Tällä viikolla Espanjassa lämpötila voi nousta jopa 45 asteeseen ja Ranskassakin yli 40 asteeseen.
Huh, onneksi ei varattukaan matkaa. Ajatus oli että mennään kesäkuussa Espanjaan kun ei ole vielä niin tukalaa 🤔
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/fd224d19-259e-42d5-8102-11d9b259a…
Kommentit (67)
Ja silti suomalaiset hinkuvat sinne hikoilemaan ja polttamaan ihoaan. Ylipäänsä on minusta käsittämätöntä, että ihmiset matkustavat Suomesta ulkomaille kesällä. Juuri silloin kun kesä on täällä parhaimmillaan ja lämpötilat kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat antaa noin 5-10 astetta tuosta tänne meille.
Hyi ei. Haluatko 30 asteen hellettä? Mitä silloin pystyy tekemään? Korkeintaan veneillessä on ok.
Minä ainakin haluan, vaikka +40 astetta. Minulla nimenomaan riittää helteellä virtaa ja tulee oltua paljon ulkona, näin kolealla säällä ei niinkään.
Kuule kokeileppas tehdä raskaita fyysisiä töitä ulkona tuollaisessa säässä päivästä toiseen, arvelempa että sinulla loppuisi kunto vartin sisällä. Kumma kun jotkut ei tajua että toiset joutuvat tekemään töitä tuollaisessa kelissä päivästä toiseen joka on jo vaarallista.
Niin ja jotkut saa tehdä ilmastoidussa toimistossa. Uravalintakysymys. Itse nautin lämmöstä ja helteistä. Tämä vajaa 20 astetta on liian kylmää.
Tuolla on paljon kesätyöntekijöitä ulkotöissä, eihän ulkotyöntekijöitä niin paljon talvella tarvita. Itsekin olin opiskelijana 5 kesää. Ja nyt 17 v lapseni paiskii töitä hautausmaalla.
Mutta sulla oli varmaan nuoruuden kesätyötkin "ilmastoidussa toimistossa"?
Vierailija kirjoitti:
Ja silti suomalaiset hinkuvat sinne hikoilemaan ja polttamaan ihoaan. Ylipäänsä on minusta käsittämätöntä, että ihmiset matkustavat Suomesta ulkomaille kesällä. Juuri silloin kun kesä on täällä parhaimmillaan ja lämpötilat kohdillaan.
Taitaa olla sitkeäksi muodostunut perinne niiltä ajoilta, jolloin ulkomaille mentiin vain pakettimatkoilla koulujen (kesä)lomien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi ei. Haluatko 30 asteen hellettä? Mitä silloin pystyy tekemään? Korkeintaan veneillessä on ok.
Minä ainakin haluan, vaikka +40 astetta. Minulla nimenomaan riittää helteellä virtaa ja tulee oltua paljon ulkona, näin kolealla säällä ei niinkään.
Sitten olet siitä harvinainen, että olet täysin terve. Lähes kaikki sairaudet ehkä psoriasista lukuunottamatta pahenevat kuumuudessa. Etenkin sydän- ja veri- sekä hengityselinsairaudet.
40 astetta kun menee yli, niin silloin tuntuu oikeasti tukalalta, pois kun ei pääse. Varjoksi otettava vaikka sateenvarjo. Silti on yli 40. Mietin mistä tuo raja johtuu. Menee yli oman ruumiinlämmön, siitä kai se johtuu. Onneksi usein ei tarvitse olla yli 40 asteen lämmössä. Sauna on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa harvoin on kesällä lämmintä. Nytkään ei ole vielä kertaakaan helleraja ylittynyt. Ihan ymmärrettävää että kun on vuoden palellut haluaa loman aikana nauttia auringosta.
Ei hätää, suomalaiset autoilijat pelastaa maailman kun hirmuhallitsijamme Sanna pitää ilmastokiihkossaan bensan maailman kalleimpana vaikka muualla lasketaan bensaveroa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoin lämpötilat ovat Suomessa kesälläkään kohdallaan. Ja jos sattuu olemaan, niin ilma on mustanaan hyttysiä, paarmoja, mäkäräisiä ja hirvikärpäsiä. Mutta, muuten olen samaa mieltä, eli lähden aurinkolomalle talvella, en kesällä. Nyt on jo matka varattu ensi maaliskuulle.
Mielestäni ihan oikein etelänmatkailijoille jotka saastuttavat hupilennoillaan.
Tiesittekö että yksi kaukomatka lentäen saastuttaa henkilöä kohden 5-10tkm autoilun verran, siis ihan Finnairin oman laskurin mukaan. Pari kaukomatkaa lenten niin saastutat jo enemmän kuin keskiverto autoilija.
Viime vuosina on ollut todella outoja kesiä. Kun Etelä-Eurooppa kylpee helteessä, niin Pohjoismaissa sataa lunta. Ja sitten toisinpäin.
Ilmastonmuutos on tosiasia ja on mahtavaa, että bensan hinta nousee. Se olisi saanut nousta jo kauan ennen sotaa. Hellehullut eivät tajua, mitä tästä seuraa. Kohta voimme nähdä nälkää Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina on ollut todella outoja kesiä. Kun Etelä-Eurooppa kylpee helteessä, niin Pohjoismaissa sataa lunta. Ja sitten toisinpäin.
Ilmastonmuutos on tosiasia ja on mahtavaa, että bensan hinta nousee. Se olisi saanut nousta jo kauan ennen sotaa. Hellehullut eivät tajua, mitä tästä seuraa. Kohta voimme nähdä nälkää Suomessakin.
Lentoveron tässä pitäisi laittaa ja bensan hintaa laskea. Benslle ei ole vaihtoehtoja ja töissä pitää käydä. Patteriautot voitte tunkea, no en sano mihin, ihan kelvottomia testienkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin pari vuotta sitten Espanjaan nimenomaan elokuussa siinä toiveessa että siellä olisi upeat helteet. Pskan Marjat, lämpötila oli koko viikon kolea 20 asteen molemmin puolin. Saisikohan jostakin vielä äkkilähdön?
Reittikoneita lentää joka päivä monta kertaa. Sen kun ostat lipun ja menet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kokeileppas tehdä raskaita fyysisiä töitä ulkona tuollaisessa säässä päivästä toiseen, arvelempa että sinulla loppuisi kunto vartin sisällä. Kumma kun jotkut ei tajua että toiset joutuvat tekemään töitä tuollaisessa kelissä päivästä toiseen joka on jo vaarallista.
Laihduta niin jaksat sinäkin
Ärsyttävää kun kaikkialla muualla hyvä sää mutta suomessa koetaan siitäkin sitten syyllisyyttä vaikka täällä ei ole ensimmäistäkään hellepäivää.
Vierailija kirjoitti:
No ei siellä nyt kaikkialla tuollaista ole. Juuri katselin mielenkiinnosta esim. Barcelonan lämpötiloja ja sellaista +28 ja +30 väliltä näytti. Täydellinen kesälämpötila.
Kieltämättä täytyy kuitenkin sanoa, että on Suomenkin kesä ollut tähän mennessä ihan hyvä. Täällä päin ei ainakaan ole juuri satanut vaan pääosin ollut aurinkoista ja +20 paikkeilla. Puhumattakaan ihanasta vihreydestä ja valosta, mutta silti saisi lämpömittari nousta lisää. Pysyisi edes se +25.
Minusta taas tähän asti on ollut ihan liian viileää. Kertaakaan ei täällä Keski-Suomessa ole ollut t-paita keliä. Ei se kovin kesäiseltä kuulosta.
Ihan parasta viettää kesä välimerellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Suomen sää on kesäkuussa ollut mulle ihan täydellinen. 20-22 C.
Aika moni menee sinne "lämpimään kohteeseen", sitten säädetään hotellihuone 20-22, istutaan ravintolassa ja aulassa, jossa on 20-22, säädetään auton ilmastointi 20-22 jne.
Tämä on aika huvittavaa.
Se on sanalla sanoen typerää jos rehellisesti puhutaan. Ja energiankäytön, ilmastonmuutoksen ja maapallon tulevaisuuden kannalta aivan katastrofaalista.
Tällaisia lämpötiloja kun jatkuvasti on,niin ihmiset lähtevät pakolaisiksi.ja tulevat tänne pohjolaan.miten maanviljely onnistuu.
Tuollaiset olot olisi itselleni henkilökohtainen helvetti. Itselleni aikalailla kaikki yli +20 astetta aiheuttaa vain tukaluutta ja loputonta hikoilua vaikken ylipainoinen olekaan.
Ehkä tuolla selviäisi, jos vain makaisi rannalla/uima-altaalla ja sitten ilmastoiduissa sisätiloissa.