Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sairatuisit als:ään, valitsisitko hengityskonehoidon?

Vierailija
15.06.2022 |

Se tarvii valita eli ei ole automaattinen hoitoprotokolla. Sillä eli iän ennuste voi kasvaa jopa kymmenellä vuodella. Jotkut valitsee, jotkut ei. Miten sinä tekisit?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä varmaan. Ainakin haluaisin kokeilla. Voihan sen sit lopettaa jos tuntuu, että ei oo hyvä.

Vierailija
2/9 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä varmaan. Ainakin haluaisin kokeilla. Voihan sen sit lopettaa jos tuntuu, että ei oo hyvä.

Ei sitä kai voi lopettaa jos päätöksen on tehnyt. Ei saa lain mukaan lopettaa elintärkeää hoitoa. Paitsi jos itse pystyy tekemään sen konkreettisesti mutta als potilas ei siinä vaiheessa pysty todnäk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan jos sitä ei saa halutessaan lopettaa.

Vierailija
4/9 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olin aikoinaan lähihoitajana yksikössä, jossa oli als-potilaita. Ne asukit eivät voineet sormiakaan enää liikuttaa itse, ei oikein tuntuisi itsestä elämältä sellainen. Todella masentuneita olivatkin ja ihan syystä.

Vierailija
5/9 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja samasta syystä kuin ylläoleva kirjoittaja. Olen siis työssäni hoitanut ALS-potilaita, enkä haluaisi että kituisin yhtään ylimääräistä päivää. Sen sijaan toivoisin palliatiivista sedaatiota taudin loppuvaiheessa, jos eutanasia ei edelleenkään olisi laillista.

Vierailija
6/9 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska niillä lisävuosilla ei olisi merkitystä ja ottaisin myös elvytyskiellon.

Vierailija
7/9 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi hengityskoneeseen. Se on rankkaa elämää olla töysin toisten armoills, pelätä hengitystieinfektioita, jatkuva ummetus jne. Ja lisäksi et voi edes raapia, jos kutittaa.

Läheiseni kuoli ALS:iin, ei halunnut hengityskoneeseen. Kuolema oli rauhallinen.

Jos kuitenkin valitsee hengityskoneen, sen saa lopettaa. En tiedä miten se juridisesti tapahtuu, pitää kai olla lääkärin lupa kuitenkin, että (hoitajat?) saa irrottaa piuhat.

Vierailija
8/9 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen arvelet ottavan vastuun päätöksestä lopettaa hengityskonehoito=ottavan piuhat irti? Raskaasti isompi asia kuin töpseli seinästä. On mahdollista, ettei potilas itse pysty mitenkään ilmaisemaan tahtoaan eli nököttää letkussa vuosikausia pystymättä tekemään yhtikäs mitään. Ja jos hän pystyy tahtonsa ilmaisemaan todistajien läsnäollessa, voiko olla kukaan varma, ettei potilaan kognitio ole hetkellisesti tai pysyvästi dementoivan oheissairauden heikentämä? Ja entä jos potilaan läheisistä joku päätöksen kyseenalaistaa? Tästä on käyty oikeutta ja aina jonkun täytyy vastuu ottaa. Enpä tiedä, löytyykö joka sairaalasta halukasta.

Vierailija
9/9 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mahdollisimman nopea loppu vain.