Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksityisen sektorin työntekijät pysyvät palkkakehityksessä mukana

Vierailija
10.06.2022 |

Julkinen sektori sai neuvoteltua veronmaksajia kurittavan sopimuksen, jossa julkisen alan palkat nousevat selvästi enemmän kuin keskeisten yksityissektorin palkansaajien palkat.
Miten luulette, että tämä yhtälö toimii?
Ei tule kesää sanon minä. Tulette näkemään ihmeellisiä kiemuroita ja sopimuksia. Nimelliskorotukset tulevat varmasti pysymään aisoissa, mutta jälkikäteen tilastokeskus sitten raportoi isoja liukumaprosentteja, jolla varmistetaan yksityisen sektorin palkkakehitys julkiseen verrattuna.

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee käymään niin että yksityisellä sektorilla ei tulla jatkossa tekemään lainkaan mitään keskitettyjä tuloratkaisuja vaan firmat neuvottelevat paikallisesti työntekijöiden palkoista. Tuo kunta-alan korotusautomaatti on sellainen että ei yksityisten työntekijöiden ole mitään järkeä alkaa enää sopimaan sellaisia sopimuksia jotka takaavat aina vaan yksityisiä paremmat palkat kunta-alalle. Kunta-ala voi olla ihmeissään ensi vuonna kun koettavat etsiä jotain sellaisia vertailukorotuksia vienti-teollisuudesta joita ei enää mistään löydy eikä ne firmat tule kertomaan ulospäin millaisia sopimuksia ovat sopineet paikallisesti.

Vierailija
22/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta-ala toteutti työnantajien vuosikymmeniä ajaman toiveen.

Jatkossa työehdot ja palkat sovitaan paikallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan omaisuuttavoi aina myydä ja tienata hieman itselleen kuuluvaa extraa.

Vierailija
24/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huolestu. Julkinen sektori tullaan varmasti yksityistämään aika pian. Lähes kaikki paheksuvat ihmisiä, jotka kehtaavat saada palkkaa veronmaksajilta. Mielipiteet on jo muokattu. Pian meillä on sekä koulut että terveydenhuolto yksityistetty. Eipä tarvitse enää veronmaksajien rahoilla elellä. Ja kätevästi myös vanhemmat saavat tarpeen tullessa palkata avustajan lapselleen, jos siis rahaa on. Jos ei, niin voi, voi!

No tällaisten palkkaratkaisujen jälkeen ainakin. Julkinen sektori ajetaan kustannuksiltaan täysin kestämättömään tilaan, joka tulee väistämättä tarkoittamaan mittavia leikkauksia.

Vierailija
25/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan noita tulevia leikkauslistoja nähdään tämän viikonlopun puoluekokouksissa. Pakko on leikata, että saadaan nämä korotukset maksettua.

Aivan järjenköyhä sopimus solmittiin kyllä nyt kuntasektorille.

Vierailija
26/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ongelmiahan tämä uusi sopimus aiheuttaa monessa suhteessa. Mutta on kyllä ongelmallista jos yksityinen sektori saa ihan aina isommat prosenttikorotukset kuin julkinen. SIlloinhan se palkkaero repeää koko ajan isommaksi ja isommaksi. Jossain vaiheessa ollaan tilanteessa jossa sitä eroa pitää taas kaventaa tai muuten julkisen sektorin kilpailukyky työnantajana menee liian heikoksi.

Eikös esim. hoitajat tienanneet vähemmän nyt yksityisellä kuin julkisella?

Vierailija
27/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä voi itse neuvotella palkan ja korotukset ja niiden päälle tulee yleissitovien työehtosopimusten mukaiset korotukset.

Juuri näin. Korotukset tuottavuuden ja osaamisen mukaan.

Kohdallani se tarkoitti toissa vuonna 1200 korotusta, viime vuonna 0 euroa ja nyt elokuussa odottelen 600-900 korotusta. Ja lisättäköön etten ole _koskaan_ pyytänyt korotusta vaan antanut näyttöjen puhua puolestani.

Vierailija
28/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huolestu. Julkinen sektori tullaan varmasti yksityistämään aika pian. Lähes kaikki paheksuvat ihmisiä, jotka kehtaavat saada palkkaa veronmaksajilta. Mielipiteet on jo muokattu. Pian meillä on sekä koulut että terveydenhuolto yksityistetty. Eipä tarvitse enää veronmaksajien rahoilla elellä. Ja kätevästi myös vanhemmat saavat tarpeen tullessa palkata avustajan lapselleen, jos siis rahaa on. Jos ei, niin voi, voi!

No tällaisten palkkaratkaisujen jälkeen ainakin. Julkinen sektori ajetaan kustannuksiltaan täysin kestämättömään tilaan, joka tulee väistämättä tarkoittamaan mittavia leikkauksia.

Ja kansalaisten mielipiteet on jo saatu muokattua. Ei juuri protestoida, kun näin käy.

Vierailija
29/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä miten mahdottomia korotusautomaatteja hoitajille sorvataan.

Vierailija
30/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista nähdä miten Valtion työntekijät suhtautuvat ensi talvena tuohon kunta-alan sopimukseen. Varmasti melkoinen kuhina käy työntekijäjärjestöissä, miten vastaava sopimus saadaan myös heille.

Valtiolla on niin hyvät palkat kunta-alaan verrattuna, että on ihan oikein kaventaa tuota palkkaeroa.

Valtiolla on keskimäärin korkeammin koulutettua väkeä töissä.

Vierailija
31/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin pienyrityksillä on erittäin vaikea pysyä palkkakilpailussa mukana julkisen sektorin kanssa. Puhumattakaan sitten kaikesta muusta: työterveydestä, ruokatauoista, työajoista, lomista jne.

Vierailija
32/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kunnalla töissä ja olisin kyllä ollut tyytyväinen palkkaani, vaikka ei olisi mitään korotuksia tullut seuraavaan 5 vuoteen. Nyt siis palkka 3900e ja 5 vuoden päästä vähintää 4600e. Tuntuu jopa vähän kiusallisen suurelta tuo korotus, kun miettii miten pienellä palkalla monet joutuvat tulemaan toimeen.

Minäkin olen kunnalla töissä ja en ole tyytyväinen tähän sopimukseen. Nyt palkka kaikilla ikälisillä päivätyössä 2450, viiden vuoden kuluttua edelleen alle 2600. Vuorolisiin ei ole mahdollisuutta.

Vierailija
33/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä voi itse neuvotella palkan ja korotukset ja niiden päälle tulee yleissitovien työehtosopimusten mukaiset korotukset.

Heh heh. Mä olen neuvotellut itselleni täysin ylityökorvauksettomat ylityöt sekä sen, että mun ei tarvitse pitää kesälomaa. Hyvin toimii tää paikallinen sopiminen!

Vierailija
34/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kunnalla töissä ja olisin kyllä ollut tyytyväinen palkkaani, vaikka ei olisi mitään korotuksia tullut seuraavaan 5 vuoteen. Nyt siis palkka 3900e ja 5 vuoden päästä vähintää 4600e. Tuntuu jopa vähän kiusallisen suurelta tuo korotus, kun miettii miten pienellä palkalla monet joutuvat tulemaan toimeen.

Minäkin olen kunnalla töissä ja en ole tyytyväinen tähän sopimukseen. Nyt palkka kaikilla ikälisillä päivätyössä 2450, viiden vuoden kuluttua edelleen alle 2600. Vuorolisiin ei ole mahdollisuutta.

Mikä on koulutuksesi ja mihin palkkaan olisit tyytyväinen?

Vierailija
35/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi enemmän, 1 vaivaisen prosentin. Valoja päälle.

Vierailija
36/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi enemmän, 1 vaivaisen prosentin. Valoja päälle.

Yksi prosenttiyksikkö "yleisen linjan" päälle, joka oli tänään vuonna 2 %.

Vierailija
37/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa on hyvin kunta-alan palkkoihin eikä tarvitse edes korottaa veroja. Ne voidaan ottaa kehitysavusta, joka menee suoraan rikkaille veroparatiiseihin eikä auta minkään maan kansalaisia mitenkään.

Vuosittaisella kehitysavulla ei makseta edes yhden kuun julkisen sektorin 5% korotuksia

Vierailija
38/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään rahoja ei ole julkisen sektorin palkankorotuksille. YT:t odottavat

Vierailija
39/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka rahoittaa palkkojen korotusautomaatin? Niin, kaikki me jotka emme työskentele julkisella ja kamppailemme jo nyt kallistuvat energian ja ruuan hintojen kanssa. Ihan mahdoton yhtälö, pakoon pääse vain muuttamalla pois tästä himoverottajien maasta.

Vierailija
40/150 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin joku kysyy, mistä tätä ajetaan ja kenen etua palvellaan? On olemassa ihmisiä, joita ei kiinnosta pätkääkään Suomi ja on olemassa ihmisiä, joita ei kiinnosta Suomi enää, kun heitä on kidutettu täällä ja heitä ei silloin kiinnosta, voitteko hyvin vai huonosti. Itse olette valinneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi