Muistatteko outoja paikkoja ja tilanteita missä ennen sai polttaa?
Sellaisia mitkä nykyään tuntuu ihan hullulta. Mainitsen itse tässä alkuun lentokoneen. Ei tulisi tänä päivänä mieleenkään, että olisi luvallista.
Kommentit (99)
Menin töihin Turun Kivikukkaron Anttilaan v. 2005 ja siellä oli suureksi yllätykseksi tupakkakoppi sisällä henkilökunnan kahvihuoneen vieressä! Samoin olen polttanut tupakkia joskus 90-luvun loppuvuosina (kun itse täysi-ikäistyin) Foijan "terassilla" eli siinä Hansa-kauppakeskuksen katetulla sisäpihalla ihan.
Emma K. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, osassa Ruotsin laivan hyttejä sai polttaa. Mietikkää mikä tulipaloriski, kun känniset heiluu hytissä tupakan kanssa. Onneksi ei enää saa.
No syttyikö niitä tulipaloja?
Ei yhtäkään. Ja savutkin pysyivät hytissä. Tuuletuskin oli keksitty.
Meillä oli lukiossa 1970-luvun lopulla tupakkahuone, jossa oppilaat sai polttaa.
Olin vaihto-oppilaana kreikkalaisessa yliopistossa. Professori tarjosi tavatessamme tupakan ja pisti itse palamaan. Luokassa poltettiin tuplaluennoilla.
Lentokoneessa sai polttaa. Tupakointiin tarkoitettuja penkkirivejä ei ollut erotettu millään tavoin muiden matkustajien tilasta, joskin joskus välissä oli verho.
Assburger kirjoitti:
Ennen sai polttaa missä tahansa, paitsi sairaalasängyssä(tästäkään en ole ihan varma).
yhdeksän lääkäriä kymmenestä suositteli Marlboroa vuoden 1954 tutkimuksen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan vanhemmat polttelivat sisällä autossa, jossa oli lapsia.
Aikoinaan vanhemmat polttelivat sisällä asunnossa, jossa oli lapsia.
Joo, ihan vielä 90-luvullakin mutsi poltteli sisällä. Kiva oli mennä kouluun kuuntelemaan porukan v*ttuiluja siitä, miten mä haisen röökille.
Miettikää, että joskus aiemmin hoidettiin lasten korvatulehduksiakin sillä, että puhallettiin tupakinsavua korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, että joskus aiemmin hoidettiin lasten korvatulehduksiakin sillä, että puhallettiin tupakinsavua korvaan.
No ei tuo sentään vaarallista taida olla millään lailla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisjunissa oli tupakkavaunu (viimeinen osasto), samoin kaukojunissa, joissa tupakkavaunu saattoi olla junan keskellä. Käry levisi sieltä ihan hyvin. Ja tämä oli siis tilanne ennen niitä kaukojunien tupakkakoppeja.
Ranskassa taas oli ihan tavallisissa ruokaravintoloissakin niin, että käytännössä koko sali oli tupakkaosastoa. Jos pyysi päästä tupakoimattomien puolelle, tarjoilija saattoi pyöritellä silmiään ja sanoa, että tuolla salin takana ei juuri nyt taida kukaan pahemmin polttaa, kävisikö se. Joissain ravintoloissa kuulema oli pöytä tai pari jossain suunnilleen kellarissa wc:iden vieressä savuttomille. Nykyään sielläkin on täysin savuttomat ravintolat enkä usko että kukaan kaipaa vanhoja aikoja.
Muistan kyllä. Paikallisjunien röökivaunuissa oli paras meno, kun kännissä tuli kaupungilta. Selvinpäin työmatkoilla ei olisi tullut mieleenkään mennä sinne käryyn. Ollut varmaan "kivaa" olla konnarina noihin aikoihin ja kävellä edes takaisin savuisen vaunun läpi.
Mä en muista kuin kaukojunista tuon röökivaunun ja sellaisessa tuli kerran matkattua tampereelta helsinkiin kun muualle ei enää paikkalippua saanut. Poltin siis silloin vielä itsekin, mutta tuolla matkalla ei tehnyt mieli pistää röökiksi vaan ne "sivusavut" riitti kun ilma oli ihan sinisenä ja niistäkin tuli ihan paha olo. Liika on liikaa.
Ja voi jessus kuinka sitä haisikaa röökiltä kun pääsi vihdoin ulkoilmaan. Se käry oli tarttunut ihan kaikkialle.
Tupakanhajun pinttyminen on kyllä asia mitä ei kaipaa.
Muistan kun nuorena ollessani baareissa sai vielä polttaa, ja kerrankin kaikki vaatteni (-siis KAIKKI, alusvaatteita myöten!) haisivat ihan tupakalle seuraavana päivänä.
Pienemmät baarit/pubit olivat usein täynnä savua. Ei varmaan kunnon ilmastointeja ollut missään, myöhemmin tuli tupakkakopit, ja joissain niistä kävi kunnon "viima" eikä savua ollut juurikaan.
Ja tuolloin itsekkin poltin, joskin olen aina ollut ns. "seurassa polttava". Viihteellä ollessa meni helposti aski, kavereiden kanssa ollessa polttelin jne. mutta en koskaan kotona ym. yksin ollessani.
Miettikää miltä tuo vaatteoden lemu on tuntunut ei polttaneista.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa sai polttaa. Tupakointiin tarkoitettuja penkkirivejä ei ollut erotettu millään tavoin muiden matkustajien tilasta, joskin joskus välissä oli verho.
Joskus 80-luvun alkuvuosina istuimme Lontoon matkalla työkaverin kanssa ensimmäisellä penkkirivillä businessluokan takana. Sikarin löyhkä leijaili päin naamaa, vaikka väliin oli pingotettu jonkunlainen kangas jossa oli tietysti rakoja reunoilla. Työkaveri pyysi lentoemännältä sanomalehtiä ja vuorasi jollakin ihme tekniikalla hyvin näppärästi kaikki raot tukkoon ja vahvisti koko väliseinän. Näyttävä sanomalehtivuoraus ulottui kattoon asti. Lentoemännät eivät olleet moksiskaan. Luulen että nykyaikana mikä tahansa kansalaistottelemattomuus lentokoneessa estettäisiin päättäväisesti.
Assburger kirjoitti:
Ennen sai polttaa missä tahansa, paitsi sairaalasängyssä(tästäkään en ole ihan varma).
Hoitaja työnsi pyörätuolilla tupakka paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola. Osa porukasta söi vielä ruokaa kun yksi sytytti tupakan pöydässä.
Ravintoloissa tosiaan tuoksui aina tupakalta. Monissa ravintoloissa oli erikseen tupakoivien pöydät, mutta silti koko paikassa oli vieno tupakan tuoksu.
Omat vanhempani eivät tupakoineet, joten tupakan tuoksu yhdistyi aina juhlaviin hetkiin: ulkona syömiseen, häihin, moniin kylässä käynteihin, laivaristeilyihin jne. Sellainen tupakan, hyvän ruoan ja hajuveden tuoksujen sekoitus. Tykkäsin siitä lapsena.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisjunissa oli tupakkavaunu (viimeinen osasto), samoin kaukojunissa, joissa tupakkavaunu saattoi olla junan keskellä. Käry levisi sieltä ihan hyvin. Ja tämä oli siis tilanne ennen niitä kaukojunien tupakkakoppeja.
Ranskassa taas oli ihan tavallisissa ruokaravintoloissakin niin, että käytännössä koko sali oli tupakkaosastoa. Jos pyysi päästä tupakoimattomien puolelle, tarjoilija saattoi pyöritellä silmiään ja sanoa, että tuolla salin takana ei juuri nyt taida kukaan pahemmin polttaa, kävisikö se. Joissain ravintoloissa kuulema oli pöytä tai pari jossain suunnilleen kellarissa wc:iden vieressä savuttomille. Nykyään sielläkin on täysin savuttomat ravintolat enkä usko että kukaan kaipaa vanhoja aikoja.
Muistan kyllä. Paikallisjunien röökivaunuissa oli paras meno, kun kännissä tuli kaupungilta. Selvinpäin työmatkoilla ei olisi tullut mieleenkään mennä sinne käryyn. Ollut varmaan "kivaa" olla konnarina noihin aikoihin ja kävellä edes takaisin savuisen vaunun läpi.
Mä en muista kuin kaukojunista tuon röökivaunun ja sellaisessa tuli kerran matkattua tampereelta helsinkiin kun muualle ei enää paikkalippua saanut. Poltin siis silloin vielä itsekin, mutta tuolla matkalla ei tehnyt mieli pistää röökiksi vaan ne "sivusavut" riitti kun ilma oli ihan sinisenä ja niistäkin tuli ihan paha olo. Liika on liikaa.
Ja voi jessus kuinka sitä haisikaa röökiltä kun pääsi vihdoin ulkoilmaan. Se käry oli tarttunut ihan kaikkialle.
Tupakanhajun pinttyminen on kyllä asia mitä ei kaipaa.
Muistan kun nuorena ollessani baareissa sai vielä polttaa, ja kerrankin kaikki vaatteni (-siis KAIKKI, alusvaatteita myöten!) haisivat ihan tupakalle seuraavana päivänä.
Pienemmät baarit/pubit olivat usein täynnä savua. Ei varmaan kunnon ilmastointeja ollut missään, myöhemmin tuli tupakkakopit, ja joissain niistä kävi kunnon "viima" eikä savua ollut juurikaan.
Ja tuolloin itsekkin poltin, joskin olen aina ollut ns. "seurassa polttava". Viihteellä ollessa meni helposti aski, kavereiden kanssa ollessa polttelin jne. mutta en koskaan kotona ym. yksin ollessani.
Miettikää miltä tuo vaatteoden lemu on tuntunut ei polttaneista.
Vaatteet piti yleensä aina pestä baari-illan jälkeen,ei tuulettaminen auttanu....parempaan on siinä onneks tultu nykysin
-80 luvulla lääkärin vastaanottotilassa Kreikassa :D !
Vierailija kirjoitti:
Vielä 1980-luvun alussa osa takseissa antoi polttaa autossaan.
Saksassa taksikuskit polttavat edelleen autoissaan. Näin ainakin Munchenin rautatieaseman liepeillä.
Juu, kyllä se lentokone on edelleen muistissa. Verhot vaan eteen 😂
90luvulla kokonaisia VAUNUJA missä sai polttaa.
Niin ja ulkomailla Skotlannissa vielä 2000 alkupuolella sai polttaa ostoskeskuksissa sisällä. Se tuntui myös oudolle.
Oi aikoja, oi muistoja.