Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuusleikatut, miten ihan konkreettisesti syötte leikkauksen jälkeen?

Vierailija
09.06.2022 |

Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta, mutta ei oikein löydy. Aina vaan sama mantra: pieniä annoksia usein. Mutta mitä ja minkä verran se on konkreettisesti? Onko jotain pitänyt jättää pois? Mikä on tavallisen ruoan annoskoko? Onko ollut ongelmia, ja jos niin mitä? Riittääkö energia, kun syö selvästi aiempaa vähemmän?

Ja tarkoitan siis kysymykselläni sitä arkea, mitä leikkauksen ja toipumisen jälkeen tulee. Ei siis nesteruokaa, vaan ihan tavallista ruokaa.

Olen itse juuri niillä rajoilla, alanko pyrkiä kohti lihavuusleikkauksen toteuttamista, mutta nuo seikat arveluttavat. En ole koskaan ollut mikään sokerihiiri tai roskaruokasyöppö, mutta ihan tavallinen ruoka kyllä maistuu.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta jos noin kovasti arveluttaa leikkaus niin kokeile laihdutuslääkkeitä ensin.

Vierailija
2/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko edes mennyt terveyskeskuksen kautta laihdutus ryhmään ENE ? Tuskin,tietäisit miten syöt leikkauksen jälkeen.Enen ryhmissä laihdutetaan ja sieltä pääsee julkisensektorin lihavuus leikkauksiin. Jota suoritetaan Jorvin sairaala, ainakin Hesan puolella asuvat käy siellä..Esim, oletan kaikille Udellamaalla asuville?.Maksaa vain sairalan plk,maksun ja jos jää osastolle, normi julkisen sektorin sairaala maksut, Tarkat ohjet leikauksen jälken saa A4 laput. Kun 1 vuosi kulunut.Irtonahka sama paikka leikataan pois ja julkisen sektorin sairaala maksuilla,Katso vaikka tv dokumentit,tullee kokoajan sarjaa ylipainosista, miten pääsee leikaus, mitä sen jälkeen syövät jne. Dokumentti on totta tehty Usa. Samoin Suomessa toimitaan.Jos noudataa ohjeita. Ei palaa entiseen ahmimiseen.Leikaus toimii. Hilihapolliset juomat jätettävä,koska ne laajentaa mahalaukkua.Syöt enemmän ja lihoat entiseen mistä lähdit.Niinmpä Suomessa useampi leikkauksen käynyt on 5 vuodessa ylilhava ja viimestään jätti lihava 10 vuoden sisällä. Sama koskee laihdutus pilerit. Laihdut vuodessa rajusti ja et muta ruokailu tottumuksia olet 3 vuodessa takaisin ylipinoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko edes mennyt terveyskeskuksen kautta laihdutus ryhmään ENE ? Tuskin,tietäisit miten syöt leikkauksen jälkeen.Enen ryhmissä laihdutetaan ja sieltä pääsee julkisensektorin lihavuus leikkauksiin. Jota suoritetaan Jorvin sairaala, ainakin Hesan puolella asuvat käy siellä..Esim, oletan kaikille Udellamaalla asuville?.Maksaa vain sairalan plk,maksun ja jos jää osastolle, normi julkisen sektorin sairaala maksut, Tarkat ohjet leikauksen jälken saa A4 laput. Kun 1 vuosi kulunut.Irtonahka sama paikka leikataan pois ja julkisen sektorin sairaala maksuilla,Katso vaikka tv dokumentit,tullee kokoajan sarjaa ylipainosista, miten pääsee leikaus, mitä sen jälkeen syövät jne. Dokumentti on totta tehty Usa. Samoin Suomessa toimitaan.Jos noudataa ohjeita. Ei palaa entiseen ahmimiseen.Leikaus toimii. Hilihapolliset juomat jätettävä,koska ne laajentaa mahalaukkua.Syöt enemmän ja lihoat entiseen mistä lähdit.Niinmpä Suomessa useampi leikkauksen käynyt on 5 vuodessa ylilhava ja viimestään jätti lihava 10 vuoden sisällä. Sama koskee laihdutus pilerit. Laihdut vuodessa rajusti ja et muta ruokailu tottumuksia olet 3 vuodessa takaisin ylipinoinen.

En siis ole tehnyt mitään konkreettista asian suhteen, eli kamppailen itseni kanssa, lähdenkö ylipäätään tavoittelemaan mitenkään laihdutusleikkausta. En ole käynyt lääkärillä tms. Ensin siis pitäisi tehdä ratkaisu ihan omassa päässä. 

Vierailija
4/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälleni tehtiin tuo operaatio syövän vuoksi (oli valmiiksi jo alipainoinen, bmi alle 17, joten erittäin huono juttu), eli vatsalaukusta iso osa pois ja sitten ohutsuoltakin jouduttiin lyhentämään.

Toipumisen jälkeen annoskoot olivat kananmunaa pienempi peruna ja ruokalusikallinen kastiketta, samalla aterialla ei pystynyt syömään leipäpalaa. Joutui käyttämään erittäin paljon erilaisia ravintolisiä (korkeaenergisiä geelejä jne), jotta ei olisi nääntynyt nälkään.

Koska isän kohdalla tarkoitus ei ollut, että paino pysyisi alhaisena - saati sitten että putoaisi! - niin koko ajan pyrkimys on ollut siihen, että annoskoko kasvaa. Nyt pari vuotta leikkauksesta pystyy syömään jo kaksi perunaa, kauhallisen kastiketta, lusikallisen kasviksia, leivän, jossa päällä levitettä ja vaikka kurkkuviipaleita JA juomaan ruokajuomaksi vajaan lasillisen piimää. Ateriavälit ovat lyhyitä, ja aterioita ja välipaloja on useita pitkin päivää. On saanut viimeisen vuoden aikana kerrytettyä kaksi kiloa lisää painoa, ja pääsi pois reilusti alipainoinen - kategoriasta...

Vierailija
5/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensin Ozempicia. Tarvitsee reseptin lääkäriltä. Tälläkin palstalla paljon lääkkeestä kokemuksia. Koen sen itse "lääkkeelliseksi lihavuusleikkaukseksi". Paino on pudonnut minulla vuoden aikana 40 kg. On hyvä apu uusien ruokailutapojen opettelussa.

Vierailija
6/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ensin Ozempicia. Tarvitsee reseptin lääkäriltä. Tälläkin palstalla paljon lääkkeestä kokemuksia. Koen sen itse "lääkkeelliseksi lihavuusleikkaukseksi". Paino on pudonnut minulla vuoden aikana 40 kg. On hyvä apu uusien ruokailutapojen opettelussa.

Onko tää se pistettävä, joka vähentää ruokahalua? N. 180e/kk jos ei painoindeksi ole jossain 40ssä?

Vierailija
7/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan konkreettisesti, kiinteää ruokaa veitsellä ja haarukalla. Keittoa lusikalla.

Vierailija
8/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää se pistettävä, joka vähentää ruokahalua? N. 180e/kk jos ei painoindeksi ole jossain 40ssä?

Noin 124/kk. Itse pitää maksaa, ei Kela-korvausta, ei kerrytä maksukattoa. On kuitenkin ollut minulle iso apu ja katson voivani maksaa siitä.

Vierailija
9/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa ensin elämäntapamuutosta: ruikavalio terveelliseksi, pienemmät annoskoot. Leikattu maha venyy, eikä mikäön muutu, jos mättöruokaa harrastetaan ykköslajina. Olemme kuin juoppoja, tunnesyöjät. Ei mitään rajaa missään.

Vierailija
10/13 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2,5dl syön kerralla. Leipää maks yksi kerralla, enkä koskaan ruoan yhteydessä. Juon erikseen, en ruoalla. Leikattu 2016. Lähtöpaino 148kg, painan nyt 78kg, pituus 172cm. Enemmän kuin tyytyväinen! Ylimääräiset nahkat leikattiin 2019.

Vierailija
11/13 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa ensin elämäntapamuutosta: ruikavalio terveelliseksi, pienemmät annoskoot. Leikattu maha venyy, eikä mikäön muutu, jos mättöruokaa harrastetaan ykköslajina. Olemme kuin juoppoja, tunnesyöjät. Ei mitään rajaa missään.

Luuletko, ettei kaikkea ole jo kokeiltu? Kukaan lihavuusleikkausta harkitseva ei varmasti tee sitä mitenkään heppoisin perustein, ja tuo "ruokavalio terveelliseksi"... on jo kuultu ja nähty aika monta kertaa. Huoh. 

Ja kuten sanoinkin, mikään mättöruoka ei ole ongelma.

AP

Vierailija
12/13 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 2,5dl syön kerralla. Leipää maks yksi kerralla, enkä koskaan ruoan yhteydessä. Juon erikseen, en ruoalla. Leikattu 2016. Lähtöpaino 148kg, painan nyt 78kg, pituus 172cm. Enemmän kuin tyytyväinen! Ylimääräiset nahkat leikattiin 2019.

Kiitos vastauksen kysymykseen antavasta kommentista!

Vierailija
13/13 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo olennaisesti erilainen kuin Saxenda? Mä kokeilin sitä mutta lopetettiin 4 kk päästä koska painoa oli lähtenyt vain 2 kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi