Mielipide rahalahjan suuruudesta
Lapseni sai ystävältäni yo-lahjaksi 20 e. Ystäväni on varakas ja tuli juhliin koko perheensä kanssa. Mielestäni lahja oli naurettavan pieni. Kesällä on hänen lapsensa rippijuhlat. Olen aina antanut 50 e muille kuin kummilapsille, mutta nyt en osaa päättää että antaisinko samoin vain 20 e, koska heistä se on selvästi riittävä summa, vai näpäyttäisinkö ja antaisin 100 e, koska inflaatio. Mielipiteitä?
Kommentit (14)
Pahoittiko se kakara mieltään vai pelkästään ap?
Köyhä antaa vähästäänkin,rikas ei paljostaankaan
Kyllä 20 e on niin pieni lahja, etten millään kehtaisi mennä edes yksin, saatikka sitten perheen kanssa. 50 e on siinä ja siinä, mutta 100 e on jo ok, jollei ole läheisen sukulaisen lapsi. Anna vaan 20 e, koska näyttää olevan ko. perheen mielestä sopiva summa lahjaksi. Sen lisäksi rippikoulu on paljon helpompi suorittaa kuin yo-tutkinto (vois kymppikin riittää).
Antaisin sen 50 mikä mielestäsi on ystävän lapselle sopiva summa. Ei kannata lähteä luomaan mitään moukkamaisuuksien kierrettä. Ehkä et tiedä kaikkea ystäväsi raha-asioista, ehkä hän muisti monta muutakin samana päivänä, turha sitä on miettiä.
Mä menen yksin kesällä pikkuserkun rippijuhliin ja aion antaa lahjaksi vain ruusun, kortin ja uusimman muumimukin. Me ollaan kuitenkin mun mielestä niin kaukaista sukua, ettei tarvitse ostaa mitään arvokasta lahjaa ja sitä paitsi kun kahtena viime vuonna on ollut samassa perheessä kahden vanhemman lapsen rippijuhlat, ei heidän tätinsä (eli mun toinen serkku) ole vaivautunut edes paikalle eikä varmaan edes mitään arvokasta lahjaa ostanut, joten miksi minun sitten pitäisi ostaa arvokas lahja?
50 jonkun kaverin lapselle on minusta aika iso summa jos sinkkuihminen sen antaa.
Katsoitko, ottivatko kaikki kakkua? Jos ottivat, niin laita lasku. Jos joivat vain kahvia/mehua, niin ihan OK summa. Yleensähän lahjan hinta on suunnilleen sen verran, mitä juhlissa tarjoillaan.
Tai ehkä ystäväsi tiesi, että tarjoilut on surkeat?
Eikö se ystävän juhliin tulo kuitenkin ollut tärkeintä, eikä lahja? Millainen ihminen haluaa näpäyttää ystäväänsä. Nolo olet.
Christiiina kirjoitti:
Mä menen yksin kesällä pikkuserkun rippijuhliin ja aion antaa lahjaksi vain ruusun, kortin ja uusimman muumimukin. Me ollaan kuitenkin mun mielestä niin kaukaista sukua, ettei tarvitse ostaa mitään arvokasta lahjaa ja sitä paitsi kun kahtena viime vuonna on ollut samassa perheessä kahden vanhemman lapsen rippijuhlat, ei heidän tätinsä (eli mun toinen serkku) ole vaivautunut edes paikalle eikä varmaan edes mitään arvokasta lahjaa ostanut, joten miksi minun sitten pitäisi ostaa arvokas lahja?
Tee itse kortti, poimi kukat luonnosta ja unohda muki.
Anna mielummin 30 e . Saman verran menee rahaa
Annoin kummipojalle synnärilahjaksi 200 euroa
Vierailija kirjoitti:
Köyhä antaa vähästäänkin,rikas ei paljostaankaan
Minä ja puolisoni annettiin yo-lahjaksi 50 e ja huomattavasti varakkaampi siskoni ja miehensä samalle yo-juhlijalle 20 e. Rikkaat ovat aina ahneita oli tilanne mikä hyvänsä!! Kyse oli vielä lähisukulaisen lapsesta.
Minä menin yksin kaverin pojan rippijuhliin, annoin 50e ja siellä oli kakkukahvit.
Meille tulivat koko perheen voimin vastaaviin juhliin. Heillä 3 teinipoikaa. Meillä oli ruokatarjoilu. Meidän lapsi sai heiltä 20e. Ei nää koskaan mee mitenkään tasan.
Itselläni oli 7 muistettavaa mikä vaikutti ratkaisevasti lahjan arvoon. Saattoi olla sama tilanne.
Ei kannata määritellä etukäteen paljonko tulee saamaan, säästyy pettymyksiltä.