Ruokakaupassa tuli ihminen kerjäämään minulta ruokaa
Eli minua tukevampi ja vanhempi miespuolinen tuli pyytämään, että ostaisin hänelle ruokaa. En ensin tajunnut, mitä hän tarkoitti edes ja luulin, että hän etsi jotain ruoka-ainetta. Aiheutti vähän sekavat fiilikset moinen. Tavallaan kävi sääliksi ja tavallaan se mies teki väärin. Tavallaan ärsytti ja se mietitytti, mitä tilanteen taustalla oli. Suomessahan sosiaalitoimi on aika tehokas ja leipäjonot ilmaista ruokaa varten. Ei ollut ulkonäön perusteella nisti tai alkoholisti kyseessä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on myös kerjättävä että saisin ruokaa. Yleensä kuun viimeisimpinä päivinä.
Palkka on noin 1200e ja vuokra yli tonnin.
Siitä 50e työmatkoihin ja eväisiin ja ruokaan, niin aika vähän jää.
Kuljen rääsyissä ja kerjään ja aina saan avustuksia. Kiitos suomalaiset että tuette työtä tekevää.
Muuten ei olisi voimia tehdä duunia loppukuusta ja noin muutenkin olis aika heikko olla ja elää, kun kukaan ei välittäisi minusta.
t. 33v mies
Hirvittävä vuokra, onko mahdollista muuttaa edullisempaa?
Ei valitettavasti, muutoin matkakustannukset nousee liian korkeiksi. Perhehän tästä kärsii eniten.
Vaimo saisi yksinhuoltajana enemmän...
Vierailija kirjoitti:
Tähän tämä on menossa. Vaikka sosiaalietuudet meillä Suomessa on, ei ne todellisuudessa välttämättä riitä. Saatika jos olet työelämässä, et saa mitään avustuksia. Kädestä suuhun elämistä. Ruokajonot pitenevät, mutta kasseja ei ole kaikille jaettavaksi.
Kiitos hallitukselle tästä lystistä. Tietenkin maailmantilanteella oma osuutensa, mutta syysätään vaan rahaa ulkomaan avustuksiin, nostetaan veroja ja elätetään 2015 vuoden tulijoita. Omalla kansalla ei mitään väliä.
Se mies saattoi olla niitä Romanian/Unkarin kerjäläisiä. Tosin ei näyttänyt ihan stereotyyppiseltä sellaiseltakaan. En ole rasisti, mutta mielestäni lähestymistapa aiheeseen oli vähån väärä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä tämmöistä tapahtuu usein tunnelikaupoissa: rautatieaseman Alepassa ja Kaisaniemen K-marketissa. Siksi stadilaiset kävelevät kiireesti eteenpäin, kun koko ajan on joku kerjäämässä ruokaa tai rahaa.
Tämä tapahtui Helsingin ydinkeskustassa myös. Ennen en ole vastaavaa kohdannut. Olen ilmeisesti niin nössön näköinen, että näytin helpolta maksajalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuljen rääsyissä ja kerjään ja aina saan avustuksia. Kiitos suomalaiset että tuette työtä tekevää.
Muuten ei olisi voimia tehdä duunia loppukuusta ja noin muutenkin olis aika heikko olla ja elää, kun kukaan ei välittäisi minusta.
t. 33v mies
Asuntosi ainakin on ylihintainen, jos asut siinä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, toivottavasti ei yleisty tollanen
Kyllä se yleistyy. Kiitos vihervassarit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 33v mies
Ei valitettavasti, muutoin matkakustannukset nousee liian korkeiksi. Perhehän tästä kärsii eniten.
Kaipa perheesi saa toimeentulotukea ja sinä asumistukea noilla seteillä? Aivan varmasti läydät edullisempiakin asuntoja jostain.
666 tarkistusnumero kirjoitti:
Laki kieltää kerjäämisen suomessa.
Ei kiellä. Kerjääminen on sallittua, kunhan ei aiheuta haittaa tai vaaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 33v mies
Asuntosi ainakin on ylihintainen, jos asut siinä yksin.
Periaatteessa asunto tulee halvemmaksi kuin omistaa auto tai hankkia ajokortti ja auto Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 33v mies
Kaipa perheesi saa toimeentulotukea ja sinä asumistukea noilla seteillä? Aivan varmasti läydät edullisempiakin asuntoja jostain.
Ei löydetä autottomana. Sitten joutuisin työttömäksi tai osa-aikaisesti sellaiseksi.
Mua pelottaa jos joku aggressiivisesti tulee kerjäämään kun itselläkään ei ole varaa ja poden huonoa omaatuntoa jos en auta,haluan myös auttaa jos tiedän että menee oikeeseen asiaan eikä turhaan.
Hyvää yötä! Kirjoitin tuon että suomessa on kielletty kerjääminen.
Sanokaa minun sanoneeni tuon lauseen.
Ja kyllä oli tarkistusnumero 666, se on pedon merkki ja varoittaminen siitä että kerjääminen on kiellettyä, varsinkin minulta.
Juu, laki kieltää, mutta sitten on sitä parempaa kerjäämistä, jota Suomeenkin saatiin vuonna 2007. Kiitos Stubbelo ja vihervassarit!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiellä. Kerjääminen on sallittua, kunhan ei aiheuta haittaa tai vaaraa.
Minulta ollaan kerjätty niin että siitä on tullut haittaa minulle sillä tavalla että olen joutunut muutaman kerran pakkohoitoon vaikka en ole ollut vaarallinen kenenkään terveydelle.
Vihaan kerjäämistä kaikissa muodoissa.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat leikkaukset on tehnyt Sipilän hallitus johon kuuluivat Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaiset.
Kaikki sopimuspalkat jäädytettiin vuodeksi, vuosittaista työaikaa pidennettiin korvauksetta keskimäärin 24 tunnilla ja julkisen sektorin työntekijöiden lomarahoja leikattiin 30 prosenttia. Lisäksi työnantajien työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja alennettiin ja palkansaajien vastaavia maksuja nostettiin. Ansidonnaista päivärahaa leikattiin sadalla päivällä.
Hallitus teki leikkauksia useisiin kohteisiin, mutta yritystuet jäivät leikkausten ulkopuolelle. Lopulta vuonna 2017 vain kuusi prosenttia suomalaisista antoi hallitukselle arvosanan hyvä. Lähes 60% piti sen toimintaa joko melko huonona tai huonona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat leikkaukset on tehnyt Sipilän hallitus johon kuuluivat Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaiset.
Kaikki sopimuspalkat jäädytettiin vuodeksi, vuosittaista työaikaa pidennettiin korvauksetta keskimäärin 24 tunnilla ja julkisen sektorin työntekijöiden lomarahoja leikattiin 30 prosenttia. Lisäksi työnantajien työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja alennettiin ja palkansaajien vastaavia maksuja nostettiin. Ansidonnaista päivärahaa leikattiin sadalla päivällä.
Hallitus teki leikkauksia useisiin kohteisiin, mutta yritystuet jäivät leikkausten ulkopuolelle. Lopulta vuonna 2017 vain kuusi prosenttia suomalaisista antoi hallitukselle arvosanan hyvä. Lähes 60% piti sen toimintaa joko melko huonona tai huonona.
Jos aivopesu niin sallii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan tuollaisesta pltäisi kutsua vartija paikalle, sillä voi vaikuttaa ruokakaupan maineeseen negatiivisesti sellainen, ettei siellä ole ostosrauhaa ja joku kerjää. Toisaalta ehkä sillä olikin nälkä ja oli ruokaa vailla. Outo tapaus jopa mulle, joka olen markustellut ja kaikkea nähnyt.
Ei sitä itsellänikään mitkään hurjat tulot ole, mutta antaisin kyllä, jos joku ruokaan pyytäisi rahaa. Jos sinulla vielä varaa matkustella, niin mikset paria euroa voisi antaa hätää kärsivälle? Kaikenmaailman hyväntekeväisyyksiin ihmiset kyllä lahjoittaa rahaa tietämättä oikeasti mihin se menee, mutta joku hätää kärsivä kun tulee kasvotusten pyytämään, niin se onkin sitten hui, niin traumaattinen kokemus.
Kaikki ei halua rahoittaa rikollista toimintaa. Osalla noista saattaa olla rahat vähissä, mutta ei nekään roposet niille itselleen mene..
Jos joku pyytäisi kaupassa ostamaan ruokaa, ostaisin vähän leipää ja maitoa sekä jotakin proteiinia. Niin tiukassa eivät rahani ole, ettei köyhälle liikene vähän syötävää.