Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häät mökillä, auttakaas!

Heinä-23
10.06.2022 |

Meillä on ajatuksena viettää ensi kesänä rennot hääjuhlat kaveriporukan kanssa (20 hlöä). Tarkoituksena olisi varata mökki n. 30 km ajomatkan päästä järven rannalta. Mökissä on todella hyvät parkkialueet, joten tämä ei tuota tuskaa. Mökki on iso (yht. n. 300 m2 mökki & takkatupa) ja siellä on 10 makuuhuonetta sisältäen sängyt 26 yöpyjälle. Lisäksi paikanpäällä on palju, poreallas, sauna, 2 grilliä, frisbeegolf koreja, laituri/rantaoikeus, rantakota, musiikkivehkeet ja lämmitetyt lasitetut terassit (2 kpl), ym.

Varaisimme mökin käyttöömme PE-SU, eli kahdeksi yöksi. Maksamme myös loppusiivouksen, sillä juhlien jälkeen ei oikein riitä energia siivoamaan näin isoa aluetta.

Koska kyseessä on läheiset kaverit, ajattelimme, että teemme juhliin alkumaljat/boolia, mutta muuten kaverit voivat ottaa omat alkoholit mukanaan. Meille ei myöskään ole väliä tahtooko jotkut tulla vieraaksemme vain yhtenä päivänä/yhdeksi yöksi vai ovatko he mukana koko viikonlopun - auttaa varmasti juhliin osallistumista jos on vaikka vuorotöitä/lapsia, niin tulevat kun pääsevät, ja ovat niin pitkään kuin tahtovat! Pyydetään heitä kuitenkin ilmoittamaan etukäteen kuinka he olisivat paikalla, niin osataan varata syömisiä.

Perjantaina ensimmäiset vieraat voivat tulla iltapäivästä, tällöin olisi tarjolla kahvipöytä ja kakkutarjoilu. Illemmalla voidaan grillata. Tarjolla myös kinkkukierteitä, patonkia, jotain salaattia ja sipsiä sun muuta. Lauantaina aamupalaksi vaikka tuoremehua ja leipää. Päivälliseksi? Illalla sama ruokailusetti kuin perjantain kohdalla.

Sunnuntaina voidaan tarjota vielä aamupala, mutta sitten saavatkin vieraat jo lompsia koteihinsa :)

Kysymys: miltä tällaiset juhlat teidän korvaan kuulostaa? Oletteko olleet mökkihäissä ja mitä kaikkea erikoista pitää ottaa huomioon? Olisiko ehdotuksia mitä me voitaisiin tarjota vieraille lauantaina päivälliseksi?

Kommentit (669)

Vierailija
361/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on mökkihäistä. Niistä tulee helposti ryyppäjäiset, kannattaa varautua tähän etukäteen suunnittelemalla ohjelmaa, jotka jotenkin muistuttavat siitä, että juhlien aiheena on häät, eikä kaveriporukan bileviikonloppu.

Miksi ei voisi olla nimenomaan se kaveriporukan bileviikonloppu, jos hääparikin niin haluaa? Nimenomaan rentoa ja hauskaa yhdessäoloa!

Vierailija
362/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmat lähtevät helposti laukalle, jos suunnittelee elämänsä ensimmäisiä juhlia eikä ole kustannuksista harmainta tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naimisiin haluatte mennä, niin eikö kaikkein helpointa olisi käydä maistraatissa ja tarjota kakkukahvit vanhemmille. Se olisi siinä.

Miksi väkisin järjestää muka hääjuhlaa mökille joillekin lapsuuden kavereille, jotka ei edes vihkimistilaisuuteen pääse.

Tuntuisi oudolta saada kutsu joltain peruskoulun bestikseltä, että naimisiin menty pari viikkoa sitten, mutta tervetuloa viettämään omien juomien kanssa rentoa mökkiviikonloppua teemana hääkimpun heitto ja paljuilu

Vierailija
364/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on mökkihäistä. Niistä tulee helposti ryyppäjäiset, kannattaa varautua tähän etukäteen suunnittelemalla ohjelmaa, jotka jotenkin muistuttavat siitä, että juhlien aiheena on häät, eikä kaveriporukan bileviikonloppu.

Miksi ei voisi olla nimenomaan se kaveriporukan bileviikonloppu, jos hääparikin niin haluaa? Nimenomaan rentoa ja hauskaa yhdessäoloa!

Eihän tämä ole kaveriporukan mökkiviikonloppu, koska vieraat eivät tunne toisiaan

Vierailija
365/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin noissa juhlissa vain päiväseltään lauantaina. Mikähän siellä on tunnelma, jos porukka on vetänyt päänsä täyteen perjantai-iltana? 

Vierailija
366/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivaa varmaan.

Jos vietät mökkihäät siksi, että ajattelet sen tulevan edulliseksi, niin olet hakoteillä. Huomattavasti edullisemmaksi tulee viedä tuo porukka illlalliselle, eli pitää perus ravintolahäät. Se maksaa 60/nuppi ja kaikki palvelu kuuluu hintaan. Tämä sinun konseptisi merkitsee paljon isompaa ruokakulua ja työvoimaa joudut vielä ostamaan erikseen. Päälle tulee vielä tilavuokrakin.

Hinta ei ole tässä se pääasia, vaan rento yhdessäolo ilman pönötystä. T. Ap

Et kuitenkaan ole isommin panostamassa siihen ohjelmapuoleen! Aika pian osa porukasta istuu kaljatölkkien kanssa paljussa/poreammeessa ja muut istuvat vaivautuneina jossain terassilla yrittämässä keksiä jutunjuurta tuntemattomien kanssa. Morsian ja sulhanen joutuvat sitten vakavissaan miettimään, miten saada vieraat viihtymään, kun rento yhdessäolo tuntemattomien kanssa ei pääsääntöisesti suomalaisilta onnistu ainakaan silloin, kun osa on tukevassa humalassa, osa miettii epätoivoisesti, miten pääsisi pois koko paikasta eikä ota edes yhtä.

Jokainen varmaan tuntee itsensä sen verran hyvin että tietää haluaako osallistua vai ei. Jos ei halua saunaan, uimaan, paljuun, pelailla tai jutella kenenkään kanssa, voi jäädä pois tai käydä brunssilla jos välimatka on kohtuullinen. Itse saattaisin osallistua vain päiväosuuteen jos en tuntisi ennestään ketään.

Vierailija
367/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävisin noissa juhlissa vain päiväseltään lauantaina. Mikähän siellä on tunnelma, jos porukka on vetänyt päänsä täyteen perjantai-iltana? 

Ap on jo useita sivuja sitten ilmoittanut että juhlat on la-su koska moni niin ehdotti.

Vierailija
368/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saattaisi jättää väliin kokonaan, ellen kuuluisi ydinporukkaan. Kesäviikonloppuja vapaana on muutenkin niin vähän. Mutta onneksi kutsuista voi kieltäytyä, jos ei tunnu hyvältä

Vierailija
369/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on jo useita sivuja sitten ilmoittanut että juhlat on la-su koska moni niin ehdotti.

No hyvä homma. Itse ajaisin siis taksilla kotiin, jos mökki on vain 30 km:n päässä kyliltä. Kannattaa kysyä, että kuinka moni itse asiassa aikoo yöpyä mökillä. 

Vierailija
370/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tarttuu kovasti mielestä turhaan siihen haluaako joku vielä noin vanhana mökkibilettää. En ole varma käyttikö ap sanaa bilettää ja toisaalta, se tarkoittaa monelle eri asioita. Toisille kännissä ördäystä ja toisille jotain muuta. Itse olen jo lähempänä 50 kuin 40 v ja tykkään mökkeillä kavereiden kanssa. Saunotaan, uidaan, paljuillaan, tehdään hyvää ruokaa, juodaan viiniä, olutta, kuka mitäkin. Ei örvelletä tai tapella. Ihan sama kuin oltaisiin jonkun kotona istumassa iltaa mutta mökillä tilaa enemmän eikä tarvitse miettiä naapureita eikä kenenkään tarvitse ns emännöidä.

Kyllä kotonakin tarvitsee emännöidä. Vai oletko koskaan miettinyt, kun menet kylän, että mistä ne tarjoilut ilmestyy. Taivaastako tipahtaa. Kuka lämmittänyt paljon. Kuka tiskaa ja siivoaa jäljet ja pesee paljun.

Joku joutuu kuitenkin tekemään sen työn

Juuri niinhän mä kirjoitin että kun ei ole kenenkään kotona, kenenkään ei tarvitse emännöidä. Mökillä kaikki tekee yhdessä eikä kukaan kuormitu. Kyse on vuokramökeistä minkä oletin olevan itsestäänselvyys kun aloituksessakin on vuokramökki kyseessä

Eli kutsutaan hääjuhlaan ja odotetaan vieraiden kokkailevan ja tiskaavan ja kantavan puita ja pyyhkijän pöytiä yms

Mä en ole kirjoittanut niin. Otin alun perin kantaa siihen että mökkihääjuhlat ei automaattisesti ole kännäystä vaikka moni niin tuntuu olettavan. Tottakai ap miehineen järjestää mökin valmistelun ja siivouksen kun ovat porukan kutsuneet mutta siihen jo aiemmin ehdotin ottamaan apua ruokiin esim pitopalvelusta ja loppusiivoukset ap aikoikin ostaa. Enkä mä kyllä ymmärrä jos noissa juhlissa joku jättää saunaan tai paljuun puita lisäämättä sanomalla en mä mitään tee kun oon juhlissa vaikka puiden tarve olisi.

Vierailija
371/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivaa varmaan.

Jos vietät mökkihäät siksi, että ajattelet sen tulevan edulliseksi, niin olet hakoteillä. Huomattavasti edullisemmaksi tulee viedä tuo porukka illlalliselle, eli pitää perus ravintolahäät. Se maksaa 60/nuppi ja kaikki palvelu kuuluu hintaan. Tämä sinun konseptisi merkitsee paljon isompaa ruokakulua ja työvoimaa joudut vielä ostamaan erikseen. Päälle tulee vielä tilavuokrakin.

Jos hinta ei ole pääasia niin kai te voitte juomat tarjota ettei vieraiden tarvi tulla juhliin pussikaljojen kanssa. Kannattaa myös aatella sekin että 80% vieraista haluaa lähteä illalla kylille katsoon muutakin kuin sitä syrjäistä mökkiä.

Tai sitten vieraat ovat normaaleja ihmisiä, joilla on käytöstavat, eivätkä lähde toisten juhlista mennäkseen kylille.

Nämä ovat sellaiset "tule kun ehdit" -juhlat eli väkeä tulee ja menee omia aikojaan, joten kyllä sieltä ihan hyvienkin käytöstapojen väki voi lähteä kylille ja joko palata takaisin tai sitten ei. Hommahan on rakennettu aika vapaasti yhdessäolon ympärille ja jos ei ole varsinaista yhteistä tekemistä, niin joku paikallisen kesäbaarin tarjonta saattaa kiinnostaa.

Vierailija
372/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tarttuu kovasti mielestä turhaan siihen haluaako joku vielä noin vanhana mökkibilettää. En ole varma käyttikö ap sanaa bilettää ja toisaalta, se tarkoittaa monelle eri asioita. Toisille kännissä ördäystä ja toisille jotain muuta. Itse olen jo lähempänä 50 kuin 40 v ja tykkään mökkeillä kavereiden kanssa. Saunotaan, uidaan, paljuillaan, tehdään hyvää ruokaa, juodaan viiniä, olutta, kuka mitäkin. Ei örvelletä tai tapella. Ihan sama kuin oltaisiin jonkun kotona istumassa iltaa mutta mökillä tilaa enemmän eikä tarvitse miettiä naapureita eikä kenenkään tarvitse ns emännöidä.

Kyllä kotonakin tarvitsee emännöidä. Vai oletko koskaan miettinyt, kun menet kylän, että mistä ne tarjoilut ilmestyy. Taivaastako tipahtaa. Kuka lämmittänyt paljon. Kuka tiskaa ja siivoaa jäljet ja pesee paljun.

Joku joutuu kuitenkin tekemään sen työn

Juuri niinhän mä kirjoitin että kun ei ole kenenkään kotona, kenenkään ei tarvitse emännöidä. Mökillä kaikki tekee yhdessä eikä kukaan kuormitu. Kyse on vuokramökeistä minkä oletin olevan itsestäänselvyys kun aloituksessakin on vuokramökki kyseessä

Eli kutsutaan hääjuhlaan ja odotetaan vieraiden kokkailevan ja tiskaavan ja kantavan puita ja pyyhkijän pöytiä yms

Mä en ole kirjoittanut niin. Otin alun perin kantaa siihen että mökkihääjuhlat ei automaattisesti ole kännäystä vaikka moni niin tuntuu olettavan. Tottakai ap miehineen järjestää mökin valmistelun ja siivouksen kun ovat porukan kutsuneet mutta siihen jo aiemmin ehdotin ottamaan apua ruokiin esim pitopalvelusta ja loppusiivoukset ap aikoikin ostaa. Enkä mä kyllä ymmärrä jos noissa juhlissa joku jättää saunaan tai paljuun puita lisäämättä sanomalla en mä mitään tee kun oon juhlissa vaikka puiden tarve olisi.

Meillä on monia, jotka eivät hoksaa, että sauna tai palju ei ole kertalämmitteinen eli ei osata lisätä puita, siis ymmärretä, että pysyäkseen lämpimänä pitkään saunaa pitää lämmittää pitkään.

Vierailija
373/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä homma. Itse ajaisin siis taksilla kotiin, jos mökki on vain 30 km:n päässä kyliltä. Kannattaa kysyä, että kuinka moni itse asiassa aikoo yöpyä mökillä. 

En minäkään jäisi yöksi, jos juhlat on noin lähellä kotia. Ei se yöpyminen tuo mitään lisäarvoa vaan päinvastoin. Mukavampi herätä omasta sängystä aamulla. 

Vierailija
374/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivaa varmaan.

Et kuitenkaan ole isommin panostamassa siihen ohjelmapuoleen! Aika pian osa porukasta istuu kaljatölkkien kanssa paljussa/poreammeessa ja muut istuvat vaivautuneina jossain terassilla yrittämässä keksiä jutunjuurta tuntemattomien kanssa. Morsian ja sulhanen joutuvat sitten vakavissaan miettimään, miten saada vieraat viihtymään, kun rento yhdessäolo tuntemattomien kanssa ei pääsääntöisesti suomalaisilta onnistu ainakaan silloin, kun osa on tukevassa humalassa, osa miettii epätoivoisesti, miten pääsisi pois koko paikasta eikä ota edes yhtä.

Jokainen varmaan tuntee itsensä sen verran hyvin että tietää haluaako osallistua vai ei. Jos ei halua saunaan, uimaan, paljuun, pelailla tai jutella kenenkään kanssa, voi jäädä pois tai käydä brunssilla jos välimatka on kohtuullinen. Itse saattaisin osallistua vain päiväosuuteen jos en tuntisi ennestään ketään.

Ja kun miettii hetken pitemmälle niin huomaa, että ei se kakkukahvi lauantaina nyt niin hurjasti houkuttele, että lapsuudenkaverin juhliin jostain 100 km päästä lähtisi. Osa olisi juhlavasti pukeutuneita (kukkamekko ja miehillä kulmahousut), osa bikineissä valmiina rentoon yhdessäoloon eli jo saapuessa tuntisi itsensä erilaiseksi.

Vierailija
375/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta, osa jengistä kännissä aamusta iltaan, sinne sitten sekaan vain.

En menisi minnekään kaksipäiväisiin mökki ryyppäjäisiin.

Vierailija
376/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinne kutsutaan väkeä, joka ei tunne toisiaan. Silloin se ei ole kaveriporukan yhteinen, tavallinen kesäviikonloppu mökillä. Se on erilaisten toisiaan tuntemattomien ihmisten epätoivoinen yritys leikkiä hääjuhlaa tiskaten ja siivoten. Omat juomat on tietty omassa autossa, jotta niihin ei muut koske.

Vierailija
377/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole kaveriporukan mökkiviikonloppu, koska vieraat eivät tunne toisiaan

Niin no siltikin mitä väliä, jos vieraat tykkää bilettää ja ryypätä, vaikka eivät kaikki tuntisi toisiaan ja hääparikin bilettää? :D

Vierailija
378/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinne kutsutaan väkeä, joka ei tunne toisiaan. Silloin se ei ole kaveriporukan yhteinen, tavallinen kesäviikonloppu mökillä. Se on erilaisten toisiaan tuntemattomien ihmisten epätoivoinen yritys leikkiä hääjuhlaa tiskaten ja siivoten. Omat juomat on tietty omassa autossa, jotta niihin ei muut koske.

Niin? En ymmärrä mikä ongelma siinä on, jos ihmiset ei kaikki tunne toisiaan. Yhtälailla ne hääjuhlat vaikka siellä jossain "työväentalolla" on juhlat, joissa juodaan alkoholia ja on toisilleen vieraita ihmisiä.

Vierailija
379/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no siltikin mitä väliä, jos vieraat tykkää bilettää ja ryypätä, vaikka eivät kaikki tuntisi toisiaan ja hääparikin bilettää? :D

Tässä nyt ehkä yritetään miettiä erilaisia mahdollisuuksia, joita voi välttää, ettei koko hääjuhla typisty siihen, että viikonlopun on paikalla miehen muutama kaveri örveltämässä ja kahvilla käy pari lapsiuskaveria hienommat vaatteet päällä kuvitellen, että tämä on oikea hääjuhla. Lisäksi morsiamen pari viestistä nimettömässä morsiamen kanssa. Ja näin koko juhla lässähtää epämääräiseksi viininhuuruiseksi "ottakaa kahvia sieltä ja paista makkaraa jos sulla on nälkä" bileiksi.

Hyvin järjestettynä hääjuhlasta ei tule tällaista painajaista

Vierailija
380/669 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? En ymmärrä mikä ongelma siinä on, jos ihmiset ei kaikki tunne toisiaan. Yhtälailla ne hääjuhlat vaikka siellä jossain "työväentalolla" on juhlat, joissa juodaan alkoholia ja on toisilleen vieraita ihmisiä.

Työväentalolla ei tarvitse viettää koko viikonloppua. Se on idea. Parhaat päälle ja ruokaa ja ohjelmaa ja kotiin

Mökkiviikonloppuun kuuluu tavaroiden pakkaamista, peseutymistä, pukemista taas saunaa, kuivaamista, ruoanlaittoa, siivoamista, mökki huoneessa nukkumista, aamulla aamupalan laittoa jne...