On rankkaa katsoa vanhempien ikääntymistä
Toinen ei kuule ja toinen ei ymmärrä. Kysyin sosiaalitoimesta, mitä tehdä, kun muistisairauden takia voi lähteä yöllä ulos ja kuulovammainen ei siihen herää. Sanottiin, että eihän se sallittua tietysti ole laittaa ovea sisäpuolelta lukkoon, mutta. Ihan nauratti, että tämä meidän ikääntynyt osaa kylläkin avata kaikki lukot. Ei hän nyt niin muistamaton ole eikä niin vanha.
Eniten minua huolettaa, että jotain sattuu. Kovasti he touhuavat kaikenlaista. Viime kesänä veneillessä oli eräs vaara, aika lähellä onnettomuus. Lievässäkin muistisairaudessa lieden käyttötaito katoaa, kaasupullo unohtuu auki yms. Tuntuu, ettei mitään apua saa mihinkään. Minä hoidan heidän asioita, kun kuulovamman takia puhelimessa puhuminen toiselle vaikeaa ja toinen ei muista tai ymmärrä, mitä puhutaan.
Kommentit (91)
Ei se helppoa ole. Isä ja äiti asuivat kotona, isä oli äidin omaishoidettava. Äiti vain ei pystynyt huolehtimaan itsestään saati puolisostaan ja siellä kaatuiltiin, oltiin ruoatta yms kamalaa. Äiti tosi jääränä huoli vain ihan minimäärän kotiapua isälle ja se ei alkuunkaan riittänyt. Lopulta isä oli siinä kunnossa että ei kyselty vaan vietiin hoivaosastolle jossa kuoli sairautensa loppuoireisiin. Äiti oli kyllä häntä itsepäisesti vielä kotipotilaaksi järjestämässä,onneksi suunnitelma ei ehtinyt toteutua ihan isän vuoksi. Nyt äiti elelee kotona pärjäämättä eikä huoli apua kun minimin kotiavusta. Milloin kaatuu ja vasta taas löytyi kohtauksen saaneena. Huoli hänestä on jatkuvasti ja sen verran on vielä kykenevä että voi itse määrätä paikkansa vaikkei oikeasti pärjää. Kai se viimeinen lähtö tulee kun kuolee kotiin tai loukkaa niin ettei enää voi asua yksin mitenkään. Lasten apu ei enää millään riitä,tarttis 24/7 jonkun avuksi ja turvaksi.
Mielenkiinnosta kysyn, että kuka hoitaa vanhusten asioita, jos omaiset eivät siihen pysty? Itse asun ulkomailla ja minulla on täällä ala-asteikäiset lapset ja palkkatyö hoidettavana, ei ole sisaruksia. Vanhemmat Suomessa, käyvät yhdeksääkymppiä, muuten tähän asti ovat kohtalaisen terveitä, mutta huomaan, että muisti alkaa molemmilla heikentyä. Minulla ei ole mahdollisuutta hoitaa heidän asioitaa, käyn Suomessa kerran vuodessa 1-2 viikkoa, enempään ei ole mahdollisuutta. Kuka hoitaa siis vanhempieni asiat, kun eivät siihen enää pysty? Hakee kotihoitoa, valvoo että ovat kunnossa, huolehtii laskujen maksun jne? Kysyn, koska en oikeasti tiedä (20 vuotta asunut poissa Suomesta) ja koska asia varmasti pian tulee ajankohtaiseksi..
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että kuka hoitaa vanhusten asioita, jos omaiset eivät siihen pysty? Itse asun ulkomailla ja minulla on täällä ala-asteikäiset lapset ja palkkatyö hoidettavana, ei ole sisaruksia. Vanhemmat Suomessa, käyvät yhdeksääkymppiä, muuten tähän asti ovat kohtalaisen terveitä, mutta huomaan, että muisti alkaa molemmilla heikentyä. Minulla ei ole mahdollisuutta hoitaa heidän asioitaa, käyn Suomessa kerran vuodessa 1-2 viikkoa, enempään ei ole mahdollisuutta. Kuka hoitaa siis vanhempieni asiat, kun eivät siihen enää pysty? Hakee kotihoitoa, valvoo että ovat kunnossa, huolehtii laskujen maksun jne? Kysyn, koska en oikeasti tiedä (20 vuotta asunut poissa Suomesta) ja koska asia varmasti pian tulee ajankohtaiseksi..
Kotihoitoa voi hakea vaikka asuisi ulkomailla. Nykyaikana tarvittavien hakemusten lähettäminen onnistuu käytännössä mistä vain.
Jos vanhuksella ei ole ketään joka asioista huolehtii ellei vanhus sitten satu olla sossun asiakas jo ennestään. Tietenkin jossain vaiheessa hän voi joutua sairaalaan jolloin aletaan selvitellä miten hän jatkossa voidaan kotiuttaa. Siinäkin vaiheessa yleensä otetaan yhteyttä niihin läheisiin joita ihmisellä on vaikka he asuisivat ulkomailla. Jos taas läheisiä ei ole ollenkaan otetaan yhteys sosiaalitoimeen joka järjestää asiakkaalle kotihoidon tai niissä harvoissa tapauksissa joissa se ei enää ole mahdollista paikan palveluasumiseen. Asiakkaalle haetaan (hänen suostumuksella) myös virkaholhoojaa.
Siis ongelmista; ei ikääntymisestä - en koskaan pistänyt merkille.
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit hakea kotihoitoa. Useimmissa kunnissa on seniori-info tai neuvontanumero, johon voi ilmoittaa omasta tai läheisen avun tarpeesta. Ei tarvitse täyttää hakemuksia, ihan kotiin tulee palveluohjaaja selvittämään, mitä apua tarvitaan. Jokaisella on itsemääräämisoikeus, joten väkisin ei määrätä palveluita.
Jos kukaan omaisista ei kykene hoitamaan raha-asioita, Suomessa voi hakea maistraatista edunvalvojaa. Siellä sama juttu, että riittää kun ilmoittaa edunvalvonnan tarpeesta. Lisäksi henkilön itsensä pitää siihen suostua. En ole kuullut, että vasten tahtoa olisi vanhukselle määrätty edunvalvojaa. Kyllähän se kallis palvelu on, etenkin pienituloiselle. Ei siis todellakaan halpaa lystiä. Pakko silti asiat hoitaa, jos ei ole ketään läheistä, joka auttaisi raha-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hellan vaihtaa sellaiseen, joka sammuu tietyn ajan päästä? Onhan myös muihin sähkölaitteisiin kaikenlaisia ajastimia ym. Meillä töissä esim. on ajastin kahvinkeitimessä, jotta ei jää päälle.
Tämä tietysti ei ratkaise koko isompaa ongelmaa, mutta ehkä auttaa jotain.
Tuo on hyvä vaihtoehto. Kotiin saa kaikkea muutakin vanhuksen elämää helpottavaa asiaa. Ainoa ongelma on, kun vanhus sanoo kaikkeen ei. Sitten jää tukikaiteet asentamatta ja kynnykset madaltamatta, kun niistä kieltäydytään. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hellan vaihtaa sellaiseen, joka sammuu tietyn ajan päästä? Onhan myös muihin sähkölaitteisiin kaikenlaisia ajastimia ym. Meillä töissä esim. on ajastin kahvinkeitimessä, jotta ei jää päälle.
Tämä tietysti ei ratkaise koko isompaa ongelmaa, mutta ehkä auttaa jotain.
Sellaisia helloja on olemassa! Meillä sellaisen hankkiminen kävi helposti (yleensä isä vastustaa kaikkea uutta) kun ei tehty siitä mitään erityistä numeroa, todettiin vaan että tämmösiä nää on nää modenit hellat. Siinä on erillinen aikakytkin joka sammuttaa levyt.
Jos oltaisiin alleviivattu sitä että kun sinä olet nyt niin huonomuistinen ja sinä jätät hellan päälle, niin olisi tullut sanomista. Nyt ovelasti ujutettiin yksi turvalaite lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen on helpottunut, kun ei tarvitse tulevaisuudessa hoitaa kuin itsensä ja oma koti. On aikaa harrastaa ja levätä.
Ja keski-ikäisenä jos alat seurustella uuden miehen kanssa niin ei siinä enää yhteen muuteta ja aleta jotain anoppia hoitamaan.
Kun on oma koti niin voi sanoa miehelle Heippa milloin vain.
Ja jos jotain anoppia hoidetaan niin naisen on pitänyt saada hienot häät ja viedä omat lapset ulkomaille.
Nuorempia on kohdeltu huonosti laittamalla työkokeiluihin ilman palkkaa ja tulevaisuudessa moni eläkeläinen jää ilman hoitoa.
Mitä ihmettä häät ja ulkomaan matkat liittyy aiheeseen? Ja miksi kommentti on nimenomaan naisia syyllistävä?
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli juuri, että vuoteen 2035 joudutaan palkkaamaan 200 000 hoitajaa eläkeläisille, silti hoitajia ei tule riittämään kaikille eläkeläisille.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja viranomaiset luottavat, että omaiset hoitavat.
Jotenkin käsittämätöntä, kun suuret ikäluokat ovat kohta kuolleet, että miten niitä vanhuksia tulee enemmin kuin on koskaan syntynyt lapsia.
Outo yhtälö tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli juuri, että vuoteen 2035 joudutaan palkkaamaan 200 000 hoitajaa eläkeläisille, silti hoitajia ei tule riittämään kaikille eläkeläisille.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja viranomaiset luottavat, että omaiset hoitavat.
Jotenkin käsittämätöntä, kun suuret ikäluokat ovat kohta kuolleet, että miten niitä vanhuksia tulee enemmin kuin on koskaan syntynyt lapsia.
Outo yhtälö tuo on.
Suomessa on eniten 55-64-vuotiaita ja eliniän odote kasvaa koko ajan. Huom! Suomessa elää nyt enemmän 65-69-vuotiaita kuin koskaan historiassa. Sodan jälkeen syntyneet isot ikäluokat alkavat tarvita keskimäärin noin 5-10 vuoden kuluttua hoitoa. Heidän sairauksiaan on hoidettu ja elävät pidempään kuin omat vanhempansa. Meillä tulee olemaan 10 vuoden sisällä isompi määrä palveluita tarvitsevia ikääntyneitä kuin koskaan aiemmin. Siksi kotihoitoa suositaan, koska se on edullisempaa yhteiskunnalle kuin palveluasuminen.
Kaikissa sairaaloissa esim. tervryskeskuksissa ei ole sosiaalihoitajia. Tulevaisuudessa rahaa heidän palkkaamiseen tuskin on senkään vertaa. Kun ja jos sairaalaan ei edes pääse niin muutenkaan sairasloussa työskentelevät eivät edes tiedä ketkä ovat ilman hoitoa.