Kokemuksia irtisanomisen hallinto-oikeuteen riitauttamisesta
Esimieheni on kiusannut minua 5 vuotta putkeen tauotta. Lista, mitä olen joutunut kokemaan, on niin pitkä, että tehdessäni Aviin ilmoitusta, tuli liitteitä yli 25. Nyt esimies yrittää taas kerran irtisanoa minua. Jos hän sen tekee niin kannattaako hallinto- oikeuteen valittaa? Kysyn siksi, että ammattiliitto sanoo vakuutuksen kattavan 85% laskusta ja loput pitää maksaa itse. 250e per tunti kuulemma lakimiehen lasku eli tuhansien eurojen omavastuu. Onko kukaan hakenut oikeutta viran menetyksestä hallinto-oikeudesta kiusaamisen takia? Onko neuvoja?
Kommentit (38)
Miksi vaan ota eropakettia ja mene muualle töihin AP? En ymmärrä, miksi hirttäydytään veemäiseen työpaikkaan?
Ei meillä kuntatyöntekijöillä ole eropaketteja. Pidän työstäni, mutta hulluksihan tässä tulee. Ehkä kaipaan vertaistukea, miten ihmiset ovat jaksaneet taistella oman ihmisarvon puolesta. Tuntuu, että työntekijöitä voi kohdella, miten haluaa, eikä vastuuseen joudu, kun työntekijällä ei ole varaa ottaa riskiä tonnien laskusta. 😔
Esimies kiusasi mua ja teki elämästäni järkyttävää. Sain kirjallisia varoituksia vähän väliä ja mua lytättiin täysin. Lopulta mut irtisanottiin ja mä vein sen hallinto-oikeuteen. Lakimiehen sain liiton kautta. Hän laati kaikki paperit, vastineet, selvityspyynnöt yms. Mä vaan kerroin oman versioni, mitä tapahtui ja miten haluan syytöksiin vastattavan. Oikeuteen asti ei menty, koska mä en halunnut työtäni takaisin. Sovin jutun sitä ennen, enkä tietenkään tiedä, miten asia siellä olisi edennyt/ratkennut, mutta koska en missään vaiheessa syyllistynyt virkavirheeseen, niin olisin todennäköisesti sen voittanut. Työnantaja maksoi mulle korvaukset ja se hoidettiin virallisia teitä. Ikävä kokemus, mutta koin kuitenkin tietyllä tavalla saaneeni oikeutta.
olet oikein E,M kunta "virka miehistä" suhteilla valittu paperi silppurin pussin tyhjentäjä. sitten olet tehnyt sitä sun tätä mistään et ole tajunnut mutta päättäjää leikkinyt. MÖKKILÄISET NAURAVAT TEITÄ..KUNTALAISIA OLET SAANUT POMPOTTAA. ota valtuustolta suihin se on ainoa hyvä teko mitä pystyt tekemään
Vierailija kirjoitti:
Jos voitat, et maksa mitään.
Hallinto-oikeudessa lähtökohta on, että osapuolet vastaavat itse kuluistaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaan ota eropakettia ja mene muualle töihin AP? En ymmärrä, miksi hirttäydytään veemäiseen työpaikkaan?
Oletko hiukan yksinkertainen? Suurin osa työnantajista ei anna tuollaista mahdollisuutta vaan he joko vain irtisanovat laittomasti ja luottavat siihen, että erotettu ei valita mihinkään, tai sitten alkavat hiillostamaan inhoamaansa työntekijää.
Avi otti asian juuri käsittelyyn. En tiedä, kauanko menee, mitä he voivat siis tehdä. Ei kokemusta.
Tää on ihan käsittämätöntä. Miten normipalkansaaja voi ikinä vaatia oikeuksiensa perään, kun lasku on tuhansia euroja
Hallinto- oikeuteen? Miksei käräjäoikeuteen? Miksei liitto kustanna lakimiestä kokonaan? Mikä liitto tämmöinen oikein on? Kyllä meidän liitto kustantaa, on omat lakimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Avi otti asian juuri käsittelyyn. En tiedä, kauanko menee, mitä he voivat siis tehdä. Ei kokemusta.
Avi ei anna tuomioita, tuomiot tulevat oikeusistuimesta.
Kuulostaa niin tutulle. Mielummin sopisi ja jatkaisi eteenpäin, mutta esimies on niin riidanhaluinen narsisti, että voipi haluta riidellä oikeudessa mielummin. Ihan periaatteesta. Mutta täytyy tuota selvitellä. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Hallinto- oikeuteen? Miksei käräjäoikeuteen? Miksei liitto kustanna lakimiestä kokonaan? Mikä liitto tämmöinen oikein on? Kyllä meidän liitto kustantaa, on omat lakimiehet.
OAJ
Vierailija kirjoitti:
Mitä AVIsta sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Esimies kiusasi mua ja teki elämästäni järkyttävää. Sain kirjallisia varoituksia vähän väliä ja mua lytättiin täysin. Lopulta mut irtisanottiin ja mä vein sen hallinto-oikeuteen. Lakimiehen sain liiton kautta. Hän laati kaikki paperit, vastineet, selvityspyynnöt yms. Mä vaan kerroin oman versioni, mitä tapahtui ja miten haluan syytöksiin vastattavan. Oikeuteen asti ei menty, koska mä en halunnut työtäni takaisin. Sovin jutun sitä ennen, enkä tietenkään tiedä, miten asia siellä olisi edennyt/ratkennut, mutta koska en missään vaiheessa syyllistynyt virkavirheeseen, niin olisin todennäköisesti sen voittanut. Työnantaja maksoi mulle korvaukset ja se hoidettiin virallisia teitä. Ikävä kokemus, mutta koin kuitenkin tietyllä tavalla saaneeni oikeutta.
Kuulostaa niin tutulle. Mielummin sopisi ja jatkaisi eteenpäin, mutta esimies on niin riidanhaluinen narsisti, että voipi haluta riidellä oikeudessa mielummin. Ihan periaatteesta. Mutta täytyy tuota selvitellä. Kiitos.
et ole korvaamaton kirjoitti:
olet oikein E,M kunta "virka miehistä" suhteilla valittu paperi silppurin pussin tyhjentäjä. sitten olet tehnyt sitä sun tätä mistään et ole tajunnut mutta päättäjää leikkinyt. MÖKKILÄISET NAURAVAT TEITÄ..KUNTALAISIA OLET SAANUT POMPOTTAA. ota valtuustolta suihin se on ainoa hyvä teko mitä pystyt tekemään
Ihan opettaja olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avi ei anna tuomioita, tuomiot tulevat oikeusistuimesta.
Tiedän, mutta heidän lausunnollaan on painoarvoa, kun asiaa käsitellään oikeudessa ja he voivat tarvittaessa tehdä rikosilmoituksen. Liitto käski tehdä valvontapyynnön
Vierailija kirjoitti:
Hallinto-oikeuteen siksi, että kyseessä on virka- eikä työsuhde. Ja ainakin OAJ perii myös liiton lakimiehen käytöstä omavastuita.
Hallinto-oikeuteen? Eli siis kyseessä ei olisi riita laittomasta irtisanomisesta, vaan haluat kumota kunnan(?) tekemän hallintopäätöksen irtisanomisesta hallinto-oikeusvalituksella? Kuulostaa todella erikoiselta.
Myös julkista työnantajaa vastaan riita-asiat käsitellään aivan tavalliseen tapaan käräjäoikeudessa. Tuo sinun virityksesi kuulostaa sellaiselta, että 99,9% todennäköisyydellä ei todellakaan kannata, mutta siitä vaan, eihän se hallinto-oikeusvalitus paljon maksa. Tätä ennenhän siis olet jo vaatinut irtisanomispäätökseen muutosta kunnan toimivaltaiselta toimielimeltä.
Jos voitat, et maksa mitään.