Millaisia hyviä rauhoittavia lääkkkeitä on olemassa? Oli yksi unilääke mutta ei enää vaikuta samalla tavalla kun aivot on siedättyny tälle ko lääkkeeelle.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Nappia naamaan niin varmasti auttaa. Juu juu
Niinhän se auttaa.
Heräät aamulla vaikka esim klo 6 TÖIHIN. kummasti alkaa illasta tyyliin klo 23 aikaan viimeistään väsyttämään. En nää mikä siinä on niin vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diapam, sitten opamox. Diapamia on erittäin vaikea saada, opamoxia helpompi mutta silloinkin joutuu melko rankasti liioittelemaan oireitaan että reseptin saa.
Kiitos vaan teille väärinkäyttäjille ja s*adistilääkäreille tästäkin!Millä tavalla liioittelemaan? Eikö silloin anneta ennemmin psykoosikamaa jos kuvaa oikein huonoa oloa?
Itselleni löytyi apu nimenomaan psykoosilääkkeestä, ei noita vaivaan tarkoitettuja lääkkeitä saa mutta hyvä näin, päivä väsymys vaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Heräät aamulla vaikka esim klo 6 TÖIHIN. kummasti alkaa illasta tyyliin klo 23 aikaan viimeistään väsyttämään. En nää mikä siinä on niin vaikeeta.
Et ole toisin sanoen vakavaa ja kroonista unettomuutta kokenut.
Vierailija kirjoitti:
En käytä mitään aineita nukkumiseen, en ole narkomaani.
Ja minä käytän lääkkeitä nukkumiseen, enkä ole narkomaani.
Vierailija kirjoitti:
Minua väsytti eilen klo 01. Sain unta klo 05, nukuin nelisen tuntia pätkissä.
Itselleni löytyi apu nimenomaan psykoosilääkkeestä, ei noita vaivaan tarkoitettuja lääkkeitä saa mutta hyvä näin, päivä väsymys vaan haittaa.
Minäkin saan avun neuroleptistä. Varsinaisesta päiväväsymystä ei ole, mutta yöunet ovat pidentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue kuule jotain pitkästyttävää kirjaa ja uni tulee. Päivällä käy kävelyllä ym. On ihme juttu miten joka vaivaan pitää saada lääke, mitään ei itse haluta tehdä oman hyvinvoinnin eteen.
Tämmöset länkyttäjät pitäisi pakottaa tilaan (yliväsymys) jossa ihminen ei pysty
nukkumaan koska on LIIAN väsynyt nukkuakseen ja sanoa sitten että lue sitä kirjaa kun syke on pilvissä ja olo oksettavan huono yliväsymyksen takia.
Tässä tilassa on pakko saada lääkkeillä unta ja pian koska ihminen ei monta vrk
pysy elossa ilman unta. (7vrk tais olla maksimi)
Tai tilaan, jossa et poistuisi koskaan, siis oikeasti koskaan kotoasi, mikäli sinulle ei olisi kirjoitettu näitä lääkkeitä. Elin nimittäin vuosia kotiini kahlehdittuna, kiitos äärimmäisen vaikean paniikkihäiriön, torikammon ja sosiaalisten tilanteiden pelon.
Eikä vaivaan auttaneet tavanomaisesti lääkäreiden näihin sairauksiin kirjoittamat propralit ja masennus/mielialalääkkeet.
Rauhoittavien avulla uskalsin vihdoin hitaasti alkaa laajentamaan elinpiiriäni ja sain jonkinlaisen elämän. Sittemmin olen pystynyt hieman vähentämäänkin näiden lääkkeiden käyttöä. Kokonaan ilman en kuitenkaan pärjää, sitäkin nimittäin kokeilin melko pitkänkin aikaa, mutta hiljalleen aloin jälleen luisua kotini vangiksi ja elämänlaatuni heikkeni dramaattisesti.
Saattaahan näillä lääkkeillä toki olla joitain lieviä haittavaikutuksia tai saattavat aiheuttaa lievähköä riippuvuutta, mutta ne ovat usein minimaalisia hyötyihin nähden. Ainakin omalla kohdallani voi todeta, että mitään elämää ei olisi ilman näitä lääkkeitä. Ne ovat hyvinvointini kannalta yhtä tärkeitä kuin diabeetikolle insuliini.
Itseänikin kyllä harmittaa, että päihdeongelmaisten sekakäyttäjien takia näitä on nykyään niin vaikea saada julkiselta sektorilta ja sen takia joudun maksamaan tuloihini nähden suhteettoman kalliista yksityislääkäreiden käynneistä.
Toisaalta eihän alkoholiakaan ole kielletty kaikilta vain alkoholistien takia, karkkia ei ole kielletty sairaasti ylipainoisten takia tai autoilua muutaman rattihullun kaaharin takia, joten miksi ihmeessä julkisella sektorilla pitää olla niin tolkuttoman nihkeä linja näiden lääkkeiden määräämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue kuule jotain pitkästyttävää kirjaa ja uni tulee. Päivällä käy kävelyllä ym. On ihme juttu miten joka vaivaan pitää saada lääke, mitään ei itse haluta tehdä oman hyvinvoinnin eteen.
Tämmöset länkyttäjät pitäisi pakottaa tilaan (yliväsymys) jossa ihminen ei pysty
nukkumaan koska on LIIAN väsynyt nukkuakseen ja sanoa sitten että lue sitä kirjaa kun syke on pilvissä ja olo oksettavan huono yliväsymyksen takia.
Tässä tilassa on pakko saada lääkkeillä unta ja pian koska ihminen ei monta vrk
pysy elossa ilman unta. (7vrk tais olla maksimi)Olen valvonut 7 vrk useamman kerran, ei ole hauskaa.
Eri
Itse aikoinaan olin "myrkytettynä" Olanzapin lääkkeellä. Lääke muutti minut täydeksi vihannekseksi zompieksi. Se kuitenkin kirjoitettiin unilääkkeenä, joten lääkärin sanaan luottaen en vaivautunut etsimään etukäteen netistä tietoa. Tyhmin teko koskaan. Kun lääke ei auttanu unien saamisessa, eikä oikeastaan missään muussakaan ja puolen vuoden käytön jälkeen jäljellä oli lähinnä ne haittavaikutukset. Lopetin lääkkeen käytön. Tästä alkoikin aikamoinen savotta. Huomasin, etten saa nukuttua ollenkaan. Eli ne vähätkin huonot unet oli poissa.
Tämän jälkeen aloin selvittelemään, että mikä myrkky tuo lääke oikeasti on. Järkytyin kun luin niin suomen kuin englanninkielisistäkin sepustuksista niin vierotusoireista kuin unettomuudestakin, joka joillakuilla oli kestänyt jopa puoli vuotta!
Itse selvisin sikäli säikähdyksellä, että tuo lopettamisen myötä tullut unettomuus kesti "vain" kuukauden. Muut vieroitusoireet vähemmän.
Olen kuitenkin elossa vaikka olin kuukauden verran ylivirkeän nukkumatta. Olo oli kyllä todella ovela. Vaikea edes erottaa mitkä oli varsinaisia vieroitusoireita ja mitkä johtui unettomuudesta.
Samoin päätin, etten koskaan enää luota niin lääkäreihin kuin lääkkeisiinkään.
Lääkkeistä Xanor ja Lyrica rauhoittavat aika hyvin mutta haittapuolena että koukuttuu aika helposti noihin...
Vahva melatoniini auttaa nukkumaan. Esim. 3mg:n reseptillä määrättävä melatoniini on varsin tehokas. Lisäksi luontaistuotekaupoista saatava vahva L-teaniini rauhoittaa myös hyvin.
Mutta kuten joku sanoikin, niin stressin välttäminen ja tasapainoinen elämä ja varmaan riittävästi ulkoilua ja liikuntaa, niin ei tarvita mitään lääkkeitä välttämättä.
Lääkkeet voi auttaa oireisiin mutta eivät poista syytä. Voitko itse tehdä jotain muutoksia elämänrytmiin että uni tulisi? Korkea syke-> beetasalpaaja ensin kokeiluun. Tehokas rentoutus voi auttaa. Oikeasti, haluatko napsia lääkkeitä ikäsi? Kiistatta rauhoittavat vaikuttavat heikentävästi aivojen toimintaan. Satunnainen nukahtamislääkkeiden käyttö tietty ok. Mutta pysyykö se satunnaisena käyttönä?
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeistä Xanor ja Lyrica rauhoittavat aika hyvin mutta haittapuolena että koukuttuu aika helposti noihin...
Vahva melatoniini auttaa nukkumaan. Esim. 3mg:n reseptillä määrättävä melatoniini on varsin tehokas. Lisäksi luontaistuotekaupoista saatava vahva L-teaniini rauhoittaa myös hyvin.
Mutta kuten joku sanoikin, niin stressin välttäminen ja tasapainoinen elämä ja varmaan riittävästi ulkoilua ja liikuntaa, niin ei tarvita mitään lääkkeitä välttämättä.
Lyricaa käytän itsekin, mutta en sitä unettomuuteen käyttäisi - missään tapauksessa.
Ketipinor pienellä annoksella, toimii silloin välttävästi antihistaminin tavoin. Mirtazapin pieneltä annoksella, lisää ruokahalua paljon mutta uni tulee. Valdoxan eli agomelatine, auttaa nukahtamaan, on syy kallis ja edellyttää maksa-arvojen seurantaa.
Diapam, opamix, rivatrill, kaikki pameja joihin tulee toleranssi.
Kaikkien lääkkeiden kanssa se on sen arvoista, jos hyöty ylittää haitat. Melatiinia voi koittaa. Atarax on antihistamini jotta määrätään toisinaan unettomuuteen.
Sopivaa lääke on yksilöllinen. Jos unettomuuden syynä on ahdistuneisuus, voi olla hyvä hoitaa ahdistusta lääkkeillä ja unettomuus hoituu siinä sivussa.
Vanhan polven unilääkkeitä ei enää määrätä. Nukahduslääkkeitä voi käyttää pari viikkoa, samoin kuin pameja.
Voi olla parasta jättää kofeiini kokonaan pois.
Millä tavalla liioittelemaan? Eikö silloin anneta ennemmin psykoosikamaa jos kuvaa oikein huonoa oloa?