Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä kesä on tähän asti paras pitkään aikaan.

Vierailija
13.06.2022 |

On ollut sadetta, pilvistä sekä sopivan lämmintä. Ei helteitä eikä ole ainakaan pariin viikkoon tulossa. Ihanaa

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kylmä on ollut ja kauhean kova tuuli. Kesävaatteet odottaa vieläkin kaapissa. Ei tarkene täällä rannikolla vielä millään.

Meiltä on kevät vuodenaikana kadonnut näköjään kokonaan eikä tämä kesäkään tunnu lupaavalle. Kesällä pitää olla vähintään 22 astetta lämmintä, että tuntuu kesälle.

Ainakin täällä Hämeessä on monena päivänä ollut 20-23 astetta, ja mainiosti olen tarjennut lyhythihaisella ja jokusia kertoja sortseillakin. Ihmisten lämpöaistimukset ovat toki erilaisia, ja ilmeisesti osalla kesävaatteiden käyttö edellyttää ainakin yli 25 asteen lämpötilaa. Jos kaipaa lämpöä alkukesällä, kannattaa muuttaa sisämaahan. Rannikolla on melkein aina touko-kesäkuussa päivisin paljon viileämpää.

Vierailija
22/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, ollut oikein loistava kesäsää tähän asti. Nyt ollut viime päivinä vähän turhan lämmin kun lämpö 18-20 paikkeilla, mutta toisaalta tuuli viilentänyt oikein mukavasti.

Ensi viikoksi lupaa 15-16 astetta joten juhannuksellekin näyttää tuleva oikein ihanan raikas ja sopiva kesäsää, ei mitään tuskahikeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Puutarha kukoistaa, kun on satanut. Viime kesänä alkoi kuivakausi jo toukokuun puolessa välissä. Nurmikko oli keltainen jo näihin aikoihin. Kasvimaata sai kastella koko ajan. Ja helteellä jaksoi istua vain viilennetyssä talossa.

Jännä, meillä täällä meren rannalla pk seudulla päinvastoin.

Lämmin viimekesä oli upea luonnolle, ei ruskeaa ruohoa eikä yhtään kuivunutta koivua metsässä. Kastetta oli joka aamu joten kastelin kukat vain 2-3 pv:n välein. Kasvihuoneessakin kasvu on hitaampaa näin kylmällä, avomaan kurkku paleltui. 3. taimi :(

Itse en matalapaineella ja tuulella pysty tekemään mitään (hirveä hedari ja väsymys), helteellä 4-8h joka päivä puutarhahommia kevyesti

3

Mä oon länsi-rannikolla ja nyt on kivasti satanut öisin, päivällä paistaa. Ihan täydellistä. Eikä kylmäkään ole ollut. Tänäänkin sopivasti 20 astetta. Viime kesä oli hurjan kuiva.

Edellinen pk-seutu.

20 astetta on siedettävää - ei lämmintä jos on ihan tyyntä. Kesä on vasta sitten kun varjossakin tarkenee ilman takkia

Vierailija
24/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian kylmä, ei ole vielä ollenkaan voinut kesävaatteita käyttää. Mutta onneksi kesä on vasta alussa. Eiköhän heinäkuulle jokunen lämmin päivä mahdu ja on se hyvä että kasvitkin saavat vettä. 

Vierailija
25/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan malttamattomana kunnon sateisia ja jopa myrskyisiä kesäpäiviä ja iltoja myös. Siis sellaisia lämpimiä kumminkin.

Vierailija
26/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään yli 25 asteen helteitä odottele, mutta 22-25 olisi hyvä.

Valitettavasti Suomessa nyt vaan on toisinaan kesiä, jolloin tuo 22-25 astettakin on tiukassa. Esim. Helsingissä ei ole aina ollut heinäkuussakaan yhtään hellepäivää eli yli 25 astetta.

Vierailija
27/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon huonomminkin voisi olla. Vuonna 2014 tuli juhannusviikolla yhtenä päivänä Etelä-Suomea myöten lunta taivaan täydeltä. Tämän alkukesän aikana ei ole kokonaan sateisiakaan päiviä kovin paljoa ollut. On ollut ihan tyypillistä alkukesän säätä: päivisin enimmäkseen 15-20 astetta, joskus vähän yli, välillä paistetta ja välillä sadetta. Vedetkin ovat ajankohtaan nähden ihan normaalilämpöisiä, ne tulevat tästä kyllä vielä lämpenemään.

Vierailija
28/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään yli 25 asteen helteitä odottele, mutta 22-25 olisi hyvä.

Valitettavasti Suomessa nyt vaan on toisinaan kesiä, jolloin tuo 22-25 astettakin on tiukassa. Esim. Helsingissä ei ole aina ollut heinäkuussakaan yhtään hellepäivää eli yli 25 astetta.

Totta.

Muistan heinäkuun 2004 kun tulimme 2v:n kanssa etelän lämmöstä kotiin. 12 astetta ja vettä vaakatasossa. 3v:n tokaisu kun piti poistua koneesta vastasi varmaan kaikkien mielialaa: Mä en tuu. Mä lähden takas Epsaan VAIKKA KÄVELLEN!

Äitinsä tytär:)

Vierailija
29/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen sää on. Ihan liian kylmää ja tuulista. Voi, että kuinka vihaan tuota tuulta!

Vierailija
30/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä sitäkin, että Suomen tavanomainen kesäsää on vähintäänkin kohtalainen näillä leveysasteilla. Esim. Islannissa lämpötila on pääosin 10-15 astetta koko kesän ja yli 20 astetta on harvinaista. Eteläisemmiltä leveysasteilta taas ei löydy valoisia kesäiltoja ja -öitä eikä monilta alueilta myöskään Suomen kaltaista luonnon vehreyttä, vaan kaikki on auringon ja kuumuuden korventamaa. Vähähelteisenä kesänä kannattaa ottaa kaikki ilo irti niistä upeista asioista, mitkä Suomen kesässä ovat taattuja.

Vierailija
31/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ollut hyvät ilmat täällä Uudellamaalla. Tarpeeksi lämmin t-paidalle ja lyhyille housuille, mutta ei liian kuumaa. Sadetta on ollut sopivasti muttei liikaa. Olisipa koko kesä tällaista.

Vierailija
32/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa olen ajatellut, etenkin puutarhan ja taimien kasvun perusteella. Ne eivät kaipaa bikineitä ja mekkoja ihan vielä. Heinäkuussa sitten sopii paistaa kuumemmin, mutta sopivasti, niinkuin normaalikesinä ennen tyypillisesti on ollut.

Kyllä nyt kesä saisi olla vähän pidempi kuin 1,5kk! Lasten takia surettaa kun ei pääse rannalle ja uimaan.

Teillä hellekammoajilla on kuitenkin kivaa 10kk, meillä muutama päivä. Omalla kohdalla vain ne todelliset hellepäivät on kivuttomia.

Kesää on Suomessa joka vuosi 3-4 kuukautta ja tuohon lisätään vielä kevättä ja syksyä 3-4 kuukautta, jotka lasketaan myöskin lämpimäksi ajaksi. Kokeilepa viettää joka arkipäivä ulkona ympäri vuoden vaikkapa 7-8 tuntia, niin totut sinäkin muuhun kuin sisätiloihin. Minä teen noin koska teen ulkona töitä ympäri vuoden ja ei minua palele talvellakaan, vaikka en käytä talvitakkia ja toppahousuja. Ja ei, en asu pääkaupunkiseudulla, täällä on ihan oikea talvi talvisin.

Vierailija
33/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää vehreys Espanjan ja Kreikan karrelle kärventyneen kivikon voittaa. Ja maastopalot.

Vierailija
34/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kovin tanakka, silloin varmaan kaikki alle 20 asteen on hyvä

Olen hoikka ja erittäin vähärasvainen ja en pidä kuumuudesta eli yli 15 asteen lämpötiloista, hikoilen talvellakin ulkona helposti. Kesällä tuo hieneritys on välillä aivan holtitonta. Olen huomannut että nuo tukevat viihtyvät kuumemmassa ja eivät kestä viileää, saatika kylmää.

Vierailija
35/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kylmä on ollut ja kauhean kova tuuli. Kesävaatteet odottaa vieläkin kaapissa. Ei tarkene täällä rannikolla vielä millään.

Meiltä on kevät vuodenaikana kadonnut näköjään kokonaan eikä tämä kesäkään tunnu lupaavalle. Kesällä pitää olla vähintään 22 astetta lämmintä, että tuntuu kesälle.

Minä tarkenen täällä pohjoisella rannikolla hihattomassa paidassa, toki on housutkin jalassa.

Vierailija
36/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä sääkö sen määrittää... Otsikon perusteella ajattelin että elämässäsi on tapahtunut jotain kivaa tänä kesänä.

Vierailija
37/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä sitäkin, että Suomen tavanomainen kesäsää on vähintäänkin kohtalainen näillä leveysasteilla. Esim. Islannissa lämpötila on pääosin 10-15 astetta koko kesän ja yli 20 astetta on harvinaista. Eteläisemmiltä leveysasteilta taas ei löydy valoisia kesäiltoja ja -öitä eikä monilta alueilta myöskään Suomen kaltaista luonnon vehreyttä, vaan kaikki on auringon ja kuumuuden korventamaa. Vähähelteisenä kesänä kannattaa ottaa kaikki ilo irti niistä upeista asioista, mitkä Suomen kesässä ovat taattuja.

Islanti olisikin ihanteellinen paikka asua sään puolesta, mutta sielläkin on yhtä piinaavan valoisaa. Inhottaa nämä kevään ja kesän loputtomat päivät, seuraavan kerran on oikea yö vasta syyskuussa.

Vierailija
38/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama! Ei ole vielä tarvinut kastella kasveja, ja on sopivan lämmintä. Ei kuuma, ei hikoilua, ja koiran kanssa kiva käydä lenkeillä, kun koira ei tee kuolemaa muutaman kymmenen metrin päästä kotoa. 🌱

Vierailija
39/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutkienulina on musiikkia korvilleni :)

Vierailija
40/51 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Puutarha kukoistaa, kun on satanut. Viime kesänä alkoi kuivakausi jo toukokuun puolessa välissä. Nurmikko oli keltainen jo näihin aikoihin. Kasvimaata sai kastella koko ajan. Ja helteellä jaksoi istua vain viilennetyssä talossa.

Jännä, meillä täällä meren rannalla pk seudulla päinvastoin.

Lämmin viimekesä oli upea luonnolle, ei ruskeaa ruohoa eikä yhtään kuivunutta koivua metsässä. Kastetta oli joka aamu joten kastelin kukat vain 2-3 pv:n välein. Kasvihuoneessakin kasvu on hitaampaa näin kylmällä, avomaan kurkku paleltui. 3. taimi :(

Itse en matalapaineella ja tuulella pysty tekemään mitään (hirveä hedari ja väsymys), helteellä 4-8h joka päivä puutarhahommia kevyesti

3

Täällä lounaisrannikolla ei satanut viime kesänä juuri lainkaan ja kaikki kuoli pystyyn jos vähän liioittelee. Esim pihlajat eivät kuki nyt lainkaan kun olivat aivan ruskeita viime kesänä.

Mun kurkut ovat avomaalla ilman harsoa pärjänneet nyt ihan hyvin. Sääolot vaihtelevat aika paljonkin Suomessa, vaikka välimatkaa olisi vain parisataa kilometriä. Eikä tarvitse olla kuin kymmenen kilometriä väliä kun vaikka sadealue ei osu toiseen paikkaan lainkaan viikkokausiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän