Kirjallinen varoitus "alkoholin vaikutuksen alaisena työskenteleminen" vaikka ei puhallutettu
Jos kieltäytyy puhaltamasta ja silti annetaan työpaikalla kirjallinen varoitus, jonka syynä "alkoholin vaikutuksen alaisena työskenteleminen", niin voiko tuo olla oikein? Eikö se pitäisi todentaa joko puhallutuksena tai verikokein?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi olla oikein, jos heillä on muuten riittävän vahvat perusteet väitteelle. Pelkkä kieltäytyminen ei tietenkään ole peruste, mutta jos on esimerkiksi nähty työntekijän nauttivan alkoholia, tai jos hän on käyttäytymisensä perusteella ilmeisen päihtynyt, haisee viinalle tms.
Käsidesin lutraamisen määrällä kaikki haisee viinalle.
Vanha viina haisee aika erilaiselle kuin käsidesi.
En usko että erotat isopropanolin etanolista.
Jos et erota isopropanolia etanolista niin suosittelen että lopetat juopottelun samantien koska noiden kahden sekoittaminen on hengenvaarallista.
Luotan, että Alko ei myy minulle isopropanolia.
Vierailija kirjoitti:
Sä kuvittelet, että töissä saa dokata, jos vaan muistaa kieltäytyä puhaltamasta? Ilmeisesti olivat oikeassa ja olit kännissä, kun et muuta nyt väittänyt ja kieltäydyit puhaltamasta.
Töissä dokaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humalatila on ulospäin näkyvä asia. Kyllä se voidaan henkilötodistelulla osoittaa.
Tai alhainen verensokeri, vahingossa otettu liian suuri määrä allergialääkettä, lievä aivoinfarkti, verenpaineongelmat, sydämen vajaatoiminta jne jne. Mikäli humalatilaa ei ole todennettu, sitä ei ole ollut.
Siksipä onkin se puhallutus, jolla poissuljetaan humalatila. Jos siitä kieltäytyy, jättää hyödyntämättä mahdollisuutensa todistaa syyttömyytensä. Oma vika.
Ei omaa syyttömyyttä tarvitse todistaa. Työnantajan pitää todistaa se humalatila ensin.
Oikeudessa niin, mutta töissä ei. Työnantaja saa antaa sinulle kirjallisen varoituksen siitä, että olet kieltäytynyt sinulle tarjotusta puhallutuksesta työterveydessä ja toistuvan menettelyn jälkeen sinut saa irtisanoa.
Oikeudessa et voi saada rattijuoppoustuomiota ilman oikeuslääkärin ottamaan verinäytettä, mutta sen ottamisesta et voi kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humalatila on ulospäin näkyvä asia. Kyllä se voidaan henkilötodistelulla osoittaa.
Tai alhainen verensokeri, vahingossa otettu liian suuri määrä allergialääkettä, lievä aivoinfarkti, verenpaineongelmat, sydämen vajaatoiminta jne jne. Mikäli humalatilaa ei ole todennettu, sitä ei ole ollut.
Siksipä onkin se puhallutus, jolla poissuljetaan humalatila. Jos siitä kieltäytyy, jättää hyödyntämättä mahdollisuutensa todistaa syyttömyytensä. Oma vika.
Ei omaa syyttömyyttä tarvitse todistaa. Työnantajan pitää todistaa se humalatila ensin.
Jos kieltäydyt puhaltamasta sinut voidaan poistaa työpaikalta. Sen jälkeen työnantajasi todennäköisesti tekee työterveyden kanssa aloitekeskustelun hoitoon ohjauksesta jossa kartoitetaan ongelmaa. Se hoito sitten riippuu ilmi tulleista asioista. Lopputulos voi vaikka olla, että aina ennen vuoroa sinut puhallutetaan. Tämä tehdään huomaamattomasti. Ei siis julkisesti esim. kahvitilassa. Jos kieltäydyt, saat potkut. Nämä siis aina räätälöidään tilanteeseen sopiviksi. Jos on epäilys muista huumaavista aineista, voit joutua säännölliseen virtsatestiin työterveyteen.
Työnantajalla on vastuu myös muiden työntekijöiden turvallisuudesta ja nämä toimet ovat myös heidän turvakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin kirjallisen varotuksen jos EI ois juanu alkoholia koska parhaat kaupparatsut tekee biznestä kännissä :D:D:D
Sulle varmaan hyvä vitsi, mutta mä olen joutunut poistamaan työpaikaltani yhden rekkakuskin joka oli tullut hakemaan kuormaa kännissä. Ei naurattanut.
Samoin mun työpaikalla. Yksi tarjoilija tuli kännissä töihin. Alkoi väittää vastaan vielä kun otin puhutteluun.
Puhallus näytti sitten kunnolla promilleja. En muista enää paljonko, mutta muistan ihmetelleeni kun hänen vuoro alkoi vasta 10.30, että on varmasti aamuun asti vetänyt viinaa.
Ei tullut jatkotoimenpiteitä kun hän seuraavana päivänä irtisanoi itsensä ja jäi saikulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyskeskuksen mukaan:
• Työntekijä voidaan puhalluttaa, jos työpaikalla on siitä sovittu vakiintunut käytäntö. Puhalluttaminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja puhaltamalla voi osoittaa, että ei ole päihtynyt• Jos työntekijä kieltäytyy, voidaan hänet saattaa työterveyshuoltoon, jos se on mahdollista
• Esimies voi näkemänsä perusteella poistaa työntekijän töistä, kun toteaa, että työntekijä ei ole työkykyinen
• Seuraavalle päivälle sovitaan neuvottelu, missä sovitaan jatkotoimenpiteistä
• Työntekijä ohjataan aina työterveyshuoltoon hoidon suunnittelemiseksi
• Hoitoon ohjauksesta sovitaan yhteisneuvottelussa, johon osallistuvat esimies, työntekijä ja työterveyshuolto
Entäs jos kieltäytyy hoitoon ohjauksesta?
Toisekseen, millä kriteereillä sellainen päätös voidaan tehdä? Mihin se perustuu?
Jos kieltäytyy hoitoonohjauksesta, saa potkut.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytyminen on jo asian myöntämistä.
Typerä (epä)logiikka.
Vai myönnätkö Sinä itse myymälävarkauden jos et ole sitä tehnyt mutta joku vain keksii "epäillä" Sinua siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin kirjallisen varotuksen jos EI ois juanu alkoholia koska parhaat kaupparatsut tekee biznestä kännissä :D:D:D
Sulle varmaan hyvä vitsi, mutta mä olen joutunut poistamaan työpaikaltani yhden rekkakuskin joka oli tullut hakemaan kuormaa kännissä. Ei naurattanut.
Samoin mun työpaikalla. Yksi tarjoilija tuli kännissä töihin. Alkoi väittää vastaan vielä kun otin puhutteluun.
Puhallus näytti sitten kunnolla promilleja. En muista enää paljonko, mutta muistan ihmetelleeni kun hänen vuoro alkoi vasta 10.30, että on varmasti aamuun asti vetänyt viinaa.
Ei tullut jatkotoimenpiteitä kun hän seuraavana päivänä irtisanoi itsensä ja jäi saikulle.
Näin päästäänkin kätevästi alkoholismin loppuvaiheeseen. Mikään ei enää häiritse harrastusta ja muutaman vuoden päästä kun kaikki on juotu (perhe, kämppä jne) niin pääseekin alkoholistien asuntolaan juomaan itkuviinaa "mukavassa" toveriseurassa mistä
10v kuluttua päästäänkin multien alle.
Jätkäshenkilö 50 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytyminen on jo asian myöntämistä.
Typerä (epä)logiikka.
Vai myönnätkö Sinä itse myymälävarkauden jos et ole sitä tehnyt mutta joku vain keksii "epäillä" Sinua siitä?
En, mutta en myöskään kieltäydy näyttämästä taskujani osoittaakseni että niissä ei ole varastettua tavaraa.
Kokemuksen mukaan alkoholi- tai muuten päihdeongelmaiset on ainoita, jotka alkavat vänkäämään selkeitä perusteltuja käytäntöjä vastaan ja aiheuttavat itse itselleen lisää ongelmia. Mikä tuossa sitten oli, miksi et voinut puhaltaa, jos oli puhtaat jauhot pussissa? Ongelmaton olisi varmasti niin tehnyt ja ongelma olisi ollut ratkaistu.
Töihin tullaan selvinpäin ja siellä toimitaan työpaikan sääntöjen mukaan, jotka koskevat jokaista työntekijää, sinuakin. Ei ole mitään raskaampaa tai ahdistavampaa kuin työpaikka, jossa kollegana on päihdeongelmainen. Aina saa jännittää, missä kunnossa töihin tullaan ja arpoa, kykeneekö kollega töihinsä ja lähdetkö viemään asiaa eteenpäin. Siitä tulee ongelma koko työyhteisölle. Onneksi nykyään puututaan nopeasti ja työkaverin puolesta ei enää salailla ongelmaa, vaan viedään nopeasti esimiehen tietoon. Saa muutkin työrauhan ja työturvallisuus säilyy, kun ongelmainen ei ole sooloilemassa omine sääntöineen.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksen mukaan alkoholi- tai muuten päihdeongelmaiset on ainoita, jotka alkavat vänkäämään selkeitä perusteltuja käytäntöjä vastaan ja aiheuttavat itse itselleen lisää ongelmia. Mikä tuossa sitten oli, miksi et voinut puhaltaa, jos oli puhtaat jauhot pussissa? Ongelmaton olisi varmasti niin tehnyt ja ongelma olisi ollut ratkaistu.
Töihin tullaan selvinpäin ja siellä toimitaan työpaikan sääntöjen mukaan, jotka koskevat jokaista työntekijää, sinuakin. Ei ole mitään raskaampaa tai ahdistavampaa kuin työpaikka, jossa kollegana on päihdeongelmainen. Aina saa jännittää, missä kunnossa töihin tullaan ja arpoa, kykeneekö kollega töihinsä ja lähdetkö viemään asiaa eteenpäin. Siitä tulee ongelma koko työyhteisölle. Onneksi nykyään puututaan nopeasti ja työkaverin puolesta ei enää salailla ongelmaa, vaan viedään nopeasti esimiehen tietoon. Saa muutkin työrauhan ja työturvallisuus säilyy, kun ongelmainen ei ole sooloilemassa omine sääntöineen.
No, ehkä käräyttäjä saa kostonsa. Karma hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voida. Moni lääke, esimerkiksi minulle määrätty migreenin täsmälääke, saa aikaan samanlaiset oireet. Puhe sammaltaa, silmät on puolivaloilla, liikkeet haparoivia. Aivan kuin olisin kännissä, mutten ole.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työpaikan käytännöistä. Periaatteessa, jos kieltäytyy puhaltamasta voi työnantaja soittaa poliisin puhalluttamaan tai viemään verikokeeseen. Varoitus tulee näistä toimista joka kerta...ja jatkumona yleensä hoitoonohjaus, josta kieltäytyminen tietää fuduja.
mies54v
Poliisi ei voi pakottaa puhaltamaan ja verikokeisiin vienti vaatii rikosepäilyn ja on pakkokeino. Ei riitä, että työnantaja haluaa nähdä, että onko työntekijä humalassa
Onko jollekulle täällä käynyt näin joskus? Mietin ihan omaa taustani, nuorena olin koko ajan krapulassa töissä, nykyään enää en onneksi mutta silloin en ikinä joutunut mihinkään kokeisiin.
Jäit kiinni ja siinä se. Kanna vastuu seurauksista.
Työnantaja voi määrätä puhaltamaan. Jos kieltäydyt niin saat varoituksen. Ihan oma vikasi.
Etätyöläisenkin voi määrätä tulemaan työpaikalle puhallutettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voida. Moni lääke, esimerkiksi minulle määrätty migreenin täsmälääke, saa aikaan samanlaiset oireet. Puhe sammaltaa, silmät on puolivaloilla, liikkeet haparoivia. Aivan kuin olisin kännissä, mutten ole.
Jos olet vaikka bussikuski tai kirurgi, olisi aika ahdistavaa olla asiakkaanasi. Ihmisen on oltava työkykyinen siinä määrin että pystyy hoitamaan työnsä huolellisesti ja aiheuttamatta vaaraa kenellekään. Ja tämän varmistaminen on työnantajan lakisääteinen velvollisuus. Jos työntekijä ei halua todistaa olevansa työkykyinen epäilyksen herätessä (mistä tahansa syystä), työnantaja ei toimi lain mukaan ellei puutu asiaan.
Nuorempana työskentelin kesäsijaisena eräällä avo-osastolla, jonka yksi lääkäreistä tuli töihin välillä niin kännissä, että otti vuoroin tukea käytävän toisesta ja sitten toisesta seinästä. Ohittaessa nenään tuli ihan tuoreen viinan haju. Kun koetin varovasti kysellä, eikö siihen pitäisi puuttua jotenkin, osastonhoitaja tokaisi vihaisesti, ettei ole huomannut mitään.