Muistellaan lapsuuden herkkuja joita ei saa enää kaupasta tai joiden maku on pilattu?
Vaahtosammuttimen kokoisena joskus 70-luvun lopussa muistan syöneeni suklaata jota kutsuttiin mansikkapötköksi, tosi hyvää, mutta kadonnut.
Kasarin huolettomina alkuvuosina tuli syötyä kokiksen makuista mehujäätä, kovasti yritän miettiä, että olisikohan sen nimi ollut mäkki tai jotain sinne päin...?
Mansikkaeskimo oli joskus jotain ihan muuta kuin nykypäivänä, reilusti isompi ja paljon enemmän makua.
MItä kadonneita herkkuja sinä muistelet lämmöllä?
Kommentit (1326)
Jeppis- sekä Kaunotar ja Kulkuri -mehujäät oli hyviä!
Royal-suklaat.
Silloin kun ne oli niitä vanhoja. Nuo uudet on ihan penaalista. Maistuu joltain halvalta kalenterisuklaalta.
Vierailija kirjoitti:
Domino keksit ovat muuttuneet myös mauttomaksi.
Makuaisti heikkenee iän myötä, eikä mikään mikä lapsena/nuorena maistui hyvälle, ehkä enää maistu juuri miltään.
Itse olen inhonnut elämänitomaatin makua, mutta nyt vanhana se ei enää maistu pahalta, koska se ei enää maistu juuri miltään.
Makuaisti, kuten muutkin aistit heikkenee , kun ihminen vanhenee.
Patu salmiakkipötkylät, joita taisi saada R-kiskalta.
Virivirin jauhe, josta tehtiin vatkaamalla suklaamoussea. Parasta ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Viriviri-kaakao 80-luvulla.
Ensin laitoin mukiin kylmän maidon ja sitten vasta kaakaojauheet. Viriviri jäi pinnalle suklaapaakkuina ja söin sitten lusikalla siitä pinnalta ne paakut.
Muumikeksit on niin pilattu! Ne oli ennen hyviä, rapeita, sileäpintaisia, nykyään samanlaista kasvisrasvamössöä kun kaikki muutkin keksit.
Ne oli hyviä ne aku ankka-tai pluto-keksit....pahvilaatikossa akun tai pluton naaman mallisia keksejä
Finger Licker eli sormenpään muotoinen punainen tikkari pussissa, jossa oli kirpeää jauhetta 😋
Vanha Twist-pussi, nykyinen ei ole mistään kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Finger Licker eli sormenpään muotoinen punainen tikkari pussissa, jossa oli kirpeää jauhetta 😋
Sai ainakin aiemmin Linnanmäeltä. En ole käynyt nyt koronan jälkeen
Muistaako joku Tom Cat-jäätelön 80-luvulta ? Ois kiva edes kerran maistaa sitä vielä :)
Rymd - mehujauhe. Oli niin keinotekoista, ja varmaan vaarallistakin, mutta ah, niin hyvää. Voi kun kerran edes saisi vielä.
Ja merkkarit
Rapeakuorista ranskanleipää paperipussissa <3 Se muovipussissa myytävä ranskanleipä ei ole lainkaan yhtä hyvää. Tätä rapeakuorista myytiin vielä 10v sitten.
Kunnon mehukatti mehu tiiviste. Siihen kun laittoi vettä oli edelleen kunnon punaista ja maistui. Nykyinen ei ole sinnepäinkään. Pallo edam juusto ja oululaisen hiivaleipä.
Turussa oli ennen Hellaksen suklaatehdas. Pääsimme sinne luokkaretkelle ala-asteella Lohjalta. Oi niitä aikoja.
Mies muistelee vieläkin varmaan viikoittain mac-jääteöä. Itse muistelen kaiholla Rio cola-jäätelöä, oli sellaisessa tötsässä missä Lidlin mehujäät on nykyään.
Olisikohan ollut Cloetan "Läkerol Dents Liquorice Vanilla" - pastilleja (musta aski) kun joskus söin niin siitä tuli jotenkin sairaalla tavalla mieleen juuri tuo Mustafa jäätelö. Jotain yhtäläisyyttä olin löytävinäni.