Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moderna hakee hyväksyntää omikron-rokotteelle Yhdysvalloissa toiveet koronan nujertamisesta kasvavat

Vierailija
09.06.2022 |

https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000008875046.html

Hienoa. Vielä on toivoa päästä eroon tästä sairaudesta kokonaan😊

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiiristä noin 4 on kuollut koronaan. Kaikki alle 75-vuotiaita eikä yksikään ollut niin sairas että olisi ollut hoivakodissa tms. Lisäksi yksi 75-vuotias todella terve ja reipas mies sairasti vakavan koronan ja sai pysyvät vauriot keuhkoihin.

Että kyllä hiljaiseksi vetää.

Vierailija
42/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ja muut piikkihullut voivat ottaa itseensä minunkin piikkini.

Mä olen ottanut kolme ja nämä riittää. Lisärokotusta harkitsen kun rokote on sellainen, että se estää tartunnan saamisen.

Näillä nykyrokotteilla ei ole mitään virkaa vaan ne on vuosisadan pahin kusetus.

No jos olisit joutunut ilman rokotteita koronan kanssa sairaalaan, olisit yhtäkkiä tajunnut miksi niitä rokotteita annetaan.

No en joutunut edes keväällä -20 sairaalaan asti. Kuten ei joutunut suurin osa muistakaan tartunnansaaneista ilman rokotuksiakaan.

Sen sijaan tälläkin hetkellä on yksi 3x rokotettu tuttu sairaalassa koronaoireidensa takia. Ei onneksi kuitenkaan teholla.

Se paha tauti tulee kenelle tulee rokotuksistakin huolimatta. Rokotukset kun ei estä tartuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko omikronia lievempää nuhaa enää olla? Vaarana on että pahemmat virusmutaatiot yleistyvät, jos lieviä nuhia vastaan aletaan rokottamaan.

Vierailija
44/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa flunssan olla rauhassa! Voi herran isä kun nuhaa on ollut iät ajat. Tässä nyt pelolla koitetaan tehdä kovaa bisnestä.

Kerro se mun veljelle...

Ai niin se kuoli 38 vuotiaana siihen kun ei ollu rokotuksia. Oli lukenu varmaa tietoa siruista ja nanomadoista yms

Hyvä tarina taas. :D Kuoliko veikka nuhaan diih :(((( Mene hönö muualle.

Hymiöistä päätellen puolet provoista on y l ilaudan pikkulasten päiväretkellä täällä.

Kukaan perusterve nuori ihminen ei kuole nuhavirukseen. Korona on paljon influenssaa kesympi virus. Turha lässyttää jos tietoa noin vähän.

Sairastapa nyt ensin kumpainenkin edes yhteen kertaan ja lässytä vasta sitten nuhasta ja/tai kesystä viruksesta.

Omikron ei edes aiheuta nuhaa. Muunlaisia oireita kyllä riittää, mutta just tuo nuha on se mikä puuttuu kokonaan.

Kyllä nuhaa voi tulla Omikronissakin, mutta se on erilaista kuin influenssassa. Mun vaikutelma on että koronassa se lima on todella paksua ja outoa, siitä on vaikea päästä eroon. Siksi se jumittuu hengitysteihin, joten nuhana ei valu kuin influenssassa koko ajan, vaan koronalima on pahimmillaan siinä nielussa ja siksi yskä on tässä nuhaa ja nenänvalumista pahempi oire.

Korona/omikronlima on tahmeaa ja paksua kuin liisteri ja niitä klönttejä saakin yskiä viikkoja tartunnan jälkeen. Lisäksi se saa kurkun/nielun aivan käsittämättömän kipeäksi (angiina tai pusutauti kurkkukipuineen on pientä tähän verrattuna) sekä vie äänen. Varsinaista yskääkään tämä ei omassa lähipiirissä ole aiheuttanut ja nuha on tosiaan loistanut poissaolollaan. Normisti flunssassa saa niistää nenänpielet vereslihalle, mutta ei omikronissa. Se räkä jämähtää nenäänkin, mutta onneksi ei kuitenkaan ole nokkakaan tukossa. Tosi erikoinen "flunssa" eikä edes nosta kunnolla kuumetta.

Jälkeenpäin sitten on sitä kuivempaakin yskää kun puhuminen käy kurkkuun ja saa aikaan hillittömän yskäkohtauksen.

Sen sijaan väsymystä, todella runsasta hikoilua, voimattomuutta, päänsärkyä, lihas- ja nivelkipuja sekä hurjan korkeaa leposykettä kuuluu normioireisiin.

Tuttuja on nämä oireet eikä nämä mitenkään vastaa käsitystä lievistä oireista. Omassa tuttavapiirissä on kaikilla ollut aikalailla samankaltaiset oireet riippumatta siitä minkä variantin on sairastaneet (muutama sairasti jo silloin keväällä 2020) tai onko rokotteita ollut 1 tai 4 vai onko kokonaan rokottamaton. Ikäkään ei ole oireisiin vaikuttanut ja oireetta ei ole sairastanut kukaan. Kukaan ei myöskään ole tartunnan sairastettuaan puhunut enää "nuhasta" tai "flunssasta".

Toiseen kertaankin on sairastettu jo ja meissäkin on niin rokotettuja kuin rokottamattomia eikä tauti toisella kertaa tunnu eroavan ekasta mitenkään vaan ihan on samanlaista oiretta ja tuntemusta. Se toki tokalla kerralla on helpompaa, että se kaikinpuolin outo ja omituinen olo ei sillälailla säikäytä (ekalla kerralla sitä esim mietti mahtaako aamulla vielä herätä) kun siihen koronan oirekirjoon osaa jo varautua.

Vierailija
45/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko omikronia lievempää nuhaa enää olla? Vaarana on että pahemmat virusmutaatiot yleistyvät, jos lieviä nuhia vastaan aletaan rokottamaan.

Työnnä sinä r yssä tuo nuha jo sinne minne päivä ei paista. Omikron ei aiheuta nuhaa.

Vierailija
46/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ottanut kolme ja nämä riittää. Lisärokotusta harkitsen kun rokote on sellainen, että se estää tartunnan saamisen.

Näillä nykyrokotteilla ei ole mitään virkaa vaan ne on vuosisadan pahin kusetus.

No jos olisit joutunut ilman rokotteita koronan kanssa sairaalaan, olisit yhtäkkiä tajunnut miksi niitä rokotteita annetaan.

No en joutunut edes keväällä -20 sairaalaan asti. Kuten ei joutunut suurin osa muistakaan tartunnansaaneista ilman rokotuksiakaan.

Sen sijaan tälläkin hetkellä on yksi 3x rokotettu tuttu sairaalassa koronaoireidensa takia. Ei onneksi kuitenkaan teholla.

Se paha tauti tulee kenelle tulee rokotuksistakin huolimatta. Rokotukset kun ei estä tartuntaa.

Rokotukset eivät estä tartuntaa, mutta estävät useimmilla vakavan taudin kehittymisen. Eikö tämä fakta ole vielä uponnut sun korviesi väliin?

Vierailija
47/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuha on vain yksi oire koronassa. Toisilla sitä ei ole ollenkaan, toisilla lievästi, toisilla nenä valuu enemmän.

Vierailija
48/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnnä sinä r yssä tuo nuha jo sinne minne päivä ei paista. Omikron ei aiheuta nuhaa.

Kyllä mulla oli nuhaakin, toki ei niin paha kuin influenssassa.

Vierailija
49/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona.

Vierailija
50/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiiristä noin 4 on kuollut koronaan. Kaikki alle 75-vuotiaita eikä yksikään ollut niin sairas että olisi ollut hoivakodissa tms. Lisäksi yksi 75-vuotias todella terve ja reipas mies sairasti vakavan koronan ja sai pysyvät vauriot keuhkoihin.

Että kyllä hiljaiseksi vetää.

Omasta tuttavapiiristä yksi on kuollut ja kyllä hänellä elämä jäi ihan kesken kun ikää ei ollut vielä edes 60 vuotta. Ja ei se elämä entisellään ole hänen perheelläänkään.

Lisäksi noita ilmeisen pysyviä ja elämää hankaloittavia keuhko-oireita on useammallakin ikääntyneellä sekä yhdellä nuorella koronan sairastamisen jälkeen. Ja kenelläkään heistä ei ollut minkäänlaista keuhkosairautta ennalta eikä muutakaan pitkäaikaissairautta tai riskitekijää. Eikä edes koronavirus mennyt tartunnan ollessa päällä mitenkään keuhkoihin vaikka toki yskää olikin. Ei siis tullut keuhkokuumetta tai mitään, mutta keuhkot on nyt sökönä hapenottokyvyn suhteen.

Sen sijaan pari astmaatikkoa sairasti jopa sen originaalin viruksen ilman jälkiseuraamuksia. Ja silloin ei ollut vielä rokotuksiakaan. Liekö sitten astmalääkkeissä jotain joka suojaa keuhkoja koronan aiheuttamilta vaurioilta?

Vierailija
51/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuha on vain yksi oire koronassa. Toisilla sitä ei ole ollenkaan, toisilla lievästi, toisilla nenä valuu enemmän.

Joo, mutta ei se mikään ainoa ja/tai yleisin oire ole kuten nämä kulkutautimyönteiset hokee ja spämmii joka ketjuun.

Jos tämä tosiaan aiheuttaisi vain nuhaa niin mitään ongelmaa ei olisikaan.

Vierailija
52/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssalle keksitty vaan uusi nimi.

Vierailija
53/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa flunssan olla rauhassa! Voi herran isä kun nuhaa on ollut iät ajat. Tässä nyt pelolla koitetaan tehdä kovaa bisnestä.

Kerro se mun veljelle...

Ai niin se kuoli 38 vuotiaana siihen kun ei ollu rokotuksia. Oli lukenu varmaa tietoa siruista ja nanomadoista yms

Ystäväni alle 50-vuotias mies kuoli koronatartuntaan 3 kertaa rokotettuna eikä uskonut siruihin tai nanomatoihin.

Eikä jäänyt auton alle tai halkaissut kalloaan vaan ihan kuoli koronaan ja kotonaan. Ruumiinavaus on tehty, koska hautauslupa on ja hautajaispäiväkin tiedossa mutta sen tuloksia ei vielä ole tullut. 

Ikävä tapaus. Suomalaisissa on sitä geeniperimää, joka altistaa vakavalle koronalle, joten kukaan nuorehko ja perustervekään ei voi tietää etukäteen miten koronaan reagoi.

Itse kerran koronan sairastaneena voin sanoa että se voi olla todella paha tauti. Mulla oli kaikki rokotukset ja vain lievästi immuniteettiin vaikuttava sairaus, mutta yhdessä vaiheessa sairautta tuli tunne, että jos ei tästä taltu, pitää lähteä sairaalaan. Ilman rokotteita tilanne olisi varmaan ollut todella paha.

Ja juu, edelleen 2 kuukauden päästä oireita on eli long covid päällä.

Mitä? Eikö rokote suojannutkaan long covidilta niin kun luvattiin?

Vierailija
54/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotukset eivät estä tartuntaa, mutta estävät useimmilla vakavan taudin kehittymisen. Eikö tämä fakta ole vielä uponnut sun korviesi väliin?

Vierailija
55/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalle osalle ei kehity vakavaa tautimuotoa ilman rokotuksiakaan. Sen sijaan rokotettunakin voi saada edelleen vakavan tautimuodon.

Rokotusten tehoa on liioiteltu hurjasti. Ilmeisesti oli tarkoitus saada tolvanat tuuditetuksi valheelliseen turvallisuuden tunteeseen.

Edelleen se ainoa keino välttää vakava tautimuoto on pitää huoli siitä, ettei saa edes tartuntaa. Oli rokotukset tai ei.

Vierailija
56/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssalle keksitty vaan uusi nimi.

Ei ole. Influenssa on oikeastikin flunssa vaikkakin peruslentsua ärhäkämpi. Korona taasen ei ole nuha eikä edes flunssa vaan ihan erilainen tauti.

Vierailija
57/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....Liekö sitten astmalääkkeissä jotain joka suojaa keuhkoja koronan aiheuttamilta vaurioilta?

Aivan koronaepidemian alkuvaiheessa Japanissa oli todettu, että kortisonisuihke Alvesco olisi hyödyksi koronaa sairastaville. Mutta voi olla, että sekään ei pitänyt paikkaansa. Ainakaan asiasta ei ole uutisoitu sen koommin. Joka tapauksessa olen kuitenkin itse tyytyväinen, että voi vedellä tuota suihketta päivittäin. Kai niillä avaavillakin lääkkeillä joku merkitys voisi olla. Mene ja tiedä.

On trolleilla pitänyt kiirettä taas. Huvittavaa joukkoa. Lievä nuha? Mikä on lievä nuha. Ei aivastuta? Rään määrä niukka?

Vierailija
58/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole fakta. Rokotukset kun ei voi estää useimmilla sellaista jota virus/tartunta ei useimmille edes aiheuta. Suurin osa sairasti jo sen alkuperäisen lieväoireisena (eli ei tarvinnut sairaalahoitoa) ja tartunta oli todennäköisesti vaarallinen vain heille joilla on pitkäaikaissairaus ja/tai jotka on ikääntyneitä. Näinhän hallitus/thl meille väsymättä vakuutti. 

Se kannattaa pitää mielessä, että kuka vaan voi edelleen saada vakavan tautimuodon rokotuksista huolimatta. Rokotuksilla kun ei ole suojassa tartunnalta. Senhän thl on jo myöntänytkin, että riskiryhmiin kuuluville rokotukset ei anna suojaa vakavaa tautimuotoa vastaan. Riskiryhmiin kuuluu muitakin kuin ikääntyneitä pitkäaikaissairaita.

Eikä tämä kyllä näin lievänäkään ole mikään ilo sairastaa edes perusterveelle rokotetulle.

Vierailija
59/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ole tehty omikron 1 pohjalta rokotetta, koska ei suojaa tämän hetkisiltä varianteilta. Minulle ihan sama kun en koronarokotteita tule ottamaan.

Vierailija
60/80 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa kuolleista on edelleen näitä rokottamattomia. Rokotetuista kuollut vain vanhuksia ja sairaita. Rokottamattomissa nuoria ja hyvä kuntoisia

"Vain vanhoja ja sairaita" kuollut. Kuulosta nuoren, terveen ja tyhmän kommentilta.

No mutta niinhän se on, jos tilastoja yhtään ymmärrän.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan