Sairaanhoitajana kotihoidossa, onko ihan kauheaa?
Huono maine kiireen vuoksi. Ajokelit huonot talvella. Oma auto tarvitaan, bensa kallista. Omaiset ei tyytyväisiä. Väkeä puuttuu. Venymistä ym. Sitäkö se on? Uskaltaako hakea työhön? Suurehko kaupunki.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Pian varmaan työttömiä pakotetaan karenssin uhalla kuntouttavaan työtoimintaan tällaisiinkin hommiin sellaisella nimikkeellä tietysti, mitä jokainen pystyy ilman koulutusta ja kokemustakin tekemään, mutta käytännössä kuitenkin hyvin pitkälle samoihin hommiin.
Varmaan jotain kauppaostosten kuljetuspalvelua voisivat työttömät tehdä sekä viedä/hakea kotihoidon asiakkaita esim. Hammashoitoon, kun sinnehän ei hoitajat voi lähteä mukaan saattamaan kun se ei kuulemma ole varsinaista hoitotyötä.
Edelleen kaipaan kokemuksia sairaanhoitajan työnkuvasta kotihoidossa :)
Työnkuva haavanhoitoa, verikokeita, Marevanin säätöjä, im lääkitykisiä/vitamiinipistoksia. Jonkun verran ns vointikäyntejä eli käydään vaikka kaksi kertaa kuussa sovitusti. Lääkkeenjako oli ennen iso osa, nykyisin iso osa on apteekin annosjakelussa. Joillan vointikäyntiläisillä jaetaan 2 viikoksi dosettiin.
Työskentelin muutaman vuoden sairaanhoitajana kotihoidossa, lähdin vastikään uusiin tehtäviin hakemaan vähän vaihtelua.
Viihdyin kotihoidossa ihan hyvin. Työ oli mukavan itsenäistä, työpäivät sai ainakin meillä suunnitella suht vapaasti itse. Meillä oli tavoitteena, että sh:n työajasta olisi n. 40 % asiakkaan luona tehtävää työtä, muu aika oli sitten varattu toimistotöihin. Työnkuva on todella laaja, joten on mahdotonta eritellä kaikkea, mitä sairaanhoitaja kotihoidossa tekeekään. Vastuuta on melko paljon, itselläni oli parhaimmillaan n. 40 asiakasta tiimissäni. Työ vaatii jonkin verran järjestelmällisyyttä, jotta pysyy kartalla esim. asiakkaiden mahdollisista lääkäriajoista, labroista, tukiasioista, lääkityksistä, voinnista yms. Itse tosin ainakin tykkäsin tuosta erilaisten asioiden selvittelystä ja hoitamisesta. Kiirettä on välillä kovasti ja puhelin soi paljon, mutta niin se taitaa nykyään olla vähän joka paikassa.
Sairaanhoidollisesti työ on myös melko monipuolista. Kotihoidon asiakkaat ovat yleensä melko monisairaita, menee paljon erilaisia lääkityksiä, lisäksi vaihtelevasti on esim. erilaisia haavanhoitoja. Käytännössä melkein mitä vain voi tulla vastaan.
Suosittelen kyllä ainakin kokeilemaan kotihoitoa. Se ei varmasti ole kaikkien juttu, mutta mikäli kotihoitoon sopeutuu, voi työ olla todella mukavaa. :)
Kivaa työtä, olen ollut jo 7 vuotta. Ja joka työssähän on joskus jotain huonoja puolia. Mutta pääsääntöisesti olen ollut tosi tyytyväinen. Olen töissä Vantaalla.
Todella epäergonomista ainakin. Kiire riippuu monista asioista, kaikkialla ei ole kiire, vaikka niin väitetään.
!