Miksi jotkut haluavat vähätellä, halveksua ja lytätä toisia?
Kysymys otsikossa.
Eli, mitä nautintoa siitä saa, että voi jatkuvasti moittia, vähätellä, halveksua ja lytätä toisia? Tällaisia henkilöitä nyt pari työpaikalla ja ovat hemmetin ikävää seuraa. Eivät ole itse mitenkään suuremmin menestyneet urallaan, mutta silti heillä ei ole koskaan mitään hyvää sanottavaa kenestäkään.
Johtuuko tuo omasta epävarmuudesta?
Kommentit (24)
Kuulostaa stressin lisäksi tosi suurelta epävarmuudelta.
Ei pelkästään työpaikoilla tuota tapahdu. Meillä oli vanhemmat, jotka lyttäsivät meidät lapset. Tyyliin, ei sinusta tuomaria tule, tulee viemäri, sanoi isä kuin hain oikeustieteelliseen. Koko kouluaikamme veljelläni ja minulla oli tuota yhtä ja samaa lyttäämistä plus äiti muistutti kymmenisen kertaa päivässä "saisitte olla kiitollisia kun teillä on näin hyvät vanhemmat". Ei arvostettu myöhemminkään, eivätkä joutuneet maksamaan opiskeluistamme, kun lainoilla mentiin - tuolloin ei ollut opintotukia, itse maksettiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene muuten loistamaan tai tuntemaan itseään kelvolliseksi, täytyy latistaa muita alemmas
Tuo on varmaan se pohjimmainen syy. Ainakin täysin looginen. Jos ei pysty / halua / viitsi vaikka kehittää omaa osaamistaan paremmaksi, voi toista latistamalla saada itselleen edes valheellisen kokemuksen paremmuudesta.
Jos joku latistaa toista muiden läsnä ollessa, hän luultavasti haluaa oman (valheellisen) paremmuuden kokemuksen lisäksi korottaa omia asemiaan muiden silmissä. Ehkä myös yrittää siirtää muiden huomion pois omista virheistään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ok, fair enough.