Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Metropoliassa opetetaan osteopaattisia menetelmiä, jotka eivät perustu tieteelliseen tietoon

Vierailija
09.06.2022 |

Hs on julkaissut jutun osteopatiasta. Tässä pari lainausta:

'Suomen suurimmassa ammattikorkeakoulussa opetetaan osteopaattisia menetelmiä, jotka eivät perustu tieteelliseen tietoon.

Opiskelija makaa hoitopöydällä selällään. Hänen takanaan istuu opettaja, joka pitelee opiskelijan takaraivoa ja niskaa käsillään. Opettaja ei liiku. Hän ei tee mitään.

Tässä koulutetaan osteopaatteja ammattikorkeakoulu Metropoliassa. Käynnissä on edistyneen osteopaattisen hoitotekniikan esittely. Opettajan mukaan sen avulla on määrä tasapainottaa aivo-selkäydinnesteen rytmistä sykettä.

Metodilla ei ole tieteellistä pohjaa.'

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut apn viestin asiattomaksi

Miksi? Kerrankin hyvää journalistista sisältöä HS:ssä, eikä sitä ainaista "toimittaja kertoo ongelmastaan ja haastattelee asiantuntijaa, joka kertoo, että toimittaja on toiminut ihan oikein ja hyvin"-blogikamaa.

Seuraavaksi voisi tehdä samanlaisen kriittisen katsauksen sukupuolentutkimuksen oppiaineeseen ja erityisesti siihen, miten siellä opetettavat ajatukset vaikuttavat lapsiin uuden translain ja sitä seuraavien vaatimusten (alaikäisten blokkerihoidot jne.) kautta.

Koululääketiede ja monikultturi pois

Vierailija
22/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut osteopaatilta avun vaikeaan selkäkipuuni. Ihminen voi tietysti vain kuvitella tulleensa parempaan kuntoon... mutta koirat eivät osaa teeskennellä. Jos koira liikkuu osteopaatin käsittelyn jälkeen taas normaalisti, metodi eittämättä on toimiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut apn viestin asiattomaksi

Miksi? Kerrankin hyvää journalistista sisältöä HS:ssä, eikä sitä ainaista "toimittaja kertoo ongelmastaan ja haastattelee asiantuntijaa, joka kertoo, että toimittaja on toiminut ihan oikein ja hyvin"-blogikamaa.

Seuraavaksi voisi tehdä samanlaisen kriittisen katsauksen sukupuolentutkimuksen oppiaineeseen ja erityisesti siihen, miten siellä opetettavat ajatukset vaikuttavat lapsiin uuden translain ja sitä seuraavien vaatimusten (alaikäisten blokkerihoidot jne.) kautta.

Ohis ei tässä avauksessa oikeastaan itseäni harmita kuin se, että se jätti niin paljon arvailujen varaan kun alkuperäinen juttu jäi pimentoon. - Itsekin taisin edellä innostua vähän liikaa näsäviisastelemaan. - Enhän itse tunne tai tiedä mahd. osteopatian taustoista ja perusteita paljoakaan.

Mutta ei se ilmeisesti täysin humpuukia ole, kun muun ohessa Osteopaatit on hyväksytty Valvirab rekisteröityjen ammattihenkilöiden joukkoon. 

Ja kun  asiaa osteopatiaa aattlehtii yleisemmin, manuaalsiena hoitomuotona se on minusta oikeastaan virkistävää ja kiintoisaa tietää lisää kun välil arveluuttaa kun tuntuu, että niin moni asia halutaan -yksinkertaitaen- koneellistaa ja digitalisoida. - Ja olisin oikeastaan yllättynytm jollei osteopatiaa olisi lainkaan yritetty tutkia akateemisemmisellakin kentällä.

Uskovainen mies

Vierailija
24/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satun tietämään, että ei peruskouluissakaan opettajia juuri kiinnosta opettaa tieteenmukaisesti. Moni aineenopettajakin viittaa kintaalle tieteelle, mikä on ihmeellistä. Esim. biologian opettajat esittävät evoluutioteorian ihan vain jonain näkemyksenä tai tarinana, joka ei ole sen arvokkaampi kuin uskonnolliset tarinat lajien synnystä.

Vierailija
25/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain todellakin hyötyä osteopatiasta. Paljon enemmän kuin fysioterapiasta tai hieronnasta koskaan. Mutta ei se nyt toki pelkästään tuota ensimmäisessä viestissä kuvattua toimintaa ole.

Minä taas koin koko homman humpuukiksi.

Se oli juuri tuollaista, kuin aloituksessa. Makasin selälläni ja osteopaatti piti päästäni kiinni ja hoki, että energiavirrat parantaa sinut.

Sitten käännyin mahalleni ja piti käsiä selän päällä ja sormilla pumppasi ja taas energia virrat paransi.

Ihan höpö hommaa

Vierailija
26/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut osteopaatilta avun vaikeaan selkäkipuuni. Ihminen voi tietysti vain kuvitella tulleensa parempaan kuntoon... mutta koirat eivät osaa teeskennellä. Jos koira liikkuu osteopaatin käsittelyn jälkeen taas normaalisti, metodi eittämättä on toimiva.

Ohis, mutta sehän on pitkälti ihmisen tulkintaa, liikkuuko koira käsittelyn jälkeen paremmin kuin ennen osteopaatin käsittelyä. Uskon kyllä siis itse täysin siihen, että koira voi hyötyä osteopaatin käsittelystä, mutta ei se minun uskoni/aistihavaintoni/tulkintani ole mikään todiste osteopatian toimivuudesta.

Vierailija
27/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kai koiriinkin voi lumevaikutus tehota niin kuin ihmisiinkin. -eri

Vierailija
28/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain todellakin hyötyä osteopatiasta. Paljon enemmän kuin fysioterapiasta tai hieronnasta koskaan. Mutta ei se nyt toki pelkästään tuota ensimmäisessä viestissä kuvattua toimintaa ole.

Se oli juuri tuollaista, kuin aloituksessa. Makasin selälläni ja osteopaatti piti päästäni kiinni ja hoki, että energiavirrat parantaa sinut.

Sitten käännyin mahalleni ja piti käsiä selän päällä ja sormilla pumppasi ja taas energia virrat paransi.

Ihan höpö hommaa

Ja tuosta "hoidosta" sai maksaa 50-100 euroa?

Vierailija
29/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jokin hoitomuoto voi olla "tieteellisen" koulutuksen saaneen mielestä humpuukia voi se kuitenkin auttaa. On paljon asioita, joita tiede ei vielä tunne. Akupunktioitakin pidettiin aikoinaan sellaisena mutta nyt on ihan hyväksytty ja päteväksi todettu.

Vierailija
30/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satun tietämään, että ei peruskouluissakaan opettajia juuri kiinnosta opettaa tieteenmukaisesti. Moni aineenopettajakin viittaa kintaalle tieteelle, mikä on ihmeellistä. Esim. biologian opettajat esittävät evoluutioteorian ihan vain jonain näkemyksenä tai tarinana, joka ei ole sen arvokkaampi kuin uskonnolliset tarinat lajien synnystä.

Mutta evoluutiohan on todettu vanhentuneeksi teoriaksi niin ei ihme. Miksi opettaa vanhentunutta ja pätemätöntä tietoa?

Vierailija
31/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys kehittyy kirjoitti:

Vaikka jokin hoitomuoto voi olla "tieteellisen" koulutuksen saaneen mielestä humpuukia voi se kuitenkin auttaa. On paljon asioita, joita tiede ei vielä tunne. Akupunktioitakin pidettiin aikoinaan sellaisena mutta nyt on ihan hyväksytty ja päteväksi todettu.

Kyllä, mutta asioita ei pidä opettaa tieteenä, ennen kuin ne ovat sitä.

Eli kyllä mun puolestani saa opettaa, että "mä uskon, että päätä pitelemällä energiavirrat parantavat, mutta tieteellisesti tätä ei ole pystytty todistamaan".

Vierailija
32/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys kehittyy kirjoitti:

No eihän ole. Miksi akupunktiota ei sitten opeteta lääketieteen opiskelijoille?

https://en.wikipedia.org/wiki/Acupuncture#Sham_acupuncture_and_research

Vierailija
33/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta evoluutiohan on todettu vanhentuneeksi teoriaksi niin ei ihme. Miksi opettaa vanhentunutta ja pätemätöntä tietoa?

Joo... taidatkin olla ihan asiantuntija? Biologiasta väitöskirja ja sitä rataa? :)

Vierailija
34/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jutussa kuvattu kraniosakraalihoito on yksi osteopatian suuntauksista. Pääosin osteopatia on varsin pätevä hoitomuoto, jolla on tieteellinen, biomekaaninen pohja, mutta olisi viisasta koulutuksen uskottavuuden kannalta avata ja perustella myös tuo kraniosakraalihoidon osuus.

Vierailija
35/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jutussa kuvattu kraniosakraalihoito on yksi osteopatian suuntauksista. Pääosin osteopatia on varsin pätevä hoitomuoto, jolla on tieteellinen, biomekaaninen pohja, mutta olisi viisasta koulutuksen uskottavuuden kannalta avata ja perustella myös tuo kraniosakraalihoidon osuus.

Mutta kun ei sitä voi perustella tieteellisesti. Se on humpuukia.

Vierailija
36/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin teettäisi talousennusteet selvännäkijällä. On olemassa mahdollisuus, että osuu oikeaan.

Vierailija
37/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kuin teettäisi talousennusteet selvännäkijällä. On olemassa mahdollisuus, että osuu oikeaan.

Mahdollisuudet on siis yhtä hyvä, kuin jos ne teettää ekonomistilla?

Vierailija
38/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpö hommaa

Ja tuosta "hoidosta" sai maksaa 50-100 euroa?

75 euroa. Hyvä kun ei itkettänyt, kun lähdin sieltä.

Kävin tämän jälkeen kiropraktikolla, joka aukaisi rintarangan lukot ja alaselästä jonkun liikkuvuus ongelman ja selkäkipu jäi sinne

Vierailija
39/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että mammat ovat k-jutuissa ilahduttavan tiedevastaisia ja nyt yhtäkkiä ei taas kelpaa? Ja transvihaviesteille ilmiantoa, jestas kun pakko tuoda jokaiseen ketjuun tota jankkausta.

Vierailija
40/46 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että mammat ovat k-jutuissa ilahduttavan tiedevastaisia ja nyt yhtäkkiä ei taas kelpaa? Ja transvihaviesteille ilmiantoa, jestas kun pakko tuoda jokaiseen ketjuun tota jankkausta.

Mene pois sekoilemasta. T. Mies