Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka katuvat tutkintoaan?

Vierailija
11.06.2022 |

Nyt se on virallisesti ohi. FM paperit kourassa. Vau! Pitäisikö oikein juhlia tätä tragikomediaa. 6 vuotta aikaa hukkaan, yli 30 tonnia opintolainaa, ei yhtään työpaikkaa näkösällä alalta, joka ei lopulta kiinnostanut pätkääkään ekan vuoden jälkeen, mutta tein tutkinnon loppuun, koska "kannataahan se käydä loppuun, kun on kerta aloitettukin". Kylläpä kannatti.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun myös. Hain lukion jälkeen yliopistoon, enkä päässyt ekalla yrittämällä joten menin välivuoden jälkeen AMK:iin lukemaan liiketaloutta kun en muutakaan keksinyt. Kävin myöhemmin KTM:än vaikka ala ei oikeastaan kiinnostanut yhtään. Olen sittemmin siirtynyt ohjelmistokehittäjäksi ja töitä on onneksi hyvin ja hyvällä palkalla, mutta harmittaa etten hakenut yliopistoon uudestaan ja käynyt esim. valmennuskurssia. Kyseessä ei ollut oikis, lääkis, tms. ja olen aika varma että olisin lopulta päässyt sisään jos olisin yrittänyt tosissani sen sijaan että hukkasin vuosia opiskelemalla jotain, mikä ei kiinnostanut pätkääkään. Toisaalta aika moni taitaa katua nuorena tehtyjä valintoja.

Opiskelitko siis jotain lisää ohjelmistokehittäjäksi päästäksesi, vai pääsitkö noihin hommiin tradenomitutkinnolla? Vai mitä tarkoitat että hukkasit vuosia?

Vierailija
62/65 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaduttaa! Opiskelin lähihoitajaksi, mutta olisi pitänyt jättää tekemättä. Raskasta työtä huonolla palkalla. Mieluummin sitä olisi työtön, mutta taitaa olla mahdotonta, kun työkkäri pakottaa töihin tai tuet lähtee. Vasta 4 vuotta lähihoitajan hommia takana ja olen aivan loppu.

Ai jaa..mä arvon tässä nyt opiskelisinko lähihoitajaksi suuntautumisena lapset ja nuoret vai suoraan lastenohjaajaksi, puolensa kummassakin.

Lasten kanssa työskentely varmaan vähemmän raskasta kuin vanhusten parissa, joten mikäs siinä jos kiinnostaa. Päiväkodissa työvuorot on pelkkiä arkiaamuja, joten palkka melko huono. Itse tykkään tehdä viikonloppuja. Tällä hetkellä olen töissä kotihoidossa kaupungilla ja peruspalkka 2345e. Lisien kanssa noin 2800e. Lastenhoitajan peruspalkka 2227e eikä lisiä tule, mutta toki työ kevyempää joten se kompensoi.

Olen opiskellut lastenohjaajaksi, mutta en ole tehnyt virallisesti niitä töitä päivääkään, mutta kyllä siltä alalta löytyy myös kolmivuorotyötä. Isoimmissa kaupungeissa on vuoropäiväkoteja vuorotyötä tekevien lapsille. Omasta opiskeluryhmästäni useampi on päätynyt vuorotyöhön päiväkotiin. Ainakin vielä muutamia vuosia sitten lapsiin ja nuoriin suuntautuneita lähihoitajia pidettiin pätevämpinä työntekijöinä kuin kolme vuotta lapsiin perehtyneitä lastenohjaajia. Toivottavasti tuo epäkohta on korjaantunut tai vähintäänkin korjaantumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite opiskelin rakennusalaa amkissa ja 6v työkokemuksen jälkeen liksa 3300e/kk. Ois voinut mennä it-alalle ja tienata nyt sen 6000e/kk sekä helpompi ryhtyä yrittäjäksi ja pienemmät riskit. Sama mitä siltä ruudulta kattoo, paitsi että toiset numerot toisessa paikkaa tekee enemmän rahaa.

Minä olen it-alalta: tuohon 6000e/kk saat kyllä tehdä todella pitkää päivää / opiskella omatoimisesti illat ja viikonloput. Tai sitten pitää olla joku erikoisala, minkä osaajat ovat harvassa ("sivuaineen opinnot").

Viimeinen palkka oli 3000e, siitä jos extrapoloisi, niin palkka olisi nyt juuri tuon 6k. 

Eipä sitä rakennesuunnittelussakaan mitään lyhkäsiä päiviä ole. Pisin työpäivä on 36h ja vasta viime viikolla oli 24h työpuristus.

Vierailija
64/65 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin valkolakki kirjoitti:

Minuakin harmitti kun tutkin lehmän peräsuolta siihen asti kun sonta lähetys tuli pälleni.

Oliko suu auki?

Vierailija
65/65 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadun myös. Hain lukion jälkeen yliopistoon, enkä päässyt ekalla yrittämällä joten menin välivuoden jälkeen AMK:iin lukemaan liiketaloutta kun en muutakaan keksinyt. Kävin myöhemmin KTM:än vaikka ala ei oikeastaan kiinnostanut yhtään. Olen sittemmin siirtynyt ohjelmistokehittäjäksi ja töitä on onneksi hyvin ja hyvällä palkalla, mutta harmittaa etten hakenut yliopistoon uudestaan ja käynyt esim. valmennuskurssia. Kyseessä ei ollut oikis, lääkis, tms. ja olen aika varma että olisin lopulta päässyt sisään jos olisin yrittänyt tosissani sen sijaan että hukkasin vuosia opiskelemalla jotain, mikä ei kiinnostanut pätkääkään. Toisaalta aika moni taitaa katua nuorena tehtyjä valintoja.

Opiskelitko siis jotain lisää ohjelmistokehittäjäksi päästäksesi, vai pääsitkö noihin hommiin tradenomitutkinnolla? Vai mitä tarkoitat että hukkasit vuosia?

Kävin 3kk mittaisen fullstack-koodauskurssin ja opiskelen itseasiassa nyt töiden ohella IT-tradenomiksi. :D Tuntuu että meni vuosia hukkaan noissa liiketalouden opinnoissa, koska ala ei aidosti kiinnostanut ja tuntuu etten vieläkään tiedä mistään mitään. Tosin sain niiden kautta myös sen alan työkokemusta että siinä mielessä ei ihan täysin hukkaan mennyt kuitenkaan. Mutta ala mitä alunperin hain opiskelemaan oli oikeasti kiinnostava ja nyt vuosien jälkeen on alkanut harmittamaan, etten hakenut useampaan kertaan.