Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kuukautiskivut, sattuu katsoa tuota meininkiä :(

Vierailija
10.06.2022 |

13v tyttö makaa sohvalla ja valittaa. Annoin Buranaa. Se on kamalaa miten noin nuori tyttö joutuu kärsimään tuollaisesta. Muiden tytöillä samaa? :(

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
62/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kyseessä ei ole kohdunkaulan

Syöpä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pystyt katsomaan sivusta.

Vierailija
64/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkitys pitää aloittaa ennen kipujen alkamista. Muuten sitä kipua on vaikea saada alas. Sen jälkeen buranaa ja Panadollia 3 tunnin välein ja jatketaan siihen asti, kunnes on tarpeeksi vanha hakemaan e-pillerit.

Muuten oikein, mutta annostukset ylittyvät liian nopeasti jos ottaa noin usein, etenkin noin nuorelle ei voi syöttää lääkkeitä kuten aikuiselle. 6h väliä vähintään ja jos lääkkeet ei pidä sitä aikaa niin sitten pitää mennä lääkäriin ja saada reseptillä vahvemmat.

Ei mitään omia välejä, vaan pakkauksen ohjeen mukaan.

Vierailija
65/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus Clotamille kuukautiskipujen hoitoon!

Vierailija
66/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon lääkkeet ja kunnon annoksella. Burana ihan ok kunhan ottaa kipupäivinä sen suositellut maksimiannoksen ja heti kun kipu vähän alkaa. Jos se ei auta tarpeeksi, reseptivapaasti saa Pronaxenia joka on tehokkaampi ja pitkävaikutteisempi ja vähentää myös vuotoa.

Jos nämä ei auta, yhdistelmäehkäisypillerit voi ottaa käyttöön vaikkei olisi ehkäisytarvetta kivun estoksi. Niitähän voi myös syödä monta laattaa peräjälkeen niin että kuukautiset tulee hyvin harvoin. Joka tapauksessa jos maksimiannos noita tehokkaimpia käsikauppalääkkeitä ei auta niin lääkäriin, sieltä saa joko ne e-pillerit tai muuta hoitoa sen muukaan mitä tutkimus osoittaa.

Missään nimessä ei ole tarkoitus vaan kärsiä, eikä syytä esm. välttää kunnon lääkitystä.

Pronaxen on hyvä.

Minipilleritkin vaihtoehto, voivat poistaa kuukautiset kokonaan.

Vierailija
67/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kuukautiskipuihin olemassa lääkettä mikä ei ole kolmiolääke eikä missään muodossa oleva hormonivalmiste?

Caprilon vähentää vuotoa ja ainakin itsellä myös kivut loppuu samalla kuin vuotokin

Ei ongelmana ole runsas vuoto vaan kivut. Onko Caprilon hormonilääke?

Vierailija
68/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat tuuppaavat lapset täyteen lääkkeitä sen sijaan, että selvittäisivät, onko kivun taustalla esim. kasvain tai jotain muuta, minkä voisi hoitaa ilman lääkitystäkin. Jotenkin en yhtään ihmettele, että mielenterveyslääkkeidenkin käyttö on niin yleistä. Perustunee myös tähän samaan käsitykseen, että syitä ei kannata tutkia, vaan tärkeintä on vetää mahdollisimman paljon lääkkeitä. 

Kasvaimet syynä on erittäin harvinaisia, kun kyseessä teini-ikäinen tyttö jolla ei muita oireita kuin kipu juuri ennen vuotoa / ekoina vuotopäivinä. Endometrioosia sen sijaan on jonkun verran. Mutta aika usein ei edes mitään enempiä tutkimuksia nuorelle tehdä, määrätään vaan ne kipulääkkeet tai e-pilleri. 

Vierailija
69/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijjaa, harmi

Vierailija
70/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole mikään hormoonia sisältävä ehkäisyvalmiste?

Vierailija
71/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on suvussa endometrioosia, ap?

Vierailija
72/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole mikään hormoonia sisältävä ehkäisyvalmiste?

Se on kipulääke.

Vierailija
73/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkitys pitää aloittaa ennen kipujen alkamista. Muuten sitä kipua on vaikea saada alas. Sen jälkeen buranaa ja Panadollia 3 tunnin välein ja jatketaan siihen asti, kunnes on tarpeeksi vanha hakemaan e-pillerit.

Muuten oikein, mutta annostukset ylittyvät liian nopeasti jos ottaa noin usein, etenkin noin nuorelle ei voi syöttää lääkkeitä kuten aikuiselle. 6h väliä vähintään ja jos lääkkeet ei pidä sitä aikaa niin sitten pitää mennä lääkäriin ja saada reseptillä vahvemmat.

Nuoret itse asiassa kestää noita lääkkeitä paremmin kuin aikuiset. Mutta käsikauppalääkkeitä käytettäessä kannattaa noudattaa pakkausselosteen ohjeita eikä sooloilla. 

Kumma ilmiö tämäkin, että kipulääkkeitä pihdataan ja laitetaan nuoria vaan kärsimään, vaikka on erittäin epätodennäköistä että mitään haittaa tulee kipulääkkeenn kunnon annnoksesta (pakkauksessa kuvattu maksimiannnos). Ja jos tulee haittoja ne on tyyliin vatsaärsytystä joka ei ole vaarallista.

Vierailija
74/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis AP:n lapsi on toimintakyvytön, AP:ta sattuu katsoa lapsen kipua ja AP kokee tämän sen verran mieltään vaivaavaksi asiaksi, että tekee siitä aloituksen vauvapalstalle, mutta ei kuitenkaan näe syytä alkaa sen kummemmin selvittämään mistä kipu johtuu ja voisiko sille tehdä jotain?

???

?????

Vierailija
75/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on suvussa endometrioosia, ap?

Siskollani on. Mutta kaikilla muilla suvun naisilla on ollut aina runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja pelkkä side / tamponi ei auta. Tietääkseni kenelläkään muilla ei ole, kuin siskollani.

Ap

Vierailija
76/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana ei mulla koskaan auttanut yhtään mitään menkkakipuihin. Sain jo 14v naprokseenireseptin koulun terveydenhoitajan kautta. Sama lääke auttaa myös migreeniin.

Jopa parasetamoli on parempi vaihtoehto, ainakin mulla. Mutta siis burana on aina ollut mulle aika hyödytön menkkakipuihin.

Vierailija
77/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis neuvottiin aina aloittamaan etukäteen.

Lisäksi: täytä pieni limsapullo mahdollsimman (ei liia kuumalla vedellä mitä hanasta tulee. Sen kanssa peiton alla kun köllöttää niin siitäkin iso apu.

T. 80

Vierailija
78/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja siis neuvottiin aina aloittamaan etukäteen.

Lisäksi: täytä pieni limsapullo mahdollsimman (ei liia kuumalla vedellä mitä hanasta tulee. Sen kanssa peiton alla kun köllöttää niin siitäkin iso apu.

T. 80

/ muovinen vesipullo

- asiantuntija!

Vierailija
79/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burana ei mulla koskaan auttanut yhtään mitään menkkakipuihin. Sain jo 14v naprokseenireseptin koulun terveydenhoitajan kautta. Sama lääke auttaa myös migreeniin.

Jopa parasetamoli on parempi vaihtoehto, ainakin mulla. Mutta siis burana on aina ollut mulle aika hyödytön menkkakipuihin.

Mulla taas burana muutti kaiken. Olin kuin taivaassa kun buranasta tuli käsikauppalääke ja ekan buranan syötyäni kipu pyyhkiytyi reilun puolen tunnin kuluttua pois. En uskonut että mikään lääke auttaa eikä minulle koskaanmäärätty ibuprofeenia.

Vierailija
80/141 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin buranaa. Sitten panadolia, koska sitä saa ottaa yhtä aikaa. Lopuksi vielä lämpöhaude vatsalle.

Tuo kombo oli ainoa mikä tepsi itsellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi