Muistellaan lapsuuden herkkuja joita ei saa enää kaupasta tai joiden maku on pilattu?
Vaahtosammuttimen kokoisena joskus 70-luvun lopussa muistan syöneeni suklaata jota kutsuttiin mansikkapötköksi, tosi hyvää, mutta kadonnut.
Kasarin huolettomina alkuvuosina tuli syötyä kokiksen makuista mehujäätä, kovasti yritän miettiä, että olisikohan sen nimi ollut mäkki tai jotain sinne päin...?
Mansikkaeskimo oli joskus jotain ihan muuta kuin nykypäivänä, reilusti isompi ja paljon enemmän makua.
MItä kadonneita herkkuja sinä muistelet lämmöllä?
Kommentit (1331)
Meillä lähikaupassa oli paikallisen leipomoon N**k*rinpusu-leivoksia. Pohja oli pyöreä kakkupohja ja kansipuoli hieman pyöreähkö ja suklaalla sekä nonparelleilla kuorrutettu. Välissä oli voikreemiä tai kermavaantoa ja jotakin punaista hilloa. Olisivatkohan enää yhtä hyviä?
Vierailija kirjoitti:
Merkkari. Se iso alkuperäinen.
Tämä, se lohkeava, ei taipuisa.
Alkuperäiset Pantterit. Oli suolaisempia, paljon parempia kuin nykyinen nössöpantteri.
Pommac mehujää. Ei löydy enää mistään.
Donna jäätelö, jokeri mehujää ja metsätähti jugurtti...
Mikähän tuossa Metsätähti-jogurtissa oli niin erityislaatuista? Minulla on siitä hyvin hämärät muistikuvat, olin pieni kun se poistui markkinoilta. Mutta ai että kaipaan sitä, mikään muu jugurtti ei vaan maistu samalle. Muistan kun Ylellä oli joskus pieni juttu näistä kadonneista kaivatuista tuotteista, ja Metsätähti-jogurtin resepti on ilmeisesti kadonnut. Te jotka muistatte paremmin, kuvailkaa ihmeessä :)
Täällä kun jotkut mainitsee että maku se vaan on muuttunut ihmisten kasvaessa, niin joidenkin tuotteiden kohdalla se voikin olla niin. Mutta monet tuotteet on myös uudistuneet, vaihtaneet aineitaan/reseptejään/tekotapaa ja se kyllä vaikuttaa myös makuun.
Otetaan nyt vaikka esimerkkinä lähiaikoina uudistettu Big mac hampurilainen. Vanha maistui paremmalta monien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tuossa Metsätähti-jogurtissa oli niin erityislaatuista? Minulla on siitä hyvin hämärät muistikuvat, olin pieni kun se poistui markkinoilta. Mutta ai että kaipaan sitä, mikään muu jugurtti ei vaan maistu samalle. Muistan kun Ylellä oli joskus pieni juttu näistä kadonneista kaivatuista tuotteista, ja Metsätähti-jogurtin resepti on ilmeisesti kadonnut. Te jotka muistatte paremmin, kuvailkaa ihmeessä :)
Mun muistikuvien mukaan oli jotenkin kermaisempaa, maistui ehkä aavistuksen jotenkin toffeiselta..
Nami nami vanukkaat...varsinkin jeppe jääkarhu.
Pyöreässä peltirasiassa olleita piparminttumakeisia kaipaan. Niitä sai aikoinaan ainakin tuliaisina laivoilta/ lennoilta. Ne oli sellaisia isoja, kovia, tomusokerilla päällystettyjä karkkeja, joissa taisi olla vielä pieni toffeearomi.
McDonald'sin Filet-o-fish-hampurilainen!
Digimon limut
Mun äiti joskus sanoi minulle, että silloin ihan nassikkana minä uskoin muuttuvani digimoniksi, kun sitä tuli juotua. Jokin sellainen johdatteleva teksti siinä pullossa luki mikä sai minut uskomaan niin. En muista makua, mutta hämärästi muistan ne. Tekisi taas mieli maistaa niitä nostalgisuuden takia.
Pastirol, etenkin ne omenan makuiset. Ne maistuivat ihan omenalta.
Valion Viola-sulatejuusto pienessä pyöreässä muovipurkissa, jossa oli metallikansi. Ei näitä nykyisin Viola-nimellä myytäviä tuorejuustoja. Valio edelleen valmistaa Viola-sulatejuustoa Venäjän markkinoille. Tai ainakin vielä 2019 loppuvuodesta sitä oli Venäjällä myynnissä. Voi sitä riemua, kun vuosiin sai Viola-sulatejuustoa. Rasia oli erilainen, mutta siinä edelleen vaalea hiuksisen naisen kuva. Maku on lähes ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaikista naapurimaista tätä saa edelleen.
Suomen mäkkärissä ovat ilmeisen laiskoja paistamaan tätä hampurilaista koska eivät jaksa myydä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen mäkkärissä ovat ilmeisen laiskoja paistamaan tätä hampurilaista koska eivät jaksa myydä sitä.
Seuraavalla Tallinnan reissulla paikalliseen donaldsiin ostamaan kalahampurilainen. Omenapiirakkaa myös myydään siellä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen mäkkärissä ovat ilmeisen laiskoja paistamaan tätä hampurilaista koska eivät jaksa myydä sitä.Seuraavalla Tallinnan reissulla paikalliseen donaldsiin ostamaan kalahampurilainen. Omenapiirakkaa myös myydään siellä edelleen.
https://mcdonalds.ee/
Eestissä Pistaasikahvia ja litsilimuakin.
Miksi Suomen Mcdonalds on niin perseestä?
Muistan nuo sulatejuustokiekot, makuja oli ainakin: Kreivi, Gouda, Luostari, Kappeli
Sitten oli se normaali Keihäänheittäjäsulatejuusto ja koulussa oli Pan-sulatejuusto, jota me sanoimme Luciferiksi