Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On rankkaa katsoa vanhempien ikääntymistä

Vierailija
09.06.2022 |

Toinen ei kuule ja toinen ei ymmärrä. Kysyin sosiaalitoimesta, mitä tehdä, kun muistisairauden takia voi lähteä yöllä ulos ja kuulovammainen ei siihen herää. Sanottiin, että eihän se sallittua tietysti ole laittaa ovea sisäpuolelta lukkoon, mutta. Ihan nauratti, että tämä meidän ikääntynyt osaa kylläkin avata kaikki lukot. Ei hän nyt niin muistamaton ole eikä niin vanha.

Eniten minua huolettaa, että jotain sattuu. Kovasti he touhuavat kaikenlaista. Viime kesänä veneillessä oli eräs vaara, aika lähellä onnettomuus. Lievässäkin muistisairaudessa lieden käyttötaito katoaa, kaasupullo unohtuu auki yms. Tuntuu, ettei mitään apua saa mihinkään. Minä hoidan heidän asioita, kun kuulovamman takia puhelimessa puhuminen toiselle vaikeaa ja toinen ei muista tai ymmärrä, mitä puhutaan.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on

Vierailija
2/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei !Kuolivat toinen 69vuotiaana toinen 57vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edesmennyt äitini pääsi hyvin dementiakotiin

Isäni joka on vähän alle 90v asuu pienessä yksiössä. Siskot vie ruoan ja siivoaa. Muuten pärjää omillaan. Eikö ap vanhempiasi saa mihinkään laitokseen?

Vierailija
4/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyisin mitään apua saakaan ennenkuin on lähes vegetstiivisessa tilassa. Niin paljon kuullut palveluiden pihtaamisesta. Ihminen maksaa veroja koko aikuiselämänsä ja sitten kun apua tarvitsisi, sitä ei saakaan.

Vierailija
5/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ankeaa. Kohtaan myös työni puolesta paljon vanhuksia ja moni vanhus on pirteä ja pärjää kotona mutta tietyt ihmiset on niin sairaita että huolestuttaa. Aina välistä saa lukea lehdestä että vanhus on palanut tulipalossa kun liesi on jäänyt päälle. Nykyään on kylläkin sellaisia liesiä jotka sammuu itsestään, mutta kaikilla ei semmoista ole tietenkään.

Vierailija
6/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyisin mitään apua saakaan ennenkuin on lähes vegetstiivisessa tilassa. Niin paljon kuullut palveluiden pihtaamisesta. Ihminen maksaa veroja koko aikuiselämänsä ja sitten kun apua tarvitsisi, sitä ei saakaan.

tämä on totta. Olen viereltä katsellut touhua. Yritän auttaa, minkä kykenen. Kaupungilta saatu tuki on hyvin onnetonta. Rahalla saisi toki palveluja mutta pienen eläkkeensaajan kyky niitä ostaa on huonoa. 

Vierailija
7/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Lähinnä odotan milloin noutaja saapuu.

Vierailija
8/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi hakea jonkinlaista apua kunnan vanhuspalveluista. Tai paikallisesta Muistiyhdistyksestä. Niissä ainakin on paljon tietoa, kokemusta ja tukea saatavilla. Nykyisin on myös erilaisia apuvälineitä, kuten liesivahteja ja huomaamattomia seurantalaitteita, joilla muistisairas voidaan jäljittää, jos sattuisikin lähtemään omille teilleen. Yksin ei ainakaan kannata jäädä, sillä luultavasti asiat valitettavasti menevät vain hullumpaan suuntaan, mitä pidemmälle aika kuluu. Kaasupullot yms. vaaralliset ja "ei-välttämättömät" jutut keräilisin vähin äänin pois, toki yhteisymmärryksessä ei-muistisairaan vanhemman kanssa. 

Vierailija
9/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Ja vielä rankempaa on tajuta, että minä itse olen matkalla kohti samaa kohtaloa.

Vierailija
10/91 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämä on totta. Olen viereltä katsellut touhua. Yritän auttaa, minkä kykenen. Kaupungilta saatu tuki on hyvin onnetonta. Rahalla saisi toki palveluja mutta pienen eläkkeensaajan kyky niitä ostaa on huonoa. 

Totta. Noissa itse ostetuissa palveluissa on vielä sekin ongelma, että tulee jos tulee. Siivousapua saa, muu apu hankalaa. Esim. kun tällä muistisairaalla vanhemmalla oli kontrollikäynti sairaalaan, kysyin kotihoidosta ensin. Sanottiin, että ei heiltä yhden kerran takia saa saattoapua. Satunnainen kotihoito lukee palveluissa, mutta mitä se lienee. Sitten tilasin saattajan yksityiseltä yritykseltä. Sieltä oli tullut ihminen, joka ei kunnolla puhunut suomea. Kaiken lisäksi olivat seikkailleet pitkin sairaalan käytäviä, koska saattaja ei osannut toimia sairaalassa. Olin antanut kirjallisen ohjeen, kuinka ilmoittaudutaan ja mihin, mutta ehkä saattajan ei tarvitse osata edes lukea. Kotipalveluyrityksestä yrittäjä itse soitti minulle 45 min. käyntiajankohdan jälkeen, että nyt ne ovat löytäneet oikeaan paikkaan, kaikki kunnossa. Minulla ei ollut aavistustakaan, että jotain ongelmaa edes ollut. Ilmeisesti se saattaja oli valehdellut pomolleen, että oli soittanut minulle. Ei ollut soittanut, vaikka lapussa oli minin puhelinnumeroni ongelmatilanteiden varalta. Vai lieneekö hävittänyt koko paperin eikä uskaltanut pomolleen tunnustaa.

Ei tee mieli tilata satunnaistakaan apua, jos se on niin vaikeaa.

-ap

Vierailija
11/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin luulis että rahalla saa mutta kun ei saa edes sillä palvelua. Mutsilla suihkuapu palvelusetelillä: huhtikuussa toteutui 3 kertaa, toukokuussa 3 kertaa. Kenen mielestä riittää, jos ihminen pääsee suihkuun 3 kertaa kuukaudessa? Palveluseteli tarkoittaa, että itse maksat kunnallisen hinnaston mukaan ja saa valita palveluntuottajan. Ensin saa listan, jossa on yritykset, jotka palvelua tuottaa ja asiakkaalla on tuntimäärä, joilla voi tilata. Kunta maksaa palvelua tuottavalle yritykselle toteutuneen mukaan. Jos yritys ei pysty antamaan palvelua, kukaan ei ota vastuuta. Tämä on yrittäjien onni! Voi tulla asiakkaalle peruutus vaikka samana päivänä, että tänään ei pystytä tulemaan, suihkuttaja tulee ensi viikolla samaan aikaan. Mitään sanktioita ei palvelusetelillä tule yrittäjälle. En mä ymmärrä, miksi yritykset pitää sotkea mukaan. Jos vanha ihminen tarvitsee suihkussa apua, kunnan se pitäisi järjestää ihan omana tuotantona.

Vierailija
12/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Ja vielä rankempaa on tajuta, että minä itse olen matkalla kohti samaa kohtaloa.

Totta, mutta itse jäin 36-vuotiaana suvun vanhimmaksi. Ristinsä sekin. En silti ajatellut kuolevani hetkeen. No, tuskin ajattelivat nämä nuorehkoina muutkaan sairauksiin kuolleet. Elämä on sattumaa ja tuuria. Kannattaa nauttia joka hetkestä.

Vierailija
13/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin voi tehdä turvallisemmaksi, jos on varaa tehdä asennuksia tai niksit. Ja retket suunnitellaan niin, ettei tule riskejä. Sukulaisia on muitakin avuksi.

Vierailija
14/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisilta vaaditaan ihan älytöntä venymistä. Mun mielestä aikuisella ihmisellä pitää olla oikeus käydä omassa päivätyössään, tienata sillä elantonsa, hoitaa omat lapset tai lapsenlapset ja jotkut meistä opiskelee työn ohessa vielä viiskymppisenä. Ihan kohtuutonta, jos joutuu vielä omien ikääntyneiden vanhempiensa takapuolta pesemään, kaupasta ruuat tilaamaan, laskut hoitamaan ja jopa pyykkäämään ja kokkaamaan.

Mikä on sellainen hyvinvointivaltio, jossa ei huolehdita kansalaisesta, kun tulee vanhaksi? Onko kukaan edes laskenut, mitkä kustannukset siitä seuraa, jos viiskymppiset ottaa töistä vapaata viedäkseen isänsä/äitinsä/appensa/anoppinsa lääkäriin, käydessään tiskaamassa tiskejä, pesemässä pyykkejä tai jopa suihkuttamassa? Kaikki seuraukset ei näy edes poissaolona työstä.

Mä väitän että kyllä se työteho työpaikalla alenee, jos oot viikonlopun hakenut ruokaa kaappiin, tehnyt valmista lämmitettävää ruokaa, siivonnut läheisen p*** aista vessaa ja keittiötä, auttanut maksamaan laskut yms. Mulle tuli yllärinä, että esim. vessa siivotaan vain kerran kuussa, jos on siivous ostettu. Hoitajat ei edes pönttöä pese. Siellä tuhrataan vaippojen kanssa vessassa yltä päältä ulosteessa mutta vessan siivous kuuluu kerran kuussa. Säälin heitä, joiden omaiset ei pysty auttamaan.

Vierailija
15/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää. Itsellä paljon sairauksia nuorena jo ja pitäisi autottomana pystyä hoitamaan ikääntyvien vanhempien asioita ehkä jo piankin 100km päästä, ihan helevetin pelottava ajatus että mitä siitäkin tulee sitten 😣 Kaikki muut sukulaiset vielä paljon kauempana ja muut tuttavat, ystävät ja naapurit noilla iäkkäitä myös...

Vierailija
16/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gps-ranneke hankittiin vanhukselle mun lähipiirissä, kun oli vaeltelua( vähissä vaatteissa syyspimeällä sateessa  jne)

Sellainen, jota ei saa itse kädestä pois. Näyttää kellolta ja markkinoitiin vanhukselle kellona.

Nyt on vanhus jo hoitokodissa.

Vierailija
17/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa on puolensa. Surin, että menetin vanhempani niin nuorena. Eipä tarvitse tällaisia asioita sitten murehtia. Huoli olisi suuri.

Vierailija
18/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gps-ranneke hankittiin vanhukselle mun lähipiirissä, kun oli vaeltelua( vähissä vaatteissa syyspimeällä sateessa  jne)

Sellainen, jota ei saa itse kädestä pois. Näyttää kellolta ja markkinoitiin vanhukselle kellona.

Nyt on vanhus jo hoitokodissa.

Mistä tuollaisia saa?

Vierailija
19/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisilta vaaditaan ihan älytöntä venymistä. Mun mielestä aikuisella ihmisellä pitää olla oikeus käydä omassa päivätyössään, tienata sillä elantonsa, hoitaa omat lapset tai lapsenlapset ja jotkut meistä opiskelee työn ohessa vielä viiskymppisenä. Ihan kohtuutonta, jos joutuu vielä omien ikääntyneiden vanhempiensa takapuolta pesemään, kaupasta ruuat tilaamaan, laskut hoitamaan ja jopa pyykkäämään ja kokkaamaan.

Mikä on sellainen hyvinvointivaltio, jossa ei huolehdita kansalaisesta, kun tulee vanhaksi? Onko kukaan edes laskenut, mitkä kustannukset siitä seuraa, jos viiskymppiset ottaa töistä vapaata viedäkseen isänsä/äitinsä/appensa/anoppinsa lääkäriin, käydessään tiskaamassa tiskejä, pesemässä pyykkejä tai jopa suihkuttamassa? Kaikki seuraukset ei näy edes poissaolona työstä.

Mä väitän että kyllä se työteho työpaikalla alenee, jos oot viikonlopun hakenut ruokaa kaappiin, tehnyt valmista lämmitettävää ruokaa, siivonnut läheisen p*** aista vessaa ja keittiötä, auttanut maksamaan laskut yms. Mulle tuli yllärinä, että esim. vessa siivotaan vain kerran kuussa, jos on siivous ostettu. Hoitajat ei edes pönttöä pese. Siellä tuhrataan vaippojen kanssa vessassa yltä päältä ulosteessa mutta vessan siivous kuuluu kerran kuussa. Säälin heitä, joiden omaiset ei pysty auttamaan.

Samaa mieltä tuosta että 50+ elämä on omien vanhempien ja appivanhempien asioissa hoitamista jo liiaksikin.

Ennen oli vielä kotipalvelu, joka hoiti kotona asuvien auttamisen. Minäkin olin töissä kotipalvelussa 90-luvun puolivälissä. Siellä siivottiin ja ulkoiltiin asiakkaiden kanssa, käytiin kaupassa ja keitettiin ruokaa liedellä. Ajatelkaapa nuoremmat, että kotipalvelulla saattoi olla 3 tai 4 asiakasta työvuoron (8 h) aikana. Jos jollain oli lääkärikäynti, siihen voitiin varata aikaa 3 tuntia. Sitten kotipalvelu ja kotisairaanhoito yhdistyi kotihoidoksi.

Nykytilanne on kuulemani mukaan 10 asiakasta työvuorossa. Eipä se kotihoito kovin hyvää palvelua anna, kun ei ole aikaa. Yksi naapuri oli pyytänyt, että jos voisi hoitaja pukea hänelle päivävaatteet päälle, niin vastaus oli ollut, että nyt on jo niin myöhä, että kohtahan se iltavuoron työntekijä tulee ja sitten joutuu taas riisumaan. Niinpä. Jos on aamuvuorossa 10 asiakasta, niin viimeiset aamukäynnit on varmasti puolen päivän jälkeen ja iltahoitsu aloittaa iltakierroksen jo neljän jälkeen. Tämä siis vanhusasiakkaan kertomana, mutta hänellä hoksottimet toimii, pyörätuoli ei estä aivojen toimintaa.

Vierailija
20/91 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä on tuo vanheneminen.

Tuttavani, 85v. matkustaa Teneriffalle talveksi.

Toinen on tuossa iässä jo autettavassa kunnossa.

Kukaan ei tiedä etukäteen mitä tulee omalle kohdalle. Voi vaan koittaa huolehtia terveydestään ja liikkua mahdollisimman paljon.