Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaan lapsuuden herkkuja joita ei saa enää kaupasta tai joiden maku on pilattu?

Vierailija
15.06.2022 |

Vaahtosammuttimen kokoisena joskus 70-luvun lopussa muistan syöneeni suklaata jota kutsuttiin mansikkapötköksi, tosi hyvää, mutta kadonnut.

Kasarin huolettomina alkuvuosina tuli syötyä kokiksen makuista mehujäätä, kovasti yritän miettiä, että olisikohan sen nimi ollut mäkki tai jotain sinne päin...?

Mansikkaeskimo oli joskus jotain ihan muuta kuin nykypäivänä, reilusti isompi ja paljon enemmän makua.

MItä kadonneita herkkuja sinä muistelet lämmöllä?

Kommentit (1331)

Vierailija
861/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1980-luvun alussa, kun olin ekalla luokalla, oli myynnissä pienistä erilaisista (sulate?)juustokolmioista koottuja kiekkoja. Äitini tykästyi niihin ja osteli niitä meille toisinaan, ja siinä minäkin tutustuin eri makuisiin juustoihin. Joistakin pidin kovasti ja toiset olivat siinä ja siinä, että ovatko vähän liian tujun hajuisia ja makuisia :) En enää muista ihan varmasti, minkä nimisiä juustoja siinä setissä oli. Kreivi, ehkä? Ja jotain saman tyyppisiä vanhahtavia sanoja.

Saksasta ainakin saa vieläkin tuollaista. Suomen markkinoilta jostain syystä poistuneet jo ajat sitten. Ettäkö eri makuja pienissä yksittäispakkauksissa? Ei tule kuuloonkaan!

Itsekin olen tuota sulatejuustosekoitusta kaivannut.

Muistan nuo sulatejuustokiekot, makuja oli ainakin: Kreivi, Gouda, Luostari, Kappeli

Sitten oli se normaali Keihäänheittäjäsulatejuusto ja koulussa oli Pan-sulatejuusto, jota me sanoimme Luciferiksi

Vierailija
862/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähikaupassa oli paikallisen leipomoon N**k*rinpusu-leivoksia. Pohja oli pyöreä kakkupohja ja kansipuoli hieman pyöreähkö ja suklaalla sekä nonparelleilla kuorrutettu. Välissä oli voikreemiä tai kermavaantoa ja jotakin punaista hilloa. Olisivatkohan enää yhtä hyviä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkkari. Se iso alkuperäinen.

Tämä, se lohkeava, ei taipuisa.

Vierailija
864/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiset Pantterit. Oli suolaisempia, paljon parempia kuin nykyinen nössöpantteri.

Vierailija
865/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pommac mehujää. Ei löydy enää mistään.

Vierailija
866/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donna jäätelö, jokeri mehujää ja metsätähti jugurtti...

Vierailija
867/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mesikämmen sulatejuusto.

Vierailija
868/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tuossa Metsätähti-jogurtissa oli niin erityislaatuista? Minulla on siitä hyvin hämärät muistikuvat, olin pieni kun se poistui markkinoilta. Mutta ai että kaipaan sitä, mikään muu jugurtti ei vaan maistu samalle. Muistan kun Ylellä oli joskus pieni juttu näistä kadonneista kaivatuista tuotteista, ja Metsätähti-jogurtin resepti on ilmeisesti kadonnut. Te jotka muistatte paremmin, kuvailkaa ihmeessä :)

Vierailija
869/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun jotkut mainitsee että maku se vaan on muuttunut ihmisten kasvaessa, niin joidenkin tuotteiden kohdalla se voikin olla niin. Mutta monet tuotteet on myös uudistuneet, vaihtaneet aineitaan/reseptejään/tekotapaa ja se kyllä vaikuttaa myös makuun.

Otetaan nyt vaikka esimerkkinä lähiaikoina uudistettu Big mac hampurilainen. Vanha maistui paremmalta monien mielestä.

Vierailija
870/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tuossa Metsätähti-jogurtissa oli niin erityislaatuista? Minulla on siitä hyvin hämärät muistikuvat, olin pieni kun se poistui markkinoilta. Mutta ai että kaipaan sitä, mikään muu jugurtti ei vaan maistu samalle. Muistan kun Ylellä oli joskus pieni juttu näistä kadonneista kaivatuista tuotteista, ja Metsätähti-jogurtin resepti on ilmeisesti kadonnut. Te jotka muistatte paremmin, kuvailkaa ihmeessä :)

Mun muistikuvien mukaan oli jotenkin kermaisempaa, maistui ehkä aavistuksen jotenkin toffeiselta..

Vierailija
871/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nami nami vanukkaat...varsinkin jeppe jääkarhu.

Vierailija
872/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöreässä peltirasiassa olleita piparminttumakeisia kaipaan. Niitä sai aikoinaan ainakin tuliaisina laivoilta/ lennoilta. Ne oli sellaisia isoja, kovia, tomusokerilla päällystettyjä karkkeja, joissa taisi olla vielä pieni toffeearomi.

Vierailija
873/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

McDonald'sin Filet-o-fish-hampurilainen! 

Vierailija
874/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digimon limut

Mun äiti joskus sanoi minulle, että silloin ihan nassikkana minä uskoin muuttuvani digimoniksi, kun sitä tuli juotua. Jokin sellainen johdatteleva teksti siinä pullossa luki mikä sai minut uskomaan niin. En muista makua, mutta hämärästi muistan ne. Tekisi taas mieli maistaa niitä nostalgisuuden takia.

Vierailija
875/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastirol, etenkin ne omenan makuiset. Ne maistuivat ihan omenalta.

Vierailija
876/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valion Viola-sulatejuusto pienessä pyöreässä muovipurkissa, jossa oli metallikansi. Ei näitä nykyisin Viola-nimellä myytäviä tuorejuustoja. Valio edelleen valmistaa Viola-sulatejuustoa Venäjän markkinoille. Tai ainakin vielä 2019 loppuvuodesta sitä oli Venäjällä myynnissä. Voi sitä riemua, kun vuosiin sai Viola-sulatejuustoa. Rasia oli erilainen, mutta siinä edelleen vaalea hiuksisen naisen kuva. Maku on lähes ennallaan.

Vierailija
877/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekkarin salmiakki.

Vierailija
878/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaikista naapurimaista tätä saa edelleen.

Suomen mäkkärissä ovat ilmeisen laiskoja paistamaan tätä hampurilaista koska eivät jaksa myydä sitä.

Vierailija
879/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen mäkkärissä ovat ilmeisen laiskoja paistamaan tätä hampurilaista koska eivät jaksa myydä sitä.

Seuraavalla Tallinnan reissulla paikalliseen donaldsiin ostamaan kalahampurilainen. Omenapiirakkaa myös myydään siellä edelleen.

Vierailija
880/1331 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla Tallinnan reissulla paikalliseen donaldsiin ostamaan kalahampurilainen. Omenapiirakkaa myös myydään siellä edelleen.

https://mcdonalds.ee/

Eestissä Pistaasikahvia ja litsilimuakin.

Miksi Suomen Mcdonalds on niin perseestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme