Ohikulkijoiden myrkkykommentit nuorille
Onko teillä omia tai lastenne kohdalla tapahtuneita kokemuksia siitä, että yksittäinen ohikulkija tulee heittämään harkitun myrkkykommentin? En tarkoita porukalla alistamista enkä kassajonossa huutelua, vaan sellaista, että joku tuntematon tulee luoksenne ja supattaa jotain inhottavaa, ilmeisesti kovasti nauttien siitä, jos menette tolaltanne hänen kommentistaan.
Esimerkki: Opiskelin teknillisessä korkeakoulussa ja opintoihin kuului kesätyö raksalla. Raksan ohi kulki joka päivä sama vanhempi ihminen, joka aina tervehti meitä kesähessuja. Elokuun puolivälissä amispuolen kesähessut palasivat koulun penkille. Jäljelle jäimme enää minä ja yksi toinen tkk:lainen. Kun olimme kahden, tämä vanhempi ihminen pysähtyi aidan taakse ja viittilöi meille. Menimme katsomaan mikä hätänä. Hän katsoi meitä voi sanoa melkeinpä kiihottunut ilme naamallaan ja sanoi: "Te taisitte jäädä ilman opiskelupaikkaa. Kuinkas nyt suu pannaan." Vastasimme hölmistyneinä, että ei, vaan di-puolen luennot alkavat vasta syyskuun toisella viikolla. Hän suorastaan romahti ja lähti nopeasti pois paikalta. Silloin tajusimme, että hän siis oli luullut että koska olimme muiden lopettaessa jääneet töihin kahdestaan, olimme dropoutteja. Hän oli varta vasten halunnut tulla ivaamaan meitä siitä, jotta saisi aiheutettua meille pahan mielen.
Muita vastaavia elämän varrelta ovat esim. ihminen, joka tuli ravintolassa kuiskaamaan, että oli katsellut minua ylhäältäpäin ravintola parvelta ja minun hiukseni näyttivät siitä suunnasta harventuneilta. Eli siis tuli kokeilemaan, saako tuntemattoman nuoren ihmisen menemään tolaltaan siitä, että tukka (muka) ohenee.
Ilmiö tuli tänään mieleen, kun av:llakin on taas keskusteltu tuntemattomien kommenteista pienten lasten äideille. Tämä on vähän sama mutta kuitenkin myös vähän eri ilmiö. Äideille huudellaan, mutta tässä on kyse hiljaa supistuista myrkkykommenteista, jotka ilmeisesti edustavat kommentoijalle jotakin sadististista fetissiä.
Jos linjoilla on psykologian ja psykiatrian osaajia, olisi hauska tietää, mistä tällainen kommentointi kumpuaa!