Miten kokisitte tämän? Mielipiteitä?
Työskentelen nimeltä mainitsemattomassa virastossa. Asiakkaaksi tuli nuori nainen, joka asiansa hoidettuaan kiinnitti huomionsa perintösormukseeni ja totesi, että 'Voi, miten upean sormuksen omistat'. Vedin vaistomaisesti käteni piiloon ja nuori nainen silmin nähden häkeltyi. Mielestäni tällainen sananvaihto ei kuulu asiointitilanteisiin. Tosin kuulin jälkikäteen eriäviä mielipiteitä. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (51)
Kertokaa toki, tästä tuli pieni väittelynpoikanen.
Ap
Mielestäni sinun käytöksesi oli kummallista, ei sen asiakkaan.
Mun mielestä tuossa kommentissa ei ole mitään pahaa. Asiakaspalvelijan reaktiota kummastelen, miksi käsi piti vetää kiireesti piiloon? Eikö olisi riittänyt, että olisi hymyillyt ja vastannut "kiitos, tykkään siitä itsekin" tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat nyt voivat möläytellä mitä tahansa. Paljon pahempi olisi, jos olisit viranomaisena/viranhaltijana kiinnittänyt huomiota asiakkaan sormukseen.
Juuri näin. Mielestäni koin asiakkaan kommentin asiattomana.
Ap
Höh hoijaa
Ihan sama hei
Mikä tässä nyt on se ongelma?
Joku kehui sun sormusta, no voi kauheeta
Käyttäydyit oudosti. Olisit sanonut kiitos ja jatkanut asioita.
Umpimielisen korpien synkkäkulttuurin jäänteitä, että kevyeen kohteliaisuuteen vastataan torjunnalla tai töykeydellä. Sivisty vähän.
No asiakkaan sanavalinta on ehkä vähän outo (vrt. onpa sulla kiva sormus!), mutta itselläkin menee välillä sanat sekaisin. Mielestäni kuitenkin kyseessä on aika neutraali, kiva kohteliaisuus, tyyliä 'kiva pusero'. Ja kyllä kai sellainen asiakaspalvelutilanteeseen sopii.
Toisille se on luonnollisempaa antaa kehuja. Itse joudun välillä muistuttamaan itseäni siitä, että puolisot ja ystävät varmaan myös kaipaa niitä välillä.
Asiakkaat kommentoivat mitä sattuu välillä. Asiakaspalvelija on töissä ja pitää ammattimaisen otteen tilanteessa. Ainoastaan jos on vaaraa tai muuten homma lähtee käsistä, on okei soveltaa. Et taida olla kovin kokenut aspa?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuossa kommentissa ei ole mitään pahaa. Asiakaspalvelijan reaktiota kummastelen, miksi käsi piti vetää kiireesti piiloon? Eikö olisi riittänyt, että olisi hymyillyt ja vastannut "kiitos, tykkään siitä itsekin" tjsp.
No sain läksytystä kollegalta, joka sanoi minun toimineen tökerösti. Käden piiloon laittaminen johtui kaiketi siitä, että kuvittelin hänen yrittävän koskea käteeni, kun hänellä itselläänkin näytti olevan kivisormus sormessaan.
Ap
Silleen että apLlla ei ole oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
No asiakkaan sanavalinta on ehkä vähän outo (vrt. onpa sulla kiva sormus!), mutta itselläkin menee välillä sanat sekaisin. Mielestäni kuitenkin kyseessä on aika neutraali, kiva kohteliaisuus, tyyliä 'kiva pusero'. Ja kyllä kai sellainen asiakaspalvelutilanteeseen sopii.
Toisille se on luonnollisempaa antaa kehuja. Itse joudun välillä muistuttamaan itseäni siitä, että puolisot ja ystävät varmaan myös kaipaa niitä välillä.
En ole enää täysin varma hänen sanavalinnastaan, mutta joka tapauksessa hän kiinnitti ihailevaa huomiota sormukseeni, jonka koin epämukavana tilanteeseen nähden.
Ap
Minusta sinun käytös oli outoa ja kummallista. Aivan kuin se, että joku kehuu sormustasi tarkoittaisi, että hän yrittäisi varastaa sen. Vai miksi muuten vedit kätesi piiloon? Ei kai nyt kehu tarkoita mitään se kummempaa, se nainen vain piti sormustasi kauniina ja ajatteli ehkä että ilahdut siitä että joku kehuu sormusta kauniiksi. Minusta on ihan normaalia, että asiakaspalvelutilanteessa voidaan jutustella jotain small talkia. Isolle osalle asiakkaista jää siitä jutustelusta sellainen olo, että sai hyvää palvelua.
Et taida olla kovin asiakaspalveluhenkinen eikä sinulla ehkä ole ammattitaitoa hoitaa kaikkia mahdollisia eteen tulevia asiakaspalevlutilanteita jos yksi pieni kehu asiakkaalta saa sinut noin hämilleen. Eli tarvit selvästi vielä harjoitusta tilanteista jotka on monelle muulle aivan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa toki, tästä tuli pieni väittelynpoikanen.
Ap
Miten tästäkin saa väittelyn aikaan
Mitä ihmettä varten sulla on se sormus sormessa, jos kukaan ei saisi kiinnittää siihen huomiota? Etkö näe tässä ristiriitaa?
Kokisin, että olet törppö. Ei millään pahalla:D
En nyt kysy tätä pahalla, mutta satutko olemaan autistinen tai kys. kirjolla? Vähän outo reaktio.
Reaktiosi oli omituinen, ihan kun olettaisit että asiakas aikoisi seuraavaksi varastaa sormuksen. Normaali vastaus olisi ollut "Kiitos". Kyllä aina saa asiallisesti toista kehua, oli tilanne mikä hyvänsä.
Asiakkaat nyt voivat möläytellä mitä tahansa. Paljon pahempi olisi, jos olisit viranomaisena/viranhaltijana kiinnittänyt huomiota asiakkaan sormukseen.