Is: bloggaaja Julia, 35, oli rauhassa vaunulenkillä, kunnes kuuli tuntemattoman naisen suusta erikoisen kommentin
Joku 50-vuotias nainen tuli ja sanoi, että sinä olet jo toinen äiti jonka näen tänään, joka katsoo puhelintansa samalla, kun kärrää lastansa. Että sinulla on kuule aika kallis lasti siinä.
Sanoin hänelle suoraan, että haista kuule v****, älä puutu mun asioihin. Ja hän tulee vielä sit samaan kauppaan mihin mä oon menossa ja jatkaa sitä käpättämistä, tilittää Thurén.
https://www.is.fi/viihde/art-2000008874169.html
🤯
Kommentit (1271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo lehtikirjoitus oli vaan läppä. Sellainen kevennys, jota vanhempi polvi ei ymmärrä.
Tämä onkin se hauskin osa, 35 ja 50 välillä on vain 15vuotta. Nainen olisi hädin tuskin voinut olla Julian äiti, jos iän arvioi oikein. Puhutaan, kuin ihmisten välillä olisi joku teollisen vallankumouksen kokoinen kuilu. 35 on jo keski-iän hujakoilla, miksi on tarve esittää että kuuluu siihen tiktok-sukupolveen.
Minkä ikäisiä ne tiktokkaajat ovat? Jos parikymppisiä, niin niihinkin on "vain" 15 vuoden ero mikä sun mielestä ei ole mitään.
Tämän hetken parikymppiset ovat Z-sukupolvea ja Julia on milleniaali eli ovat eri sukupolvea. Toisaalta 50-vuotiaat ovat X-sukupolven edustaja eli ovat hekin eri sukupolvea kun milleniaalit.
Kyllä se 15 vuotta usein tarkoittaa eri sukupolvea. Lisäksi Juliahan on media-alan ihminen ja some on iso osa elämää ja työkuvioita. Ei se "dataaminen" tänä päivänä ole pelkkä teinien juttu. Se voi oikeasti olla ajatuksena vanhemmille ihmisille (ja näemmä aika monelle täällä av:llakin) todella erikoinen. En nyt ota kantaa itse keissiin, kommentoin vain tähän että 35-vuotias lokeroidaan samaan sukupolveen 50-vuotiaiden kanssa ja erotetaan heidät "tiktokkaajista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan instassa tai jossain toisessa somealustassa kertonut, että liikkuva ihminen pysyy paremmin lämpöisenä. Jonkun toisen vika.
Millä milleniaalit olisi oppineet, kun ei vanhemmat ole opettaneet. Muistakaa nyt hyvät rouvat että te olette milleniaalit tehneet. Eli kaikki mikä heissä on vikana on teidän aikaansaannostanne.
Milleniaalit on päiväkotien kasvatteja, ei me uskallettu olla eri mieltä varhaiskasvattajien kanssa.
Oliko milleniaalit siellä varhaiskasvattajina?
Milleniaalit on viriviritööttööt, kuten tästä bloggaajastakin huomaa. Elää omissa pilvilinnoissaan, ei tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä te puhelinta/tietokonetta/nettiä käyttävät ihmiset haukutte puhelinta/tietokonetta/nettiä käyttäviä ihmisiä. :DDD
Ei oikein toimi tuo vertaus. Aikaisemmin ihmiset näpytteli tekstiviestejä autoa ajaessa. Voit verrata siihen.
Mistä lähtien kadulla käveleminen on verrattavissa autolla ajamiseen? Hieman eri luokan riskit ja nopeus minusta.
viime kesänä olin menossa kohti suojatietä, samaan aikaan vasemmalta puoleltani lähestyy äiti lastenvaunujen kanssa ja siinä hiukan vaunujen edellä kävelee isompi lapsi osoitellen tien toiselle puolen sanoen jotain äidilleen katsekontaktin kera. Äiti ei edes vilkaise lasta, katse on kiinni kännykässä. Samalla näin miten sieltä äidin selän takaa lähestyy auto, mitään ajoääniä ei kuulu, tai jos kuului, niin ne jäivät sitten kadun toisella puolen olevan jonkun tietyökoneen melun alle. Lapsi taas katsoo äitiään, äiti ei vieläkään reagoi. Lapsi irrottaa otteen vaunuista ja lähtee rynnistämään ajotielle juosten. Tajusin, että minunhan tässä pitää toimia: olin noin kahden pitkän askeleen päässä lapsesta. Nappasin lapsen syliin, lapsi säikähtää ja alkaa itkeä, äiti katsoo kauhistuneena minuun ja kysyy, että mitä oikein olet tekemässä. Auto suhahtaa ohi. Sanon vihaisen kuuluisesti äidille, että sillä aikaa kun somettelit, lapsesi oli jäämässä tuon auton alle, että enpä tässä muuta ollut tekemässä, ole hyvä vain.
- uskon, että jonkun somettavan äidin täytyy oikeasti menettää lapsensa ennenkuin ihmiset alkavat tajuta miksi kadulla liikkuessa lapsen kanssa EI someteta
Meinaat että se äiti olisi ilman kännykkää kuullut kun auto lähestyy selän takaa ääneti?
Ei äideillä ole edelleenkään supervoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hysteerinen bloggari tekisi, jos joku ottaisi kännykän pois.
Sekopää addikti.Mitähän palsta-addikti tekisi, jos joku ottaisi puhelimen pois eikä pääsisi enää haukkumaan bloggaajaa?
Keittäis vaikka kahvit ja tekisi jotain muuta.
Käpättää ,,,,,,jotain uutta opin tänään.
Veikkaanpa, että jos tämän kadulla somettelun seurauksena vaunut jäisivät auton alle ja vauvan pää lentäisi katukivetykseen, seurauksena aivovamma tai kuolema, seuraisi näiden somemammojen toimesta joukkolynkkaus kuskille eikä puhelimeensa tuijottaneelle äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä te puhelinta/tietokonetta/nettiä käyttävät ihmiset haukutte puhelinta/tietokonetta/nettiä käyttäviä ihmisiä. :DDD
Ei oikein toimi tuo vertaus. Aikaisemmin ihmiset näpytteli tekstiviestejä autoa ajaessa. Voit verrata siihen.
Mistä lähtien kadulla käveleminen on verrattavissa autolla ajamiseen? Hieman eri luokan riskit ja nopeus minusta.
Työnnät lastenvaunut auton eteen.
Autotielle jossain kävelykadulla minkä ympärillä on molemmin puolin metsää? Edes kännissä en ole onnistunut menemään autotielle katsomatta mihin kävelen, miten sitten selvinpäin ja miten se puhelin muka poistaa näkö- ja kuuloaistin?
Luuletteko todella, että kaikki ihmiset kävelee umpisokeana tuolla puhelin kädessä? Haloo nyt.
Kun sähköautot yleistyy, niin niitäpä ei sitten enää edes kuulekaan.
– Jotenkin nää kansalaiskasvattajat ottaa aina tällaisia nuorehkoja naisia uhreikseen. Mä en tiedä mistä se johtuu, ja se harmittaa mua syvästi.
Olisiko niin, että vanhahkoilla naisilla ei yleensä vauvoja ole?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että jos tämän kadulla somettelun seurauksena vaunut jäisivät auton alle ja vauvan pää lentäisi katukivetykseen, seurauksena aivovamma tai kuolema, seuraisi näiden somemammojen toimesta joukkolynkkaus kuskille eikä puhelimeensa tuijottaneelle äidille.
Lakia jos lukee niin autoilija tosiaan olisi syypää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hysteerinen bloggari tekisi, jos joku ottaisi kännykän pois.
Sekopää addikti.Mitähän palsta-addikti tekisi, jos joku ottaisi puhelimen pois eikä pääsisi enää haukkumaan bloggaajaa?
Siis sehän haistatteli veet sille 50-vuotiaalle kun 50-vuotias sanoi ihan ASIALLISESTI JA AIHEESTA.
Aiheesta? mistä aiheesta. Se 50 vuotias oli pahimman luokan kyläpoliisi, joka pitäisi laittaa jalkapuuhun kotinsa edustalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä blokkaaja nolasi itsensä. Usein näkee pienten lasten äitejä keskittyneenä kännykkään. Juuri todistin junassa tilannetta, missä n. 2v tyttö yritti kiinnittää äitinsä huomion milloin mihinkin. Äiti ei ollut tietääkseen, jotain ynähdystä irtosi muutaman kerran. Tätä jatkui koko ajan, mitä samassa vaunussa olin. Ois tehnyt mieli sanoa, että lapsi on pieni niin vähän aikaa, että kannattaisi jutella ja vastata kysymyksiin. Joskus voi tulla aika, että lapsi ei enää halua jutella äitinsä kanssa. Mutta suljin suuni, koska ei tämä äiti sitä puhetta olisi hyvällä vastaanottanut.
Menisittekö motkottamaan jollekkin isälle näistä? Ette menisi. Tämä on taas vaan tällainen naisiin kohdistettu juttu. Naisten pitää käyttäytyä tietyllä tavalla tai ovat huonoja naisia.
Ei naisten, vaan äitien.
Nämä eivät ole synonyymejä.
Kyse ei ole äitiydestä tai vanhemmuudesta vaan naiseudesta. Koska isille ei tällaisia kommentteja kommentoida.
Kyllä muuten kommentoidaan, jos liikkuvat lasten kanssa. Ainakin minun miehelle oli joku tätyli tullut papattamaan kun taaperolla ei ollut hattua päässä. No ei ollut ei, kun se kiskoi sen välittömästi päästään. Puolipilvinen +15 sää, ei ollut akuuttia vaaraa paleltua tai saada auringonpistosta. Jotkut kokee tarpeelliseksi olla vielä enemmän huolissaan miesten lastenhoitotaidoista kuin naisten, ja siis "ystävällisesti neuvoa" asioissa.
Minä taas olen saanut kuulla että palellutan lapsen kun hiihdin lapsi siihen tarkoitetussa ahkiossa, nollakelissä ja auringonpaisteessa. Kuulemma joku on joskus paleltunut hiihtovaelluksella Lapissa, joten lapsen kanssa hiihtäminen on vaarallista.
No ihan oikeasti vauva kuoli hiihtovaelluksella kun oli ahkiossa. Oli sekin lapsi ollut paksusti puettu ja kaiken maailman porontaljat alla. Aatelkaa asiaa niin, että kuinka nopeasti tulee itselle kylmä nollakelissäkin, jos seisoskelee paikallaan, saati että makaisi maassa. Tuollaisessa ahkiossa makoillessaan se lapsi on periaatteessa jäisen maan pinnalla. Äkkiä ne paksuimmatkin pediksi laitetut taljat yms. jäätyy kun pienen lapsen ruumiinlämpö ei niitä riitä pitämään lämpimänä. Tää nyt varmaan toisten elämään, asioihin ja lastenhoitoon puuttumista ja "tätiselittämistä", mutta kannattaa oikeasti miettiä kuinka pitkään lastaan jossain ahkiossa perässään vetää, vaikka sää tuntuisi itsestä kuinka lämpimältä. Sinä liikut, sun oma kroppasi tuottaa lämpöä koko ajan. Jos itsellä olisi vielä pieniä lapsia ja ne tahtoisin ottaa hiihtolenkille mukaan, laittaisin pikemmin kantoreppuun ja oman takin sisälle. Silloin mun oman kropan tuottama lämpö pitäisi vauvankin lämpimänä.
jos ahkiossa on lampaantaljakin eristeenä ja lapsi siellä paleltuu, niin talja on laitettu väärinpäin. Me kävimme usein talvisin hiihtämässä Lapisssa perheen kanssa ja kun me lapset olimme pieniä, meidät laitettiin ahkioon istumaan. Muistan sen, että aika usein sai huudella, että äiti/isi, mulla on liian kuuma.
En tiedä mitenpäin talja oli ollut. Vauva kuitenkin paleltui kuoliaaksi. Sinä kuitenkin olet hiihtoreissuilla ollut jo sen ikäinen, että olet pystynyt kommunikoimaan sanallisesti vanhempasi kanssa ja myös istunut, eli olet varmaan tavallaan liikkunut muutenkin, huitonut käsillä yms. mitä pienet lapset vaikkapa pulkassa istuessaankin tekevät. Tämä kuollut lapsi oli vauva. Maasta hohkaa niin kylmyys kuin lämpö. Sen tuntee joutuessaan esim. sitomaan kengännauhojaan joko kovalla pakkasella tai helteellä. Itse aikuisena kahdella jalalla liikkuessaan sitä ei muuten niin helposti huomaakaan. Jos itsestä kuitenkaan ei tunnu kovin houkuttelevalle ajatus käydä makaamaan maahan edes nollakelillä, niin siitä voi lähteä miettimään, onko se vauvalle hyväksi.
retkeilemme perheen kanssa aika paljon ja ollaan retkeilty silloinkin, kun lapset olivat vauvoja, nollakeleilläkin (ollaan oltu talviöinö yötäkin ulkona, se on hyvin helppoa, kun hankkii oikeanlaiset tarvikkeet eikä kylmä tule). Vauvoilla on se hyvä puoli, että nekin osaavat kommunikoida, vaikka eivät osaakaan sanoittaa, että äiti mulla on kuuma/kylmä, ne kommunikoivat äänähdyksillä ja itkulla. Kun osaa pukea vauvan ja ymmärtää miten puetaan lämpimästi, niin ei siellä ahkiossa kylmä tule. kenkävertaus ei ole hyvä sikäli, että sitä ei voi verrata lampaantaljaan tai vaikka porontaljaan.
Hirveää kielenkäyttöä 🙁 itse olisin vaan sanonut että joo, autojen kanssa pitää kyllä olla tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
– Jotenkin nää kansalaiskasvattajat ottaa aina tällaisia nuorehkoja naisia uhreikseen. Mä en tiedä mistä se johtuu, ja se harmittaa mua syvästi.
Olisiko niin, että vanhahkoilla naisilla ei yleensä vauvoja ole?
Mitä jos vaikka haukkuisitte toisianne ja antaisitte meidän nykyäitien hoitaa omat asiamme? Tai jos välillä koitatte mitä tapahtuu jos menette samalla tavalla avautumaan niille lasten isille, jotka katsoo kännykkää tai muuten vain ei kiinnitä huomiota siihen missä jälkikasvu vipeltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viime kesänä olin menossa kohti suojatietä, samaan aikaan vasemmalta puoleltani lähestyy äiti lastenvaunujen kanssa ja siinä hiukan vaunujen edellä kävelee isompi lapsi osoitellen tien toiselle puolen sanoen jotain äidilleen katsekontaktin kera. Äiti ei edes vilkaise lasta, katse on kiinni kännykässä. Samalla näin miten sieltä äidin selän takaa lähestyy auto, mitään ajoääniä ei kuulu, tai jos kuului, niin ne jäivät sitten kadun toisella puolen olevan jonkun tietyökoneen melun alle. Lapsi taas katsoo äitiään, äiti ei vieläkään reagoi. Lapsi irrottaa otteen vaunuista ja lähtee rynnistämään ajotielle juosten. Tajusin, että minunhan tässä pitää toimia: olin noin kahden pitkän askeleen päässä lapsesta. Nappasin lapsen syliin, lapsi säikähtää ja alkaa itkeä, äiti katsoo kauhistuneena minuun ja kysyy, että mitä oikein olet tekemässä. Auto suhahtaa ohi. Sanon vihaisen kuuluisesti äidille, että sillä aikaa kun somettelit, lapsesi oli jäämässä tuon auton alle, että enpä tässä muuta ollut tekemässä, ole hyvä vain.
- uskon, että jonkun somettavan äidin täytyy oikeasti menettää lapsensa ennenkuin ihmiset alkavat tajuta miksi kadulla liikkuessa lapsen kanssa EI someteta
Meinaat että se äiti olisi ilman kännykkää kuullut kun auto lähestyy selän takaa ääneti?
Ilman kännykkää se surkea äiti olisi kiinnittänyt huomiota lapseensa, siihen mitä lapsi sanoi osoittaen kadun toiselle puolen. Ehkäpä koko tilannetta ei olisi silloin päässyt edes syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo lehtikirjoitus oli vaan läppä. Sellainen kevennys, jota vanhempi polvi ei ymmärrä.
Tämä onkin se hauskin osa, 35 ja 50 välillä on vain 15vuotta. Nainen olisi hädin tuskin voinut olla Julian äiti, jos iän arvioi oikein. Puhutaan, kuin ihmisten välillä olisi joku teollisen vallankumouksen kokoinen kuilu. 35 on jo keski-iän hujakoilla, miksi on tarve esittää että kuuluu siihen tiktok-sukupolveen.
Minkä ikäisiä ne tiktokkaajat ovat? Jos parikymppisiä, niin niihinkin on "vain" 15 vuoden ero mikä sun mielestä ei ole mitään.
Tämän hetken parikymppiset ovat Z-sukupolvea ja Julia on milleniaali eli ovat eri sukupolvea. Toisaalta 50-vuotiaat ovat X-sukupolven edustaja eli ovat hekin eri sukupolvea kun milleniaalit.
Kyllä se 15 vuotta usein tarkoittaa eri sukupolvea. Lisäksi Juliahan on media-alan ihminen ja some on iso osa elämää ja työkuvioita. Ei se "dataaminen" tänä päivänä ole pelkkä teinien juttu. Se voi oikeasti olla ajatuksena vanhemmille ihmisille (ja näemmä aika monelle täällä av:llakin) todella erikoinen. En nyt ota kantaa itse keissiin, kommentoin vain tähän että 35-vuotias lokeroidaan samaan sukupolveen 50-vuotiaiden kanssa ja erotetaan heidät "tiktokkaajista".
Johnny Depp on lähes 60 vuotias ja liittyi tiktokin muutama päivä sitten, joten ehkä he sitten ovat alle kuusikymppisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sentään silmät on sekä kääntyvä pää ja keho. Äideillä on yleensä valppaat aistit luonnostaan lasten kanssa ollessa.
Mutta näiden joidenkin silmät on haudattu sinne älylaatan syvyyksiin, instagramin fantasiamaailmaan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakia jos lukee niin autoilija tosiaan olisi syypää.
Tai jos kyläpoliisin narsistinen käskytys olisi aiheuttanut huomion siirtymisen pois autosta ja jos tämän seurauksena vaunut jäisivät auton alle ja vauvan pää lentäisi katukivetykseen, seurauksena aivovamma tai kuolema, seuraisi näiden somemammojen toimesta joukkolynkkaus kuskille eikä turhasta ulisevalle kyläpoliisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei äideillä ole edelleenkään supervoimia.Kai sentään silmät on sekä kääntyvä pää ja keho. Äideillä on yleensä valppaat aistit luonnostaan lasten kanssa ollessa.
Mutta näiden joidenkin silmät on haudattu sinne älylaatan syvyyksiin, instagramin fantasiamaailmaan.
Eri
Jos työntää vaunuja ja lapsi on edessä niin ei siinä ole mitään tekoa juosta sitä lasta kiinni. Siksi meillä oli lapsilla aina pieninä valjaat. Saivat mennä itse, mutta vaaratilanteita ei päässyt syntymään. Tosin niiden pitämisestä mummot valitti myös.
Mitäs kasvatitte vapaasti. Aivan mahtavia nämä ketjut kun vanhemmat ikäluokat haukkuu oman kasvattamisensa hedelmiä. Suut kiinni koko poppoo. Olisitte silloin 30-40v sitten hoitaneet hommanne paremmin niin ei tarvitsisi valittaa palstalla. Tosin teille on aina ollut oma napa lähinnä.