Häät mökillä, auttakaas!
Meillä on ajatuksena viettää ensi kesänä rennot hääjuhlat kaveriporukan kanssa (20 hlöä). Tarkoituksena olisi varata mökki n. 30 km ajomatkan päästä järven rannalta. Mökissä on todella hyvät parkkialueet, joten tämä ei tuota tuskaa. Mökki on iso (yht. n. 300 m2 mökki & takkatupa) ja siellä on 10 makuuhuonetta sisältäen sängyt 26 yöpyjälle. Lisäksi paikanpäällä on palju, poreallas, sauna, 2 grilliä, frisbeegolf koreja, laituri/rantaoikeus, rantakota, musiikkivehkeet ja lämmitetyt lasitetut terassit (2 kpl), ym.
Varaisimme mökin käyttöömme PE-SU, eli kahdeksi yöksi. Maksamme myös loppusiivouksen, sillä juhlien jälkeen ei oikein riitä energia siivoamaan näin isoa aluetta.
Koska kyseessä on läheiset kaverit, ajattelimme, että teemme juhliin alkumaljat/boolia, mutta muuten kaverit voivat ottaa omat alkoholit mukanaan. Meille ei myöskään ole väliä tahtooko jotkut tulla vieraaksemme vain yhtenä päivänä/yhdeksi yöksi vai ovatko he mukana koko viikonlopun - auttaa varmasti juhliin osallistumista jos on vaikka vuorotöitä/lapsia, niin tulevat kun pääsevät, ja ovat niin pitkään kuin tahtovat! Pyydetään heitä kuitenkin ilmoittamaan etukäteen kuinka he olisivat paikalla, niin osataan varata syömisiä.
Perjantaina ensimmäiset vieraat voivat tulla iltapäivästä, tällöin olisi tarjolla kahvipöytä ja kakkutarjoilu. Illemmalla voidaan grillata. Tarjolla myös kinkkukierteitä, patonkia, jotain salaattia ja sipsiä sun muuta. Lauantaina aamupalaksi vaikka tuoremehua ja leipää. Päivälliseksi? Illalla sama ruokailusetti kuin perjantain kohdalla.
Sunnuntaina voidaan tarjota vielä aamupala, mutta sitten saavatkin vieraat jo lompsia koteihinsa :)
Kysymys: miltä tällaiset juhlat teidän korvaan kuulostaa? Oletteko olleet mökkihäissä ja mitä kaikkea erikoista pitää ottaa huomioon? Olisiko ehdotuksia mitä me voitaisiin tarjota vieraille lauantaina päivälliseksi?
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Ensin ap puhui kahden yön pituisista juhlista, sitten yhden yön. Nyt hän on kääntymässä siihen suuntaan, että ehkä koko alkuperäinen idea mökkihäistä ei olekaan ollenkaan hyvä, ja kyselee ideoita missä hän voisi juhlat kavereilleen järjestää.
Olemmeko saaneet palstalle uuden häähullun?
Ketju on mielestäni taputeltu.
Provohan tämä oli ja ap puhui itsensä jo ajat sitten pussiin.
Viikonlopun vuokra vastasi tuon tason mökin viikon tai kahden vuokraa. Tämän piti olla suunnitelma, mutta vuokraajaa oli jo infottu, että juhlat tulossa. Eli mökki on jo "varattu".
Ruoasta tehtiin alkumetreillä selväksi, että budjettilinjalla mennään, kuunnellaan ehdotukset täältä ja katsotaan Foodiesta halvemmat tilalle.
Kun annettiin ruokabudjetti, naurettiin sille päin naamaa, ei kotonakaan mene viikonlopun ruokiin satasta.
Myöhemmin budjetilla ei ollutkaan väliä, ruoka saakin maksaa.
Jalomielisesti myös juomia oltiin tarjoamassa "pari salkkua yhteiseksi". Eli kaksi kaljaa per nenä, juu ei kai ap itsekään sitä enempää juo.
Eniten mua huvittaa tämä aikatauluttomuus. Oikeastiko kuka vaan voisi kurvata milloin vaan paikalle ja mitä sitten tapahtuisi? Tulisin lasteni kanssa tällaiselle mökille ja ap olisi saunassa tai paljussa? Sieltäkö tulisi pyyhe ympärillään toivottelemaan tervetulleeksi, vai huomaisiko edes meidän saapuneen?
Toimiva provo kuitenkin, sillä ap käytti aikaa ja vaivaa vastaillakseen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa siltä, että on löydetty hieno mökki, ja halutaan järjestää upeat puitteet kavereille, kiva idea hääviikonlopusta, mutta siihen se miettiminen on sitten jäänytkin. Tulee vähän mieleen häät, joissa olen ollut. Häätila oli upea, samoin morsiamen asu ja sormus ja kaikki. Ruokaan ei sitten enää ollutkaan jäänyt rahaa, se oli aivan onnetonta ja loppui kesken. Tulee vähän sama vaikutelma. Mitäs jos kutsutte kaverit yhdeksi yöksi, niin on helpompaa ja edullisempaa ladata pöytään kunnon ruoat ja ehkä juomatkin. itse arvostaisin tuollaista lyhyempää hyvän tarjoilun yhdessä oloa, kuin että notkuisin nälissäni ilman mitään tekemistä siellä koko viikonlopun. Siinä tulee monelle jo varmaan mieleen lähteä pizzalle tai kotiin.
Ihan perushäämeininkiä tämä. Kaikki omista lähtökohdista mietityt puitteet on kunnossa: paikat, asu, sormus. Vieraiden näkökulmaa ei ole mietitty ollenkaan, joten ruokaa ei ole tarpeeksi eikä ole MITÄÄN ohjelmaa. Ajatellaan, että kyllähän kaikki nyt viihtyvät just meidän juhlissamme, kun ne on täällä Kukkakummun kartanossa oikein.
Lopputuloksena kaikki lähtevät heti kun kehtaavat. Ap:n mökkijuhliin saatettaisiin tehdä oharit vielä samana päivänä, kun on huono sää tai särkee päätä, eikä siellä mitään ohjelmaakaan ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Jokin helppo ruoka ( esim. janssonin-, kinkku-, riistakiusaus ) lämpölevylle tarjolle, leipää, suolakurkkua ja punajuurta viereen. Voi olla siinä vaikka koko illan tai niin kauan kuin loppuu. Ei tarvitse kenenkän seistä grillin vieressä koko iltaa. Olen ollut syntymäpäivillä joissa tuo systeemi, ja se toimi loistavasti.
Nuo kiusaukset on hankalia, jos on iso porukka. Riippuu tietysti uunitilasta. Esim. normaali suurehko uunivuoka vetää 6-8 annosta. Olin pari vuotta cateringissä töissä ja kyllä ne kiusaukset vei aikaa. Meillä tietysti pilkottiin itse perunat. Ei kukaan pakasteista valmistetttuja juhliinsa halua. Cateringilla oli niin isoja uuneja 2 kpl, että saatiin noin 20-25 henkilön annokset kerralla uuniin, mutta jos oli esim. 50 hengelle, niin tuntikausia siinä meni.
Olen tänä kesänä suunnittelemassa tarjoilua perheenjäsenen häihin, en omiini. Helppo homma, kun vieraita tulee vain noin 50. Erikseen on hääjuhla ja illalla iltajuhla, jonne ei tule lapsia. Pääjuhlaan tulee ruokailu ja kakkukahvit, illaksi kylmä iltapala ja naposteltavaa. Minusta ei tule kaikkineenkaan kovin kalliiksi, kun on hyvin suunniteltu. Mahdollisimman paljon valmista ja vähän itse tehtävää, catering-palvelusta saa niin ruuat kuin tarjoilut. AP:n kannattaa ehdottomasti ottaa juhla-aterian valmistukseen ja tarjoiluun catering-yritys. Illaksi voi varata grillattavaa (makkaraa ja olutta ja limuja, mahdollisille kasvissyöjille jotain heille sopivaa). Voi myös pyytää kauniisti, että omat juomat sallittu. Tarjoilun ei tarvitse olla överi, ei siis sen seitsemää sorttia, vaan alkupalat, joihin kuuluu muutamaa laatua salaattia, tomaattia, kurkkua ja kylmät liha/kalaleikkeleet, sen jälkeen lämmin ruoka, joka meillä tulee olemaan ajankohta huomioiden uudet perunat, savulohi, korvasienikastike ja lihavaihtoehtona kanaa kastikkeessa (sopii uusille potuille). Kahvipöydässä tulee olemaan kakku tietenkin, paria laatua pikkuleipiä, suolainen piiras,kuivakakkua ja sulkaakonvehteja. Koska tarjolla on myös ruoka, kahvipöydän ei tarvitse olla yltäkylläinen. Tarjoulujärjestys on ruoka ensin, sitten ohjelmaa ja kahvit kakunleikkauksineen. Illaksi on varattu suolaista purtavaa, joka voidaan syödä kylmänä, eli pasteijoita, piiraita ja kasvisdippiä, joka osoittautui edellisissä juhlissa todella suosituksi, eli siis tarjotin erilaisia kasviksia ja hyvä niille sopiva dippikastike. Koska juhlat ovat kesällä, tarjolla on runsaasti kotimaisia ihania tuoreita kasviksia ja marjoja, nehän sopivat monille ruokarajoitteisillekin. Ilman muuta kaikki laktoosittomana ja mahdollisuuksien mukaan gluteenittomina, niin ei tarvitse olla erikseen dieettiruokia. Selkeät selostukset, mitkä ruuat ovat mitäkin sisältäviä, että ei mene lihaa sisältävä ja vegaanivaihtoehto sekaisin. Tässä ihan vaan omia huomioita hjuhlien järjestämisestä.
On joillain rahaa ruokkia monta päivää noin isoa porukkaa. Meillä oli isot rippijuhlat kesällä 2019, jonne tuli minun sukuani Ruotsista. Yöpyivät meidän kesämökillä. Pelkästään ne Ruotsin sukulaisten ruuat viikonlopun yli kustansi lähemmäs tonnin. Meillä toki osa tuli pitopalvelusta, koska pääruokaa tarjottiin myös kaikille rippikahveilla olleille. Äkkiä siitä tulee hintaa, jos ei tee kaikkea itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen tänä kesänä suunnittelemassa tarjoilua perheenjäsenen häihin, en omiini. Helppo homma, kun vieraita tulee vain noin 50. Erikseen on hääjuhla ja illalla iltajuhla, jonne ei tule lapsia. Pääjuhlaan tulee ruokailu ja kakkukahvit, illaksi kylmä iltapala ja naposteltavaa. Minusta ei tule kaikkineenkaan kovin kalliiksi, kun on hyvin suunniteltu. Mahdollisimman paljon valmista ja vähän itse tehtävää, catering-palvelusta saa niin ruuat kuin tarjoilut. AP:n kannattaa ehdottomasti ottaa juhla-aterian valmistukseen ja tarjoiluun catering-yritys. Illaksi voi varata grillattavaa (makkaraa ja olutta ja limuja, mahdollisille kasvissyöjille jotain heille sopivaa). Voi myös pyytää kauniisti, että omat juomat sallittu. Tarjoilun ei tarvitse olla överi, ei siis sen seitsemää sorttia, vaan alkupalat, joihin kuuluu muutamaa laatua salaattia, tomaattia, kurkkua ja kylmät liha/kalaleikkeleet, sen jälkeen lämmin ruoka, joka meillä tulee olemaan ajankohta huomioiden uudet perunat, savulohi, korvasienikastike ja lihavaihtoehtona kanaa kastikkeessa (sopii uusille potuille). Kahvipöydässä tulee olemaan kakku tietenkin, paria laatua pikkuleipiä, suolainen piiras,kuivakakkua ja sulkaakonvehteja. Koska tarjolla on myös ruoka, kahvipöydän ei tarvitse olla yltäkylläinen. Tarjoulujärjestys on ruoka ensin, sitten ohjelmaa ja kahvit kakunleikkauksineen. Illaksi on varattu suolaista purtavaa, joka voidaan syödä kylmänä, eli pasteijoita, piiraita ja kasvisdippiä, joka osoittautui edellisissä juhlissa todella suosituksi, eli siis tarjotin erilaisia kasviksia ja hyvä niille sopiva dippikastike. Koska juhlat ovat kesällä, tarjolla on runsaasti kotimaisia ihania tuoreita kasviksia ja marjoja, nehän sopivat monille ruokarajoitteisillekin. Ilman muuta kaikki laktoosittomana ja mahdollisuuksien mukaan gluteenittomina, niin ei tarvitse olla erikseen dieettiruokia. Selkeät selostukset, mitkä ruuat ovat mitäkin sisältäviä, että ei mene lihaa sisältävä ja vegaanivaihtoehto sekaisin. Tässä ihan vaan omia huomioita hjuhlien järjestämisestä.
Kasvikset nyt ei paljon maksa, mutta marjat on ihan älyttömän kalliita. Helposti uppoaa 5 euroa per vieras, jos niitä saa itse ottaa. Meillä on tyttären synttärit heinäkuussa ja monesti on ollut marjoja, esim. mansikoita. Viime kesänä ostin suoraan tilalta 5 kg laatikon eikä paljon yli jäänyt, kun 8 tyttöä veteli mansikoita yhden iltapäivän.
Ruokaa nyt yksinkertaisesti menee juhlissa ja poissa kotona paljon enemmän kuin arkena. Se pitää juhlanjärjestäjänä hyväksyä. Ruoka ei myöskään voi olla halvinta mahdollista. Sen huomaa kyllä.
Täällä moni kommentoija jo unohtanut tai jättänyt lukematta, kun Ap sanoi, että heidät vihitään jo aiemmin ja vihkitilaisuudessa paikalla sukulaiset. Häät ei siis ole siellä mökillä ja sinne kutsutaan vain heidän kavereita. Eli mökkiviikonloppu kavereiden kesken. Hääteeman Ap aikoo ympätä mukaan morsiuskimpun heiton muodossa. Sen lakastuneen, nuupahtaneen kimpun.
Minua vähän ihmetyttää nuo luettelot aamupalatarvikkeista. Siis syökö ihmiset joka aamu kotonaan noin valtavasti eli puurot,leivät, kaikki mahdolliset leikkeleet leivän päälle, kananmunia, mysliä,jugurttia,hedelmiä,kahvia,mehua... Ehkä olen poikkeus, mutta mulle riittää aamuisin kahvia ja kaurapuuro marjoilla. En vaan pysty syömään heti aamulla mitään jättiannoksia.
Provohan tuo aloitus taisi olla, mutta onhan tässä ketjussa hyviä vinkkejä jollekin, joka ihan oikeasti suunnittelee mökkihäitä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni kommentoija jo unohtanut tai jättänyt lukematta, kun Ap sanoi, että heidät vihitään jo aiemmin ja vihkitilaisuudessa paikalla sukulaiset. Häät ei siis ole siellä mökillä ja sinne kutsutaan vain heidän kavereita. Eli mökkiviikonloppu kavereiden kesken. Hääteeman Ap aikoo ympätä mukaan morsiuskimpun heiton muodossa. Sen lakastuneen, nuupahtaneen kimpun.
Minua vähän ihmetyttää nuo luettelot aamupalatarvikkeista. Siis syökö ihmiset joka aamu kotonaan noin valtavasti eli puurot,leivät, kaikki mahdolliset leikkeleet leivän päälle, kananmunia, mysliä,jugurttia,hedelmiä,kahvia,mehua... Ehkä olen poikkeus, mutta mulle riittää aamuisin kahvia ja kaurapuuro marjoilla. En vaan pysty syömään heti aamulla mitään jättiannoksia.
Provohan tuo aloitus taisi olla, mutta onhan tässä ketjussa hyviä vinkkejä jollekin, joka ihan oikeasti suunnittelee mökkihäitä.
Oletko ikinä kuullut brunssista? Eihän kukaan kotona pitkää aamiaista joka päivä tee, vaan brunssit tehdään juuri tällaisina erityisinä hetkinä. Esim, kun me mennään kaveriporukalla joskus harvakseltaan mökille, niin todellakin on pekonit, nakit, uunituoreet sämpylät, tuoreet hedelmät yms. Ja ihan kaikki näitä ovat syöneet. Mökillä aamu kuitenkin tarkoittaa, että aamupala on n. 10 aikaan, kun ihmiset on kunnolla heräilleet.
Vierailija kirjoitti:
Siis lähinnä mä mietin että mistä sä ne kaikki ruuat haet ja missä sä ne säilytät? Pakulla kaupasta ja sit onko siellä mökillä joku 4 jääkaappia ja muutama pakastin?
20 aikuista ihmistä, jossain kohtaa päivää kännissä? Ne syö ihan järjettömiä määriä? Etsä kerkeä tehdä muuta kuin seistä keittiössä ja kokkailla.
Just samaa ajattelin, että pitää olla melko isot jääkaapit että mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lähinnä mä mietin että mistä sä ne kaikki ruuat haet ja missä sä ne säilytät? Pakulla kaupasta ja sit onko siellä mökillä joku 4 jääkaappia ja muutama pakastin?
20 aikuista ihmistä, jossain kohtaa päivää kännissä? Ne syö ihan järjettömiä määriä? Etsä kerkeä tehdä muuta kuin seistä keittiössä ja kokkailla.
Just samaa ajattelin, että pitää olla melko isot jääkaapit että mahtuu.
Niinpä. Pelkkä kakku vie jo 1-2 hyllyä tilaa, muodosta riippuen. Jääkaappeja tarvisi olla mökillä useampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä kuullut brunssista? Eihän kukaan kotona pitkää aamiaista joka päivä tee, vaan brunssit tehdään juuri tällaisina erityisinä hetkinä. Esim, kun me mennään kaveriporukalla joskus harvakseltaan mökille, niin todellakin on pekonit, nakit, uunituoreet sämpylät, tuoreet hedelmät yms. Ja ihan kaikki näitä ovat syöneet. Mökillä aamu kuitenkin tarkoittaa, että aamupala on n. 10 aikaan, kun ihmiset on kunnolla heräilleet.
En minä ainakaan nuku mökillä kymmeneen, mutta ehkä ne mökkibileet kavereiden kanssa on eri asia. Meillä on oma mökki ja käydään siellä perheen kanssa lähes joka viikonloppu. Ja kesälomat vietetään siellä. Minusta on ihana herätä varhain aamulla ja ihailla kaunista luontoa. Aamukahvit pihalla muiden vielä nukkuessa, kun kuuluu vain linnunlaulu.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti syö, mutta kun makuja on monenlaisia, ja kyseessä on häät, pitäisi kai jokaiselle löytyä aamupalaa. Alustavastihan ap sanoi tarjoavansa mehua ja leipää. Itse en esim. missään tapauksessa syö aamuisin puuroa, mysliä, jogurttia, mehua, kananmunia tai leikkeleitä. Eli jos joku laittaisi aamupalan oman makunsa mukaan, se voisi olla vaikka tuollainen. Pitää siis olla monta sorttia.
Provo tai ei, osa ihmisistä on juurikin tuollaisia säheltäjiä. Saadaan joku idea, mutta ei ajatella asiaa ollenkaan loppuun.
Häät voi olla rennot, mutta joku aikataulu ja suunnitelma täytyy olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti syö, mutta kun makuja on monenlaisia, ja kyseessä on häät, pitäisi kai jokaiselle löytyä aamupalaa. Alustavastihan ap sanoi tarjoavansa mehua ja leipää. Itse en esim. missään tapauksessa syö aamuisin puuroa, mysliä, jogurttia, mehua, kananmunia tai leikkeleitä. Eli jos joku laittaisi aamupalan oman makunsa mukaan, se voisi olla vaikka tuollainen. Pitää siis olla monta sorttia.
Se mehu ja leipä kuulosti liian vähältä, mutta noin ruokavammaisen täytyy kyllä ottaa omat eväät mukaan.
Noi krapula-aamujen aamiaiset voivat joskus osoittautua pikahissiksi.
Menee nopeasti alas ja tulee yhtä nopeasti ylös.
Ai kauheeta, järjestäjänä kokisin ihan kamalana. Olisin 20 ihmisen kokkina, piikana ja saunanlämmittäjänä (plus seurustelijana) koko viikonlopun, ei kiitos!
Vieraana haluaisin olla vain la-illan ja lähteä su-aamusta.
Sen vuoksi sen aamupalan tai brunssin pitää olla monipuolinen kun tässä tapauksessa seuraava ruokailu on vasta paljon myöhemmin.
Ettei tarvitse ihmisten olla nälissään koko päivää. Kun ei oikein kehtaa jääkaapillekaan mennä.
Kyllä moni nukkuu aamulla hiukan pitempään kun on valvonut illalla. Onhan se kohteliaampaa antaa vieraiden nukkua rauhassa kuin alkaa herätellä aamuvarhaisella aamiasta varten. Itsellekin, kuten monelle se maistuu paremmin vasta hiukan myöhemmin.
Omalla mökillä ja oman porukan ja aikatailun mukaan voi jokainen nukkua tai kukkua ihan miten haluaa. Sitä ei nyt kannata tähän verrata.
Yksi asia joka pitää huomata: mökillä ja ulkoilmassa okeskellessa ruokahalu kasvaa ja tuntuu, että on miltei koko ajan nälkä. Vielä veden läheisyys jotenkin lisää hiukaisua.
Vierailija kirjoitti:
Provo tai ei, osa ihmisistä on juurikin tuollaisia säheltäjiä. Saadaan joku idea, mutta ei ajatella asiaa ollenkaan loppuun.
Häät voi olla rennot, mutta joku aikataulu ja suunnitelma täytyy olla.
Näitä hääprovoja on ollut täällä ennenkin, ehkäpä jopa saman tyypin kynästä.
Esim. sellainen, että kaaso, morsiamen paras kaveri aina hiekkalaatikolta asti, suunniteli polttarit, missä oli meikissä käymistä, kylpylään menoa, carting-rataa jne. ja kaikkialle mentiin limusiinilla. Morsian siemailisi oikeaa sampanjaa, muut vain vähän kuoharia. Tämä kirjoittaja, morsiamen opiskelukaveri tms. lyhytaikaisempi tuttava, mietti miten voisi nätisti sanoa, että ei tää toimi enkä ala maksaa tällaista parhaan kaverin järkkäämää prinsessapäivää.
Voisihan ne olla tottakin, sillä osa tosiaan suunnittelee asiat tuolla lailla. Meidän piti autokoulun teoriatunnilla suunnitella kaveriporukan lokakuinen reissu pk-seudulta Lappiin, eli reitti, ajovuorot, pysähtymiset, talvirenkaat jne. Yksi porukka oli ottamassa talvirenkaat mukaan ja vaihtamassa ne jossain Oulun korkeudella alle.
Opettavainen harjoitus!
Tuo kuulostaa siltä, että on löydetty hieno mökki, ja halutaan järjestää upeat puitteet kavereille, kiva idea hääviikonlopusta, mutta siihen se miettiminen on sitten jäänytkin. Tulee vähän mieleen häät, joissa olen ollut. Häätila oli upea, samoin morsiamen asu ja sormus ja kaikki. Ruokaan ei sitten enää ollutkaan jäänyt rahaa, se oli aivan onnetonta ja loppui kesken. Tulee vähän sama vaikutelma. Mitäs jos kutsutte kaverit yhdeksi yöksi, niin on helpompaa ja edullisempaa ladata pöytään kunnon ruoat ja ehkä juomatkin. itse arvostaisin tuollaista lyhyempää hyvän tarjoilun yhdessä oloa, kuin että notkuisin nälissäni ilman mitään tekemistä siellä koko viikonlopun. Siinä tulee monelle jo varmaan mieleen lähteä pizzalle tai kotiin.