Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka maksatte yhteiset kulut tulojen suhteessa, mitä lasketaan tuloihin?

Vierailija
14.06.2022 |

Kenen tuloja ovat lapsilisät, vai ne lasketaan erikseen? Entäpä pääomatulot ja bonukset, huomioitteko niitä, vai onko ne vain saajansa omaa rahaa.?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka. Lisät ja bonukset ja esim. veronpalautukset sopimuksen mukaan, mutta periaatteessa nekin kuuluisi yhteiseen pottiin kyllä (muutenhan voisi kikkailla isommalla veroprosentilla nettopalkan alas ja pitää palautukset, jos haluaisi olla k*sipää). Lapsilisät menee tietenkin kokonaisuudessaan yhteisiin rahoihin, eihän ne ole kummankaan omaa tuloa vaan lasten ylläpitoon tarkoitettu.

Vierailija
22/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo auton kulut kiinnostaisi minuakin miten ne jaetaan perheissä, joissa mies käyttää autoa 99% esim. työmatkoihin ja tienaa enemmän. Oletetaan että asumiskulut ja ruuat puolitetaan.

Alkujaan mies osti auton itse ja ajeli sillä työmatkat jne.

Nykyään lipsunut etätöihin hommat niin minä ajan enemmän hänen autollaan, mutta hän maksaa vakuutukset+huollot+useimmiten bensat. Hävettää hieman tämä loisiminen kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteen syöpä yhteisten kulujen maksussa on se, jos ne eivät mene tasan 50/50. 

Miten jaetaan auton kulut, kun se oikeastaan vain toisen käytössä ja käyttäjä isompituloinen.

Ei se mikään syöpä ole, jos normi ihmiset kyseessä. Monille ei ongelma se, että enemmön tienaava tietenkin maksaa suuremman osuuden.

Mielestäni lähinnä jos se enemmän tienaava osapuoli katsoo ongelmaksi sen, että maksaisi enemmän on vastenmielinen. Esim. Mies tienaa 3000netto ja nainen 2000 netto. (Aika yleistö noin iso ero) Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että pitäisi jakaa kaikki tasan tai muuten pitäisi tulla riitaa tai on epäreilua?

Vierailija
24/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas joku huonopalkkainen eukko olisi niin mielellään kuppaamassa miestään. Auta armias, jos mies olisi se huonommin tienaava.

Miehen oma valinta, jos on mennyt huonopalkkaisen eukon ottamaan. Usein miehille ulkonäkö merkkaa enemmän kuin tulot.

Mulla ihan keskituloinen mies. Kai nyt moni mies haluaisi sen hyväpalkkaisen naisen ja vielä useampi nainen haluaa varmaan hyväpalkkaisen miehen. Ja tuskin kukaan haluaa elättää ketään täysin ja harvoin joutuukaan. Yleensä jopa työttömällä on omia tuloja.

Jotkut voivat olla sitten sen pienempipalkkaisen kumppanin kanssa, ilman harmitteluja. Käsittääkseni näitä on paljon, varsinkin miehissä, koska miehet nyt tienaavat yleensä enemmän kun naiset.

Yleensä säälitellään sitä, että työssäkäyvä joutuu maksamaan asunnon yksin. Juu näin onkin jos ei omia asuntoja.

Mutta ei se aina tule halvemmaksi se kulujen jakaminen.

Pojan vuokra oli 400 ja kun muutti tyttöystävän kanssa yhteen tuli hänen osakseen puolet vuokrasta eli 600. Että joskus näin.

Poika sai varmasti ihan itse vaikuttaa millaiseen ja minkähintaiseen asuntoon muuttavat. Harva haluaa opiskelijayksiössä asua lopun ikäänsä, vaikka se olisi kuinka halpaa.

Vierailija
25/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole yrittäjä tai puoliso ole yrittäjä? Mun mies ei maksa itselleen lainkaan palkkaa. Nostaa vain osinkoja. Hyvänä vuonna paljon ja huonona vuotena ei ollenkaan.

Minun puolisoni on yrittäjä. Lisäksi hänellä on passiivista tuloa. Minulla puolestaan on kuukausipalkan lisäksi kokouspalkkioita ja päivärahoja. Siksi emme edes kysele toistemme tuloja vaan yhteiselle tilille siirretään kuukausittain saman verran euromääräisesti.

Vierailija
26/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta olisi reilua, pitäisi myös ottaa huomioon kulutus. Mies syö helposti tuplaten naiseen verrattuna. Meillä mies saunoo melkein joka päivä. Käyttää autoakin paljon enemmän.

Älä nyt kuulemma meillä lähes kaiken ruuan syö äiti ja lapset. (Miehen sisko kerran tokaisi) joo, kyllä me yhteensä syödään varmaan enemmän kun tuo mies, mutta ei hänkään mikään keijukainen ole, joten kyllä kai yhden aikuisen ruokaosuus on yleensä satasia, jos ei syö kun keijukainen ja jos ei esim. osta työpaikkalounasta, vaan vie kotoa ruuat.

Tuo auton kulut kiinnostaisi minuakin miten ne jaetaan perheissä, joissa mies käyttää autoa 99% esim. työmatkoihin ja tienaa enemmän. Oletetaan että asumiskulut ja ruuat puolitetaan.

Meillä minä (nainen) käytän autoa paljon enemmän. Tankkaan kuussa yhden tankillisen omistani, yleensä 1-2 tankillista tankataan yhteisistä, näin on yhdessä sovittu. En tienaa enemmän, tienataan suunnilleen saman verran. Toki mieskin sitä autoa käyttää eli ei ole mitenkään 99% minun käytössä. Ja auto on myös yhdessä päätetty, kumpikin olisi varmaan itselleen ostanut erilaisen mutta tämä on nyt kompromissi meidän tarpeista.

Vierailija
27/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteen syöpä yhteisten kulujen maksussa on se, jos ne eivät mene tasan 50/50. 

Miten jaetaan auton kulut, kun se oikeastaan vain toisen käytössä ja käyttäjä isompituloinen.

Ei se mikään syöpä ole, jos normi ihmiset kyseessä. Monille ei ongelma se, että enemmön tienaava tietenkin maksaa suuremman osuuden.

Mielestäni lähinnä jos se enemmän tienaava osapuoli katsoo ongelmaksi sen, että maksaisi enemmän on vastenmielinen. Esim. Mies tienaa 3000netto ja nainen 2000 netto. (Aika yleistö noin iso ero) Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että pitäisi jakaa kaikki tasan tai muuten pitäisi tulla riitaa tai on epäreilua?

Todellakin olen sitä mieltä, että tuossa tapauksessa kannattaisi maksaa kaikki tasan. Elintaso olisi tietysti asetettu sen pienituloisemman mukaan. Ja jos autoa käyttää vain toinen, niin hän maksaa sen.

Vierailija
28/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nainen oikeasti suostuu sellaiseen, että kaikki menot jaetaan tasan, vaikka tulot eritasoa. Tai toistepäin. Tiedän joidenkin tekevän noin, mutta joissain tapauksissa saattaa sitten tulla kyllä erimielisyyksiä kuluista jotka lasketaan yhteiseen pottiin jaettavaksi.

Taitaa kuitenkin olla vielä yleisempää se, että mies tienaa enemmän, mutta ei tuon perusteella voi yleistää, että päinvastaisessa tilanteessa ei toimittaisi myöskin niin, että nainen maksaisi enemmän.

Minä tienasin enemmän kuin ex-mieheni. Yhteiset kulut maksettiin puoliksi, mutta minä maksoin kaikki lasten kulut (vaatteet, harrastukset, huvitukset, pyörät, kännykät, ym). Mies jaksoi joskus urputtaa, miksi maksaa saman, vaikka tienaa vähemmän. Silloinkin, kun olin juuri maksanut toiselle lapselle kielikurssin Englannissa ja toiselle skootterin.

Näinhän se menee. Jos mies tienaa enemmän mies maksaa enemmän. Jos nainen tienaa enemmän mies maksaa enemmän.

Vierailija
29/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nainen oikeasti suostuu sellaiseen, että kaikki menot jaetaan tasan, vaikka tulot eritasoa. Tai toistepäin. Tiedän joidenkin tekevän noin, mutta joissain tapauksissa saattaa sitten tulla kyllä erimielisyyksiä kuluista jotka lasketaan yhteiseen pottiin jaettavaksi.

Taitaa kuitenkin olla vielä yleisempää se, että mies tienaa enemmän, mutta ei tuon perusteella voi yleistää, että päinvastaisessa tilanteessa ei toimittaisi myöskin niin, että nainen maksaisi enemmän.

Minä tienasin enemmän kuin ex-mieheni. Yhteiset kulut maksettiin puoliksi, mutta minä maksoin kaikki lasten kulut (vaatteet, harrastukset, huvitukset, pyörät, kännykät, ym). Mies jaksoi joskus urputtaa, miksi maksaa saman, vaikka tienaa vähemmän. Silloinkin, kun olin juuri maksanut toiselle lapselle kielikurssin Englannissa ja toiselle skootterin.

Näinhän se menee. Jos mies tienaa enemmän mies maksaa enemmän. Jos nainen tienaa enemmän mies maksaa enemmän.

Miksi teillä menee niin?

Vierailija
30/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tässä nyt ole just nainen joka maksaa enemmän? Mikä on muuten aika tyypillinen tilanne, että äiti maksaa kaikki lasten menot ihan riippumatta siitä paljonko tienaa.

Vierailija
31/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole yrittäjä tai puoliso ole yrittäjä? Mun mies ei maksa itselleen lainkaan palkkaa. Nostaa vain osinkoja. Hyvänä vuonna paljon ja huonona vuotena ei ollenkaan.

Yrityksen vuositulos ennen veroja oikaistuna yrittäjän palkalla on tässä tapauksessa se määre, jota kuuluu verrata vuidesta toiseen (ja huomioida summaan verot).

- Tilitoimistoyrittäjä

Vierailija
32/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen omasta mielestään on oikeutettu saamaan erossa puolet kaikesta, niin silloin lienee oikeudenmukaista, että hän myös suhteen aikana maksaa puolet kaikesta. Eikö?

Vierailija
33/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä hän sitten elää jos on huono vuosi eikä voi nostaa osinkoja? Vaimon siivellä?

Vierailija
34/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun luulin jo kuulleeni kaikki kiemurat omien rahojen ihmisiltä, mutta nyt sitten pitää vielä vääntää siitä, että mikä lasketaan tuloksi? 🤣 Kyl joku haluaa tehdä elämästään vaikeaa, en voi muuta sanoa!

Vierailija
35/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisestä työstä maksettavasta nettopalkasta. Lapsilisä menee suoraan yhteiselle taloustilille. Bonarit, tulospalkka lomarahat omaa rahaa, valtaosa pääomatuloista menee jo yhteiselle taloustilille (vuokratulot) mutta oman osakesalkun osingot ovat myös ns ihan omaa rahaa.

Hoitovapaan aikana (kun tulot siis pelkka kotihoidontuki) niin silloin sovottiin että kummallekin jää sama tietty summa kuukaudessa itselleen, koska tuo suhteessa nettotuloihin ei toimi jos tuloero on kymmenkertainen.

Vierailija
36/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te jotka maksatte kaiken puoliksi, .kuinka teette esim ruokamenojen kanssa, mieshän usein syö huomattavasti isompia määriä ruokaa

Vierailija
37/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulot lasketaan tuloiksi. Myös pääomatulot.

Vierailija
38/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen omasta mielestään on oikeutettu saamaan erossa puolet kaikesta, niin silloin lienee oikeudenmukaista, että hän myös suhteen aikana maksaa puolet kaikesta. Eikö?

ja sinusta toi oikeuttaa tasanmaksamisen avoliitossakin?

Vierailija
39/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki te jotka maksatte kaiken puoliksi, .kuinka teette esim ruokamenojen kanssa, mieshän usein syö huomattavasti isompia määriä ruokaa

Mies voi syödä enemmän mutta jotkut minun ruokani ovat vastaavasti kalliimpia. Ei ole kumpikaan kokenut tarpeelliseksi alkaa eritellä ruokakaupan laskua.

Vierailija
40/45 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllisestä työstä maksettavasta nettopalkasta. Lapsilisä menee suoraan yhteiselle taloustilille. Bonarit, tulospalkka lomarahat omaa rahaa, valtaosa pääomatuloista menee jo yhteiselle taloustilille (vuokratulot) mutta oman osakesalkun osingot ovat myös ns ihan omaa rahaa.

Hoitovapaan aikana (kun tulot siis pelkka kotihoidontuki) niin silloin sovottiin että kummallekin jää sama tietty summa kuukaudessa itselleen, koska tuo suhteessa nettotuloihin ei toimi jos tuloero on kymmenkertainen.

Pakko kysyä, että miksi ei tulojen mukaan jakaminen käy jos tuloerot on isot? Toinen maksaa vain kymmenesosan menoista, ja saa sillä viisi kertaa paremman elintason kuin mihin omat varansa riittäisi, mutta silti kokee sen epäreiluksi? Hirmu vaikea ymmärtää tuollaista ajattelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän