuja vieläkin myydään, mutta ne ei ole enää samanlaisia yhtä hyviä. Ne kaikki maistuu liikaa kananmunan valkuaiselle. Siitä kai ne on tehtykin.
Mitä Ruotsin mcdonaldsista löytyy:
https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/var-meny/kyckling-och-fisk.html
Paljon laajempi valikoima, on kuppisalaattejakin ja vegaaneillekin isompi valikoima.
Otto vadelmalonkero
Otto puolukkakarpalolonkero
Ärrän punavihreät mehujäät
Pepsi Max Cappuccino
Marabou Sensations Blueberry milk
Rainbow viinikumit, maksoi noin 0,90e vuosina 2002-2004, eikä yhtään samanlaisia kuin nykyään joku Party mix
Pingviinituutti päärynä-kinuski
Vierailija kirjoitti:
Digimon limut
Mun äiti joskus sanoi minulle, että silloin ihan nassikkana minä uskoin muuttuvani digimoniksi, kun sitä tuli juotua. Jokin sellainen johdatteleva teksti siinä pullossa luki mikä sai minut uskomaan niin. En muista makua, mutta hämärästi muistan ne. Tekisi taas mieli maistaa niitä nostalgisuuden takia.
Muistan nämä! Makuina oli toffee ja punaiset marjat. Etenkin tuo toffee oli omasta mielestä niin parasta erikoisuutensa vuoksi, nykyisin tuskin maistuisi enää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tuossa Metsätähti-jogurtissa oli niin erityislaatuista? Minulla on siitä hyvin hämärät muistikuvat, olin pieni kun se poistui markkinoilta. Mutta ai että kaipaan sitä, mikään muu jugurtti ei vaan maistu samalle. Muistan kun Ylellä oli joskus pieni juttu näistä kadonneista kaivatuista tuotteista, ja Metsätähti-jogurtin resepti on ilmeisesti kadonnut. Te jotka muistatte paremmin, kuvailkaa ihmeessä :)
Mun muistikuvien mukaan oli jotenkin kermaisempaa, maistui ehkä aavistuksen jotenkin toffeiselta..
Oliko siinä tähdemuotoinen hillosilmä.
Kauppojen tiskeiltä myytävä grillattu broileri on muuttunut mauttomaksi. Ennen se mauste maistui lihassakin ja tuoksui kaupasta ulos asti. Varsinkin talvi-iltoina levisi kaupan seinässä olevasta luukusta herkullinen tuoksu. Voisiko olla niin, että on sisältänyt jotakin nykyään kiellettyä ainetta?
Kunnon ranskalaisia perunoita ei enää saa mistään. Nykyään ne ovat liian vaaleita, lötköjä ja suolattomia. Vakigrillillä pyydän aina paistamaan puoli minuuttia normaalia kauemmin. Ennen etelänreissulla pysähdyimme yhteen ruokapaikkaan aina ranskanperunoiden vuoksi, mutta sitten sekin paikka liittyi osaksi erästä hampurilaisketjua eikä enää tarvinnut siellä pysähtyä.
Pirkka rommisuklaakeksit, Fazerin omenajogurttisuklaa
Pommac- ja Omenalimonadi.
Nykyään ovat kuohittuja (= pallit poistettu).
Vielä joskus vuonna 2010 yllämainituista varsinkin Omenalimonadi vaahtosi niin, että kun sitä kaatoi lasin puolilleen, oli lasin yläpuoli täynnä vaahtoa.
Nykyään kuuluu vieno pieni pisahdus kun pullon avaa ja siinäpä se. Ei kuplia, ei vaahtoa.
Kysyin joskus tehtaalta mikä meininki tässä niin selittelivät että kuljetus ja kauppojen loisteputkivalaistus voivat altistaa hiilidioksidin häviämiselle. Eivät siis voineet myöntää, että tuote on pilattu. Vahingossahan tämmöistä ei käy, koska juomateollisuus tasan tarkkaan tietää mitä sinne pulloon pannaan.
Carrolsin Clubburger, se alkuperäinen, ei Hesen sesonkikopio.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun jotkut mainitsee että maku se vaan on muuttunut ihmisten kasvaessa, niin joidenkin tuotteiden kohdalla se voikin olla niin. Mutta monet tuotteet on myös uudistuneet, vaihtaneet aineitaan/reseptejään/tekotapaa ja se kyllä vaikuttaa myös makuun.
Otetaan nyt vaikka esimerkkinä lähiaikoina uudistettu Big mac hampurilainen. Vanha maistui paremmalta monien mielestä.
Ihmisillähän maut myös muuttuu. Se mikä maistui viime viikolla ei pakolla maistu enää seuraavalla viikolla. Mautkin vaihtelee sen mukaan mitä on viimeksi syönyt. Esim. mulle ei maistu happamien marjojen jälkeen sipsit.
Viisi Patua olisi hieno kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Asterix jäätelöpuikot. Ja Tom ja Jerry jäätelö. Se oli wp-paperi rullan tapaisessa pahviputkilossa josta työnnettiin tikulla aina sopiva pätkä ylöspäin.
se oli Tom Cat-jäätelö,kuva löytyy tuosta alla olevasta jutusta
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/bongo-pinkkipuikko-ja-maskot…
Vierailija kirjoitti:
Mesikämmen sulatejuusto.
Eikö sitä ole enää 🙁?
Semmoiset pussissa myytävät pienen pienet jäätelöt joissa oli jogurttikuorrute, niitä piti sormin napsia, siinä pussissa siis oli monta niitä. Olikohan jalanpohjan ja käden muotoisia. 90-luvulla ostin siwasta näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin pidin Aakkoset sweet and sour
-karkkipussista. En ole niitä nähnyt kymmeniin vuosiin. Ikävä niitä 😢Ei tuon nimisiä karkkeja ole kymmeniä vuosia sitten vielä edes ollut. Englanniksi kirjoittaminen kuulostaa täysin 2000-luvun hapatukselta (sweet and sour). Ei taatusti 80- tai 90-luvun kamaa.
2000-luvun alussa niitä oli eli 20 vuotta sitten.
Muistan kun niitä innolla mussuttaen nautin.
Olin silloin ala-asteella ja yhtiä lempikarkkejani silloin oli. En tiedä milloin niitä kauppoihin on tullut, mutta omassa lapsuudessani niitä oli ainaskin.
Tätä en tajua että ulkomaiden markkinoille valmistetaan tuotteita mitkä on hyviä mutta ei Suomeen? Viola, Lappi-juusto, mitä muita vielä?