Miksi niin monen kesämökki on työleiri?
Miten ihmiset saa mökistään työleirin? Omalla mökillä suurin työ on pilkkoa pari pesällistä puita takkaan, saunaan ja nuotioon. Muita pieniä hommia on silloin tällöin. kuten puuceen tyhjennys. Ei mene kuin maksimissaan tunti päivässä, ehkä kaks jos laskee ruuanlaiton. Jotkut hutkii aamusta iltaan niitä klapeja jo valmiiksi täpötäyteen liiteriin? Naurettavin trendi ikinä on se, että joillakin on nurmikko mökillä. Minkä ihmeen takia? Rumakin kuin mikä keskellä luonnonkaunista metsää.
Kommentit (42)
Mä olen asunut lapsuuteni Hgin keskustassa ja nyt aikuisena hommattiin hirsimökki. Olen tosi yllättynyt miten paljon mökillä olosta tykkään! Lisäksi olen sellainen fitness-lady, joka tykkää nykyään hakata halkoja jopa enemmän kuin mennä salille 😁 Törkeän hyvää liikuntaa raittiissa ilmassa.
Ylläpitotöitä on jonkun verran, koska paikoista täytyy pitää huolta. Mutta kun pitää paikat siistinä, myös ylläpito ja huolto on helpompaa. Me myös mökkeilemme aika paljon, joten kokonaisajasta nämä hommat eivät vie niin paljoa. Se olisi kurjempaa, jos ehtisi mökille vain satunnaisesti ja kaiken sen vähän ajan joutuisi käyttämään huoltohommiin.
Puutöistä sen verran, että mekin olemme tehneet niitä paljon, mutta ei huvin vuoksi vaan siksi, että pihassa on vain aivan liikaa puita. 😊
Joo on nähty kun siellä alkoholisoituu ihmiset ja ei oo kellään kivaa suomalaiset vaan ryyppää siellä mökeillänsä ja hienosti esittelee että on niin mahtavaa todellisuudessa on vaan näkkileipää ja koskenkorvaa
Kenenkään mökki ei ole mikään "työleiri". Se, tekeekö siellä mökillään jotain vai eikö tee, on ihan oma valinta. Ja ne, jotka valitsevat tehdä mökillään jotain, eivät pidä sitä tekemistä minään pakkotyönä. On tullut naurettua näitä työleiriväitteitä kyllä monet kerrat. Itse olen mieheni kanssa halunnut kohentaa mökkiä ja sen pihaa. Se on ollut ilo, eikä taakka. Jos joku ei halua mökillä kuin maata ja katsoa rikkaruohojen kasvamista, niin ei tarvi haukkua pakkotyöläisiksi niitä, jotka ei jaksa vaan löhötä siellä tai luovuttaa rikkaruohoille pihaansa. Puutarhanhoito on ihan tunnettu harrastus nääs.
Me itse asiassa teemme siitä työleirin, koska muuten vain makaisimme ja katsoisimme netflixiä. Eli tämä liikunta on vanhuuden pelastus.
Nurmikko on ja robotti. Mutta onhan tuota trimmattavaa maailman tappiin asti.
Ihmetellyt samaa, mulla mökki on tasokkaampi kuin mun pää asunto, okt VM 2024
Hyödyksi olo ja suorittaminen ovat kasvaneet 2000-luvulla aiempaan nähden. On vaikea vain olla tai edes vain nautiskella, vaan pitää olla joku hyöty ja ihanteellisesti tehokkaasti vielä.
Äärimmillään (omassakin tuttavapiirissä) lomamatkatkin ovat jatkuvaa aktiivisuutta ja tehokkuutta löhöilyn ja rauhallisuuden sijaan, jopa uupumukseen saakka.
Arvomaailmamme on muuttunut tähän suuntaan.
Hyvän ihmisen malliin kuuluu aktiivisuus, sellaista sanomaa medioista aika paljon tulee.
Filosofointi, ajattelu, taiteilu, rentoutuminen, elostelu, mässäily, nautiskelu, "sikailu" - kaikista näistä on tullut hyvän ihmisen katvealuetta. Siis asioita, joita joko ei tehdä, tai joita on ainakin isompi riski tehdä. Turvallisinta olemista ja tekemistä on vastaavasti ahkera hyötytekeminen.
Me muutettiin pysyvästi mökille, eli meillä nuo aloituksessa mainitut on normaalia arkea. Plus vesien kanto.
Ne puut tosin tehdään vajaan vain kerran vuodessa. Sen jälkeen sieltä vaan haetaan puita, ei tarvitse pilkkoa enää.
No jos mökki on eakennettu vaikka 60-luvulla, siellä on aina jotain remppaa tehtävänä.
Meillä mökki on 120v vanha hirsitalo. Nuorempana olikin intoa ja halua tehdä jatkuvaa kunnostusta mitä tuon ikäinen talo vaatii. Nyt ei enää jaksa mutta on huonot ajat myydäkään.
Kai se tulee erilaisista lomakäsityksistä, kun kesäsuorittajat ja chillaajat joutuu syystä tai toisesta samalle mökille.
Onhan siinä tietty ero että onko leirillä työläisenä vai leirin komentajana.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Toisilla on mökkitontti ryteikköä ja toiset yrittää pitää puutarhaa. Siinähän se ero on.
Orgaaninen puutarha on hyvä vaihtoehto.
Mökki oli asuntona aiemmin, osa maatilaa. Olivat puutarhaihmisiä. Poikansa asui siellä sitten. Repi istutukset tontin reunaan. Kasvit villiintyivät. Puutarhaan kasvoi koivua yms.
Vähän muokkaamalla saatiin luonnonmukainen puistomainen pihapiiri.
1970-luvun alussa rakennettu mökki kaipaisi jo perusteellista peruskorjausta ja pintojen kunnossapito on siksi paahteisella paikalla jatkuvaa, kun ei siellä kuitenkaan viikkoja olla kerralla, vaan tehdään aina päällimmäisiä pois alta. Terasseja on öljyttäväksi kymmeniä neliöitä.
Kun saunan kiuasta lämmitetään parikin kertaa päivässä ja takassa palaa kylmillä säillä melkein ikuinen tuli, ei siinä pari korillista puita riitä mihinkään eikä niitä sillä hetkellä pilkota. Puuprojekti on aika pitkä, kun aloitetaan klapien teko kaatamalla pystymetsää. Kun nyt kaadetaan, on vuoden pääsyä kuivia saunapuita.
Ei se ruokakaan ole ihan napsusta valmista eikä saarimökille tilailla pitsalähettiä.
Mutta koskaan en ole mökillä vielä kyllästynyt!
Vierailija kirjoitti:
En omistanut mökiä koskaan,enkä riesaksi toisten mökeille menen! Lukenut ita lehti. Hyvä pitää nurmi ja leikata lyhyeksi se. Niin pitää kärmeet ymm.loitolla piha alue.Mitäs viellä.Jos mökin seinät lautaa ja maali. Ne on joka kevät tarkistetava ja maalia sudittava jos jostain se alkanut lähteä. Jos takka tarkistetava piipun ja takan tila.Kuin se nokisutari käymän joka kesä mökillä,Puita on ihan hyvä pilkkoa liiteriin,jos niitä on?.Tulee hauista. Mikään märkä puu kun ei sauna tai takka pala. Joko tilaat klapit ja liiterin tai jos omat puun rungot, teet klapit ja liiteriin kuivuu.Siivota pitää mökiläkin,kukaan ei paskassa elä.
Kiitos nauruista😄😄
Ainoa oikea mökkeily on että hakataan ne veen halot ym.on naurettavaa pistää kännykällä kiuas lämpiämään ja kaikki kiva toimii sähköllä, se ei ole mökki vaan luksushuvila jenkki paska tyyliin.Katsos kuntoilu on hyväksi myöskin mökillä.
Toisille se mökkityö on terapiaa ja vaihtelua kerrostalon "puuhattomuudelle". Ja ainakin oma luonne sellanen etten jaksa määräänsä enempää pelkkää oleilua.