Miten kokisitte tämän? Mielipiteitä?
Työskentelen nimeltä mainitsemattomassa virastossa. Asiakkaaksi tuli nuori nainen, joka asiansa hoidettuaan kiinnitti huomionsa perintösormukseeni ja totesi, että 'Voi, miten upean sormuksen omistat'. Vedin vaistomaisesti käteni piiloon ja nuori nainen silmin nähden häkeltyi. Mielestäni tällainen sananvaihto ei kuulu asiointitilanteisiin. Tosin kuulin jälkikäteen eriäviä mielipiteitä. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
En nyt kysy tätä pahalla, mutta satutko olemaan autistinen tai kys. kirjolla? Vähän outo reaktio.
Sama tuli mieleen.
Toivottavasti et käy koskaan Briteissä, Jenkeissä, Ausseissa
No aika töykeä reaktio oli, ei ihme että asiakas hämmentyi. Olisit ollut vain cool ja vaikka kiittänyt kehuista? Et selvästikään miellä tekeväsi asiakaspalvelutyötä, kun on varaa olla noin tyly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta voisitko vielä selittää miten jonkun asian kehuminen on epähienoa? Kysyn tätä vilpittömästi kun en millään pääse pääsi sisälle vaikka kuinka yritän. Nyt tämä asia vaivaa minuakin enkä enää ikinä uskalla huomata kenessäkään mitään kivaa. Viimeksi kehuin lähikaupan kassan kynsiä, ne oli niin upeasti laitettu että se vain pääsi suusta. Nyt mietin vaivasinko ihmistä??
Oletko jostain tietystä kulttuurista jossa tällaista ei saa tehdä? Vai mistä se sääntö tulee kun sanoit että olisit halunnut asiakkaan noudattavan sääntöjä?
Ihan suomalaissyntyinen olen. Koin hänen kommenttinsa tungettelevana, rajat ylittävänä huomiona, kaikin puolin kiusallisena. Sormukseni ei liittynyt mitenkään käsiteltävään asiaan.
Ap
Oletko neurotyypillinen vai onko sinulla mietitty esim. autismin kirjolla olemisen mahdollisuutta? Monesti siihen liittyy sosiaalinen jäykkyys ja tiettyjen sääntöjen luominen.
Olen itsekin kehunut joskus spontaanisti apteekissa farnaseutin kynsiä. Ei tosin olleet aidot mutta kenelläpä nykyään olisi. Ei häkeltynyt, hymyili vain. En usko että kummallekaan jäi tästä outo olo. Hän oli laittnut kynnet jotta muutkin ne näkisivät ja minä näin. Olen siis nainen itsekin. Asiaan ei liittynyt muuta kuin spontaani kehu. Aloittaja on omituinen.
Ketjun perusteella vaikuttaisi hyvinkin siltä, että ap on autismin kirjolla vaikka sitä ei välttämättä ole hänellä koskaan diagnosoitu. Kuulostaa hyvin tyypilliseltä autisminkirjon henkilöltä joka ei osaa toimia "oikein" sosiaalisissa tilanteissa, tulkitsee tilanteet väärin, luo omia outoja sääntöjä kanssakäymiseen jne.
Sinä käyttäydyit ( ihan kansainvälistäkin) sosiaalista normistoa vastaan, ei asiakas.
Asiakas ei ollut sopimaton, sinä olit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta voisitko vielä selittää miten jonkun asian kehuminen on epähienoa? Kysyn tätä vilpittömästi kun en millään pääse pääsi sisälle vaikka kuinka yritän. Nyt tämä asia vaivaa minuakin enkä enää ikinä uskalla huomata kenessäkään mitään kivaa. Viimeksi kehuin lähikaupan kassan kynsiä, ne oli niin upeasti laitettu että se vain pääsi suusta. Nyt mietin vaivasinko ihmistä??
Oletko jostain tietystä kulttuurista jossa tällaista ei saa tehdä? Vai mistä se sääntö tulee kun sanoit että olisit halunnut asiakkaan noudattavan sääntöjä?
Ihan suomalaissyntyinen olen. Koin hänen kommenttinsa tungettelevana, rajat ylittävänä huomiona, kaikin puolin kiusallisena. Sormukseni ei liittynyt mitenkään käsiteltävään asiaan.
Ap
Niin siis suomalaissyntyisilläkin on omia kulttuureja. Esimerkkeinä hämäläinen kursailu ja savolainen epäsuoruus jne. Ajattelin että olet jostain tietystä kylästä jossa on kauhistus puhua mistään muusta kuin siitä asiasta joka on käsillä.
Kuten jo aiemmin sanoin, en muista hänen sanojaan sanatarkasti. Hän saattoi sanoa myös, että 'Onpa sinulla kaunis/upea sormus, pidän myös valtavasti kauniista koruista jne'.
Ap