Miten kalalokilla on niin tarkka kasvomuisti kun olen antanut niille ruokaa eikä hyökkää minun kimppuun puolustaessaan poikasiaan?
Olen antanut tälle lokkipariskunnalle ruokaa päivittäin niin eivät hyökkää minun kimppuun vaikka menisin parin metrin päähän poikasista. Lokit kun näkee minut niin tulevat iloisina heti viereen. Miten ne voi tunnistaa minut naamasta vaikka laittaisin lippalakkia, aurinkolasia ja eri vaatteita päälle?
Kommentit (22)
Kaikki linnut muistaa alkaen punarinnasta. Ne ei pelkää edes koiria.
Jos ne ei tunnistakaan naamasta vaan hajusta.
Mulla on kanssa olleet "omat" kalalokit jo useita vuosia. Äärettömän älykkäitä lintuja, joskin välillä havaittavissa lievää, mutta onneksi ohimenevää, degeneraatiota.
Vierailija kirjoitti:
Kaukaa näkevät minut niin lentävät viereen, ei se mistään hajusta johdu.
Mun pihapiirissä on varis, joka tulee ihan viereen on kyllä ihana otus😊
Vierailija kirjoitti:
Suomessa esiintyvä varisviha on kyllä merkillistä, vaakut on tosi nastoja tyypejä. Älykkäitä selviytyjiä, todellisia suomalaisia,
Koska linnut on dinosaurusten jälkeläisiä.
Kotka tunnistaa kouluttajansa isolta urheilustadionilta, kun kouluttaja on siellä jossain 50 000 ihmisen joukossa. Niillä on sellainen zoomaava näkö, joka suurentaa kaukaakin pienen kohteen.
Vierailija kirjoitti:
On mullakin kesyjä variksia jotka tulevat joka päivä kävelylenkin varrella viereen, odottavat puussa ja sitten kun näkevät niin liitävät viereen maahan, mutta varikset ovat tunnetusti älykkäitä niin en pidä sitä ihmeenä kun oppivat luottamaan tiettyyn ihmiseen mutta kalalokki eri juttu tuossa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa esiintyvä varisviha on kyllä merkillistä, vaakut on tosi nastoja tyypejä. Älykkäitä selviytyjiä, todellisia suomalaisia,
Korpit ja varislinnut ovat todella älykkäitä. Mutta älykkäimpiä taitavat olla papukaijat.
Katsoin kerran videon, jossa laatikon sisään oli piilotettu herkku. Laatikko oli suljettu 8 erilaisella lukolla, jotka piti avata juuri tietyssä järjestyksessä että laatikko aukeaa. Lintu avasi sen nopeasti kertaakaan erehtymättä. Itse olisin vieläkin ahertamassa laatikon kimpussa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta nauroin ehkä ääneen tälle kommentille.
Eläimet joiden hajuaisti on kehittynyt pitkälle omaavat myös komean nokan joka on puolet naamasta. Hyvänä esimerkkinä canis-sukuiset elukat kuten koira, kettu ja susi. Nämäkin silti käyttävät näköään tunnistaakseen paikkoja, esineitä ja muita otuksia.
Linnuilla on paljonkin aisteja joita ihmisellä ei ole, mutta ei ne sentään haistele sieltä tuulen päältä että tuossa tuoksuu nyt Riitta-Marja.
AP: Olet onnekas kun olet lintujen suosiossa. Ne todella muistavat elinikänsä ihmiset jotka ovat "hyviksiä". Toki tunnistavat myös pahantekijät eivätkä heitäkään unohda. Turhaan haukutaan typeryksiä linnunaivoiksi, linnut kun ovat ainakin tietyissä lajeissa mitä nokkelimpia.
Isoisälläni oli tapana jättää kalan totkut laiturinnokkaan lintujen syötäväksi. Yksi tiira ihastui häneen niin että seurasi aina mukana, oli antaa ruokaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta nauroin ehkä ääneen tälle kommentille.
Eläimet joiden hajuaisti on kehittynyt pitkälle omaavat myös komean nokan joka on puolet naamasta. Hyvänä esimerkkinä canis-sukuiset elukat kuten koira, kettu ja susi. Nämäkin silti käyttävät näköään tunnistaakseen paikkoja, esineitä ja muita otuksia.
Linnuilla on paljonkin aisteja joita ihmisellä ei ole, mutta ei ne sentään haistele sieltä tuulen päältä että tuossa tuoksuu nyt Riitta-Marja.
AP: Olet onnekas kun olet lintujen suosiossa. Ne todella muistavat elinikänsä ihmiset jotka ovat "hyviksiä". Toki tunnistavat myös pahantekijät eivätkä heitäkään unohda. Turhaan haukutaan typeryksiä linnunaivoiksi, linnut kun ovat ainakin tietyissä lajeissa mitä nokkelimpia.
Isoisälläni oli tapana jättää kalan totkut laiturinnokkaan lintujen syötäväksi. Yksi tiira ihastui häneen niin että seurasi aina mukana, oli antaa ruokaa tai ei.
Samat kalalokit ovat pesineet jo monena vuotena samassa paikassa. Lähtevät talveksi etelään ja palaavat aina samaan paikkaan keväällä ja muistavat minut. -ap
Huutonaurua, aina huvittaa miten yksinkertaisina palikat pitää eläimiä.. eiköhän se kuule aisti jotain ihan muuta kuin "muistele kasvojasi kasvomuistillaan".
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua, aina huvittaa miten yksinkertaisina palikat pitää eläimiä.. eiköhän se kuule aisti jotain ihan muuta kuin "muistele kasvojasi kasvomuistillaan".
Ootko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain?
Vierailija kirjoitti:
Kasvomuistista en osaa sanoa, mutta linnut tunnistavat kyllä yksittäiset ihmiset. Vaikea sanoa mekanismista kun sitä on niin vähän tutkittu, mutta voisin kuvitella että ulkonäöllä on ainakin jotain tekoa tuossa tunnistamisessa.
Mun isä pelasti pikkupoikana pesästä pudonneen variksenpoikasen. Se varis kiintyi isään ja matkusti aamuisin pyörän kyydissä isän ajaessa kouluun.
Yöt varis vietti lähimetsässä ja kuullessaan aamuisin isän kutsun tuli aina luokse. 😄😃
mulla on pihapiirissä oma orava. Se vihaa naapurin robottiruohonleikkuria. Kertoi mulle, että älä ikinä IKINÄ luota robotteihin. Siksi en luota Sanna Mariniinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä pelasti pikkupoikana pesästä pudonneen variksenpoikasen. Se varis kiintyi isään ja matkusti aamuisin pyörän kyydissä isän ajaessa kouluun.
Yöt varis vietti lähimetsässä ja kuullessaan aamuisin isän kutsun tuli aina luokse. 😄😃
Ihana vaakku! Olis komeeta ajella pyörällä variksen kanssa. Vähän kuin satujen merirosvot papukaijoineen, mutta siistimmän näköinen lintu.
Mehiläinenkin muistaa kasvot. pelastin yhden sokerivedellä. Tuli roskia viedessä lenteleen naaman edessä.