Siivouksen ammattilaiset - kuinka estää lavuaarin pohjan tummuminen ja pinttyminwn? Millä pestä vahingoittamatta terästä? Pelkään naarmuttamasta tai vaurioittamasta lisää
Lavuaarin pohja alkaa helposti muuttua tummaksi, liekö sitten sinne kaadetuista kahvin tai keitinvesien jämistä, joita kuivunut.
Pelkään pesu- ja hankausaineiden käyttämistä noihin. Tuntuu että tiskiharjallakin olen saanut joskus naarmuja aikaan. Teräsvillalla vanhassa asunnossa tuli todella kiiltävää ja puhdasta mutta en tiedä kestääkö pinta tuota hyvin. Ihmesienellä ainakin saa pinnan puhki.
Moni kaupan kemikaalikin on melkoisen vahva.
Mikä tuollaisen pesuun on paras taktiikka? Päivittäinen pesu ja pyyhkiminen? Joku kaupan pesuaine? Tietynlainen puhdistusliina?
Kommentit (33)
Onko kellään muulla jäänyt tiskiharjasta hakkausjälkiä ja naarmuja teräkseen?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla jäänyt tiskiharjasta hakkausjälkiä ja naarmuja teräkseen?
En tiedä onko ne tiskiharjasta vai sittenkin veitsistä ja lastoista joita altaassa on ollut, mutta kyllä minulla tuli aika nopeasti naarmuja uuteen altaaseen. Käytän yhtä tiskiharjaa vain altaan puhdistamiseen.
Taikasieniä riittää, kloritea ei todellakaan kotioloissa.
Konetiskiainetta yksi annos tai tabletti ja kuumaa vettä perään. Hetken kun on liuennut, niin sekoitan tiskiharjaan, annan seistä tunnin verran, likaisuudesta riippuen ja sitten vaan harjaan puhtaaksi. Kahvia ei ikinä kannata jättää sinne altaan pohjalle, heti huuhdella allasta vedellä, se tummentaa tosi nopeasti ja jää kiinni sitkeästi.
Patapata on kans hyvä, sillä oon hangannut teräksisen altaan kiiltäväksi varmaan viimeisen kymmenen vuoden ajan. Kunhan käyttää ainoastaan sen ajan, kun vaahtoaa niin ei naarmuta.
Teräksinen tiskiallas? Vaikka taltta, se kestää ydinräjähdyksenkin. Ja tummumisen välttää, jos laskee vähän vettä perään kun kaataa altaaseen jotain.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja Auri käyttää uuninpuhdistusainettaa kaikkeen.
Ne on kaikki kovia myrkkyjä, käytän Universal Stonesia, se on luonnontuote ja sillä saa lavuaarin kuin uudeksi.
Myydään Prismassa ja varmaan saa muualtakin.
Etikkaa ja ruokasoodaa niistä tahna ja voi hankata pehmeälläkin liinalla.
Kiillotan teräksisen tiskipöydän noin kerran vuodessa teräksenkiillotusaineella. Siitä tulee kirkas, kuin uusi.
Ylläpitoon riittää ihan tavallinen tiskiaine ja tiskiharja tai tiskisieni.
Hipihienoa hiekkaa ja kevyt pyöräytys vedellä ja liinalla, ei naarmuja, puhdasta tulee.
Ja siis en ole todellakaan ammattilainen, vaan ihan normikansalainen, joka toki siivoaa omaa kotiaan, mutta olen vuosien varrella huomannut nämä seikat.