Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kalevalaa lukeneita ja siihen uskovia paikalla?

Vierailija
10.06.2022 |

Mikä on parasta?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen uskovia???

Vierailija
2/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Kalevalaan uskotaan?

Kalevalahan on Lönnrotin keräämä ja raskaasti muokkaama tarinakokoelma.

Olen sen inttiaikana läpi lukenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen. Luen näitä kaikkia myyttisiä eepoksia "ristiin" ja vertailen mm. maailman syntytarinoita ja vedenpaisumukseen liittyviä seikkoja. Kaikilla näillä, myös raamatulla ja erityisesti sen vanhalla puolella, on suora yhteys ihmiskunnan kollektiiviseen muistiin ja tämä antaa vastauksen tarinoiden samankaltaisuuteen.

Vierailija
4/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se on TÄYTTÄ SATUA

Vierailija
5/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap se on TÄYTTÄ SATUA

Sokealle kaikki on pimeää ja kuurolle äänetöntä.

Vierailija
6/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa on vahvasti käsitelty vielä nykyaikana esillä olevia asioita. Naisen huono asema, metoo, hyväksikäyttö ja ahneus esim. ovat näitä. Väinämöinenhän on kuvottavin setämies ikinä ja tuon ajan persu, mutta kuvastaa hyvin myös nykyajan tiettyä miestyyppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Miten Kalevalaan uskotaan?

Kalevalahan on Lönnrotin keräämä ja raskaasti muokkaama tarinakokoelma.

Olen sen inttiaikana läpi lukenut.

No varmaan samalla tavalla kuin vaikkapa Raamattuun.

Vierailija
8/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien suomalaisten nimet on Kalevalassa mainittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Miten Kalevalaan uskotaan?

Kalevalahan on Lönnrotin keräämä ja raskaasti muokkaama tarinakokoelma.

Olen sen inttiaikana läpi lukenut.

No varmaan samalla tavalla kuin vaikkapa Raamattuun.

Ai niinkuin henkilökohtainen usko Väinämöiseen? Aika harvassa taitaa olla sen sortin hihhulit.

Vierailija
10/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väinämöinen on jo ensisanojen mukaan vanha ja viisas mies. Kuvottava nuoria kauniita naisia himoitsema ja alistava äijä tuo oikeasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoksen loppu on sitä paitsi täysin irrallinen muusta teoksesta. Se sijoittuu täysin toiseen aikaan ja kertoo toista tarinaa.

Vierailija
12/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoksen loppu on sitä paitsi täysin irrallinen muusta teoksesta. Se sijoittuu täysin toiseen aikaan ja kertoo toista tarinaa.

Tämä loppu Wäinämöisen paluuseen liittyen on täysin yhdenmukainen raamatun kertomukseen Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Samasta asiasta puhutaan, tätä eivät "uskovaiset" suostu ymmärtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väinämöinen on jo ensisanojen mukaan vanha ja viisas mies. Kuvottava nuoria kauniita naisia himoitsema ja alistava äijä tuo oikeasti on.

"... lapsen tieto, vaimon muisti, vaan ei partasuun urohon..."

Vierailija
14/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoksen loppu on sitä paitsi täysin irrallinen muusta teoksesta. Se sijoittuu täysin toiseen aikaan ja kertoo toista tarinaa.

Tämä loppu Wäinämöisen paluuseen liittyen on täysin yhdenmukainen raamatun kertomukseen Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Samasta asiasta puhutaan, tätä eivät "uskovaiset" suostu ymmärtämään.

Mutta en ymmärrä, miten tämä marjasta raskaaksi tullut nainen Tuulikki/Kyllikki, mikä nyt olikaan liittyy tarinaan. Oliko tämä siittäjämarja siis muka Väinämöinen ja tämä syntynyt lapsi Väinämöisen biologinen lapsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokealle kaikki on pimeää ja kuurolle äänetöntä.

Ja ap:lle kaikki mitä paperille laitetaan on totta (ilman lääkitystä)

Vierailija
16/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoksen loppu on sitä paitsi täysin irrallinen muusta teoksesta. Se sijoittuu täysin toiseen aikaan ja kertoo toista tarinaa.

Tämä loppu Wäinämöisen paluuseen liittyen on täysin yhdenmukainen raamatun kertomukseen Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Samasta asiasta puhutaan, tätä eivät "uskovaiset" suostu ymmärtämään.

Mutta en ymmärrä, miten tämä marjasta raskaaksi tullut nainen Tuulikki/Kyllikki, mikä nyt olikaan liittyy tarinaan. Oliko tämä siittäjämarja siis muka Väinämöinen ja tämä syntynyt lapsi Väinämöisen biologinen lapsi?

Oletko ajatellut yhtymäkohtaa Marian raskauteen ja Jeesukseen? Täysin yhdenmukainen. Neitseellinen syntymä, isä ei- lihallinen.

Vierailija
17/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoksen loppu on sitä paitsi täysin irrallinen muusta teoksesta. Se sijoittuu täysin toiseen aikaan ja kertoo toista tarinaa.

Tämä loppu Wäinämöisen paluuseen liittyen on täysin yhdenmukainen raamatun kertomukseen Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Samasta asiasta puhutaan, tätä eivät "uskovaiset" suostu ymmärtämään.

Mutta en ymmärrä, miten tämä marjasta raskaaksi tullut nainen Tuulikki/Kyllikki, mikä nyt olikaan liittyy tarinaan. Oliko tämä siittäjämarja siis muka Väinämöinen ja tämä syntynyt lapsi Väinämöisen biologinen lapsi?

Oletko ajatellut yhtymäkohtaa Marian raskauteen ja Jeesukseen? Täysin yhdenmukainen. Neitseellinen syntymä, isä ei- lihallinen.

Pitäisikö Kalevala siis tulkita niin, että Väinämöinen olisi joku Jeesus tai Jumala, jolle kaikki on sallittua ja mahdollista?

Vierailija
18/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoksen loppu on sitä paitsi täysin irrallinen muusta teoksesta. Se sijoittuu täysin toiseen aikaan ja kertoo toista tarinaa.

Tämä loppu Wäinämöisen paluuseen liittyen on täysin yhdenmukainen raamatun kertomukseen Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Samasta asiasta puhutaan, tätä eivät "uskovaiset" suostu ymmärtämään.

Mutta en ymmärrä, miten tämä marjasta raskaaksi tullut nainen Tuulikki/Kyllikki, mikä nyt olikaan liittyy tarinaan. Oliko tämä siittäjämarja siis muka Väinämöinen ja tämä syntynyt lapsi Väinämöisen biologinen lapsi?

Oletko ajatellut yhtymäkohtaa Marian raskauteen ja Jeesukseen? Täysin yhdenmukainen. Neitseellinen syntymä, isä ei- lihallinen.

Pitäisikö Kalevala siis tulkita niin, että Väinämöinen olisi joku Jeesus tai Jumala, jolle kaikki on sallittua ja mahdollista?

Ei niinkään Jumala, lähempänä Jeesusta, ei kuitenkaan Jeesus, mutta saman isän lapsi. Ehkäpä kansallishenki?

Vierailija
19/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mä kanssa ihmettelen tota  "Kalevalaan uskovia".

Vierailija
20/40 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoksen loppu on sitä paitsi täysin irrallinen muusta teoksesta. Se sijoittuu täysin toiseen aikaan ja kertoo toista tarinaa.

Tämä loppu Wäinämöisen paluuseen liittyen on täysin yhdenmukainen raamatun kertomukseen Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Samasta asiasta puhutaan, tätä eivät "uskovaiset" suostu ymmärtämään.

Mutta en ymmärrä, miten tämä marjasta raskaaksi tullut nainen Tuulikki/Kyllikki, mikä nyt olikaan liittyy tarinaan. Oliko tämä siittäjämarja siis muka Väinämöinen ja tämä syntynyt lapsi Väinämöisen biologinen lapsi?

helpoiten löydät yhtymäkohtia, kun katsot Wikipediasta hakusanan Marjatta.

Marjatta ja puolukka,  tästä syntyi poikalapsi. Väinämöinen Suuri tietäjä Väinämöinen tuomitsee isättömän lapsen kuolemaan, mutta tämä nousee puhumaan Väinämöisen tuomiota vastaan. Poika ristitään Karjalan kuninkaaksi. Väinämöinen joutuu lähtemään.

Eiks tuo nyt vertaudu kristinuskon tuloon, shamaanien ja muiden kansanuskomusten väistymiseen.