Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paha unettomuus; muita?

Vierailija
08.06.2022 |

Olen bipolaarinainen, enkä kertakaikkiaan nuku. Kaikki on kokeiltu - seitsemää eri unilääkettä, uniterapiaa, joogaa. Unihygieniaan liittyvät asiat ovat enemmän kuin tuttuja.

Menetin lapseni vuosia sitten, ja kierre paheni.

Nyt juon, taas, jotta nukkuisin edes vähän.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap. Itse olen eläkkeellä ja voin nukkua, koska haluan.

Silti risoo se, ettei oikein mistään voi sopia, kun olen niin usein tosi väsynyt.

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
2/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sulla siinä bibossa ole jatkuvasti mania vaihe päällä.

Ja miten voit juoda alkoholia,  jos sinulla lääkitys sairauteesi?

Ei ihme ettei lääkitys auta,  jos kiskot vielä alkoholia lisäkeeksi.

Jokainen nukkuu jonkin verran jossan vaiheessa, lopulta se uni joka tapauksessa tulee, kun tarpeeksi kauan valvonut.

Kertoisitko myös, mitä seitsemää eri unilääkettä on Suomessa myynnissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leviää pää. Olen ihan sekaisin. Ei ap

Vierailija
4/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kanssa pahoja univaikeuksia. Se on vähän kuin aivot olisi kone josta pysäytysnappi olisi hajonnut. Aivot raksuttaa ja raksuttaa eikä mene lepotilaan. Ihan sama vaikka valvoisi kuinka. Kerran valvoin viikon kun en vaan saanut unta. Hain sitten työpaikkalääkäriltä reseptin unilääkkeisiin niin voi sitä onnea kun pääsi vihdoin nukkumaan.

Vierailija
5/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai ny ihminen pysy viikkoa hereillä 🤔

Vierailija
6/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen nukkuu jonkin verran jossan vaiheessa, lopulta se uni joka tapauksessa tulee, kun tarpeeksi kauan valvonut.

Ei välttämättä nuku, sekoaa sitä ennen. Ja Suomessa myydään aika paljon useampaakin kuin seitsemää unilääkettä.

Vierailija
7/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sulla siinä bibossa ole jatkuvasti mania vaihe päällä.

Ja miten voit juoda alkoholia,  jos sinulla lääkitys sairauteesi?

Ei ihme ettei lääkitys auta,  jos kiskot vielä alkoholia lisäkeeksi.

Otan lääkkeeni ( litium) kyllä. Ei ole maniaa, perussairaus sikäli aisoissa. Fyysisesti voin hyvin.

En nyt jaksa tässä luetella kaikkia kokeilemiani unilääkkeitä, mutta onhan noita.

Kommenttisi perusteella et ymmärrä yhtään bipoutta.

Ehkä tämä(kin) foorumi on väärä paikka kysyä neuvoa.

Vierailija
8/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että se paljon helpottaa oloa, jos kuolemanväsyneenä joskus nukahtaa pariksi tunniksi, ja taas sama ralli alkaa alusta?

Vierailija
9/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vannoa että niinkin voi käydä. Tulee jotenkin yliväsyneeksi. On sekaisin väsymyksestä mutta ei vaan saa unta.

Vierailija
10/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
11/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 49- vuotias. Miettinyt tässä, voisiko lähestyvä menopaussi pahentaa unettomuutta... -Ap

Vierailija
12/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en varmaan nukkuisi yhtään, jos joutuisin normiaikoina tutimaan (en ainakaan yhtäjaksoisesti). Onneksi nykyisin voin nukahtaa aamuyöllä 4-5 ja sitten korvatulpat korvissa nukun hyvin puolille päivin. Ennemmin nukkuisin kyllä normaalimmassa rytmissä, mutta minkäs teet: olen onnellinen, että nykyisin kuitenkin pystyn nukkumaan hyvin. Vuosikausia meni normaalissa rytmissä vain muutaman tunnin unilla ja univelalla. Diagnoosina bipo 2 ja alkoa en ole käyttänyt enää vuosikausiin, mielialakin hyvin hallinnassa.

Vierailija
13/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kannabista tai cbd-öljyä.

Vierailija
14/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet pois, ja pullo viinaa

Vierailija
15/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekään en varmaan nukkuisi yhtään, jos joutuisin normiaikoina tutimaan (en ainakaan yhtäjaksoisesti). Onneksi nykyisin voin nukahtaa aamuyöllä 4-5 ja sitten korvatulpat korvissa nukun hyvin puolille päivin. Ennemmin nukkuisin kyllä normaalimmassa rytmissä, mutta minkäs teet: olen onnellinen, että nykyisin kuitenkin pystyn nukkumaan hyvin. Vuosikausia meni normaalissa rytmissä vain muutaman tunnin unilla ja univelalla. Diagnoosina bipo 2 ja alkoa en ole käyttänyt enää vuosikausiin, mielialakin hyvin hallinnassa.

Ai niin, unohtui mainita, että käytän myös lähes joka yö unikuulokkeita (Acoustic Sheep -merkkisiä) korvatulppien päällä. Musiikki rauhoittaa aivojen kierroksia todella paljon ja auttaa uneen pääsemiseen. Mulle ei tosin mikään varsinaisesti rauhallinen musa toimi, vaan vähän nopeatempoisempi: kokeilemalla selviää se oma "myrkky".

Vierailija
16/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä nuku, sekoaa sitä ennen. Ja Suomessa myydään aika paljon useampaakin kuin seitsemää unilääkettä.

-Psykoosi lääkkeitä määrätään myös unettomuuteen vaikka ne ei ole unettomuuteen tarkoitettu. Varmaan lasket nekin mukaan tuohon 7 lääkkeeseen?

Vierailija
17/17 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koko elämäni on mennyt unettomuuden takia pahasti pieleen. Nukun 2-5 tuntia yössä jonka jälkeen herään. Olo on kuin olisi koko ajan todella pahassa krapulassa, ja huomaan myös että kognitiiviset kykyni ovat romahtaneet täysin.

Tätä on nyt kestänyt reilu viisi vuotta. Sain edellisestä työpaikastani potkut, koska en enää pystynyt suoritumaan entisellä tavalla. Pidän itseäni työkyvyttömänä nykyisessä kunnossani, mutta lääkärin lausuntoa on tästä on omien kokemusten mukaan mahdotonta saada ja kuntouttava työtoiminta on minullakin edessä, jotta saan pitää edes sen reilu 500e kuukausituen. Vaikea kuvitella, että sen myötä alkaisin nukkumaan, ja viimeisen tukien menettämisen uhka ahdistaa myös kovasti. Jonkin verran minulla on vielä säästöjä jäljellä, mutta kohta nekin ovat loppu.

Lääkärit ovat määränneet minulle mirtazapinia ja opamoxia, mutta kummallakaan ei ole ollut unen pituuteen minkäänlaista vaikutusta. Yksityisiin uniklinikoiden palveluihin minulla ei ole valitettavasti varaa.

Olen 42-vuotias ja tämä unettomuus on rampauttanut koko elämäni enkä oikein pysty enää näkemään mitään toivoa paremmasta myöskään tulevaisuudessa :(