Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako Suomen meno tulla jo korvista?

educated fool
08.06.2022 |

Korkea verotus, korkeat ja edelleen kasvavat elinkustannukset, lyhyt kesä, yleinen negatiivinen tai alakuloinen ilmapiiri, valtion talouden jatkuva velanotto yhdistettynä huonoihin lyhyen ja pitkän aikavälin talousnäkymiin (esim. liian vähän töissä käyviä suhteessa hoidettaviin vanhuksiin, työttömiin, työkyvyttömiin/sairaisiin, jne., paisuvat julkisen sektorin kulut, julkisen sektorin tehottomuus ja leväperäinen verovarojen käyttö, jne), huonot koulu-uudistukset, kamala suorituskeskeinen kulttuuri ja kaikenlaista. Onko muita, joita on alkanut yhä enemmän mietityttämään, että jos sitä muuttaisikin Suomesta muualle? Enkä nyt ehkä hae sellaisia, jotka muuttavat pakettiautolla puoleksi vuodeksi Espanjaan kiertelemään säästöjensä turvin, vaan pysyvämpää ratkaisua? Itsellä korkeakoulutus ja vaativa työ. On hyvä palkka ja hyvät työnäkymät, mutta verot ja kustannukset naurettavan korkeat, joten aikalailla kädestä suuhun elämä tällä hetkellä on, varsinkin jos/kun tulee jotain vähänkään yllättävää kulua (esim. pesukone hajoaa). Alan töitä tarjolla hyvin ulkomaillakin. Perheellinen olen, mutta en tiedä haluanko lasten kasvaa tähän suorituskeskeiseen kulttuuriin, heidän nauttivan koulutusuudistuksista ja uupuvan jo lukiossa. Ja siitä sitten pääsisivät nauttimaan tästä ihanasta nykyajan työelämästä ja ryhtymään maksumiehiksi kaikelle tälle nykyajan leväperäisyydelle. Myöskään en ole naisena kokenut Suomea ikinä mitenkään turvalliseksi, kun on tullut kohdattua mm. paljon fyysistä ja henkistä väkivaltaa sekä monenmoista muuta. Sukuun ei välejä. Kun ei ilmasto, koulutus tai turvallisuus täällä pidättele, hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas ja samaa työtä samalla/paremmalla palkalla pystyisi tekemään muuallakin, niin vaikea löytää syitä jäädä tänne. Lisäksi on niin paljon nilkkejä suuren ikäluokan/siltä tienoilta edustajia tullut elämässä kohdattua, että ei tekisi mieli heidän etuoikeuksia/höösäystä enää yhtään kustantaa. Huonoja puolia on toki muissakin maissa, mutta alkaa kasautua nyt liikaa huonoja puroja ja ylittyä jokin raja Miten muilla? Onko ollut vastaavia pohdintoja?

Kommentit (294)

Vierailija
181/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei se elämä ole auvoa muuallakaan.

Veli asuu Luxemburgissa, samassa kämpässä asuu 4 muuta ihmistä, koska vuokrat on niin kalliita ettei rahoitusalalla työskentelevällä ole niihin varaa.

Tyttöystävänsä asuu Pariisissa ja siellä omat ongelmansa. Vaikea päästä liikkumaan, kun vähän väliä on julkisen liikenteen lakkoja. Yritysjohtaja käyttää humehia, niin sekään ei oo kivaa.

Saksassa menee 3 viikkoa ennen kuin saa edes puhelinliittymän.

Espanjassa ei ole työllisyysturvaa, vaan jos et itse säästä, niin olet taivasalla. Nuorisotyöttömyys todella korkealla. Kesällä voi käydä suihkussa kerran viikossa, koska vettä pitää säännöstellä.

Jos pitää valita korkean verotuksen ja veden saannin väliltä, niin kyllä mä veden valitsen.

Toistaiseksi Suomessa ei käy niin paljon vielä turisteja, ettei keskustoihin pääsisi asumaan muut.

Toki Norjaan voi aina lähteä. Taloissa ei ole keskuslämmitystä, vaan hommataan itse patterit ja sähkölasku onkin kolmelta kuukaudelta 800e.

Läheiseni oli siellä töissä ja sielläkin oli vaikea saada asioida hoidettua, kun ihmisiä ei juuri kiinnostanut tehdä töitä. Aina kun oli Suomeen päin yhteydessä, asiat sai eteenpäin samantien, mutta Norjassa vain kahtellaan.

Sekin on varmasti kiva, kun ulkomailla täytyy pitää käteistä mukana, jos täytyy lahjoa poliisi. Mihinköhän Italian verorahat menee, jos aloittajan mukaan meidän menee kaikkeen turhaan?

Vierailija
182/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Kiinassa ja Ranskassa vuosia ja helpommin arjen asiat ja elämä on rullannut Suomessa.

Suomessa yhteiskuntajärjestelmä todella toimii, eikä ole yhteiskuntaluokkia.

Enkä ymmärrä, ap. kaltaisia valittajia, kun Suomi kuuluu Eu:n voi muuttaa vaikka huomenna toiseen Eu:n maahan. Eihän sinua kukaan estä.

Turhaa jahkailua ja energian tuhlausta, valittaa ja jossitella, kuinka muualla olisi asiat paremmin, kun ovi aukeaa ulospäin ja lentokoneet lentävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jotenkin vuosina 2012-2015 alkoi menemään jotain pahasti pieleen.

minusta se on ollut alamäkeä jo 90 luvun lamasta lähtien.

en tiedä liittyykö digitaalisaatio tähän?

Siitähän tämä alkoi kun valuuttamarkkinat vapautettiin. Sen jälkeen verotettavat pääomat ovat paenneet Suomesta ja valtion yhtiötkin myyty sijoittajille. Verotaakka siirtynyt tavallisille duunareille, jonka seurauksena jatkuvat säästötoimet kun ei verorahat enää riitä. Varakkaat ovat kasvattaneet omaisuuttaan ennennäkemättömällä vauhdilla ja duunareiden työtahti kiristynyt juoksemiseksi. Näin on jatkunut viimeiset 30 vuotta ja samalla ns. hyvinvointiyhteiskunta rapautunut.

Totta, tuloerot lähti kasvamaan tuolloin. Rikkaat rikastuu ja köyhät kurjistuu ja nää keskiluokkaiset on puun ja kuoren välissä.

Silti nää Suomen haukkumisketjut pistää mietityttämään. Sama kehityskulku kun on ollut muuallakin maailmanlaajuisesti. Tän hetkinen tilanne on tehnyt musta isänmaallisemman.

Vierailija
184/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa ihan törkeesti tämä nykymeno. Ihan sama äänestääkö, hävineet puolueet muodostaa hallituksen. Toisaalta enää ei ole mitä äänestäisi kun kaikki on samalla globalistipankkiirimafian asialla. Korruptio on naurettavaa sama kuin jossain kehitysmaassa. Poliitiinen eliitti juhlii verorahoilla ja osaa kansasta kyykytetään.

Vuosia ahdistanut nyt on lähtenyt phja koko touhulta. Media on enää sirkushuveja ja propagandaa. Jos lukee uutisia niin ihan kuin toisesta maasta, täysin hatusta reivttyjä kestoaiheita. On työvoimapulaa, ei ole naisilla tarpeeksi etuoikeuksia, suurin huoli on saako mansikoita vaikka maksaisi enemmän kuin mikään muu maailmassa jne.

Ihmiset on niin tyhmiä ettei ne tajua mitään, eikä välitä. Puolelle asuomalaisista onkin hyvin asiat on nykypalkkoja suuremmat eläkkeet, on kahden luokan työttömiä esim lentokoneen kuljettajat saa kolmatta vuotta lomautusrahaa kymmpitonnin kuussa, kun moni pitkäaikaisitytön saa sen 500 euroa. Ihan mieletöntä yritys ja maataloustukien jakoa rikkaille. Miljarditolkulla.

Ei anneta mitään mahdollisuuksia. Kaikki ovet on kiinni. In opiskelut opiskeltu, ei sillä tutkinnolla tee suomessa yhtään mitään.

Sairas feikkimaa jossa feikit ihmiset feikkeine juttuineen.

Hyvin kiteytetty. Itse vielä lisäisin, että Suomessa syötetään ihmisille median kautta mielipiteitä ja propagandaa. Se ei vaan oikein meinaa enää toimia nuoremman ja fiksumman väestön kanssa, joilla on medialukutaitoa ja kokemusta muualta kuin Suomesta. Täällä vanhempi polvi vielä kuvittelee, että Suomi on joku kehityksen ja hyvinvoinnin keihäänkärki, vaikka olemme pudonneet jo kelkasta aikoja sitten.

Tämä nyt ei ole mitenkään erityisen suomalainen ilmiö. Esimerkkinä ... Vielä 80-luvun lopulla media oli Euroopassa kohtuullisen neutraali jotain poikkeusta lukuunottamatta. 1990-luvun alussa mentiin yhtäkkiä ääripäähän, jossa likimain kautta linjan mediaan iski äärimmäinen puolueellisuus, äärimmäinen korruptio ja äärimmäinen itsesensuuri. Tämä selviää Göteborgin yliopiston "Varieties of Democracy"-tutkimuksesta, joka julkaistaan vuosittain.

Vierailija
185/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan AP:n aloituksen täysin. Itse olen jo vuosia haaveillut muuttoa kaukomaille kaakkois-aasiaan, mutta se ei ole taloudellisesti vielä ollut mahdollista. Olen kuitenkin elänyt vuosikymmenen jo  niin, että talvehdin ulkomailla ja kesä- ja syyskaudet teen urakka- sekä kausiluontoisia töitä Suomessa. Erilaisia suunnitelmia on työllistää itseni ulkomailla ja tällaiseen lähden kokeiluluontoisesti nyt parin vuoden jaksolle vuodenvaihteessa, kun riittävät säästöt irrottautumiseen on kasassa. Jos työkuvioni ulkomailla saa tuulta siipien alle, niin tuskin palaan Suomeen. Muuten elämisen kulut siellä ovat selvästi edullisemmat kuin Suomessa.

montakohan sataa tuhatta poistuisi suomesta jos olisi taloudellisesti mahdollista?

olen myös haaveillut maasta muuttoa viimeiset 20 vuotta.

Ne jotka on suomessa ankeutettu on myös ulkomaille vaikea päästä, tästä on huolehtineet poliitikot sopimalla ettei työlupia saa suomalainen ja että eväät on aika ankeat työnantajien mielestä. Jännä että tämä ei toki koske niitä jotak suomessakin on ahnehtineet kaiken hyvinvoinnin. Paremminvoivia ei rajat estä, omasta suhteilla saadusta suojatyöpaikasta pääsee tarvittaessa livahtamaan ulkomaille kivaan duuniin.

Häh?

Vierailija
186/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saimme tarpeekse jo yli 20 v sitten ja ostimme perheelle menolipun pois Suomesta. Ei ole kaduttanut.

Ja yhä roikut vauvapalstalla....

Vierailija
187/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä surkuhupaisia nämä peräkamaripenojen aloitukset. On niin kauheeta ja hirveetä ja ei toimiteta valtion toimesta pllua postilaatikkoon ja pitäisi hakea töitä ja hymyillä vaan kun ei tule lähdetyksi sinne ULKOMAILLE missä kaikki on niin paljon paremmin tällaiselle lihavalle, kouluttamattomalle ja työkokemusta täysin vailla olevalle kielitaidottomalle urpolle.

Niin en ymmärrä mitä valittaa täällä, miksi ei vaan lähde. Kai pitäisi jonkun nyt suunnitella ja valmistella ja tukea ja taluttaa lentokentälle, vastaan pitää saada hymyileviä ulkomaalaisia jotka ottavat ahdistuneen suomalaisen syleilyynsä ja hauskuuttavat tätä aina koska itse hän ei todellakaan osaa.

Nämä ei koskaan tajua että elämässä kaikki on itsestä kiinni. Jos haluaa elää mukavaa ja inspiroivaa elämää se pitää itse muovata, Suomessa samalla tavalla kuin Ulkomaassa. Omasta asenteesta kaikki on kiinni. Mutta ei, kun on valtion ja yhteiskunnan ja muiden ihmisten syytä kaikki.

Ei muuta kuin menolippu kouraan ja maailmalle.

Vierailija
188/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saimme tarpeekse jo yli 20 v sitten ja ostimme perheelle menolipun pois Suomesta. Ei ole kaduttanut.

Minne menitte?

Vierailija
189/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei se elämä ole auvoa muuallakaan.

Veli asuu Luxemburgissa, samassa kämpässä asuu 4 muuta ihmistä, koska vuokrat on niin kalliita ettei rahoitusalalla työskentelevällä ole niihin varaa.

Tyttöystävänsä asuu Pariisissa ja siellä omat ongelmansa. Vaikea päästä liikkumaan, kun vähän väliä on julkisen liikenteen lakkoja. Yritysjohtaja käyttää humehia, niin sekään ei oo kivaa.

Saksassa menee 3 viikkoa ennen kuin saa edes puhelinliittymän.

Espanjassa ei ole työllisyysturvaa, vaan jos et itse säästä, niin olet taivasalla. Nuorisotyöttömyys todella korkealla. Kesällä voi käydä suihkussa kerran viikossa, koska vettä pitää säännöstellä.

Jos pitää valita korkean verotuksen ja veden saannin väliltä, niin kyllä mä veden valitsen.

Toistaiseksi Suomessa ei käy niin paljon vielä turisteja, ettei keskustoihin pääsisi asumaan muut.

Toki Norjaan voi aina lähteä. Taloissa ei ole keskuslämmitystä, vaan hommataan itse patterit ja sähkölasku onkin kolmelta kuukaudelta 800e.

Läheiseni oli siellä töissä ja sielläkin oli vaikea saada asioida hoidettua, kun ihmisiä ei juuri kiinnostanut tehdä töitä. Aina kun oli Suomeen päin yhteydessä, asiat sai eteenpäin samantien, mutta Norjassa vain kahtellaan.

Sekin on varmasti kiva, kun ulkomailla täytyy pitää käteistä mukana, jos täytyy lahjoa poliisi. Mihinköhän Italian verorahat menee, jos aloittajan mukaan meidän menee kaikkeen turhaan?

Toihan on halpaa talviseen Suomeen verrattuna.

Vierailija
190/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahemmaksi vaan menee koko ajan suomen touhu ja kyllä en malta odottaa pysyvää muuttoa pois suomesta,useamman vuoden jo vietetty kaikki mahdolliset lomat pois suomesta.

Minne muutatte ja milloin?

Vierailija
191/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Kiinassa ja Ranskassa vuosia ja helpommin arjen asiat ja elämä on rullannut Suomessa.

Enkä ymmärrä, ap. kaltaisia valittajia, kun Suomi kuuluu Eu:n voi muuttaa vaikka huomenna toiseen Eu:n maahan. Eihän sinua kukaan estä.

Turhaa jahkailua ja energian tuhlausta, valittaa ja jossitella, kuinka muualla olisi asiat paremmin, kun ovi aukeaa ulospäin ja lentokoneet lentävät.

Ei estä ei, ja lentokoneet lentävät juu. Mutta kuten aiemmin keskustelussa kirjoitin, olen perheellinen. Tällöin muuttopäätöstä toiseen maahan/näin suurta elämänmuutosta ei voi tehdä yhdessä yössä ja vain pakata kimpsut ja kampsut. Pitäisi puntaroida sopiva maa etenkin lasten tulevaisuuden kannalta, hoitaa kaikki järjestelyasiat (mm. lasten päiväkodit, koulut ja meille aikuisille työpaikat, sopiva asunto, jne). Tämän pystyt kyllä itsekin ajattelemaan eli ei tarvitse nälviä turhaan. Tämä on myös keskustelupalsta eli kai täällä saa tällaisesta asiasta keskustella ja lukea erilaisia näkökulmia? Pitäisikö aina vaan olla suu supussa kaikista epäkohdistakin ja tehdä suuriakin päätöksiä tuosta noin vain? Lisäksi minua kiinnostaa kuulla, onko muidenkin mielestä Suomen kehityskulku ja näkymät yhtä huonot, kuin miten ne itse näen. Ja että onko muillakin tähän asti sinnitelleillä ja hiljaa puurtavilla katkeamassa kamelin selkä. Itselle tämä aihe on sellainen, että mieluusti vaihdan tästä ajatuksia muiden kanssa. Sinulle kiinnostava aihe on varmasti joku muu - keskustele siinä siitä, olkoon se mitä tahansa. -Ap

Vierailija
192/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat menee juuri niinkuin itse petaa,syksyllä karistamme tämän jätemaan.

Minne lähdette?

Vierailija
193/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pistää miettimään näin nuorena aikuisena, että miten voi olla niin, että palkalla ei kertakaikkiaan elä? Vaikka olisit korkeasti koulutettu ja ns. johtajahommissa. Asuntolainaa maksat nykään 25+ vuotta, uutta keskihintaista autoa maksat 10+ vuotta jne. Miten voi olla, että ennen palkalla sai asioita, enää ei vaan on sitouduttava vuosikymmeniksi velkakierteeseen ja hups taas pitää ottaa uutta velkaa, kun vanhat meni rikki kun mitään ei enää tehdä kestämään.

Ennen töissä käyvät ihmiset osti autoja, mökkejä, veneitä, asuntovaunuja jne. mutta näistä ei voi enää korkeastikoulutetut edes haaveilla, saati matalapalkkaihmiset. Sietämätön tilanne.

No mistä nuo autot, veneet ja vesiskootterit ym. sitten tulee? Elektroniikkaa on tupa täynnä ja mökkimyynti  nousi kuulemma uuteen ennätykseen koronavuonna. Matalapalkkaihmisten ei tietenkään pidäkään voida haaveilla kaikista noista.

Aika moni tinkii nykypäivänä jostain saadakseen esim. mökin. Ennen ei tarvinnut tinkiä. Asutaan esim. ahtaasti kerrostalossa ja vain yksi vanha auto, jotta saa perähikiältä mökin. Ennen oli isot talot, kaksi autoa, mökki, mökillä vene ja vielä asuntoauto huvitteluun ja kaikki maksettu käteisellä, koska ei silloin lainaa tarvittu. Jos katsoo esimerkiksi isovanhempieni hankintoja, ostivat mökin hintaan 50te 2000 luvun alussa ja möivät pois 10 vuotta myöhemmin 150te tekemättä siellä yhtään mitään remonttia. Ei meidän ikäiset voi edes kuvitella tuollaisia arvonnousuja, päin vastoin. 

Nyt kyllä puhut aika suppeasta joukosta ihmisiä. Todellakaan suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollut isoja taloja, veneitä sun muita. Olet ilmeisesti rikkaasta perheestä, jos noin luulet. 

Vielä ainakin 90-luvulla opiskelijat asuivat kimppakämpissä, jopa samassa huoneessa toisten kanssa. Eräs tuttuni oli alivuokralaisena iäkkään naisen omakotitalon yläkerrassa. Ruuanlaittoon hänellä oli pieni keittolevy, ei uunia, ei mikroa. 

Kuinka moni nuori suostuisi moiseen nyt? Ehei, nykyisin pitää olla kaikki pelit ja vehkeet, ja sitten ihmetellään, kun ei joka kuukausi jää satasia sijoitettavaksi pörssiin. 

No jaa.. Pelit ja vehkeet on nykyään oikeasti paljon halvempia, ellei sitten ole pakko olla jotain "luxusbrändiä" ja "megahypersupermallia" jolla "kuuluu oikeaan viiteryhmään".

Vierailija
194/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

educated fool kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei estä ei, ja lentokoneet lentävät juu. Mutta kuten aiemmin keskustelussa kirjoitin, olen perheellinen. Tällöin muuttopäätöstä toiseen maahan/näin suurta elämänmuutosta ei voi tehdä yhdessä yössä ja vain pakata kimpsut ja kampsut. Pitäisi puntaroida sopiva maa etenkin lasten tulevaisuuden kannalta, hoitaa kaikki järjestelyasiat (mm. lasten päiväkodit, koulut ja meille aikuisille työpaikat, sopiva asunto, jne). Tämän pystyt kyllä itsekin ajattelemaan eli ei tarvitse nälviä turhaan. Tämä on myös keskustelupalsta eli kai täällä saa tällaisesta asiasta keskustella ja lukea erilaisia näkökulmia? Pitäisikö aina vaan olla suu supussa kaikista epäkohdistakin ja tehdä suuriakin päätöksiä tuosta noin vain? Lisäksi minua kiinnostaa kuulla, onko muidenkin mielestä Suomen kehityskulku ja näkymät yhtä huonot, kuin miten ne itse näen. Ja että onko muillakin tähän asti sinnitelleillä ja hiljaa puurtavilla katkeamassa kamelin selkä. Itselle tämä aihe on sellainen, että mieluusti vaihdan tästä ajatuksia muiden kanssa. Sinulle kiinnostava aihe on varmasti joku muu - keskustele siinä siitä, olkoon se mitä tahansa. -Ap

Ihan näin ulkomailla kokonaikuisikänsö asuneen näkökulmasta, jos sulla on kerran muuallakin hyvin työllistävä ammatti niin aloita sillä työpaikan haulla, noita muita asioita et voi järjestää ennen kuin tiedät missä olet töissä.

Vierailija
195/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
196/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nahkatakki kirjoitti:

Ap avasi erinomaisesti suomen tilanteen.

Suomi on siis kurimuksessa.

Olen täysin samaa mieltä, mutta sanoin samat asiat jo 90 luvulla. Huomasin suomen ongelmat jo silloin. Sen jälkeen asiat ovat pahentuneet (by poliitikot).

Nyt rahvas vihdoin on hokassut nämä suomen suurongelmat.

Eli mm,

Korkea verotus

Kalliit hinnat

Byrokratia

Huono ilmapiiri

Huono ilmasto

Ylisuuri julkinen sektori

Heikko ostovoima

Suht matala elintaso

Tuloloukut

Näiden ongelmien takia moni koulutettu jättää suomen. Muuttaa siis länsimaihin.

propaganda on aina kova. meillä muka ilmainen koulutus, ilmainen terveydenhuolto, turvallisuus, hieno luonto ja lista jatkuu...

jos nämä on niin hienoja asioita niin meille pitäisi tulla vyörymällä ihmisiä muista länsimaista.

tilastojen valossa suunta on päinvastainen. maastamuutto on tabu ellei joku tule takaisin taas kehumaan suomea. silloin vasta media kiinnostuu.

asiaan vaikuttaa myös suomalainen asenne "kellä onni, onnen kätkeköön" harva yhdysvalloissa asuva suomalainen huutele tulkaa tänne.

Ulkomailta tulijoita varmaankin hillitsee harvinainen ja ulkomaalaiselle erittäin hankalasti opittavaissa oleva suomenkieli jota ilman ei todellista kotiutumista toteudu.

Suomalaisille tämä ei tietenkään ole mikään ongelma.

Vierailija
197/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

educated fool kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hassaat hyväpalkkaisen työsi tienestit, jos pesukoneen hajoaminen on mainitsemisen arvoinen kauhistus? 

Se oli vain yksi esimerkki siitä, että vähät väliä tulee jotain yllättäviä, ennakoimattomia kustannuksia. Meillä ainakin. Esim. asunnossa hajoaa jokin. Mutta muuten rahaa menee ihan perusasioihin. Asumiskulut (eikä edes asuta missään lukaalissa, hyvin suuressa asunnossa, saati parhailla sijainneilla) ml. myös lämmitys, sähkö ja vedet, asunto- ja autovakuutukset (ja meillä on hyvin halpa auto), autovero, bensa (julkiset yhteydet eivät ole alueellamme hyvät), ruoka, hygienia, lääkkeet, ehkäisy, vaipat, lasten päiväkotimaksut (viime vuonna n.800/kk, nyt onneksi hieman vähemmän), ekaluokkalaisen iltapäiväkerho (n.150/kk), lasten harrastukset (tällä hetkellä suht edulliset), puhelinlaskut, netti, opintolainojen lyhennykset, remonttilainan lyhennys (oli pakollinen ja hyvin akuutti remonttitarve), lasten kenkä- ja vaatetarpeet, luistimet ym., välillä synttäri-/joululahjaa lapsille ja lastenkavereille, jne. Ja palkasta lähtee jäätävä osuus veroina ym. sivukuluja pois. Tällä hetkellä ei juuri ole mistä säästää, ellei katkaisisi lasten harrastuksia (mitä vältetään) tai esikoisen iltapäiväkerhoa tai ellei jätä esim. kalliita astmalääkkeitä syömättä. Pieniä satunnaisia menoja (esim. Lintsillä käynti) pystyy kuitenkin välillä tekemään, mutta siinäpä se. Ulkomaanmatkoilla pystytään tällä hetkellä käymään hyvin harvoin. Omat harrastukset saan kustannettua työpaikan virkistysseteleillä. Itse kuulun kai tulojen puolesta ylempään keskiluokkaan ja mies alempaan. Näillä tuloilla joutuu kaikesta maksamaan maksimit (esim. maksimimaksut päiväkodista kun toisille se on ilmaista). Mitään opiskelijoiden, työttömien tai eläkeläisten alennuksia ei tule mistään. -Ap

Paljonko Suomessa on maksimimaksut päiväkodissa?

Omat lapset ovat olleet päiväkodissa USA:ssa ja Briteissä. Ensimmäisessä maksu oli $1800 ja Briteissä 1600 per lapsi/kk. Onko about samoissa?

Vierailija
198/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

educated fool kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hassaat hyväpalkkaisen työsi tienestit, jos pesukoneen hajoaminen on mainitsemisen arvoinen kauhistus? 

Se oli vain yksi esimerkki siitä, että vähät väliä tulee jotain yllättäviä, ennakoimattomia kustannuksia. Meillä ainakin. Esim. asunnossa hajoaa jokin. Mutta muuten rahaa menee ihan perusasioihin. Asumiskulut (eikä edes asuta missään lukaalissa, hyvin suuressa asunnossa, saati parhailla sijainneilla) ml. myös lämmitys, sähkö ja vedet, asunto- ja autovakuutukset (ja meillä on hyvin halpa auto), autovero, bensa (julkiset yhteydet eivät ole alueellamme hyvät), ruoka, hygienia, lääkkeet, ehkäisy, vaipat, lasten päiväkotimaksut (viime vuonna n.800/kk, nyt onneksi hieman vähemmän), ekaluokkalaisen iltapäiväkerho (n.150/kk), lasten harrastukset (tällä hetkellä suht edulliset), puhelinlaskut, netti, opintolainojen lyhennykset, remonttilainan lyhennys (oli pakollinen ja hyvin akuutti remonttitarve), lasten kenkä- ja vaatetarpeet, luistimet ym., välillä synttäri-/joululahjaa lapsille ja lastenkavereille, jne. Ja palkasta lähtee jäätävä osuus veroina ym. sivukuluja pois. Tällä hetkellä ei juuri ole mistä säästää, ellei katkaisisi lasten harrastuksia (mitä vältetään) tai esikoisen iltapäiväkerhoa tai ellei jätä esim. kalliita astmalääkkeitä syömättä. Pieniä satunnaisia menoja (esim. Lintsillä käynti) pystyy kuitenkin välillä tekemään, mutta siinäpä se. Ulkomaanmatkoilla pystytään tällä hetkellä käymään hyvin harvoin. Omat harrastukset saan kustannettua työpaikan virkistysseteleillä. Itse kuulun kai tulojen puolesta ylempään keskiluokkaan ja mies alempaan. Näillä tuloilla joutuu kaikesta maksamaan maksimit (esim. maksimimaksut päiväkodista kun toisille se on ilmaista). Mitään opiskelijoiden, työttömien tai eläkeläisten alennuksia ei tule mistään. -Ap

Paljonko Suomessa on maksimimaksut päiväkodissa?

Omat lapset ovat olleet päiväkodissa USA:ssa ja Briteissä. Ensimmäisessä maksu oli $1800 ja Briteissä 1600 per lapsi/kk. Onko about samoissa?

Puntia siis Briteissä

Vierailija
199/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on melkein joka päivä useampi tämmönen just samanlainen kiukuttelupostaus. "plää plää plää verotus plää plää plää en selviä edes jättituloilla" Miksi nämä ihmiset eivät vaan lähde pois, vaan aina pitää muka antaa mahdollisuus, että muut houkuttelevat jäämään tai anelevat "ah niin hienoa veronmaksajaa" antamaan suomelle vielä mahdollisuuksia? Jos tuntuu, että muualla on asiat paremmin ja töitä saatavilla ja haluat sellaisen kokemuksen, niin kannattaa mennä, liikkuvuus on suht helppoa, olen itsekin käynyt töissä muualla euroopassa. Et ole mikään sädekehällä varustettu marttyyri vain koska "suostut" asumaan suomessa. 

Kun alkaa suunnitelemaan muuttoa, törmää siihen ettei länsimaalaisille ole oikeen vapaata liikkuvutta käytännössä enää. Joka maahan jossa olisi töitä ei sitä oleskelupaa saa kuin ani harva tai poliittisesti oikeanlaiset, eli samat jotka tulee suomeenkin paikkaamaan surkeaa syntyvyyttä. Joka euroopan maassa etrylevelin hommat, eli ne joilla alkuun oppii kielen ja maksaa laskut vie ne samat kuin suomessa eli baltit ja afrikkalaiset. Niille on ihan ok asua jossain kenkälaatikossa sillanalla, kunhan pääsee oman maan slummista pois. Siinähän kilpailet niiden kanssa, kun ei paikallisetkaan kykene. Vai mitä sanotte espanjan 50% nuorisotyöttömyydestä. Ketä vei nekin duunit. Aika vähällä uutisoinnilla. Nuoret suomalaiset hyvännäköiset naiset saa katon pään päälle ja tutorin alapäällään, mutta miehellä ei näitä mahiksia ole.

Mä olen kyllä länsimaisenakin hyvin helposti päässyt muuttamaan maasta toiseen, nyt neljäs maa meneillään. Töitä on löytynyt helposti, työluvan tarvitsin vain USA:han,, en ole ikinä asunut kenkälaatikossa sillan alla enkä tarvinnut alapäätäni mihinkään maksamiseen.

Toki jos on kieli-ja ammattitaidoton niin voi olla vaikeaa. Meillä koulutetuilla, kielitaitoiselle ja sosiaalisesti taitavilla ei ole ongelmia työllistyä maailmalla ja söpö varsin mukavaa elämää.

Vierailija
200/294 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on melkein joka päivä useampi tämmönen just samanlainen kiukuttelupostaus. "plää plää plää verotus plää plää plää en selviä edes jättituloilla" Miksi nämä ihmiset eivät vaan lähde pois, vaan aina pitää muka antaa mahdollisuus, että muut houkuttelevat jäämään tai anelevat "ah niin hienoa veronmaksajaa" antamaan suomelle vielä mahdollisuuksia? Jos tuntuu, että muualla on asiat paremmin ja töitä saatavilla ja haluat sellaisen kokemuksen, niin kannattaa mennä, liikkuvuus on suht helppoa, olen itsekin käynyt töissä muualla euroopassa. Et ole mikään sädekehällä varustettu marttyyri vain koska "suostut" asumaan suomessa. 

Kun alkaa suunnitelemaan muuttoa, törmää siihen ettei länsimaalaisille ole oikeen vapaata liikkuvutta käytännössä enää. Joka maahan jossa olisi töitä ei sitä oleskelupaa saa kuin ani harva tai poliittisesti oikeanlaiset, eli samat jotka tulee suomeenkin paikkaamaan surkeaa syntyvyyttä. Joka euroopan maassa etrylevelin hommat, eli ne joilla alkuun oppii kielen ja maksaa laskut vie ne samat kuin suomessa eli baltit ja afrikkalaiset. Niille on ihan ok asua jossain kenkälaatikossa sillanalla, kunhan pääsee oman maan slummista pois. Siinähän kilpailet niiden kanssa, kun ei paikallisetkaan kykene. Vai mitä sanotte espanjan 50% nuorisotyöttömyydestä. Ketä vei nekin duunit. Aika vähällä uutisoinnilla. Nuoret suomalaiset hyvännäköiset naiset saa katon pään päälle ja tutorin alapäällään, mutta miehellä ei näitä mahiksia ole.

Mä olen kyllä länsimaisenakin hyvin helposti päässyt muuttamaan maasta toiseen, nyt neljäs maa meneillään. Töitä on löytynyt helposti, työluvan tarvitsin vain USA:han,, en ole ikinä asunut kenkälaatikossa sillan alla enkä tarvinnut alapäätäni mihinkään maksamiseen.

Toki jos on kieli-ja ammattitaidoton niin voi olla vaikeaa. Meillä koulutetuilla, kielitaitoiselle ja sosiaalisesti taitavilla ei ole ongelmia työllistyä maailmalla ja söpö varsin mukavaa elämää.

Apua mistä tuo söpö tuohon tuli 😂 sen piti olla viettää