Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On rankkaa katsoa vanhempien ikääntymistä

Vierailija
09.06.2022 |

Toinen ei kuule ja toinen ei ymmärrä. Kysyin sosiaalitoimesta, mitä tehdä, kun muistisairauden takia voi lähteä yöllä ulos ja kuulovammainen ei siihen herää. Sanottiin, että eihän se sallittua tietysti ole laittaa ovea sisäpuolelta lukkoon, mutta. Ihan nauratti, että tämä meidän ikääntynyt osaa kylläkin avata kaikki lukot. Ei hän nyt niin muistamaton ole eikä niin vanha.

Eniten minua huolettaa, että jotain sattuu. Kovasti he touhuavat kaikenlaista. Viime kesänä veneillessä oli eräs vaara, aika lähellä onnettomuus. Lievässäkin muistisairaudessa lieden käyttötaito katoaa, kaasupullo unohtuu auki yms. Tuntuu, ettei mitään apua saa mihinkään. Minä hoidan heidän asioita, kun kuulovamman takia puhelimessa puhuminen toiselle vaikeaa ja toinen ei muista tai ymmärrä, mitä puhutaan.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa kunnassa on vanhustyöntekijöäitä sosiaalitoimessa. Heille soitto.

Vierailija
22/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua saa, mutta sitä pitää hakea!

Vierailija kirjoitti:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri huolehtii paljon vanhemmistaan. Omat vanhemmat kuolivat jo ennenaikojaan 17 vuotta sitten ja nyt ajattelee, ettei onneksi ole tuollaista huolta enää. 

Vierailija
24/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan menossa väistämättä kohti kehitysmaiden suuntaa, sinne missä vanhemmat asuvat lastensa luona ja lasten velvollisuus on huolehtia heistä kun yhteiskunta ei pysty. Ja tämä tilanne tulee vaan pahenemaan, suuret ikäluokat ovat juuri tulossa siihen ikään etteivät pärjää enää itsenäisesti.

Vierailija
25/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan menossa väistämättä kohti kehitysmaiden suuntaa, sinne missä vanhemmat asuvat lastensa luona ja lasten velvollisuus on huolehtia heistä kun yhteiskunta ei pysty. Ja tämä tilanne tulee vaan pahenemaan, suuret ikäluokat ovat juuri tulossa siihen ikään etteivät pärjää enää itsenäisesti.

Niin mennään esim. Italian suuntaan. Nyt jo eksän vanhemmat huolehtivat omista vanhemmistaan. Yhdelle mummolle ostettiin huoneisto ihan heidän vierestä, että pääsivät käymään päivittäin hänen luonaan. Hän ei suostunut muuttamaan taloon muiden kanssa. 

Vierailija
26/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mennään esim. Italian suuntaan. Nyt jo eksän vanhemmat huolehtivat omista vanhemmistaan. Yhdelle mummolle ostettiin huoneisto ihan heidän vierestä, että pääsivät käymään päivittäin hänen luonaan. Hän ei suostunut muuttamaan taloon muiden kanssa. 

Mummo köpötteli kuitenkin päivittäin syömään talolle ja sen lisäksi häntä käytiin katsomassa huoneistossa. Pystyi asumaan tuossa huoneistossa kuolemaansa asti. Oli muistaakseni 91-vuotias kuollessaan. 

Vierailija
27/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sosiaalityöntekijä on tehnyt palvelutarpeen kartoituksen. Sen pohjalta on tehty palvelusuunnitelma. Suunnitelmassa lukee esim. satunnainen kotihoito palveluna, mutta ne kerrat kun sitä olisi tarvittu, eipä kotihoidosta ole saanut (esim. saattaja sairaalaan). Ei niillä ole resursseja. Muistikerhossa vanhempani kävi 2 kertaa eikä halua mennä uudelleen. Kommentti oli, että hän ei hullujen joukkoon lähde askartelemaan. Eivät olleet edes askarrelleet todellisuudessa. Aikuista ihmistä ei voi pakottaa. Eikä se arjessa paljon auta, jos käy 3 tuntia viikossa kerhossa, mutta toki kuulovammainen vanhempi voisi mennä sillä aikaa uimahalliin uimaan.

Vammaispalvelujen päätöksentekijä kävi kuulovammaisen vanhemman asioissa kotikäynnillä. Nyt on erittäin kovaääninen ovikello ja palovaroitin. Ovikellon soidessa myös valo vilkkuu. Ei se kovin hyvä systeemi ole, koska muistamaton säikähtelee, mikä hätä on.

Luulette, että paljonkin saa palveluita. Ei saa nykypäivänä. Jos muistamaton asuisi yksin, hän varmaan saisi enemmän tukea. Heti kun kysyttiin palvelutarpeen arvioinnissa, onko karkaillut tai eksynyt ja minä vastasin, että ei tietääkseni, kun asuvat yhdessä ja toinen valvoo, niin siitä jo tiesin, että ei taida apua tulla.

-ap

Vierailija
28/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sosiaalityöntekijä on tehnyt palvelutarpeen kartoituksen. Sen pohjalta on tehty palvelusuunnitelma. Suunnitelmassa lukee esim. satunnainen kotihoito palveluna, mutta ne kerrat kun sitä olisi tarvittu, eipä kotihoidosta ole saanut (esim. saattaja sairaalaan). Ei niillä ole resursseja. Muistikerhossa vanhempani kävi 2 kertaa eikä halua mennä uudelleen. Kommentti oli, että hän ei hullujen joukkoon lähde askartelemaan. Eivät olleet edes askarrelleet todellisuudessa. Aikuista ihmistä ei voi pakottaa. Eikä se arjessa paljon auta, jos käy 3 tuntia viikossa kerhossa, mutta toki kuulovammainen vanhempi voisi mennä sillä aikaa uimahalliin uimaan.

Vammaispalvelujen päätöksentekijä kävi kuulovammaisen vanhemman asioissa kotikäynnillä. Nyt on erittäin kovaääninen ovikello ja palovaroitin. Ovikellon soidessa myös valo vilkkuu. Ei se kovin hyvä systeemi ole, koska muistamaton säikähtelee, mikä hätä on.

Luulette, että paljonkin saa palveluita. Ei saa nykypäivänä. Jos muistamaton asuisi yksin, hän varmaan saisi enemmän tukea. Heti kun kysyttiin palvelutarpeen arvioinnissa, onko karkaillut tai eksynyt ja minä vastasin, että ei tietääkseni, kun asuvat yhdessä ja toinen valvoo, niin siitä jo tiesin, että ei taida apua tulla.

-ap

Saattopalvelua ei nykyisin lasketa mihinkään välttämättömiin palveluihin. Taksit saattaa asiakkaat tarvittaessa esim. lääkäriin, verikokeisiin jne ja hakevat pois kun asiakas/potilas on valmis.

Vierailija
29/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ikääntyneet eivät pärjäisi omassa asunnossa?

Vierailija
30/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä rankempaa se on katsoa ja tuntea itse oma vanhenemisensa kaikkine esiin työntyvine vaivoineen.

Vierailija
31/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on alkoholisteja ja olen jo viimeiset 20 v ollut varautunut, että polttavat asuntonsa, hukkuvat, kaatuvat, tappavat toisensa tms. Olenkin yllättynyt, että ovat elossa vielä yli 60+. Mutta kun vanhuuden vaivat alkaa ilmaantua, varmasti tapahtuu jotakin jos/kun ryypiskely jatkuu.

Vierailija
32/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Aina voi muuttaa erilleen jos palvelujen saaminen on tärkeämpää kuin parisuhde.

Vierailija
33/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on ilmeisesti mun isä tai täti aikakoneella jostain 10-15 vuoden takaa. Tuo on kyllä hankala yhdistelmä, että toinen ei kuule ja toinen ei muista. Vaikka ei kai muistisairaan kanssa helppoa ole millään kombinaatiolla. Kuulovammaan on onneksi myös tuollaisia apuvälineitä saatavilla, joita teilläkin on. Meidän mummulla oli aikoinaan myös sellainen erikoispuhelin, josta sai ääntä säädettyä niin että sen kuuli paremmin. Onkohan sellaisia enää olemassa, kun lankapuhelimet on alkaneet kadota maailmasta?

Vierailija
34/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoilla on gps-kaulapantoja, jotka hälyttävät omistajan puhelimeen, jos poistutaan tietyn metrimäärän kotoa. Siitä ihmiselle tuo rannekellon näköinen versio; mikä se on nimeltään ja mistä saa?

Hellasta voi katkaista sähköt ottamalla sulakkeen pois päältä. Voisiko tämä huonokuuloinen tehdä sen ja laittaa takaisin päälle, kun on valvomassa tilannetta? Turvahellojakin on. Mikroaaltouuni on myös vaarallinen, jos laittaa pitkän lämmitysajan. Pistoke pois? Vai sulakkeesta virta pois?

Kahvinkeitin ja vedenlämmitin ovat melko turvallisia käyttää.

Taksikuskit paikkaavat tilannetta monessa kohdin. Löytyykö joku luotettava?

Vierailija
35/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissoilla on gps-kaulapantoja, jotka hälyttävät omistajan puhelimeen, jos poistutaan tietyn metrimäärän kotoa. Siitä ihmiselle tuo rannekellon näköinen versio; mikä se on nimeltään ja mistä saa?

Hellasta voi katkaista sähköt ottamalla sulakkeen pois päältä. Voisiko tämä huonokuuloinen tehdä sen ja laittaa takaisin päälle, kun on valvomassa tilannetta? Turvahellojakin on. Mikroaaltouuni on myös vaarallinen, jos laittaa pitkän lämmitysajan. Pistoke pois? Vai sulakkeesta virta pois?

Kahvinkeitin ja vedenlämmitin ovat melko turvallisia käyttää.

Vanhuksilla on usein ns. turvarannekkeita joilla voi hälyttää apua tarvittaessa. Hälytykset voi ohjata läheiselle tai ne voi myös ohjautua esim. kotihoitoon.

Laitteita jotka hälyttää esim. poistuttaessa ulko-ovesta jos niitä ei kuitata pois on olemassa. Monet ns. hoivateknologia laitteista on kustannettava itse, mutta melko harva niitä haluaa kun eivät koe tarvitsevansa sen kaltaista apua.

Vierailija
36/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa esim kelan korvaaman kyydin nykyisin ei oikein voi valita taksia. Toki usein yrittääjät on siinä mielessä luotettavia että ura usein jää varsin lyhyeksi jos palvelu ei pelaa tilaajan/kelan haluamalla tavalla.

Vierailija
37/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisilta vaaditaan ihan älytöntä venymistä. Mun mielestä aikuisella ihmisellä pitää olla oikeus käydä omassa päivätyössään, tienata sillä elantonsa, hoitaa omat lapset tai lapsenlapset ja jotkut meistä opiskelee työn ohessa vielä viiskymppisenä. Ihan kohtuutonta, jos joutuu vielä omien ikääntyneiden vanhempiensa takapuolta pesemään, kaupasta ruuat tilaamaan, laskut hoitamaan ja jopa pyykkäämään ja kokkaamaan.

Mikä on sellainen hyvinvointivaltio, jossa ei huolehdita kansalaisesta, kun tulee vanhaksi? Onko kukaan edes laskenut, mitkä kustannukset siitä seuraa, jos viiskymppiset ottaa töistä vapaata viedäkseen isänsä/äitinsä/appensa/anoppinsa lääkäriin, käydessään tiskaamassa tiskejä, pesemässä pyykkejä tai jopa suihkuttamassa? Kaikki seuraukset ei näy edes poissaolona työstä.

Mä väitän että kyllä se työteho työpaikalla alenee, jos oot viikonlopun hakenut ruokaa kaappiin, tehnyt valmista lämmitettävää ruokaa, siivonnut läheisen p*** aista vessaa ja keittiötä, auttanut maksamaan laskut yms. Mulle tuli yllärinä, että esim. vessa siivotaan vain kerran kuussa, jos on siivous ostettu. Hoitajat ei edes pönttöä pese. Siellä tuhrataan vaippojen kanssa vessassa yltä päältä ulosteessa mutta vessan siivous kuuluu kerran kuussa. Säälin heitä, joiden omaiset ei pysty auttamaan.

Keksippä ratkaisu tähän. Hoitajia ei riitä mihinkään. Paikkoja suljetaan, kun hoitajia ei ole.

Silti haukuttu lähihoitaja vain paskaperseen pesijöiksi, mihin ammattiin ei kenenkään kannata lukea. Lisäksi liian kovaa palkkaakin saavat.

No ei nykyään kukaan lue ja tulos on, että hoidatte omaisenne itse.

Mikä on se yhteiskunta, jonka pitää hoitaa. Se on juuri ne teidän haukkumat lähihoitajan, joita ei enää riitä, kun pula työntekijöistä on niin kova

Vierailija
38/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on ilmeisesti mun isä tai täti aikakoneella jostain 10-15 vuoden takaa. Tuo on kyllä hankala yhdistelmä, että toinen ei kuule ja toinen ei muista. Vaikka ei kai muistisairaan kanssa helppoa ole millään kombinaatiolla. Kuulovammaan on onneksi myös tuollaisia apuvälineitä saatavilla, joita teilläkin on. Meidän mummulla oli aikoinaan myös sellainen erikoispuhelin, josta sai ääntä säädettyä niin että sen kuuli paremmin. Onkohan sellaisia enää olemassa, kun lankapuhelimet on alkaneet kadota maailmasta?

Kuulen huonosti ekä tule kotona ( eikä maskien aikaan) pidettyä kuulolaitetta.

Puhelimessa laitan kaiuttimen päälle, se riittää minulle avuksi. Kotona. Muualla en puhu tai ainakin ilman kaiutinta lupaan soittaa kun menen kotiin.

Mutta enemmän huonokuuloinen on tietysti eri asia. Normaalia ovikellon kilautusta en kuule, siks ruokatilauksessanikin lukee , rimpauta kovaa.

Vierailija
39/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaisilta vaaditaan ihan älytöntä venymistä. Mun mielestä aikuisella ihmisellä pitää olla oikeus käydä omassa päivätyössään, tienata sillä elantonsa, hoitaa omat lapset tai lapsenlapset ja jotkut meistä opiskelee työn ohessa vielä viiskymppisenä. Ihan kohtuutonta, jos joutuu vielä omien ikääntyneiden vanhempiensa takapuolta pesemään, kaupasta ruuat tilaamaan, laskut hoitamaan ja jopa pyykkäämään ja kokkaamaan.

Mikä on sellainen hyvinvointivaltio, jossa ei huolehdita kansalaisesta, kun tulee vanhaksi? Onko kukaan edes laskenut, mitkä kustannukset siitä seuraa, jos viiskymppiset ottaa töistä vapaata viedäkseen isänsä/äitinsä/appensa/anoppinsa lääkäriin, käydessään tiskaamassa tiskejä, pesemässä pyykkejä tai jopa suihkuttamassa? Kaikki seuraukset ei näy edes poissaolona työstä.

Mä väitän että kyllä se työteho työpaikalla alenee, jos oot viikonlopun hakenut ruokaa kaappiin, tehnyt valmista lämmitettävää ruokaa, siivonnut läheisen p*** aista vessaa ja keittiötä, auttanut maksamaan laskut yms. Mulle tuli yllärinä, että esim. vessa siivotaan vain kerran kuussa, jos on siivous ostettu. Hoitajat ei edes pönttöä pese. Siellä tuhrataan vaippojen kanssa vessassa yltä päältä ulosteessa mutta vessan siivous kuuluu kerran kuussa. Säälin heitä, joiden omaiset ei pysty auttamaan.

Keksippä ratkaisu tähän. Hoitajia ei riitä mihinkään. Paikkoja suljetaan, kun hoitajia ei ole.

Silti haukuttu lähihoitaja vain paskaperseen pesijöiksi, mihin ammattiin ei kenenkään kannata lukea. Lisäksi liian kovaa palkkaakin saavat.

Mikä on se yhteiskunta, jonka pitää hoitaa. Se on juuri ne teidän haukkumat lähihoitajan, joita ei enää riitä, kun pula työntekijöistä on niin kova

Yhteiskunta on ihan kaikki ihmiset ei pelkästään hoitajat tai muut julkisen sektorin työntekijät. Jos yhteiskunta ei halua satsata Julkusen sektorin palveluihin ei niitä ole. Jos ihmiset ei aina halua ostaa palveluja edes itselleen, miksi ihmiset haluaisi tarjota/kustantaa niitä muille?

Vierailija
40/91 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on ihan kaikki ihmiset ei pelkästään hoitajat tai muut julkisen sektorin työntekijät. Jos yhteiskunta ei halua satsata Julkusen sektorin palveluihin ei niitä ole. Jos ihmiset ei aina halua ostaa palveluja edes itselleen, miksi ihmiset haluaisi tarjota/kustantaa niitä muille?

En tiedä. Minä voitelun niitä teidän mummoja 10 vuotta ja sitten meni kuppi nurin. Kuuntelin teidän omaisten haukkuja ja vaatimuksia ja halveksimista ja se riitti

Nyt varastolla töissä ja tyytyväinen, kun kahvitauolla ei kukaan tule vinkumaan, että täällä sitä vain laiskotellaan, vaikka minun mammalle pitäisi tulla kaatamaan vettä lasiin.

En ole onneksi enää vastuussa teidän vanhuksista. Hoitajaa itse paremmin