Taas kuoli 17-vuotias kuski
Matkustajat loukkaantuivat, kenen kuningasidea tämä oli että lapsille annetaan ajokortti? Ennemmin ikärajaa pitäisi nostaa oikeastaan ihan kaikissa asioissa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008881868.html
Nuori mieskuljettaja, pikkupoika tuo on
Kommentit (15)
Tuo lakiuudistus pitäisi perua. Ja 80-lätkät takaisin autoihin.
Niinpä. Tilastot puhuu sen puolesta, että ei kortteja alle 18-vuotiaille ja myös poliisi on vahvasti sitä mieltä. Mutta väkisin nyt halutaan maantiet täyteen lapsia, joilla ei vielä ole riittävää kypsyyttä ja vastuuntuntoa kuskin hommiin. En ymmärrä, kenen intresseissä tällainen on. Jos ei ole joukkoliikennettä ja vanhemmat ei jaksa kuskata, niin sitten mennään pyörällä, niin kuin aina on tehty. Se kasvattaa kuntoa ja luonnetta. Kovin harvalla 17-vuotiaalla on oikeasti mitään todellista syytä siihen, että pitäisi päästä auton rattiin. Ja se, että jollakin harvalla ehkä on, ei todellakaan ole mikään syy antaa ajokorttioikeus kaikille tuon ikäisille.
Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että en kokenut mitään suurta aikuistumista 17 ja 18 ikävuoden välillä niin, että olisin tehnyt täysi-ikäistyttyäni yhtään sen parempia tai huonompia ratkaisuja. Ikävuodet eivät estäneet minua lähtemästä kaahailemaan auton rattiin, vaan vastuuntunto. En silti jaksa uskoa, että se kasvoi minulle tämän yhden kriittisen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tilastot puhuu sen puolesta, että ei kortteja alle 18-vuotiaille ja myös poliisi on vahvasti sitä mieltä. Mutta väkisin nyt halutaan maantiet täyteen lapsia, joilla ei vielä ole riittävää kypsyyttä ja vastuuntuntoa kuskin hommiin. En ymmärrä, kenen intresseissä tällainen on. Jos ei ole joukkoliikennettä ja vanhemmat ei jaksa kuskata, niin sitten mennään pyörällä, niin kuin aina on tehty. Se kasvattaa kuntoa ja luonnetta. Kovin harvalla 17-vuotiaalla on oikeasti mitään todellista syytä siihen, että pitäisi päästä auton rattiin. Ja se, että jollakin harvalla ehkä on, ei todellakaan ole mikään syy antaa ajokorttioikeus kaikille tuon ikäisille.
Toki peruspalvelut ovat keskittyneempiä kuin meidän nuoruudessamme. Pikkukunnassa saattaa olla vain yksi yläaste ja nolla lukiota, amiksesta puhumattakaan. Ei niihin pyörällä pääse.
Mutta tääkin oli la-iltana pk-seudulla, vaikka miten olisi esim. Kirkkonummen syrjäkyliltä. Sieltä tosin kulkee suorat bussit Espoon kouluihin omien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että en kokenut mitään suurta aikuistumista 17 ja 18 ikävuoden välillä niin, että olisin tehnyt täysi-ikäistyttyäni yhtään sen parempia tai huonompia ratkaisuja. Ikävuodet eivät estäneet minua lähtemästä kaahailemaan auton rattiin, vaan vastuuntunto. En silti jaksa uskoa, että se kasvoi minulle tämän yhden kriittisen vuoden aikana.
No sinä et ehkä sitä itsessäsi huomannut, mutta poliisin mukaan tilastoissa on aivan selvä ero 17- ja 18-vuotioiden kuskien välillä. Ja ainakin omasta pojastani kasvoi tuon vuoden aikana huomattavan paljon järkevämpi ja vastuullisempi tyyppi. Ei pelottanut laskea 18-vuotiasta auton rattiin, mutta vuotta aikaisemmin en olisi sitä halunnut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tilastot puhuu sen puolesta, että ei kortteja alle 18-vuotiaille ja myös poliisi on vahvasti sitä mieltä. Mutta väkisin nyt halutaan maantiet täyteen lapsia, joilla ei vielä ole riittävää kypsyyttä ja vastuuntuntoa kuskin hommiin. En ymmärrä, kenen intresseissä tällainen on. Jos ei ole joukkoliikennettä ja vanhemmat ei jaksa kuskata, niin sitten mennään pyörällä, niin kuin aina on tehty. Se kasvattaa kuntoa ja luonnetta. Kovin harvalla 17-vuotiaalla on oikeasti mitään todellista syytä siihen, että pitäisi päästä auton rattiin. Ja se, että jollakin harvalla ehkä on, ei todellakaan ole mikään syy antaa ajokorttioikeus kaikille tuon ikäisille.
Timo Harakka, haluaa vielä synkemmät tilastot.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008872668.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tilastot puhuu sen puolesta, että ei kortteja alle 18-vuotiaille ja myös poliisi on vahvasti sitä mieltä. Mutta väkisin nyt halutaan maantiet täyteen lapsia, joilla ei vielä ole riittävää kypsyyttä ja vastuuntuntoa kuskin hommiin. En ymmärrä, kenen intresseissä tällainen on. Jos ei ole joukkoliikennettä ja vanhemmat ei jaksa kuskata, niin sitten mennään pyörällä, niin kuin aina on tehty. Se kasvattaa kuntoa ja luonnetta. Kovin harvalla 17-vuotiaalla on oikeasti mitään todellista syytä siihen, että pitäisi päästä auton rattiin. Ja se, että jollakin harvalla ehkä on, ei todellakaan ole mikään syy antaa ajokorttioikeus kaikille tuon ikäisille.
Timo Harakka, haluaa vielä synkemmät tilastot.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008872668.html
”Kun tyypillinen vakava onnettomuus on se, että öisessä ylinopeustilanteessa täyteen pakattu auto törmää, niin nyt nämä tulevat kerta kaikkiaan eliminoitua.”
hyvä sanavalinta toi "eliminoitua"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tilastot puhuu sen puolesta, että ei kortteja alle 18-vuotiaille ja myös poliisi on vahvasti sitä mieltä. Mutta väkisin nyt halutaan maantiet täyteen lapsia, joilla ei vielä ole riittävää kypsyyttä ja vastuuntuntoa kuskin hommiin. En ymmärrä, kenen intresseissä tällainen on. Jos ei ole joukkoliikennettä ja vanhemmat ei jaksa kuskata, niin sitten mennään pyörällä, niin kuin aina on tehty. Se kasvattaa kuntoa ja luonnetta. Kovin harvalla 17-vuotiaalla on oikeasti mitään todellista syytä siihen, että pitäisi päästä auton rattiin. Ja se, että jollakin harvalla ehkä on, ei todellakaan ole mikään syy antaa ajokorttioikeus kaikille tuon ikäisille.
Timo Harakka, haluaa vielä synkemmät tilastot.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008872668.html”Kun tyypillinen vakava onnettomuus on se, että öisessä ylinopeustilanteessa täyteen pakattu auto törmää, niin nyt nämä tulevat kerta kaikkiaan eliminoitua.”
hyvä sanavalinta toi "eliminoitua"
Niin siihen kaavailtuun uudistukseen taisi liittyä se, ettei alaikäinen kortinhaltija saa enää kuskata kuin korkeintaan yhtä ihmistä eikä saisi ajaa öiseen aikaan.
mun mielestä aika monenkin suomalaisen- ikään katsomatta- tavat ja asenteet on aika reikäpäisiä liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tilastot puhuu sen puolesta, että ei kortteja alle 18-vuotiaille ja myös poliisi on vahvasti sitä mieltä. Mutta väkisin nyt halutaan maantiet täyteen lapsia, joilla ei vielä ole riittävää kypsyyttä ja vastuuntuntoa kuskin hommiin. En ymmärrä, kenen intresseissä tällainen on. Jos ei ole joukkoliikennettä ja vanhemmat ei jaksa kuskata, niin sitten mennään pyörällä, niin kuin aina on tehty. Se kasvattaa kuntoa ja luonnetta. Kovin harvalla 17-vuotiaalla on oikeasti mitään todellista syytä siihen, että pitäisi päästä auton rattiin. Ja se, että jollakin harvalla ehkä on, ei todellakaan ole mikään syy antaa ajokorttioikeus kaikille tuon ikäisille.
Timo Harakka, haluaa vielä synkemmät tilastot.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008872668.html”Kun tyypillinen vakava onnettomuus on se, että öisessä ylinopeustilanteessa täyteen pakattu auto törmää, niin nyt nämä tulevat kerta kaikkiaan eliminoitua.”
hyvä sanavalinta toi "eliminoitua"
Niin siihen kaavailtuun uudistukseen taisi liittyä se, ettei alaikäinen kortinhaltija saa enää kuskata kuin korkeintaan yhtä ihmistä eikä saisi ajaa öiseen aikaan.
Ja tätä määräystähän ne kiltisti toki tottelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tilastot puhuu sen puolesta, että ei kortteja alle 18-vuotiaille ja myös poliisi on vahvasti sitä mieltä. Mutta väkisin nyt halutaan maantiet täyteen lapsia, joilla ei vielä ole riittävää kypsyyttä ja vastuuntuntoa kuskin hommiin. En ymmärrä, kenen intresseissä tällainen on. Jos ei ole joukkoliikennettä ja vanhemmat ei jaksa kuskata, niin sitten mennään pyörällä, niin kuin aina on tehty. Se kasvattaa kuntoa ja luonnetta. Kovin harvalla 17-vuotiaalla on oikeasti mitään todellista syytä siihen, että pitäisi päästä auton rattiin. Ja se, että jollakin harvalla ehkä on, ei todellakaan ole mikään syy antaa ajokorttioikeus kaikille tuon ikäisille.
Timo Harakka, haluaa vielä synkemmät tilastot.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008872668.html”Kun tyypillinen vakava onnettomuus on se, että öisessä ylinopeustilanteessa täyteen pakattu auto törmää, niin nyt nämä tulevat kerta kaikkiaan eliminoitua.”
hyvä sanavalinta toi "eliminoitua"
Niin siihen kaavailtuun uudistukseen taisi liittyä se, ettei alaikäinen kortinhaltija saa enää kuskata kuin korkeintaan yhtä ihmistä eikä saisi ajaa öiseen aikaan.
Ja tätä määräystähän ne kiltisti toki tottelevat.
No joo, mutta tähän toki siinä viitattiin tuolla eliminointikommentilla.
Ajeleehan nykyäänkin kortittomat (esim. alaikäiset ja korttinsa menettäneet aikuiset) tuolla, ja aina välillä näitä jää kiinnikin, osa ties kuinka monetta kertaa. Mutta näistä on sitten omat seurauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hieno uutinen.
Jep, luonnonvalinta toimii.
Oli varmaan jostain kauempaa. Kauniaisissa ei ole MITÄÄN syytä antaa lapsille ajokorttia. Julkisilla pääsee mihin tahansa.