Työhaastattelu, mitkä kengät laitan!?? Ei mulla ole sopivia kenkiä!
Voi vitsi, kenkäpaniikki! mitkä kengät on sopivat työhaastatteluun? Katsooko ne kenkiä? Mitkä näistä: Converset, koko mustat niken lenkkarit vai ballerinat!? Varmaan nuo pienet ballerinat jos ne enää mahtuu jalkaan! En kerkeä kenkä ostoksillekaan enää. Voi räkä. 🙄
Kommentit (56)
Olen kirjanpitäjä toimistossa. Kaikilla alle 45-vuotiailla on tennarit tai crocsit jalassa. Muutenkin pukeutuminen on oma tyyli edellä. Pomon kertomaa: kun on itsellä hyvä olla sujuu työtkin mukavemmin.
Riippuu työpaikasta. On paikkoja, joihin lenkkarit ja jopa verryttelyasu olisi mitä sopivin työhaastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin työhön haetaan. Toimistotyöhön ja muuhun siistiin sisätyöhön ballerinat, jos fyysisempää tai sporttisempaa hommaa, niin ne Niken lenkkarit.
Verrataan vaikka, jos puistohommiin hakee tyyppi, jolla on urheilulliset vaatteet ja lenkkarit vs. mekkoon ja korkokenkiin pukeutunut tyyppi, niin kummankohan palkkaavat?
Sama homma asiakaspalveluun, jos samaa hommaa hakee Verkkari-Janne ja Mekko-Marjaana samoilla meriiteillä, kumpikohan sinne valitaan?
Riippuu täysin siitä, millainen aspahommaan haetaan. Puhelin aspassa vaatetuksella on yhtä paljon merkitystä kuin työntekijän silmien värillä. Urheiluliikkeessä verkkari-look on normaali työasu eikä jossain Prisman infossakaan ole niin väliä, mitkä kengät siellä on jalassa. Työpaita tulee talon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen toimistyössä ja meillä kaikilla on työkenkinä tennarit. Työpukeutuminen on muuttunut huomattavasti rennompaan suuntaan 2000-luvulla.
Työhaastattelu on kuitenkin edelleen tilaisuus, johon on hyvä pukeutua varmuuden vuoksi vähän muodollisemmin (mutta ei ihan yli) kuin miten mahdollisesti työssä sitten pukeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin työhön haetaan. Toimistotyöhön ja muuhun siistiin sisätyöhön ballerinat, jos fyysisempää tai sporttisempaa hommaa, niin ne Niken lenkkarit.
Verrataan vaikka, jos puistohommiin hakee tyyppi, jolla on urheilulliset vaatteet ja lenkkarit vs. mekkoon ja korkokenkiin pukeutunut tyyppi, niin kummankohan palkkaavat?
Sama homma asiakaspalveluun, jos samaa hommaa hakee Verkkari-Janne ja Mekko-Marjaana samoilla meriiteillä, kumpikohan sinne valitaan?
Miksi toimistotyötä ei voisi hakea tennarit tai lenkkarit jalassa? Aika harvoin olen ollut toimistossa, jossa työntekijöillä olisi ollut joku muu kenkä työkenkänä kuin tennarit. Toimistotöitä on monenlaisia. Suurin osa niistä ei ole ns. jakkupukutöitä.
Voihan ne tennarit tietenkin jalkaan laittaa, jos ovat siistit (ei likaiset), mutta jos ei etukäteen tiedä, miten tarkkoja ovat työpukeutumisesta, niin ne ballerinat on turvallisempi ja perinteisempi vaihtoehto. Etenkin jos on konservatiisempi työpaikka. Työhaastattelussa pyritään antamaan mahdollisimman hyvä kuva itsestä.
Jokainen vähänkään kartalla oleva ottaa ennen haastatteluun menoa edes alkeiden verran selvää, minkä tyyppinen firma on kyseessä. Lisäksi elämme vuotta 2020, emme vuotta 1970. Näin ollen tennarit ovat hyvinkin yleisesti hyväksytyt siistit kengät. Eikä niillä kengillä osaamista osoiteta, vaan puheilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toimistyössä ja meillä kaikilla on työkenkinä tennarit. Työpukeutuminen on muuttunut huomattavasti rennompaan suuntaan 2000-luvulla.
Työhaastattelu on kuitenkin edelleen tilaisuus, johon on hyvä pukeutua varmuuden vuoksi vähän muodollisemmin (mutta ei ihan yli) kuin miten mahdollisesti työssä sitten pukeutuu.
Varmasti, jos haluaa viestiä, ettei ole yhtään ottanut selvää, millaiseen firmaan hakee. Silloin kannattaa pönöttää jakkupuvussa vaikka hakisi talkkarin hommia.
Vakio haastatteluasuni: Farkut, neule ja tennarit. Kaikki luonnollisesti puhtaita ja siistejä.
t. toimistotyöntekijä, jonka nykyinen työpaikka on isännöitsijätoimisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön höpön. Verkkarit ja crocsit vaan niin on hyvä. Niissä kuteissa voi mennä koulun kevätjuhlaan ja häihin ja hautajaisiinkin, niin miksei muka työhaastatteluun.
Kunhan ne ei ole sandaali tai lenkkarit niin ihan se ja sama. Ei niitä sun ke gät varsin etsi kiinnosta, kunhan ne on suunnilleen siistit ja umpinaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön höpön. Verkkarit ja crocsit vaan niin on hyvä. Niissä kuteissa voi mennä koulun kevätjuhlaan ja häihin ja hautajaisiinkin, niin miksei muka työhaastatteluun.
0/5. Normaaliälyiselle on muitakin vaihtoehtoja kuin muodollinen pukeutuminen tai verkkarit.
Työhaastattelupukeutuminenhan riippuu ihan työstä, jota olet hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa niitä kiinnostaa. Mulla oli vaelluskengät ja sain työpaikan.
Hah, täällä toinen vaelluskengissä työhaastatteluun saapastellut ja paikan saanut!
Se oli rento it-alan startup 25 vuotta sitten, ja räntää tuli taivaan täydeltä. Ei siellä kenkiä katseltu; toimistolla sopi hiippailla villasukissa vaikka. Jos yleensä huomasivat kenkiäni niin varmaan vain ajattelivat että järkevä valinta tuohon säähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös ihan normaalia tänä päivänä tuoda myös omaa persoonaa esille. Tennarit ovat ihan hyvä valinta moneen työpaikkaan, sillä niitäkin on hyvin erilaisia.
T:Kirjanpitäjä, joka sai työpaikan likaiset tennarit, farkut ja neule haastattelussa oltuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5. Normaaliälyiselle on muitakin vaihtoehtoja kuin muodollinen pukeutuminen tai verkkarit.
Et tainnut ymmärtää ironiaa ja sarkastisuutta. Vauva-palstalla on ihan viime päivinäkin väännetty pukeutumisasioista. Poikkeuksetta ne, jotka ovat ehdottaneet asianmukaista ja tyylikästä sonnustautumista kevätjuhliin, häihin ja hautajaisiin, on lytätty kuorossa laulaen, että farkuissa voi mennä minne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti, jos haluaa viestiä, ettei ole yhtään ottanut selvää, millaiseen firmaan hakee. Silloin kannattaa pönöttää jakkupuvussa vaikka hakisi talkkarin hommia.
Mitä osaa tästä pätkästä et ymmärtänyt: "vähän muodollisemmin (mutta ei ihan yli)"
Jos paikkaan vaaditaan siisti toimistopukeutuminen, saattaisin pukea päälleni jakkupuvun. Jos paikkaan riittää farkut ja siisti paita -tyylinen pukeutuminen, saattaisin pukea siistin paidan, suorat housut ja siistit avokkaat. Jos töitä tehdään likaisissa työhaalareissa, voisin mennä paikalle siisteissä farkuissa, puhtaassa paidassa ja vaikka siisteissä tennareissa.
Voihan ne tennarit tietenkin jalkaan laittaa, jos ovat siistit (ei likaiset), mutta jos ei etukäteen tiedä, miten tarkkoja ovat työpukeutumisesta, niin ne ballerinat on turvallisempi ja perinteisempi vaihtoehto. Etenkin jos on konservatiisempi työpaikka. Työhaastattelussa pyritään antamaan mahdollisimman hyvä kuva itsestä.